Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

[W7] crash bij intensief HDD gebruik

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een relatief nieuwe installatie van Windows 7 Home Premium 64bit (van oktober 2010), draaiend op een systeem van twee jaar oud: Gigabyte P35-DSR, 3.6GHz dual core, 4GB.

Hierin zitten drie SATA schijven. Twee van Seagate (500(werkpaard)) en 750GB (boot)) en één van WD (1TB(archief)).
Geen gekke SMART meldingen. Het RAM geheugen is in orde en het systeem werkte tot een week of drie terug zeer stabiel.

Toen begon er af en toe een crash voor te komen. Hierbij gaat het scherm op zwart, en het systeem is dus onbruikbaar, maar het draait (fysiek) nog wel. Alleen met een harde reset is het weer goed te krijgen.

Logfiles gaven geen info.

Toen ben ik gaan letten op patronen en het blijkt duidelijk dat het systeem goed stabiel werkt, totdat er intensieve HDD activiteit is -van bepaalde soort. 100GB aan bestanden overpompen is geen punt.
Verwijder ik echter een hele rits files, dan is er een grote kans dat het op een gegeven moment mis gaat.
Dit is tot nog toe alleen via het deleten met Total Commander mis gegaan, via een command prompt of Windows Explorer gaat het vooralsnog goed.
(Dit was de eerste aanwijzing en zo opvallend, dat ik verschillende versies van TC heb getest: van oude versies 6 tot de nieuwste build geven allemaal een zelfde probleem. Ik durf een bug in TC vrijwel uit te sluiten: het werkte immers tot voor kort perfect.)

Met het defragmenteren via Defraggler een zelfde patroon: grote files heb ik nog niet voor een crash zien zorgen, maar als ik een hele selectie van 1000en kleine files laat aanpakken, is er een mogelijkheid dat het crasht.

De crashes heb ik alleen nog op de Seagate schijven meegemaakt, maar die worden ook veruit het meest intensief gebruikt.

Als a/v gebruik ik NOD32, uitschakelen of zelfs geheel deinstalleren heeft niets opgeleverd. Verder is het systeem niet voorzien van ongewone residente programmas.

Sinds kort SP1 geïnstalleerd, maar dat maakte voor het probleem geen verschil.

Ik neig naar een probleem met het (NTFS) bestandssysteem, omdat gigabytes pompen geen probleem lijkt te zijn, maar het deleten van bestanden (waarbij heel weinig data overdracht is) wel een crash kan triggeren.

Reguliere CHKDSK controle geeft geen fouten aan.

Wat kan ik doen om dit probleem beter te duiden? :?

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 12-03-2011 12:05 ]