Router achter Tele2 modem plaatsen

Pagina: 1
Acties:

• Wootism
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Beste Tweakers,

Ik word echt compleet gestoord van mijn nieuwe Tele2-modem. Ondanks de vele topics op zowel dit forum als de rest van het internet, krijg ik het niet voor elkaar een werkende internet connectie te delen met mijn router.

Ik heb 2 jaar lang een KPN Experia Box gehad, hierop had ik zonder problemen een Linksys WRT-54G aangesloten. De lan en wifi van beide apparaten kon gewoon gebruikt worden.
Nu ben ik overgestapt naar Tele2 en heb ik een Davolink DV-2020 modem gekregen. Met dit modem zou ik graag dezelfde setup willen bouwen als met de Experia Box.

Dus: Davolink modem -> Linksys Router

Het internet op de Davolink werkt perfect, het enige wat ik nu dus wil doen is dit internet delen met mijn Router die het weer verder kan verspreiden via Wifi en Lan.
Ik gebruik LAN3 (1 en 2 kunnen daarvoor niet gebruikt worden stond in de handleiding) om mijn Davolink aan te sluiten op de WAN van mijn Router. En daar stopt het.

Ik heb al lopen prutsen met static-IP’s de DMC-host het uitzetten van DHCP etc… Niks werkt. Mijn Linksys wil het internet van de Davolink maar niet oppikken.

Mijn Davolink instellingen:
Afbeeldingslocatie: http://i51.tinypic.com/1zz0rco.png

Mijn Linksys instellingen:
Afbeeldingslocatie: http://i55.tinypic.com/90at08.png

Door de Davolink aan te sluiten op de LAN i.p.v. mijn WAN van mijn Linksys, kreeg ik wel internet op mijn Linksys. Dit was echter enorm onstabiel, langzaam en het koste mij een lan-poort. En aangezien het eerste wel over WAN werkte zou ik niet weten waarom nu ineens niet meer!

Iemand een idee? Of zie ik gewoon iets heel stoms over het hoofd? :|

• maarud
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 21:38
je kan e linksys natuurlijk niet hetzelfde IP geven als de Davolink... zet die van de linksys eens op 192.168.2.1, dan werkt het wel denk ik.

[ Voor 11% gewijzigd door maarud op 12-03-2011 12:17 ]

• Wokkels
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 29-10-2024

Wokkels

Het lekkerste zoutje

^^ Dit, maar dan zou ik kiezen voor .1.2 ofzo. Tevens lijkt het erop dat je nu op beide apparaten DHCP-server aan hebt staan. Zet es uit op de Linksys bijvoorbeeld en laat de tele2-modem starten met uitdelen op .1.3.
Ik zie dat je geprobeerd hebt om ze beiden in een andere range te laten uitdelen. Dat gaat natuurlijk niet werken, omdat je PC of laptop dan nooit 'weet' van welke server er een IP gekregen moet worden :)

Succes :)

Edit: Trouwens: volgens mij zit er in die Tele2 modem al een router. Sluit hem eens gewoon aan op een willekeurige andere poort van de linksys (dus niet de 'WAN') zodat hij als switch/wireless AP gaat dienen :) Neemt niet weg dat je IP-config nog niet klopt zoals hierboven al gezegd.

[ Voor 53% gewijzigd door Wokkels op 12-03-2011 12:30 ]

Permanent wintericon!

• maarud
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 21:38
Hangt er idd van af hoe je hem wilt gebruiken.

Linksys als router -> andere range, dus 2.1
Linksys puur als WiFi AP en dergelijk -> DHCP uit, IP op 1.2 bijvoorbeeld.

Aangezien je klaar bent met het Tele2-modem wil je dus die routerfunctie niet meer gebruiken dus zou ik de bovenste manier kiezen ;)

• Soggy
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 08:43

Soggy

vroemmmm

Toevoeging: Ik heb slechte ervaringen met een static ip in de router (Asus RT-N16). Ik laat de Davolink via DHCP een IP toewijzen aan de router (inderdaad opletten dat deze correct zijn zoals hierboven al aangegeven). Mijn router deelt vervolgens ip-adressen uit in een eigen subnet.

Als ik met een static IP werk heb ik zeer trage responstijden en websites die compleet niet willen laden, zoals de website van de telegraaf bijvoorbeeld.

If it works, tweak it

• Wootism
  • Niet online
Bedankt voor jullie reacties!
Nog steeds lukt het mij niet om mijn router te verbinden met internet :/

Mijn Linksys geeft aan dat hij met alles verbinding heeft, behalve met internet omdat hij geen ip-adres kan krijgen.

Mijn Davolink nu:
Afbeeldingslocatie: http://i52.tinypic.com/f3hxxc.png

Mijn Linksys:
Afbeeldingslocatie: http://i52.tinypic.com/16je9nd.png

Ik heb ook al geprobeerd om mijn Linksys een 192.168.2.1 IP te geven, maar dat werkte ook niet. Mijn linksys 1.2 geven en het modem laten uitdelen vanaf 1.3 werkte ook al niet... ;(

• toxict
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 06-01 16:17
Ik heb precies dezelfde opzet als jij en als volgt gaat het werken:

Je Tele2 modem helemaal "default" laten.
Je Linksys router instellen op een range van 192.168.2.1 en DHCP aan.

Je Linksys krijgt een IP van je Tele2 router.
Deze IP zet je in DMZ op je Tele2 router en vervolgens kun je alles op je Linksys.

http://www.pvoutput.org/intraday.jsp?sid=31923

• Wootism
  • Niet online
toxict schreef op zaterdag 12 maart 2011 @ 13:59:
Ik heb precies dezelfde opzet als jij en als volgt gaat het werken:

Je Tele2 modem helemaal "default" laten.
Je Linksys router instellen op een range van 192.168.2.1 en DHCP aan.

Je Linksys krijgt een IP van je Tele2 router.
Deze IP zet je in DMZ op je Tele2 router en vervolgens kun je alles op je Linksys.
Sorry dat ik zo'n leek ben, maar waar zie ik welk IP mijn linksys van mijn modem krijgt?

• cornfed99111
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 04-01 10:45

• toxict
Wootism schreef op zaterdag 12 maart 2011 @ 14:04:
[...]

Sorry dat ik zo'n leek ben, maar waar zie ik welk IP mijn linksys van mijn modem krijgt?
In je Linksys ergens op de status pagina kijken wat je WAN adres is.
In dit geval bestaat je WAN uit je Tele2 moden :P

Zal een adres zijn wat lijkt op: 192.168.1.xxx

Dat adres zet je weer in DMZ op je Tele2 modem in de Advanced Tab geloof ik.
En vergeet niet je DHCP op je Linksys aan te zetten, anders krijgen je clients geen IP.

En je netwerkkabel moet in de WAN poort van je Linksys

[ Voor 5% gewijzigd door toxict op 12-03-2011 14:13 ]

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 07:18
Je hebt de kabel vanaf de Tele2 router wel in één van de LAN poorten (niet de WAN) gestoken van de Linksys toch? En als je de Linksys vast op 192.168.1.2 zet (en dhcp uit) moet je de Tele2 dhcp natuurlijk pas vanaf 192.168.1.3 adressen laten uitdelen.

• Wootism
  • Niet online
Ben ik ook tegengekomen. Ondanks dat ik het doorverwijzen via DMZ een logischere keuze vind wil ik sowieso mijn WAN poort gebruiken aangezien ik anders één lan-poort te weinig heb.

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 07:18
Dan zul je 'm idd wel moeten laten routeren. Dan alles terug naar standaard zetten en simpelweg een andere range op de 2e router instellen. Dus op de Tele2 192.168.1.x en op de Linksys 192.168.2.x of 10.0.0.x oid.

• Wootism
  • Niet online
toxict schreef op zaterdag 12 maart 2011 @ 14:08:
[...]

In je Linksys ergens op de status pagina kijken wat je WAN adres is.
In dit geval bestaat je WAN uit je Tele2 moden :P

Zal een adres zijn wat lijkt op: 192.168.1.xxx

Dat adres zet je weer in DMZ op je Tele2 modem in de Advanced Tab geloof ik.
En vergeet niet je DHCP op je Linksys aan te zetten, anders krijgen je clients geen IP.

En je netwerkkabel moet in de WAN poort van je Linksys
JAAAA! Het is gelukt! Dank dank. _/-\o_

Ik moet wel zeggen dat ik het erg verwarrend vind dat er verschillende mogelijkheden zijn om dit euvel op te lossen. Dan weer LAN gebruiken dan weer WAN. Anyways, ik ben er blij mee! :)

[ Voor 4% gewijzigd door Wootism op 12-03-2011 14:28 ]

• toxict
Wootism schreef op zaterdag 12 maart 2011 @ 14:27:
[...]

JAAAA! Het is gelukt! Dank dank. _/-\o_

Ik moet wel zeggen dat ik het erg verwarrend vind dat er verschillende mogelijkheden zijn om dit euvel op te lossen. Dan weer LAN gebruiken dan weer WAN. Anyways, ik ben er blij mee! :)
Veel plezier!..

En een tip....mocht ineens om wat voor reden dan ook je netwerk niet meer goed werken...als in....poorten worden niet meer goed doorverwezen.....check dan ff of je WAN IP op je Linksys dan nog steeds klopt met die je ingevuld hebt bij DMZ in je Tele2 modem.

• Wootism
  • Niet online
Ben ik weer :X
Ik heb dit topic ongeveer 6 maanden geleden aangemaakt, en met succes de problemen met mijn router destijds kunnen oplossen. Nu, een half jaar later, kapt mijn verbinding er opeens mee.
Ondanks dat ik de stappen in dit topic allemaal opnieuw doorloop, krijg ik het niet aan de praat.

Het internet via mijn tele2-modem werkt perfect, maar het internetten via mijn router wil maar niet lukken...
Hieronder een screenshot van mijn huidige instellingen, zie ik iets over het hoofd?

De instellingen van mijn Linksys router
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/T96hg.png

De instellingen van mijn Tele2-Modem
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/9kBUF.png

Het ip-adres wat mijn router binnenkrijgt
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/91PFg.png

Dit ip-adres heb ik ingevuld bij de DMZ van mijn Tele2-modem
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/IVXSd.png

Ik wordt er echt helemaal geflipt van, waarom kunnen ze dingen niet eens gebruiksvriendelijk maken...

• Petervanakelyen
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 26-12-2025
Dit moet gewoon werken. Ik zou al lang DD-WRT op mijn WRT54G hebben geflashed, maar het zou zo prima moeten werken. Kan je de webinterface van de Davolink bereiken als je achter de linksys zit?

[ Voor 25% gewijzigd door Petervanakelyen op 29-09-2011 13:19 ]

Somewhere in Texas there's a village missing its idiot.

• Wootism
  • Niet online
Petervanakelyen schreef op donderdag 29 september 2011 @ 13:19:
Dit moet gewoon werken. Ik zou al lang DD-WRT op mijn WRT54G hebben geflashed, maar het zou zo prima moeten werken. Kan je de webinterface van de Davolink bereiken als je achter de linksys zit?
Nee lukt niet...
Heb echt totaal geen idee wat ik nu verkeerd doe.

• donny007
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 06-01 13:16

donny007

Try the Nether!

Met DD-WRT kun je de WAN poort toewijzen aan de switch, dan is de tekortkoming aan lan-poorten opgelost en kun je de Linksys daadwerkelijk als access point instellen (ipv nu, een router achter een router).

/dev/null

• Wootism
  • Niet online
donny007 schreef op donderdag 29 september 2011 @ 13:35:
Met DD-WRT kun je de WAN poort toewijzen aan de switch, dan is de tekortkoming aan lan-poorten opgelost en kun je de Linksys daadwerkelijk als access point instellen (ipv nu, een router achter een router).
Het punt is dat het gewoon een half jaar goed heeft gewerkt met mijn huidige firmware dankzij de reacties in dit topic... het stoort me enorm dat het zonder enige reden opeens stopt met werken.

• Petervanakelyen
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 26-12-2025
De meest voor de hand liggende conclusie zou zijn dat er *iets* kapot gegaan ondertussen :P

Somewhere in Texas there's a village missing its idiot.

• Wootism
  • Niet online
Petervanakelyen schreef op donderdag 29 september 2011 @ 14:03:
De meest voor de hand liggende conclusie zou zijn dat er *iets* kapot gegaan ondertussen :P
Zat ik ook al aan te denken :P
Maar heb net mijn Linksys teruggezet naar de 'factory defaults', de instellingen handmatig ingevoerd i.p.v uit een backup-file, en nu werkt alles perfect.... zelfs zonder doorverwijzing van de DMZ-host.

Het feit dat de instellingen die ik handmatig heb ingevoerd precies hetzelfde zijn als die uit de backup-file maakt het allemaal nog onduidelijker. :P
Misschien was de backup-file gewoon corrupt, wie zal het zeggen.

• Wootism
  • Niet online
Is er hier iemand die mij kan verklaren waarom mijn internet op willekeurige momenten uitknalt?
Kan er echt met m'n kop niet bij. De configuratie van mijn router is helemaal goed, en het internet werkt ook gewoon naar behoren. Iedereen hier in huis (2 iPhone's, printer, 2 macs en 1 PC) hebben gewoon internet.
Dit gaat soms een half jaar goed, soms 2 dagen en soms een kwartier.

Het internet is vervolgens weer te fixen door een backup-file te restoren op mijn router van de huidige instellingen. Dus in principe veranderd er door die restore helemaal niks, maar toch werkt het daarna weer.

Is het tijd voor een nieuwe router of wat is dit? :'(
Pagina: 1