[Testcase] Noorder Dierenpark Emmen

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrazyRooster
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 04-07-2023
Vandaag was er voor de inwoners van de gemeente Emmen een leuke actie op poten gezet. Alle inwoners van deze gemeente mochten op vertoon van hun ID voor € 2,50 naar binnen. Iets waarvan ik maar al te graag gebruik maakte. Hieronder de resultaten van mijn dagje dierentuin. Geen onaardige platen vind ikzelf, over nr.5 betreft twijfel ik of deze goed genoeg is, maar wellicht dat jullie punten van kritiek hebben. Bij twijfel of foto's van voldoende kwaliteit zijn heb ik er maar een testcase van gemaakt.

1.
Afbeeldingslocatie: http://farm6.static.flickr.com/5219/5520365660_0e6f191bcf_o.jpg
Pantserkrokodil by Wessel Haan, on Flickr

2.
Afbeeldingslocatie: http://farm6.static.flickr.com/5257/5520365046_f5db5ae023_o.jpg
Prairiehond by Wessel Haan, on Flickr

3.
Afbeeldingslocatie: http://farm6.static.flickr.com/5257/5519774427_93824ae6c1_o.jpg
Giraffe by Wessel Haan, on Flickr

4.
Afbeeldingslocatie: http://farm6.static.flickr.com/5134/5519773791_8f6cd25093_o.jpg
Aziatische olifant by Wessel Haan, on Flickr

5.
Afbeeldingslocatie: http://farm6.static.flickr.com/5175/5519931191_b208cfa685_o.jpg
Prairiehond by Wessel Haan, on Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• N3oC
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 22:25
Over het algemeen leuke foto's maar idd wel een testcase.

Foto 3 vind ik wat overbelicht op sommige plekken, foto 5 lijkt ook wat overbelicht maar dat kan mijn scherm doen vertekenen... Verder is het veel van hetzelfde, de kop van het dier op de foto en daardoor wat weinig afwisseling. Scherpte en DOF vind ik wel redelijk prettig :)

[ Voor 7% gewijzigd door N3oC op 12-03-2011 23:04 ]

https://www.linkedin.com/in/coenversluis || http://www.judovianen.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neevedr
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 05-10 21:08

neevedr

Dat was ik niet!

Hoe staat je witbalans, het lijkt allemaal wat aan de gele kant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrazyRooster
neevedr schreef op zaterdag 12 maart 2011 @ 23:06:
Hoe staat je witbalans, het lijkt allemaal wat aan de gele kant.
Witbalans staat gewoon op Daylight.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjtdevries
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 30-09 12:12
De meeste fotos vind ik een beetje het standaard resultaat als iemand met een dSLR en een goede telelens fotos gaat maken in een dierenpark. (ik ken het, want zo kom ik dan ook terug :))

De positieve uitschieter vind ik de giraffe.
Daar denk ik meteen, wauw... mooi. En blijf ik even langer naar kijken. (mijn stelling is, dat zodra je dat doet in een reeks foto, die foto geslaagd is)

Als ik dan wat langer ga kijken om te kijken waarom die me zo positief opvalt, dan zie ik een fraaie compositie. De diagonale lijn van de nek, en de diagonale lijn van de kop. Een mooie bokeh. De achtergrond is onscherp genoeg dat ie niet storend is, maar tegelijkertijd ook scherp genoeg dat je kunt zien wat het is. En de schuine lijnen in de achtergrond helpen ook weer in de compositie.

En ach, dat er dan een stukje wat overbelicht is, dat boeit me dan totaal niet. Het zit niet in delen van kop waar je blik op gericht is.

Technisch misschien een kritiekpuntje, maar een goede foto hoeft niet perse technisch perfect te zijn.
Je kijkt nu eenmaal tegen de schaduw kant van de kop aan en het dynamisch bereik van je camera is niet voldoende om beide kanten goed belicht te krijgen.
Je zou 't kunnen oplossen door de schaduwkant in de flitsen. Maar tegen de tijd dat je dat dat naar je zin hebt ingesteld heb je dan dit moment gemist.
Je kan kijken of je in photoshop nog wat detail terug kunt halen uit het overbelichte deel. Soms gaat dat nog verrassend goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harribo
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 22:53
Mooie foto's, vooral die laatste! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LinkinTED
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 19-08 10:53
[b][message=35678246,noline]De positieve uitschieter vind ik de giraffe.
Daar denk ik meteen, wauw... mooi. En blijf ik even langer naar kijken. (mijn stelling is, dat zodra je dat doet in een reeks foto, die foto geslaagd is)
Inderdaad, de giraffe is echt super.
Mooi standpunt, mooie belichting (links iets te licht), maar ik blijf er ook naar kijken.

De krokodil daarentegen vind ik wat te flets en saai. Wat meer contrast zou beter zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japperrrr
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 04-09 23:50
De krokodil.. Toevallig in een glazen gebouw op een bewolkte dag? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renbull
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 14-07 18:24
Een vraag naar aanleiding van de exif info op flickr.
Waarom heb je die olifanten op f/11 iso 800 geschoten en tevens geflitst? :?

Nikon D750| Nikkor AF 300/4, 80-200/2.8D, 85/1.8D, 60/2.8D, 50/1.4D, 35/2D 24/2.8 20/2.8D | Tokina 400/5.6 | MF Vivitar Series 1 70-210/3.5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrazyRooster
mjtdevries schreef op zondag 13 maart 2011 @ 18:15:
De meeste fotos vind ik een beetje het standaard resultaat als iemand met een dSLR en een goede telelens fotos gaat maken in een dierenpark. (ik ken het, want zo kom ik dan ook terug :))

De positieve uitschieter vind ik de giraffe.

Als ik dan wat langer ga kijken om te kijken waarom die me zo positief opvalt, dan zie ik een fraaie compositie. De diagonale lijn van de nek, en de diagonale lijn van de kop. Een mooie bokeh. De achtergrond is onscherp genoeg dat ie niet storend is, maar tegelijkertijd ook scherp genoeg dat je kunt zien wat het is. En de schuine lijnen in de achtergrond helpen ook weer in de compositie.

En ach, dat er dan een stukje wat overbelicht is, dat boeit me dan totaal niet. Het zit niet in delen van kop waar je blik op gericht is.

Technisch misschien een kritiekpuntje, maar een goede foto hoeft niet perse technisch perfect te zijn.
Je kijkt nu eenmaal tegen de schaduw kant van de kop aan en het dynamisch bereik van je camera is niet voldoende om beide kanten goed belicht te krijgen.
Je zou 't kunnen oplossen door de schaduwkant in de flitsen. Maar tegen de tijd dat je dat dat naar je zin hebt ingesteld heb je dan dit moment gemist.
Je kan kijken of je in photoshop nog wat detail terug kunt halen uit het overbelichte deel. Soms gaat dat nog verrassend goed.
Bedankt voor je uitgebreide reactie. Ik geef je helemaal gelijk wat betreft het feit dat het standaard dierentuin foto's zijn. Dat is gewoon iets waar je je in zou kunnen onderscheiden als fotograaf, maar dat je telkens weer met dit soort foto's aankomt.

Ik zal eens kijken of ik meer uit de foto van de giraffe kan halen met betrekking tot het overbelichte gedeelte in het oor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• polthemol
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 06:29

polthemol

Moderator General Chat
renbull schreef op zondag 13 maart 2011 @ 20:16:
Een vraag naar aanleiding van de exif info op flickr.
Waarom heb je die olifanten op f/11 iso 800 geschoten en tevens geflitst? :?
ik gok erop dat hij alles scherp wilde hebben, wist dat het diafragma daarvoor kleiner moest, zag dat hij toch wel min licht zoog zo op zijn camera, booste de iso wat, was nog altijd te min, en flitser erbij :)

Nunc purus risus, volutpat sagittis, lobortis at, dignissim sed, sapien

Pagina: 1