led verlichting in glazen flesjes

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• godofal
  • Registratie: Maart 2010
  • Niet online

godofal

TACNAYN - destroyer of worlds

Topicstarter
hallo allemaal, ik heb een paar vraagjes over een project
de bedoeling van dit project is dat er 5 glazen flesjes worden opgehangen met LED's erin als verlichting voor een eettafel :Y)
nu heb ik een basis begrip van electronica en LED's, maar heb zelf nog nooit iets ontworpen oid
daarom dat ik even alles check en navraag voordat ik fouten ga maken }:|

wat ik tot nu toe heb bedacht:

een transformator zorgt voor 12V, waar een LM317 3.5V van maakt die de warm witte LED's van prik gaat voorzien
omdat er bij gegeten moet worden moet het dus meer dan een paar LED's per fles worden
om het licht in alle richtingen te laten schijnen worden het waarschijnlijk 120 graden LED's die in een Y vormig patroon gesoldeerd worden en dan op elkaar gestacked worden (zie foto)
zowel de LED's als de flessen zijn "clear". dacht erover om de flessen diffuus te maken (licht schuren oid?)
Afbeeldingslocatie: http://i917.photobucket.com/albums/ad18/godofal/glazen%20LED%20lampen/Yled-1.jpg
andere ledjes natuurlijk, maar zo gaan ze eruit zien. denk ze nu plat, en meerdere op elkaar, dat gaat de fles in :D

het idee is er, wat mij nog dwarszit zijn de driver, de lichtopbrengst en de mogelijkheid tot dimmen

normaal pak ik gewoon een weerstand voor elke led, maar omdat dat nu niet mooi/praktisch is, heb ik een andere oplossing gezocht 8)
helaas ben ik (nog) geen ster in het ontwerpen, en zou dus graag horen of wat ik tot nu toe heb klopt ;)
Afbeeldingslocatie: http://i917.photobucket.com/albums/ad18/godofal/glazen%20LED%20lampen/naamloos-1.jpg

er komen dus een X aantal LED's in combinatie met een 100uF condensator in een fles
ik ben alleen niet helemaal zeker of ik nou goed zit met die condensator, zou die er überhaupt wel in moeten?
en klopt de rest? volgens wat ik uitrekende kan dit dus 500 LED's aan, ruim voldoende dus :+

wat betreft de lichtopbrengst
ik denk dat door 120graden LED's te gebruiken en die dus in dat Y patroon te solderen het mooi even verlicht word. eventueel ook nog met diffuse flessen te "maken"
mijn vraag is: hoeveel LED's moet ik gebruiken?
heb wat gegoogled, maar ik begrijp weinig uit het hele watt/MCD/lumen verhaal, althans, het omreken gedeelte...
zat zelf (om de een of andere reden) aan 100 te denken, en aangezien we 5 flessen hebben en 3 LED's per verdieping dus 90 in totaal, ruimte voor een vergissinkje of 10 dus 7(8)7

dimmen leek me een handige optie eventueel
daardoor zou ik een overkill aan LED's kunnen gebruiken, en die dus dimmen naar de gewenste sterkte. iets wat altijd handig is
nu weet ik dat daarvoor PWM nodig is, maar kwam ik tijdens het zoeken dit tegen. een blijkbaar analoge LED dimmer, is dit iets wat het onderzoeken waard is?
als dat dus niet zo blijkt zou een klein ICtje (attiny45 oid) in combinatie met een mosfet voor de LED driver ook afdoende zijn toch?

alle tips/trucs/ervaringen/plaatjes/hulp word enorm gewaardeerd! d:)b _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 09-10 10:28

TrailBlazer

Karnemelk FTW

waarom zet je de drie leds niet in serie per flesje. Je kan dan gewoon de weerstand extern (buiten het flesje) houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• David
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 11-10 18:52
LEDs zijn stroomgestuurd (ampère) en niet met spanning (volt). Je moet dus zorgen dat er een bepaalde stroom door je ledjes loopt in plaats van er met een lm317 een bepaalde spanning op te zetten. Kijk even in de datasheet of specificaties van je ledje hoeveel stroom optimaal is. Voor normale leds is dit vaak 20mA.

Zoals TrailBlazer voorstelt is het veel slimmer om ze in serie te zetten. Als je drie witte leds in serie zet hebben ze per drie maar één weerstand nodig.

Ga je een 'kale' transformator gebruiken? Daar komt namelijk wisselstroom uit – dat moet je nog gelijkrichten. Als je een DC-adapter gebruikt is er niks aan de hand.

Dato DUO synth voor twee

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• godofal
  • Niet online

godofal

Topicstarter
TrailBlazer schreef op zaterdag 12 maart 2011 @ 08:37:
waarom zet je de drie leds niet in serie per flesje. Je kan dan gewoon de weerstand extern (buiten het flesje) houden.
dan zou ik of bij elke "verdieping" een weerstand bij moeten zetten, wat je dus gaat zien, of extra draden van boven naar onder laten lopen wat je gaat zien en niet gaat passen
David schreef op zaterdag 12 maart 2011 @ 08:45:
LEDs zijn stroomgestuurd (ampère) en niet met spanning (volt). Je moet dus zorgen dat er een bepaalde stroom door je ledjes loopt in plaats van er met een lm317 een bepaalde spanning op te zetten. Kijk even in de datasheet of specificaties van je ledje hoeveel stroom optimaal is. Voor normale leds is dit vaak 20mA.

Zoals TrailBlazer voorstelt is het veel slimmer om ze in serie te zetten. Als je drie witte leds in serie zet hebben ze per drie maar één weerstand nodig.

Ga je een 'kale' transformator gebruiken? Daar komt namelijk wisselstroom uit – dat moet je nog gelijkrichten. Als je een DC-adapter gebruikt is er niks aan de hand.
oke, dat was dus iets waar ik over twijfelde, dacht dat het wel goed kwam met een juist voltage
dan moet ik dus naar dit schema kijken?
ook ontdek ik dus een fout in m'n eerdere berekeningen: kan geen 500 maar 75 ledjes van prik voorzien met een LM317 (dacht dat het 2ampere kon leveren, en had een 0 teveel 8)7 )
dan zou ik dus 2x dat schema een LM338 met een 1.4 ohm weerstand kunnen gebruiken voor 90 LED's

transformator is gewoon 12V gelijkspanning :z
doe blijkbaar teveel tegelijk, vergeet steeds de helft :?
de adapter is 1A, maar als ik hier dus minder V van maak komt er meer A uit right?

edit: stukje over transformator vergeten :X

[ Voor 6% gewijzigd door godofal op 12-03-2011 10:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DP Kunst
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 10-09 22:34
godofal schreef op zaterdag 12 maart 2011 @ 10:09:

transformator is gewoon 12V gelijkspanning :z
doe blijkbaar teveel tegelijk, vergeet steeds de helft :?
de adapter is 1A, maar als ik hier dus minder V van maak komt er meer A uit right?
Ja en nee. Op jou manier komt er evenveel A uit. Als je het met een DC/DC converter doet komt er minder V en meer A uit. Dat is echter wel een duurdere oplossing.

Je MOET voor elke led of serie leds een weerstand of een stroomgestuurde bron hebben. Je kunt niet 10 leds parallel zetten en er 1 weerstand voor gebruiken. De leds wijken allemaal net iets af, waardoor er 1 meer stroom krijgt en feller brand / eerder kapot gaat. Gaat er 1 kapot, gaat de rest mee.

Je wil 3 leds in een driehoekje solderen. Dan heb je toch ook maar 2 draden nodig als je ze in serie zet ipv parallel. Die weerstand is zo klein, die zie je niet en desnoods hang je die buiten je flesje...

Mijn nieuwe portfolio (Under Construction) | Benieuwd wat Solar Team Twente gaat doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• godofal
  • Niet online

godofal

Topicstarter
DP Kunst schreef op zaterdag 12 maart 2011 @ 10:28:
[...]

Ja en nee. Op jou manier komt er evenveel A uit. Als je het met een DC/DC converter doet komt er minder V en meer A uit. Dat is echter wel een duurdere oplossing.

Je MOET voor elke led of serie leds een weerstand of een stroomgestuurde bron hebben. Je kunt niet 10 leds parallel zetten en er 1 weerstand voor gebruiken. De leds wijken allemaal net iets af, waardoor er 1 meer stroom krijgt en feller brand / eerder kapot gaat. Gaat er 1 kapot, gaat de rest mee.

Je wil 3 leds in een driehoekje solderen. Dan heb je toch ook maar 2 draden nodig als je ze in serie zet ipv parallel. Die weerstand is zo klein, die zie je niet en desnoods hang je die buiten je flesje...
was ik al bang voor...
moet ik dus een andere transformator regelen

als ik precies (of net iets minder) ma regel met dat ding, kan een ledje dan nog steeds te veel krijgen in vergelijking met de andere?

in een fles gaan dus ook meerdere verdiepingen, moeten er dus meerdere draden en meerdere weerstanden lopen
dit doe ik liever alleen als het dus echt niet anders kan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 09:51
Je kan natuurlijk zoiets pakken, maar dat is dan weer jammer van de "ontwerp en bouw" lol.

Een schakelende voeding, kan het vermogen flink laten dalen, en je kan hem dimmen.
De LM serie is volgens mij lineair en stookt alles op in hitte. Maar ik kan me daar vergissen.

Als je toch LM serie wilt houden, de LM138 kan 5 A leveren. Moet dan wel koelblokje op denk ik.
Dus 25 ledjes van 200 mA maximaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Ipv van de traditionele weerstand waar jij aan denkt kan je ook een SMD weerstand gebruiken als de grote het probleem is, die kunnen stukje kleiner zijn:
http://www.seed-solutions...tion/N2PKVNA/ThumbSMT.JPG

(Die zal niet genoeg vermogen aan kunnen, dus je zal wel wat groter nodig hebben, maar kan nog steeds klein).

Wat je ook kan doen is een LED driver gebruiken ipv weerstanden (heb je op verschillende manieren, maar uiteindelijk komt het er altijd op neer dat elke serie leds een eigen weerstand/driver (output) nodig heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• David
Je hebt geen spanningsregelaar nodig. Als je voeding 12V DC levert (en noem het voortaan geen transformator, want dat is maar een deel van het geheel) kun je daarmee gaan rekenen.

Hoeveel Ampère kan je voeding leveren bij 12V? En hoeveel mA hebben je LEDs nodig? Hoeveel Volt is de spanningsval van één LED bij die stroom? Als je deze info weet kun je de voorschakelweerstand uitrekenen.

Even een rekenvoorbeeld:
Je voeding kan 1A leveren bij 12V. Eén LED brandt op maximaal 20mA met een spanningsval van 3,8V. Dat betekent dat je 3 LEDs in serie kan zetten (3 * 3,8 is kleiner dan 12V). Vul deze waardes in in een LED calculator en je weet je weerstand: http://led.linear1.org/1led.wiz

1A / 20mA = 50 van deze strengen van 3 LEDs in serie + weerstand. In totaal dus 150 LEDs van 20mA.

Dato DUO synth voor twee

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• godofal
  • Niet online

godofal

Topicstarter
hmm, blijkbaar heb ik een issue over het hoofd gezien }:O
had idd niet aan SMD weerstanden gedacht
op zich zou het kunnen, moet alleen behoorlijk stevig zitten zodat het niet afbreekt
een 1/4 wattage zou het moeten trekken voor 3 LED's toch? :Y)

dan zou ik dus toch dit schema gebruiken, met een 22ohm SMD weerstand voor 3 LED's in serie?
alleen dan dus met een LM338 :O

graag wil ik het zo makkelijk houden, en een LM regulator is een pak makkelijker dan een schakelende voeding, al zal ik er zeker nog wat meer naar kijken d:)b

zou er iemand nog weten hoeveel LED's ik het best kan gebruiken (totaal) en hoe dimmen (als dat er al bij gaat) het makkelijkste gaat?
zat eerst aan een attiny45 oid te denken, maar ben niet zo'n ster met C#. en ik dacht ineens aan een N555 timer IC, daar kan je toch ook een PWM signaal produceren? als ik het me goed herriner door condensator X een bepaalde waarde te geven ofzo. daar zou ik een schakelaar (via meerdere condensatoren) kunnen gebruiken om hem te dimmen?
zoiets dus, lijkt zo ongeveer perfect?

[ Voor 3% gewijzigd door godofal op 12-03-2011 23:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• David
Nee, want dan zou je een LM338 per LED-reeks moeten hebben. Je mag LEDs namelijk niet parallel schakelen, of nou de stroom regelt of niet (er zijn uitzonderingen).

Heb je ergens de specificaties van je voeding? Een foto van de specs misschien? Want misschien is het een stuk eenvoudiger dan je denkt.

Wat 555 vs. Attiny betreft: een 555 betekent meer solderen en rekenen, en een Attiny betekent iets meer uitzoeken en programmeren. Er zijn genoeg voorbeelden op internet te vinden van beide, dus het is vooral een kwestie van voorkeur. 555's zijn wel een stuk makkelijker te krijgen.

Dato DUO synth voor twee

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 09-05 19:05

AlexanderB

7800 rpm

pak gewoon de juiste weerstand, en schakel de 3 ledjes in serie (dat kan met je huidige, driehoekige opstelling prima) en dan heb je verder 0 electronica nodig. weerstand doe je gewoon met een krimpkousje dr op in de kabel naar boven wegwerken, die zie je niet..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
Een ATtiny is het probleem niet, als je de datasheet een beetje doorleest heb je er zo een regelbaar PWM signaal uit. Er zijn genoeg tweakers die je daarbij kunnen helpen. (sommigen doen er een studie voor)

@David, let er wel op dat hij dus niet de "normale" leds wil (van 20 mA), maar de wat krachtigere ledjes. Die komen al gouw boven de 100 mA.
En deze ledjes worden ook al gouw "warm" als ze met een constant current draaien.

Oh, je kunt voor 5 dollar al led drivers kopen direct aan het 220.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• godofal
  • Niet online

godofal

Topicstarter
helaas besef ik nu pas hoe moeilijk ik het mezelf maakte omdat ik niet helder nadacht 7(8)7
gewoon 2 draadjes erdoor past prima, dan elke "verdieping" 3 LED's in serie en een SMD weerstand, 12V erop en presto! O-) soms moet je het gewoon ff van een ander horen _/-\o_

dan denk ik dat ik met die 555 timer circuit ga werken, lijkt mij niet dat ik dat zelf beter kan ontwerpen/regelen met een attiny :Z

dan rest alleen nog hoeveel LED's verstandig zou zijn?
nu het dus waarschijnlijk dimmen word zal een overkill minder een probleem zijn, maar te weinig licht nog wel
beetje laat, maar ik was van plan deze adapter en deze LED's te gaan gebruiken

ff kort -stom :X - vraagje: ik gebruik deze calculator om te weten te komen welke weerstand ik nodig heb, alleen moet ik nu 20ma of 60ma (3 ledjes) invullen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Als je de fles gruwelijk vol ledjes wil duwen kun je netzo goed de santekraam in serie zetten met 1 weerstand (denk aan kerstboom) en aan 220 hangen

Even gelijkrichten leuke tor pakken (die > 400V kan sperren) om mee te pwm'en
Dan kun je ruwweg 310V / 3,5 -> 88 ledjes on te voeden, daar moeten er nog een paar vanaf , 5 ofzo goed voor 17,5 volt
Weerstand wordt dan 17,5/200mA (uit je schema, dat is best veel klopt dat wel ? ) 82,5 ohm P dan 0,7 watt doe eens gek koop dan een weerstand van 1 of 2 watt. van 82 ohm

(controleer gerust)

ik denk dat euh die flessen zo'n bak licht geven dat je er helemaal gek van wordt :D

[ Voor 12% gewijzigd door Fish op 13-03-2011 02:19 ]

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• godofal
  • Niet online

godofal

Topicstarter
haha, leuk voor een disco ^^
moet je 'm volgooien met van die auto fast/slow change regeboog ledjes xD

maar hier moet dus gewoon bij gegeten worden, dus moet niet al te veel licht geven en mensen niet afleiden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• David
Je vult 20mA in, omdat dat de stroom is die door de drie ledjes loopt. Alleen je spanning gaat omhoog.

Ga je trouwens echt zulke kleine ledjes gebruiken? Zoals jeroen3 meldt zijn 20mA-ledjes niet echt krachtig. Heb je al leds op het oog? En vergeet niet dat wat ik postte een rekenvoorbeeld is, dus je zult de waardes aan moeten passen aan je eigen situatie.

Dato DUO synth voor twee

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 07-02 11:09

mad_max234

AMD Athlon II M320

David schreef op zaterdag 12 maart 2011 @ 23:39:
Je mag LEDs namelijk niet parallel schakelen, of nou de stroom regelt of niet (er zijn uitzonderingen).
Verklaar je nader? :)

Als het gewone leds zijn mag je ze zowel parallel als serie schakelen of een combinatie van beide. Met natuurlijk hun eigen voor en nadelen.

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
Deze geeft 2,53 lm (lumen), een gloeilamp van 100 watt geeft 1200 lumen.
Dus je hebt er best wel een paar nodig...

@hierboven, de vuistregel is dat je ledjes niet parallel schakelt, aangezien niet elk ledje' z'n karakteristiek identiek is. En ze parallel misschien niet even fel gaan branden.

[ Voor 29% gewijzigd door jeroen3 op 13-03-2011 12:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frickY
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 07-10 16:34
Heb je je eten uberhaupt al bekeken bij LED-licht?
Omdat er nog steeds aardig wat kleuren missen in wit led-licht, krijgt eten soms een hele ongezond ogende tint.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

godofal schreef op zondag 13 maart 2011 @ 03:07:
haha, leuk voor een disco ^^
moet je 'm volgooien met van die auto fast/slow change regeboog ledjes xD

maar hier moet dus gewoon bij gegeten worden, dus moet niet al te veel licht geven en mensen niet afleiden :)
daarom opperde ik ook een extra transistor om op te pwm'wn iet wat je zeld al in gedachte had

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timberleek
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 08-09 22:13
als je het helemaal netjes/strak wilt maken regel je een stel kleine printjes. dan kun je zoiets opzetten (maar dan met de leds beter verdeelt):
Afbeeldingslocatie: http://i17.photobucket.com/albums/b94/timberleek/ledding.png
een klein rond printje met 3 leds en een smd weerstandje. in het midden 2 terminals voor de plus en min van de voeding. als je dan een beetje stevig ijzerdraad oid erdoor steekt dan blijven ze mooi recht onder elkaar als stevig stapeltje. dan hoef je alleen helemaal bovenaan de voeding aan te sluiten.

dan wordt het imo een heel mooi ogend geheel.

maar geen idee of dat je insteek is.

voor het dimmen kun je het beste pwm gebruiken ipv een lineare dimmer. die laatste genereert namelijk veel warmte. een pwm dimmer kun je vrij klein maken (evt een printplaatje) en verstookt amper vermogen. als je overigens een beetje slim naar een transformator zoekt heb je verder geen spanningsregelaar nodig. dat scheelt weer een berg warmte.

voor je dimmer kun je af met dit:
http://www.circuitsonline...elbouw/motorregeling.html

alleen zou ik hem wel even iets aanpassen om de frequentie naar beneden te brengen. ik zou ca 200Hz nemen als pwm frequentie.
dan het led geheel plaatsen waar nu de motor en diode zitten (die kunnen weg)

edit:
hoe groot is de opening eigenlijk, misschien kan zo'n printje helemaal niet 8)7

[ Voor 21% gewijzigd door timberleek op 13-03-2011 16:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• godofal
  • Niet online

godofal

Topicstarter
@david
had die post van het rekenvoorbeeld gemist :( maar ik heb dus al dat ik 82ohm weerstanden nodig heb voor de led's

verder moeten het wel van die kleine LED's zijn om door de opening te passen, en overal licht te geven
strength in numbers zeggen we maar :*)
(had idd al led's op het oog, staat ook al gepost)

@jeroen
het moet ongeveer hetzelfde licht geven als een 25watt 8) dat zou dan ruwweg gelijk staan aan 200 van de LED's die ik op 't oog heb?

@fricky
voor zover ik kan checken is de kleurtemperatuur 3000k ofzo, wat volgens wikipedia net wat "witter" is dan een gloeilamp, zou goed moeten zitten toch?

@fish
houd je nog steeds veel disco over, met al die LED's chaotisch door elkaar B)

@timberleek
zo'n printje zou idd perfect zijn, als het zou passen (mooi plaatje trouwens d:)b )
je moet je indenken dat het gat ongeveer zo groot is als je duim, die 3 LED's in de 1ste post kunnen er echt NET doorheen (minder dan een mm speling!)
het zou heel mss kunnen met SMD LED's, maar die geven natuurlijk niet genoeg licht

het wordt wss wel ongeveer hetzelfde als dat printje, maar dan dead-bug style, met solid wire core, en met de pootjes van 2 LED's in een rondje gebogen oid
trouwens, het maakt niet uit waar ik de weerstand precies plaats toch? hij kan ook gewoon tussen 2 LED's right?

een dimmer had ik al wat gevonden, wat bijn identiek is aan dat schemaatje, alleen dat ie al bedoelt is voor LED's (dus neem ik aan dat de frequentie goed zit)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timberleek
dan zal een printje niet echt handig zijn. overigens zijn smd leds ook heel fel te krijgen. alleen de behuizing is anders. het werkzame deel van een led is maar heel klein. al dat plastic eromheen is gewoon behuizing ;-)

de weerstand mag inderdaad overal (zolang hij maar in de serie zit)

Dat andere schema is eigenlijk hetzelfde als die van mij. alleen denk ik dat die ook een hogere frequentie gebruikt. nu is dat voor de leds geen probleem. maar als je een hoge frequentie door een lang draad laat gaan krijg je een antenne. je zal niet de eerste zijn die problemen krijgt met bijvoorbeeld radio-ontvangst.
en het nadeel daarmee aan pwm is dat je een blokgolf maakt. die heeft een ontzettend breed spectrum. een 100Hz blokgolf heeft een spectrum met pieken op 100, 300, 500, 700, 900Hz en verder. Tegen de tijd dat je dan in radio gebied komt zijn de pieken al dusdanig laag dat het geen probleem oplevert. maar als je pwm-ed op bijvoorbeeld 10kHz dan ben je er veel sneller (10k, 30k 50k(begin draadloze overdracht) 70k etc)

en dan heb je nog dimmers die buiten het gehoorgebied van de mens gaan liggen. dus >20kHz.

Het wordt helemaal leuk als je een schakelende adapter hebt voor de voeding. die werken regelmatig op >50Hz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• godofal
  • Niet online

godofal

Topicstarter
naja, het hele print verhaal zou 'm zoiezo niet worden aangezien ik nog niet echt zelf prints maak
weet wel hoe en wat, maar kan tot nog toe heel goed vooruit met protoboards, wat ook makkelijker aan te passen is

hoe reken je dan uit welke frequentie je krijgt? met al die draden lijkt het me een behoorlijke antenne worden...

zou je trouwens een leuke stoorzender mee kunnen maken dan. aan de accu van je auto hangen en in het spitsuur duiken })

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Daar zijn wel effectievere methodes voor te bedenken (zoals direct een zender te maken op de juiste frequentie). Zelfs als het toevallig zo uitkomt dat je op een gebruikte frequentie uitkomt dan nog is de laagste populaire frequentie 100MHz (FM radio). AM radio zit heel veel lager en kan je wel redelijk makkelijk met zulk soort dingen een beetje storen, maar dan is de vraag wie er daadwerkelijk AM radio gebruikt.

Ik denk zelf dat voor de werking van je schakeling het een mogelijk groter probleem is de spoelwerking van je draden gecombineerd met parasitaire capaciteiten dat je blokgolf niet mooi door zou kunnen komen. Maar als je laagfrequent zit (paar honderd herz moet zat zijn) zal dat wel meevallen.

Welke frequentie je krijgt moet je gewoon in de datasheet van de 555 opzoeken wanneer je die gebruikt. Staan vast formules voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 12-10 13:07

heuveltje

KoelkastFilosoof

mad_max234 schreef op zondag 13 maart 2011 @ 12:02:
[...]

Verklaar je nader? :)

Als het gewone leds zijn mag je ze zowel parallel als serie schakelen of een combinatie van beide. Met natuurlijk hun eigen voor en nadelen.
Het Probleem van veel ledjes parrallel zetten is dat er misschien 1 is die door een productiefout een lagere weerstand heeft en dus meer stroom verbruikt, waardoor die stuk gaat, waardoor de overige teveel stroom gaan krijgen, waardoor er misschien een ander ledje doorbrand, waardoor de overige teveel stroom gaan krijgen, waardoor er weer 1 doorbrand, waardoor de overige teveel stroom gaan krijgen, waardoor er een ander ledje doorbrand, waardoor de overige teveel stroom gaan krijgen.... untsoweiter undsofort. !

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timberleek
heuveltje schreef op woensdag 16 maart 2011 @ 17:23:
[...]

Het Probleem van veel ledjes parrallel zetten is dat er misschien 1 is die door een productiefout een lagere weerstand heeft en dus meer stroom verbruikt, waardoor die stuk gaat, waardoor de overige teveel stroom gaan krijgen, waardoor er misschien een ander ledje doorbrand, waardoor de overige teveel stroom gaan krijgen, waardoor er weer 1 doorbrand, waardoor de overige teveel stroom gaan krijgen, waardoor er een ander ledje doorbrand, waardoor de overige teveel stroom gaan krijgen.... untsoweiter undsofort. !
dat is alleen als je ze een gezamelijke weerstand geeft. als je elke serie een eigen weerstand geeft en dan de series parallel zet is er niks aan de hand.

overigens even on topic.

voor die 555 regeling kun je prima kiezen voor een r1 van 1k, een potmeter van 50k en een condensator van 100nF. dan kom je naar verwachting uit op ca 235Hz. Je zou ook nog een 25k potmeter kunnen nemen. dan kom je uit op een kleine 500Hz. Wel iets hoger, maar nog laag zat denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lieutenant C.
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 25-05 11:55
Bij deze mijn ervaringen met dit soort zelfbouwprojecten.

Ik heb bij de verbouwing van mijn badkamer en mijn gang superflux LED's in de vloer ingebouwd die naar boven schijnen. Daarvoor was ik ook op zoek naar een mogelijkheid om ze te dimmen, maar ik wilde ze ook graag op afstand kunnen bedienen. Die mogelijkheid heb ik gevonden in een gecombineerde LEDdriver met dimmer die via FS20 ook aan te sturen is (van elv.de, de duitse Conrad). Dit loste dus een deel van mijn probleem op.

in de badkamer heb ik iedere LED zijn eigen voorschakelweerstand gegeven, in de gang had ik initieel 3 series van 3 LED's met per serie een voorschakelweerstand en nog 1 LED met een weerstand, precies zoals zo'n LED calculator had uitgerekend. Uiteindelijk gingen mijn LED's na verloop van tijd toch kapot, waarom heb ik noit kunnen verklaren. Ik heb daarna 5 series van 2 LED's met voorschakelweerstand geprobeerd, zonder verschil. Nu heeft iedere LED zijn eigen voorschakelweerstand (alles nu dus parallel op de driver) en draait het alweer een jaar naar volle tevredenheid.

Zeker als je wil dimmen zou ik eens naar die ELV LEDdriver/dimmer kijken!!!

LED dimmer ELV.DE

EOS 1Dmk3, EF 16-35 2.8L USM MkII, EF 24-105 4.0L IS USM, EF 70-200 2.8L IS USM, Speedlite 580 EX, Macbook Pro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timberleek
dan denk ik eerder dat er iets mis was met de leds of de weerstand berekening.

Ik gebruik al diverse jaren leds in allerlei soorten en maten, maar nooit last gehad van problemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lieutenant C.
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 25-05 11:55
Nou, ik heb het op verschillende manieren door laten rekenen (lees verschillende LED calculators), en ook door verschillende mensen. De uitkomst was daarbij iedere keer identiek. Daarnaast zijn de LEDs die nu in de vloer zitten uit dezelfde batch afkomstig (ik had er 100 in een keer besteld, voor eventuele later projecten ook meteen bevoorraad ;-)) die dus met hun eigen voorschakelweerstand probleemloos draaien. Nogmaals, ik heb het ook niet kunnen verklaren...

EOS 1Dmk3, EF 16-35 2.8L USM MkII, EF 24-105 4.0L IS USM, EF 70-200 2.8L IS USM, Speedlite 580 EX, Macbook Pro

Pagina: 1