Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stephenskocpol
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 24-08 18:22
http://www.volkskrant.nl/...&at_xt=4d7b60d04ce4a6e2,0

In alle media hoor en lees ik dingen over de kernreactors in Fukushima, Japan. Blijkbaar is de koeling uitgevallen, en loopt daardoor de druk op in de reactor. Wat niemand vertelt is hoe dit kan gebeuren. Leuk dat de druk oploopt maar zo'n reactor is zo gebouwd dat als er iets aan de hand is, de regelstaven verder de reactor in worden gestoken waardoor de reactie afloopt en er geen warmte meer zou moeten ontstaan. Maar toch blijft de druk oplopen. Weet iemand wat er aan de hand is? Op het internet en op het nieuws gaan ze hier volledig aan voorbij... }:O

Groeten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 11:12
Misschien dat door de beving de regelstaven ontregeld zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megamind
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 10-09 22:45
Alle stroom was toch uitgevallen dus kunnen ze niets meer regelen dacht ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Ik heb er geen verstand van maar wat ik opgevangen heb uit het nieuws is dat het koelingssysteem kapot is door de aardbeving. (of de stroomtoevoer er van idd)

[ Voor 11% gewijzigd door Marzman op 12-03-2011 13:49 ]

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dit topic gaat meer over de reactor dan de aardbeving: Zeer zware aardbeving Japan met tsunami tot gevolg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjuh
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Bartjuh

Hej

Kernsplijtingsreactie is van nature een zelf in stand houdende reactie, in tegenstelling tot kernfusie. Als je bij kernfusie de stroom toegevoegde energie stopt, stopt direct de reactie. Bij kernsplijting is dat niet het geval, het is veel lastiger controleerbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jumpman
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 12:29
Het ziet er niet goed uit, op 0:49 een explosie:

YouTube: Fukushima, Japan - Nuclear Reactor Explosion - March 12, 2011

Nintendo Network ID: Oo_Morris_oO | PSN: Oo_Morris_oO.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Dat is het gebouw er omheen en niet de reactor, maar goed is het niet idd.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 10:00
Ze hebben volgens mij meerdere reactoren in dat complex...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• burne
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

Als je een ticket en toegang tot de centrale regelt ga ik wel even kijken. :/

Verder zul je het toch echt moeten doen met internet. Hoe groot acht je de kans dat iemand die in de centrale werkt (of bij een van de betrokken instanties), Nederlands spreekt, op GoT zit, en van z'n baas tot in detail mag uitleggen wat er aan de hand is?

Overigens: Wikipedia: Fukushima I Nuclear Power Plant

[ Voor 11% gewijzigd door burne op 12-03-2011 14:06 ]

I don't like facts. They have a liberal bias.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stephenskocpol
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 24-08 18:22
@Bartjuh Klopt, maar kernfusie kan (in theorie) zichzelf ook onderhouden.

@Burne Speculeren mag toch altijd? (A)

Misschien is er hier iemand die weet hoe reactors werken en hoe het zou kunnen gebeuren.
Ik weet wel dat als de stroom uitvalt de regelstaven normaliter terugzouden vallen naar de veiligste stand en de reactie zou aflopen, maar dat is blijkbaar niet gebeurd. Anders zou de druk niet oplopen.

Ben benieuwd of iemand iets weet. Want ik ben benieuwd. :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

stephenskocpol schreef op zaterdag 12 maart 2011 @ 14:16:
@Bartjuh Klopt, maar kernfusie kan (in theorie) zichzelf ook onderhouden.
Ja onder extreem hoge druk en temperatuur zoals in de zon :z
Waarbij vermeld moet worden dat de druk wordt veroorzaakt door gravitatie.
Misschien is er hier iemand die weet hoe reactors werken en hoe het zou kunnen gebeuren.
Ik weet wel dat als de stroom uitvalt de regelstaven normaliter terugzouden vallen naar de veiligste stand en de reactie zou aflopen, maar dat is blijkbaar niet gebeurd. Anders zou de druk niet oplopen.

Ben benieuwd of iemand iets weet. Want ik ben benieuwd. :D
Ik heb daar wel een aardig idee van, maar die informatie is ook gewoon vrij beschikbaar op het internet. Ik denk dat het verstandiger is als je eerst wat gaat lezen dan dat je je hier laat voorlichten.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 12-03-2011 14:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltraSub
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 01-09 22:45
Lijkt me dat die regelstaven door een geleider gaan. Wat denk je dat een beving van deze orde met iets wat nauw op elkaar afgestemd is kan doen.. Als die niet meer lekker schuiven zegt electronica ook boem is ho, het werkt niet.. Kan iemand ff in de reactor met een moker die regelstaven naar beneden slaan? :+

Zijn er nog nergens speculaties geweest over wat als het echt mis gaat, en het wordt een meltdown zoals in Tsjernobyl? Fall-out? Dodenaantal? Hoe groot zou het geraakte gebied zijn? Enz.

Trouwens... Is toch ook niet echt slim om 3 kerncentrales in een gebied te bouwen wat zo aardbevingsgevoelig is, toch? En in 1970 waren ze nog niet zo ver om te bouwen zoals ze dat nu kunnen dat iets zo goed als niet gevoelig is voor een beving...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 11:25
Ik snap niet hoe de stroom nou uit kan vallen, ze hebben toch wel dikke dieselgeneratoren daar staan die op stand-by staan? Net als bij een ziekenhuis

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anandus
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
ThinkPadd schreef op zaterdag 12 maart 2011 @ 14:27:
Ik snap niet hoe de stroom nou uit kan vallen, ze hebben toch wel dikke dieselgeneratoren daar staan die op stand-by staan? Net als bij een ziekenhuis
En die kunnen ook uitvallen ;)
Ik weet niet of dit het geval is hier, maar zelfs iets wat je driedubbel redundant uitvoert kan nog alles uitvallen.
Dat is het funest, je kan problemen nooit 100% uitbannen.

[ Voor 25% gewijzigd door anandus op 12-03-2011 14:30 ]

"Always remember to quick save" - Sun Tzu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltraSub
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 01-09 22:45
Zeker geen test scenario en nooit proef gedraaid.. Kan toch niet waar zijn zeg. Staan er toch wel meer dan een zag ik.. Anyway, die stralingsniveau's die ze melden. Die komen natuurlijk van instituten daar. Is dat een beetje betrouwbaar? Want als ik het goed begreep hebben ze bij Tsjernobyl ook eerst een hele tijd gezegd dat er niks aan de hand was. Laatst nog een document van gezien. Man man.. Valt je niks meer in. Verschrikkelijk zeg.. (ja, ik weet dat ze niet met elkaar vergeleken kunnen worden, omdat Tsjernobyl veel sneller ging).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AxzZzeL
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 10:51

AxzZzeL

maakt oogsnoep

Regelstaven zorgen ervoor dat de kernsplijtingreactie wordt afgeremd of juist wordt versterkt. Naar mijn weten kunnen deze dingen door de zwaartekracht met de meest basic controlesystemen (touwtje, draaiknop) in de afremmende positie vallen. De kernreactie houdt dan heel snel op. Ik weet niet hoe dit per kerncentrale wordt geregeld maar dit soort beveiliging hoort zo simpel mogelijk te zijn.
Daarnaast blijft er dus nog enorm heet water in het reactievat. De warmte wordt volgens mij normaal in een gesloten systeem afgegeven aan een ander water systeem waar de generator op zit. Het eerste systeem heeft dus radioactieve rommel in het water. Als de eigen kracht van de generator uit valt om de koeling in stand te houden, gebruiken ze als backup benzine motoren of elektrische motoren om toch het warme water te koelen. Hmm mijn kleine bijdrage hierbij maarja ik ben geen expert en werk ook niet in en kerncentrale dus dit is voornamelijk kennis van Internet en hier en daar wat van school :)

Waarom makkelijk doen als het ook moeilijk kan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simon
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 11:40
Volgens mij vergelijken ze de stralingsniveaus nu met achtergrondstraling, en is dat niet echt boeiend. Als dat even x1000 is, dan zegt dat nog niets.

Tsjernobyl is wel een ander verhaal, helemaal de radiostilte, kwam vanuit de Soviet overheid. Ik vind de vergelijking met Tsjernobyl behoorlijk overtrokken/niet kloppend.

|>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Muthas
  • Registratie: December 2005
  • Niet online

Muthas

O+

Het schijnt dat de generatoren als gevolg van de tsunami niet meer werken. De centrale ligt aan de kust (vanwege het koelwater). Hierdoor zijn ze aangewezen op het volgende noodsysteem: accu's. Deze accu's geven de tijd om de generatoren weer aan de gang te krijgen. Van wat ik heb gelezen zijn er dan ook andere generatoren ingevlogen.

Er wordt in elk geval nog wel gekoeld, want anders was het met een uur gedaan. Waarom dit koelen niet voor de volledige 100% gebeurd, en ze dus alternatieve maatregelen (als het vrijlaten van stroom) moeten gebruiken, is onduidelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Firestone
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 29-05 11:48

Firestone

$ su - vuursteen

Zover ik de berichten gevolgd heb zijn alle reactoren automatisch uitgeschakeld op het moment van de beving, door middel van het neerlaten van de control bars. De reactie daalt daardoor tot een paar duizendste van wanneer de reactor kritisch draait. Toch geeft dat nog veel warmte af, waardoor deze nog continue gekoeld moet worden. Door de tsunami hebben echter de noodgeneratoren het begeven.
Nu zijn er dus mobiele generatoren naar de plek gevlogen en tracht men hiermee de koelvoorziening te hervatten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• burne
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

stephenskocpol schreef op zaterdag 12 maart 2011 @ 14:16:
Je denkt dat als je de regelstaven terugschuift die tientallen miljoen kilo reactor gelijk kamertemperatuur aanneemt? De productie van nieuwe warmte stopt, maar er is een heleboel energie in een relatief klein volume wat je actief moet koelen om het zelfs maar op dezelfde temperatuur te houden. Hoe lang je moet koelen hangt van de reactor af, maar tien dagen tussen shutdown en een koude reactor lijkt me niet onredelijk. Dat is wat Reuters roept als periode die nodig is om de situatie stabiel te krijgen.

De output van deze generator is 460MW. De thermal efficiency van moderne centrales is 37%, dus deze heeft misschien wel een efficiency van 20%. De reactie in de kern moet dan 2GW genereren. Als we een diameter en een hoogte aannemen van 15 meter heeft de kern een volume van 10.000 kubieke meter. 200kW per kubieke meter is duizend maal de energiedichtheid van de zon (275W per kubieke meter).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bezulba
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 12:33

Bezulba

Formerly known as Eendje

".. op het nieuws gaan ze hier volledig aan voorbij"

rtl heeft net 3 uur lang hierover uitgezonden, de bbc is constant bezig, Al Jazeera heeft ook 24/7 coverage gehad en op nu.nl staat er al sinds vanmorgen een artikel over die constant geupdate word.

Hoe word hier volledig aan voorbij gegaan?

http://www.nu.nl/buitenla...loffing-kerncentrale.html

met het volgende erin:

Kan bezocht zaterdag het rampgebied. Hij vloog urenlang met een helikopter over de kerncentrale en de omliggende regio, om de gevolgen van de beving en de tsunami met eigen ogen te kunnen zien. De premier sprak van een ''nationale ramp zonder precedent''.

goh, toch niet zo ernstig als de groene hippie doemdenkers ons wilden doen geloven...

[ Voor 43% gewijzigd door Bezulba op 12-03-2011 14:45 ]

blup

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• burne
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

ThinkPadd schreef op zaterdag 12 maart 2011 @ 14:27:
<hint>enorme allesvernietigende aardbeving in hetzelfde gebied op hetzelfde moment</hint>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dido
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 11:58

Dido

heforshe

Speculeren mag, maar ik denk niet dat W&L daar het geschikte forum voor is. Antwoorden op veel van je vragen staan ook al in het NSTM-topic, dus ik zie geen meerwaarde om die hier ook nog eens te gaan beantwoorden.

Wat betekent mijn avatar?

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.