Keyboard via USB-MIDI naar Renoise op PC lukt niet

Pagina: 1
Acties:

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 19:48

Cyphax

Moderator LNX
Topicstarter
Ik heb een Yamaha PSR 620. Via een USB-MIDI-kabel sluit ik 'm aan op een PC. Ik wil graag het keyboard gebruiken binnen Renoise. Nu heb ik het keyboard aangesloten en Windows 7 installeerde vervolgens direct een driver. In de device manager van Windows staat een apparaat genaamd "USB Midi". Ik kan binnen Renoise in de instellingen ook dat apparaat selecteren. Renoise stuurt standaard de klok weg, op de USB-converter gaat "out" dan knipperen.
Volgens de handleiding moet ik dan een sample kunnen selecteren en dan een toets aanslaan op het keyboard. Als het goed is zou Renoise de sample op die toon moeten afspeleren. Uiteraard gebeurt dat niet. Ik heb dus geen flauw idee of dat ding uberhaupt werkt zo.

Ik heb ook een evaluatieversie van Noteworthy Composer 2 geinstalleerd. Als ik een noot binnen dat programma aansla reageert de converter ook door een keer te knipperen (ook weer "out"). Ik heb die led van "in" nog nooit zien reageren maar ik heb dan ook bijna geen idee wat ik aan het doen ben. Het principe lijkt zo simpel, maar ik begin nogal gefrustreerd te raken van het feit dat ik geen idee heb hoe ik dit moet troubleshooten. Die converter kan wel kapot zijn (maar dan zou ie kapot aangekomen moeten zijn, dat ding is nooit gebruikt ofzo), maar ik heb geen idee hoe ik dat kan testen. :(

Ik heb dus nog niet voor elkaar gekregen (binnen Renoise of binnen Composer) dat de laptop of het USB-adaptertje op het toetsenbord reageert, en andersom ook niet, maar dat is niet zo vreselijk interessant. Op het keyboard staan de instellingen volgens mij goed: externe klok uit, lokale klok aan, en alles wordt geoutput (keyboard-out, accomp-out en song-out).

Hoe hoort dit nou eigenlijk echt te werken?

Saved by the buoyancy of citrus

• GraveR
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22-08-2025
Aansluitingen wel goed? Midi-out van het keyboard naar midi-in op de converter en omgekeerd.

• GjaltVK
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 25-01 18:00
Is je midi in/out put dan ook geselecteerd in je software sampler?

Welke midi naar usb converter heb je precies trouwens?

• Cyphax

Cyphax

Moderator LNX
Topicstarter
GraveR schreef op zaterdag 12 maart 2011 @ 16:10:
Aansluitingen wel goed? Midi-out van het keyboard naar midi-in op de converter en omgekeerd.
Ja die zijn gemarkeerd op de kabel en op het keyboard, dat kan niet missen.
GjaltVK schreef op zaterdag 12 maart 2011 @ 16:27:
Is je midi in/out put dan ook geselecteerd in je software sampler?
Ja in Renoise en in Composer heb ik "USB Midi" geselecteerd. Renoise gaat dan de klok (als ik dat aanzet tenminste) versturen en dat zie ik op de kabel; het ledje van "out" gaat dan knipperen.

Het is gewoon normaal dat het ding "USB Midi" heet? Dat is wel erg generiek. Ik heb verder ook geen apparaatspecifieke drivers geinstalleerd.
Welke midi naar usb converter heb je precies trouwens?
Deze:
Afbeeldingslocatie: http://nl.ioffer.com/img/item/144/129/873/usb-midi-interface-cable-in-out-connect-for-pc-keyboard-d9f89.jpg
Geen idee van het merk ofzo, het is niet zo'n hele dure.

Weet je wat de pest is; stel dat de kabel niet goed is (misschien is het een goedkoop prul), dan kan ik dat eigenlijk alleen maar testen door een ander MIDI-apparaat aan te sluiten, of die kabel te proberen bij iemand die een soortgelijke setup heeft. Het zou ook nog kunnen dat m'n keyboard niet goed is, maar ik heb nog nooit eerder de MIDI in- en uitgang gebruikt van dat ding, en hij werkt verder prima. Het zou wel heel raar zijn als dat ineens niet blijkt te werken, ook al is m'n keyboard al best oud.

[ Voor 29% gewijzigd door Cyphax op 14-03-2011 10:52 ]

• Cyphax

Cyphax

Moderator LNX
Topicstarter
Ik wil het eigenlijk nog een keertje onder de aandacht brengen in de hoop dat iemand een idee heeft van wat ik over het hoofd zie. :)

Mocht er iemand in de buurt van Nijmegen wonen die een werkende opstelling heeft zodat ik de kabel (of het keyboard) kan testen, dan hou ik me aanbevolen! :)

• GjaltVK
Het is logisch dat je computer de midi interface alleen ziet als USB Midi, dit is de naam die je interface waarschijnlijk mee heeft gekregen.

Als deze je midi in en out informatie verstuurd kunnen er nog 2 grote problemen zijn:
- Je keyboard
- Je software setup

Je keyboard kan bepaalde instellingen hebben over midi. Naar wat ik me nog herrinner van yamaha keyboards moet er in het instellingen menu een optie zijn waarmee je je midi instellingen kan veranderen en kan selecteren op welk kanaal je midi uit zend. (ik weet niet precies meer waar dit zit maar dit kan je in de handleiding wel vinden) Als het goed is is er een optie die je laat kiezen tussen 1 van de 16 kanalen en ook een optie die je midi binnen je keyboard toewijst. Die laatste zal je minder gebruiken omdat je de geluiden binnen je computer gebruikt.

Vervolgens kan het ook nog een probleem in je software zijn. Het kan zijn de je software maar 1 specifiek midi kanaal zoekt en dat je keyboard net op het verkeerde kanaal uitzend. Probeer dat met de hierboven gegeven gegevens te veranderen om er zo achter te komen op welk kanaal er nou eigenlijk uit wordt gezonden. Ik ben niet bekend met renoise of noteworthy om je daar specifiek met instellingen te helpen.

Vervolgens moet je ook zorgen dat renoise (die jou DAW zal zijn) zijn geluid weer uitstuurt naar een set speakers. anders zal je niks kunnen horen. Renoise zal waarschijnlijk als standaard jou computer speakers hebben genomen. Zorg dat deze aan staan en goed zijn ingesteld in Renoise.

En dan nog een laatste check: De out van je keyboard gaat naar de in op je Midi interface en de In van je keyboard gaat naar de Out op je midi interface.

Succes!

Verwijderd

Ik heb exact dezelfde midi interface (van dealextreme), en die werkt prima met meerdere apparaten (keyboard included). Misschien een goedkoop ding maar hij werkt hier perfect. Geen idee waarom het niet zou kunnen werken, eigenlijk is het bij mij 'plug en play'. Je hoeft verder niets in te stellen ofzo en Windows heeft de driver automatisch. Soms gebruik ik wel eens een 'Vista Midi Switcher' tooltje om de juiste interface te selecteren, maar aangezien bij jou de lampjes wel gaan knipperen zal dat het probleem wel niet zijn.

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 20-03-2011 11:07 ]

• Cyphax

Cyphax

Moderator LNX
Topicstarter
GjaltVK schreef op zondag 20 maart 2011 @ 11:01:
En dan nog een laatste check: De out van je keyboard gaat naar de in op je Midi interface en de In van je keyboard gaat naar de Out op je midi interface.
OMG...

En ik maar denken "ja maar hij zit precies goed: in zit op in en out zit op out!". AARRGGH! :D

Mijn dank is gigantisch, naar jullie allen maar speciaal naar GjaltVK. :D

[ Voor 9% gewijzigd door Cyphax op 20-03-2011 12:16 ]

• GjaltVK
Graag gedaan!
Veel speel en componeer plezier nu!

(Ik weet ook nog de eerste keer dat ik dit vol ongeloof moest constateren een paar jaar terug ;) )
Pagina: 1