• Alfa
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 31-01 01:10
Beste Tweakers,

Na wekenlang onderzoek voor een geschikte TV om met mijn PS3 op te spelen (zowel fat als slim), stuit ik op een groot probleem waar ik niet aan uit kom.

Ik heb diverse LCD-LED's aangesloten om vervolgens het spelletje Modern Warfare 1 op te spelen

LCD-LED
- KDL40HX800 (200hz)
- 40PFL8605 (200hz)
- 40PFL5625 (100hz)
- LC40LE810 (100hz)
- LC40LE925 (200hz)
- UE37C6800 (100hz)

Plasma
-TXP42VT20
-TXP42GT20

Wat blijkt nu, 100hz is te traag in de zin dat het wazig beeld oplevert vanaf quasi snelle bewegingen. 200hz is daarentegen veel beter. Beide plasma's reageren prima genoeg.

Daarop had ik mijn keus gemaakt, het zou de LC40LE925 worden (prijstechnisch in mijn geval).

Vandaag deze TV uitbundig getest en vergeleken met de TXP55VT20, nu kom ik een andere vertraging tegen die mij eerder al bij 100hz tv's was opgevallen, maar dacht dat het bij 200hz weg zou zijn. Deze vertraging noem ik besturings-lag. Er zit een flinke vertraging tussen het moment van bedienen van de joystick en de daadwerkelijke beweging op het scherm. Bij Plasma's is dit absoluut niet zo, dit was perfect vergeleken met de LCD-LED tvs. De enige LCD-LED die hier geen last van had is de 8605 van Philips.

Nu heb ik even gezocht op diverse fora, maar ik krijg nergens een duidelijk antwoord over wat het probleem precies is, en of dit probleem getackled kan worden.

Momenteel hebben we thuis een Bravia LCD-TV 40inch die 3 jaar oud is en die reageert gelijk aan die Plasmas. Wat ik me voor kan stellen is dat er tegenwoordig ontzettend veel processors/beeldverbeteraars in tvs zitten waar het signaal langs moet en dat daardoor die LAG ontstaat. Maar ik weet het dus niet. De beeldverbeteraars uitzetten op de LCD-LEDs had weinig effect (wel beetje).

Weten jullie waardoor dit probleem komt? En hoe kan ik dit oplossen?

Ik wil graag een 200hz TV die goed met PS3 beelden om kan gaan. Met name omdat ik online schietspellen speel.

Bij voorbaat dank!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 15:42
Die vertraging die jij bedoelt is de reactiesnelheid, of wel response time, die is bij LCD/LED inderdaad een stuk trager dan bij Plasma. Bij LED is de snelste tv nu 1ms (dus 1ms nadat jij een actie uitvoert, laat het beeld het ook echt zien).

Bij Plasma is dat 0,001ms of zelfs nog lager, dus dat is zo goed als direct, in plaats van enige vertraging.

Bij Samsung tv's heb je gamemodes, die dus allerlei beeldverbeteraars uitzetten, waardoor het sneller zal reageren dan met die dingen aan, maar LED blijft langzamer dan Plasma.

Zo te horen kan jij toch het beste Plasma nemen ;)

The devil is in the details.

• Knul
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 18:59
Zit er op veel moderne TV's geen game modes? Daarmee wordt vaak al dat beeldverbeteringsspul uitgeschakeld, waardoor het iets vloeiender zou moeten lopen.

Overigens vind ik zelf 200 HZ niet fijn kijken, het is net alsof alles een soap is, qua camera dan. Weet niet hoe ik het precies moet zeggen, maar het lijkt anders dan 50/60Hz

• Hahn
Knul schreef op zaterdag 12 maart 2011 @ 19:06:

Overigens vind ik zelf 200 HZ niet fijn kijken, het is net alsof alles een soap is, qua camera dan. Weet niet hoe ik het precies moet zeggen, maar het lijkt anders dan 50/60Hz
Ik denk dat je andere beeld'verbeteraars' bedoelt, waardoor beweging (in mijn ogen) veel onnatuurlijker wordt. Dat noemen ze meestal iets van smooth motion of iets in die trant.

• DrEvil1986
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 16-01 17:04
Je bedoelt waarschijnlijk niet de reponstijd (die veroorzaakt ghosting, en bijna elke LCD TV heeft een voldoende korte responstijd om dat te voorkomen).

Waarschijnlijk bedoel je de input-lag. De tijd tussen de invoer van een beeld en het daadwerkelijk op het scherm staan.
TV's hebben hier behoorlijk last van, door alle beeldbewerkingssoftware.
Je kan dit aanzienlijk verminderen door technieken zoals motionflow en filters te deactiveren.
Bijna alle LCD tv's hebben daarom ook een game mode.

Mijn ervaring is dat samsung TV's een vrij hoge inputlag hebben, zelfs met game modus aan.
Sony TV's hebben met de game modus vrijwel geen inputlag.

• Hahn
DrEvil1986 schreef op zaterdag 12 maart 2011 @ 19:13:
Je bedoelt waarschijnlijk niet de reponstijd (die veroorzaakt ghosting, en bijna elke LCD TV heeft een voldoende korte responstijd om dat te voorkomen).
Nee, ghosting en dergelijke krijg je door een te lage verversingssnelheid, dat is dus niet responstijd ;)
Waarschijnlijk bedoel je de input-lag. De tijd tussen de invoer van een beeld en het daadwerkelijk op het scherm staan.
Vertraagde input (input-lag) = lange responstijd.

Je haalt dus wat termen door elkaar ;)

• DrEvil1986
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 16-01 17:04
Hahn schreef op zaterdag 12 maart 2011 @ 19:19:
[...]
Nee, ghosting en dergelijke krijg je door een te lage verversingssnelheid, dat is dus niet responstijd ;)

[...]
Vertraagde input (input-lag) = lange responstijd.

Je haalt dus wat termen door elkaar ;)
Ik begrijp je verwarring. Mijn excuses voor de onduidelijkheid.
Onze beide terminologie klopt, dit is degene die ik hanteerde:
input lag = beeldresponsietijd
response time = pixelresponsietijd

Hoe dan ook, pixelresponsietijd is bij vrijwel alle LCD TV's van dit moment kort genoeg om ghosting te voorkomen.
Beeldresponsietijd is echter door de beeldfilters (zoals o.a. motionflow) bij vrijwel alle TV's vrij hoog.
Voor normale TV's en films is dit van weinig belang (zolang het geluid evenveel vertraagd wordt zodat het synchroon blijft lopen).
Voor games/desktopgebruik is dit wel storend.
De beelresponsietijd is te beperken door de game modus te gebruiken en alle beeldfilters uit te schakelen.

Mijn ouders hebben een samsung LE40C650, en hierop is beelresponsietijd vrijwel altijd aanwezig, in game modus is het nog steeds storend.
Daarom heb ik zelf een vergelijkbaar model van sony gekocht, de KDL-32EX500, en deze heeft doorgaans relatief weinig beelresponsietijd, en in de game modus vrijwel geen merkbare vertraging.

Beide TV's hebben overigens een pixelresponsietijd van ~2ms, dus van ghosting is bij beide TV's geen sprake.

• Alfa
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 31-01 01:10
De terminologie is mij nu bekend en snap wat het inhoudt.

De pixelresponsietijd is bij de 200hz tv's prima (geen ghosting bij snelle bewegingen). De beeldresponsietijd is daarentegen dramatisch, zelfs met (zover het me is gelukt) alle beeldverbeteraars uit. Ik vind dit raar omdat op onze sony TV de beeldresponsietijd al prima is, deze tv is al 3 jaar oud.

De game-modus heb ik nog niet geprobeerd op de LCD-LED's... Dat moet ik dan nog maar eens doen.

Ik neig nu wel meer naar plasma inderdaad!

• Ferry34
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 09-02 17:13
inderdaad een groot probleem bij lcd's ja. Plasma's hebben dat zelden.
Hebben jullie trouwens wel s gekeken naar motion resolution. Die meet t aantal correct weergegeven horizontale beeldlijnen.
Een full hdlcd toontt 300-600 beeldlijnen correct (minder dan mn hdready plasma!), terwijl n full hd plasma zoals mn Pio een motion resolution heeft van 1080.

Daarom loopt plasma voorop bij 3d, vanwege de snelheid.

Zowel inputlag alsook motion resolution worden gemeten bij reviews op www.hdtvtest.co.uk
Pagina: 1