problemen windows 7 file system

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ortixx
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 19-06-2023
Ik heb de laatste tijd erg veel last van vreemde problemen met windows 7. Volgens mij heeft het te maken met mijn filesystem en hdd.

Een van de problemen is dat telkens als ik een file wil opslaan met firefox blijft mijn hele PC hangen. De muis werkt, muziek draait nog, alleen de knoppen lopen gewoon vast van het hele systeem. Dat blijft zo voor ongeveer 2-5 seconden. Dit gebeurt als ik bv op een 'browse' knop druk om een plaatje te uploaden. Dan selecteer ik het plaatje, druk op openen en that's when shit goes bad. Het browse venstertje sluit en dan blijft alles hangen. Dit geld ook voor opslaan via firefox.

Het vreemde is dat dit met alle programma's gebeurt. Als ik bijvoorbeeld een screenshot maak met MPC of VLC loopt ook alles even vast. Of als ik een torrent wil downloaden en een map selecteer waar het gedownload moet worden.

Maar het gaat nog verder. Meestal moet ik gewoon mijn explorer refreshen (F5) om nieuwe aangemaakte mappen te zien. Stel ik maak een nieuwe map aan via firefox (soms gebeurt dit ook in explorer zelf) dan moet ik eerst F5 drukken, dan kan ik de map een naam geven en dan moet ik WEER F5 drukken om het te kunnen zien anders als ik er op klik ga ik naar een non existing folder.

Mijn 500GB WD harde schijf is gewoon healthy en is 2 jaar oud. Waar zou het aan kunnen liggen?

Dingen die ik heb en draai:
2 500GB WD HDD's NIET in RAID
1 80 GB harde schijf
W7 x64
4GB DDR 2 RAM
Kaspersky 2011 (ik schrijf het maar bij.. wie weet) 8)7

[ Voor 5% gewijzigd door Ortixx op 12-03-2011 13:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mad Marty
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 16:56

Mad Marty

Je bent slimmer als je denkt!

Wat staat er Event Viewer?

Rail Away!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ortixx
Niks boeiends. Wat information en een paar errors dat hier niks mee te maken hebben.

Wel vond ik dit:
The device, \Device\Ide\iaStor0, did not respond within the timeout period.

Maar dat is mijn andere harde schijf dat er soms uit kukelt for no apparent reason. (denk ik)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

En je denkt dat een bokkende IO controller niet dergelijke symptomen kan veroorzaken? :)

Leg er een keer een goeie trace onder met iets als ProcessMonitor of Xperf. Dan kun je tenminste gerichter zoeken naar een oorzaak.

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ortixx
Ok! I'll give it a try en zal terug komen met resultaten als ik er zelf niet uitkom :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15:08
Mijn 500GB WD harde schijf is gewoon healthy ..
Hoe weet je dit, heb je de smart info uitgelezen of echt een full scan met de WD Data Lifeguard Diagnostic op beide schijven gedaan? En misschien dat je die 80GB even tijdelijk kunt loskoppelen om 'm uit te sluiten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• High-Voltage2
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Ortixx schreef op zaterdag 12 maart 2011 @ 14:09:
Niks boeiends. Wat information en een paar errors dat hier niks mee te maken hebben.

Wel vond ik dit:
The device, \Device\Ide\iaStor0, did not respond within the timeout period.

Maar dat is mijn andere harde schijf dat er soms uit kukelt for no apparent reason. (denk ik)
Dat is juist je probleem...
Staat op die schijf toevallig ook nog het OS geïnstalleerd?

Bij Windows is het heel simpel: als een schijf niet mee wil, dan begint alles te bevriezen, te hangen en raar te doen. Veronderstel even dat je een D partitie hebt op een aparte schijf die door energie beheer is uitgeschakeld. Benader je dan via Deze Computer die D partitie dan lijkt het systeem ook even niet te reageren en dan hoor je die schijf opspinnen. Op dat moment weet je waarschijnlijk wel wat er aan de hand is...
Ik had vroeger het probleem dat één van de voedingskabels van mn HD's slecht contact maakte. Daardoor viel de schijf pardoes uit en meteen dikke freeze. Kreeg de schijf terug voeding, dan spinde ze op en het systeem reageerde weer. Dat was btw wel in een RAID opstelling, maar gaat zoveel verschil niet maken volgens mij.

Even resumeren: Als de schijf waar je OS opstaat of de schijf waar je iets op wil opslaan niet mee wil heb je troubles.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ortixx
@High-Voltage2

Nee daar staat gelukkig mijn OS niet op :D Daar staan gewoon wat films enzo op. Ik doe grotendeels alles op mijn C schijf.

Maar ik begin een beetje te twijfelen of het ECHT aan mijn harde schijf ligt. Ik heb de laatste dagen wat tests gedaan en in explorer zelf kan ik dus wel gewoon folders aan maken zonder problemen. Het is echt HEEL soms dat ik in explorer zelf moet refreshen. Het is vooral in-application wanneer er problemen zijn. Zoals ik eerder zei: als ik een plaatje wil uploaden naar imageshack, loopt firefox vast (windows loopt blijkbaar niet vast) als ik op het plaatje selecteer en de venster sluit. Dat gebeurt 90% van de tijd.

Hetzelfde geld voor alle andere applicaties. Ik ga toch maar uit voorzorg al die HDD diagnostics runnen. Heb daar nog niet echt tijd voor gehad.
Pagina: 1