Aanleggen 4/6 Wireless Beveiligings camera's voor winkel

Pagina: 1
Acties:

• Atomic2005
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 24-02 20:08

Atomic2005

Abundat dulcibus vitiis

Topicstarter
Ik hoop dat hier de juiste plek is om dit te posten. Het is mijn eerste post hier op t forum GoT.

Ik wil graag binnenkort in mijn winkel een aantal draadloze beveilingscamera's ophangen. Ik wil daarnaast de beelden opslaan en (makkelijk) terug kunnen kijken op een pc.

Zelf denk ik aan 4tot 6 camera's en een NAS om alles op te slaan. En dan op 1 of meerdere pc's binnen het netwerk de beelden terug kunnen kijken. Ook zou het mooi zijn om dit op mijn Android foon terug te kunnen kijken.

Ten eerste vind ik het leuk één en ander zelf te doen, en ten tweede vanwege de kosten.

Hebben jullie tips hoe dit op te tuigen? Is dit zelf te doen, en welke producten heb ik hiervoor nodig??

Hoop op tips hier!

Groet,

16500Wp PV Live - Panasonic Wp - Ioniq 28kWh - All Eletric

• allure
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 09:04

allure

Titaan fase 2/3

Je zou eens kunnen kijken naar de camera`s van Axis, en bijv. een NAS van Qnap.

Dan heb je eigenlijk al meeste apparaten bij elkaar.

• enveekaa
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21-02 20:26
Ik weet niet wat de bandbreedte is die je nodig hebt voor een wifi camera, maar ik denk dat je dit niet gaat redden met één accesspoint, puntje om rekening mee te houden.

Verwijderd

Hangt er vanaf hoe de camera die dingen opslaat.

Ik heb met een Panasonic camera gespeeld, en die had twee modussen:

1. Alle beelden naar een FTP server gooien (bv NAS). (dus geen PC nodig)
2. Met een programma op de PC alles van 6 camera's opnemen.

Bij punt 1: Geen video, maar ongeveer 2-5 beelden (JPG plaatjes) per seconde van 10-15 kB ieder. geen audio. Maar wel zonder PC. Met speciale programma's kon je later die miloenen plaatjes bij elkaar in een AVI file voegen. Maar nog steeds geen geluid. En kwaliteit was laag.

Bij punt 2: Video is mogelijk, met geluid. Goede kwaliteit. Maar je hebt wel een PC nodig.

• allure
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 09:04

allure

Titaan fase 2/3

Mwah, Axis cameras kunnen gewoon HD kwaliteit opnemen...

• Jan Smit
  • Registratie: Juni 2003
  • Nu online
ik zeg:active webcam. Kun je misschien als trial downloaden, maar koop het gewoon. Kan meerdere camera's aan en neemt alles op, je kunt alles instellen. Werkt als een tierelier. Denk je aan je melding bij het CBP (www.cbpweb.nl)?

Homo sapiens non urinat in ventum

• Korakal
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 24-02 18:53

Korakal

Up up up!

Ik heb zelf 2 jaar geleden een complete installatie van Abus aangelegd (8 camera's, DVR en ontsluiting naar lokale pc's en naar buiten - Eytron producten) in de winkel van mijn vriendin. Ik heb voor bedraad gekozen; goede kwaliteit en goedkoper. Als je een systeemplafond hebt ook nog gemakkelijk ook.
Mijn tip zou wel zijn: kijk naar een goede DVR. Je wil beelden frame voor frame terug kunnen kijken, tegelijkertijd van meerdere camera's. Met een goede DVR voor bewaking kun je dat, met losse files vanuit individuele camera's niet. Ik heb overigens met trial & error een framerate van 2 beelden per seconde als meest economische instelling gekozen; nog net bruikbaar om bewegingen te zien en toch ook weer niet ineens té hard opslagruimte opetend.

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 20-02 10:59
Tja.. budget en kwaliteitseisen?

Zoiezo is de voorkeur voor kabel, wifi echt alleen als het niet anders kan.

Wil je bij het conventionele (analoge) spul blijven gebruiken met een hdd recorder of wil je volledig op IP?

Verder moet je goed opletten op de kijkhoeken van de lenzen (of mogelijkheid om ze te vervangen) en de kwaliteit, met name bij donker of schemering.

Budget is ook een harde eis, wil je simpele made-in-china cameratjes (30eur per stuk) icm een OEM DVR (300-400 eur ofzo) of wil je high-end: Bosch, Sony, Panasonic camera's met PTZ support, Dedicated Micros / Bosch / Honeywell DVR enz. Behoorlijk verschil in kwaliteit/prijs.

Als er voldoende licht is kan vaak elke camera wel, bij minder licht is dat een ander verhaal. Dan is een goede (CCD) camera met day/night (omschakelen naar zw bij weinig licht voor duidelijker contrast) of IR verlichting wel essentieel.

Digitaal zou mijn voorkeur zijn, in het 'budget'segment goede ervaringen met Qnap (viostor) icm Axis camera's. Als je camera's goedkoper mogen zijn werken AVTech of Vivotek camera's ook prima met de Qnap.

Kwa opslagruimte is het met de disk van tegenwoordig eigenlijk niet meer zo'n probleem, die zijn toch groot zat. Als je een recorder met MJPEG hebt kan het wel zijn dat je ff moet spelen met de settings, hoe meer frames per seconden hoe minder opslag natuurlijk.
Maar als je dat combineert met bewegingsdetectie dan scheelt dat ook een hoop (neemt alleen op bij bewegingen)

Meeste fatsoenlijkere camera's zijn tegenwoordig h264, en dat wil je ook wel als je richting een mobile device wilt.

Let alleen even op hoe ie kan opnemen, vaak wordt er xxx fps gespecificeerd, maar is dat in TOTAAL.
100 frames per seconden klinkt leuk, maar als je een 32 kanaals recorder hebt is dat nog maar 3 frames/sec per camera (overigens imho ook wel genoeg maar goed)

Daarnaast moet je officieel aan allerlei regels voldoen en je systeem registreren ofzo ivm privacy als je opnames >24 uur bewaard.

[ Voor 29% gewijzigd door DJSmiley op 12-03-2011 23:16 ]

• Bl@ckbird
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Atomic2005 schreef op zaterdag 12 maart 2011 @ 12:22:
[...]
Ten eerste vind ik het leuk één en ander zelf te doen, en ten tweede vanwege de kosten.

Hebben jullie tips hoe dit op te tuigen? Is dit zelf te doen, en welke producten heb ik hiervoor nodig??

Hoop op tips hier!

Groet,
Belangrijkste reden om video surveillance te doen is natuurlijk bewaking.
Maar met de huidige systemen kan je ook analyse doen van video beelden.

Zo kan je een virtuele lijn trekken in een video beeld. Vervolgens kan je de video analyse software laten tellen hoeveel bezoekers deze virtuele lijn passeren.

Een andere mogelijkheid is het laten detecteren van objecten die geplaatst of verwijdert worden in het video beeld. (Denk aan een koffer die bij een incheck balie is blijven staan of een auto die geparkeerd wordt waar dat niet mag. Voor een inrit bijvoorbeeld.)

Zo is er ook software waarmee je kan analyseren hoe bezoekers door een winkel lopen en waar ze stil staan.
( Bij het aanbiedingen schap bijvoorbeeld. Of juist niet, omdat het aanbiedingen schap niet in het looppad staat. )

Met deze informatie kan je de inrichting van de winkel optimaliseren. Nadat je de winkel opnieuw hebt ingericht, dien je de beelden opnieuw te laten analyseren, om te kijken of de herinrichting effectief is geweest. Je kan natuurlijk ook iemand een dag videobeelden laten bestuderen en handmatig laten turven, maar dit kost extra mankracht.

Nu is dit turven voor een enkele winkel makkelijk handmatig te doen. Maar voor een Ikea of Wallmart is het wat lastiger. Video surveillance is dan geen kostenpost, maar een tool wat geld oplevert.

Je hoeft nu natuurlijk nog niet met analyse software aan de slag. Maar het is handig als het systeem wat je nu aanschaft compatibel is met dit soort software.

Verder moet je goed nadenken hoe je dit gaat inregelen. Dome camera's geven een mooi overzicht in een winkel. Bij de kassa en/of ingang van de winkel wil je misschien een camera hebben die in HD kwaliteit kan opnemen. In het geval van een overval heb je dan in ieder geval een duidelijk signalement / videobeeld van de dader.

~ Voordelig Zelf Vliegen? ~ Sent using RFC 1149. Note: No animals were harmed during this data transfer. ~

• The-Source
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 05:41
@hierboven - over dome camera's: Dome's hebben ook gewoon een lens en de meeste zijn niet PTZ en op het het uiterlijk na gewoon hetzelfde als het rechthoekig model (even van uit gaan dat dezelfde CCD etc wordt gebruikt)

Zelf leg ik geregeld CCTV systemen aan en moet zeggen dat ik zelf zeer te spreken ben van het merk OSEC als het op recorders aan komt. Webinterface is alles mee in te stellen maar via de meegeleverde software gaat het gewoon een stuk prettiger. Er zijn ook native apps voor Iphone, Android, Blackberry en het schijnt ook zelfs symbian (maar dat weet ik niet zeker) Verwacht dat Windows phone 7 er ook wel zal komen.

Voordeel van een recorder is dat je fatsoenlijke motion detectie hebt en in het eerder genoemde merk kun je ook nog aangeven dat wanneer er beweging is op Cam1 dat je dan ook andere camera's direct wilt opnemen. En wat ik echt top vind is dat wanneer er motion detectie is dat hij het beeld van 5seconden ervoor ook nog opneemt en na de beweging ook nog heel even door loopt. (dit is overigens naar wens aan te passen ;) )

IVMS

Rechtsonder in de foto kun je zoal zien hoe je je scherm kunt indelen. (beelden kun je slepen naar de gewenste plek)

[ Voor 8% gewijzigd door The-Source op 13-03-2011 15:14 ]

Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn AI Art YouTube kanaal

Pagina: 1