Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japie.G
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 19:54

Japie.G

Colour Classic

Topicstarter
Hallo!

Ik heb een Panasonic SD90 aangeschaft. Echter zijn de files die hier uitkomen niet direct te bewerken op een Mac computer (Wel de 1080i formaten, maar niet het 1080p formaat). Nu wil ik eigenlijk op de camera alles in de hoogste kwaliteit opnemen, zodat mijn bron files zo goed mogelijk zijn. Dus in de 1080/50P stand. Deze files zijn al helemaal niet te importeren in iMovie, of FCP.

Wie kan mij de juiste workflow uitleggen? Ik wil eigenlijk geen extra software aanschaffen.

Ik heb:
iMovie 11
FCP7
Handbrake

Ik verwacht dus dat ik de files moet gaan converteren naar een formaat dat FCP of iMovie wel slikt. Hoe ga ik dat met handbrake doen, op zo'n manier dat ik zo min mogelijk kwaliteitsverlies krijg? Zijn daar profielen voor beschikbaar?

Alvast bedankt! _/-\o_

Renault Scenic E-Tech EV - PV-Output

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breinonline
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18:45

breinonline

Are you afraid to be known?

Hier wordt beweerd dat het wel kan als je niet direct vanaf de camera importeert maar via de harde schijf.
En Hier geven ze aan dat je het beste naar een andere codec (AIC) om kan zetten en het dan wel werkt. De omzetter is zo te zien gratis te downloaden, lijkt me het proberen waard.

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mmulders
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 16-09 12:17
Je camera neemt op in AVCHD-formaat, en dat is niet het handigste formaat om mee te werken in een NLE. Ik heb zelf een Panasonic SD700, en converteer de AVCHD bestanden eerst naar Neoscene vóór ik ze ga bewerken in Sony Vegas Pro. Neoscene converteert ook 50P bestanden naar een formaat dat werkt in FCP. Trialversie is gratis: http://www.cineform.com/neoscene/index.php

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japie.G

Japie.G

Colour Classic

Topicstarter
Hmmmm

Weinig mensen met een Panasonic cam en een mac? Bedankt voor de tips tot dusver!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mmulders
Ik denk niet dat het iets met het feit dat je een Mac hebt te maken heeft. Het AVCHD 1080P formaat zoals je Panasonic dat opslaat is niet conform de AVCHD specificatie. Het is een eigen implementatie van Panasonic. Het is dus niet zo gek dat niet alle NLE's er direct mee om kunnen gaan. Daarnaast is AVCHD geen geschikt bestandsformaat om in te editen. Het is bedoeld om zo efficient mogelijk HD video op te kunnen slaan in een camcorder. Je kunt dus echt beter eerst een conversie naar een ander formaat uitvoeren voor je in je NLE aan de slag gaat. Ik weet dat je aangaf dat je geen extra software aan wilde schaffen, maar proberen kost niets... Wellicht ben je daarna overtuigd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jd1987
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 09-09 11:02

jd1987

cliquefotografie.nl

Je kan ipv Neoscene te gebruiken toch ook gewoon omzetten naar een ProRes smaak? Die zit ingebakken in FCP en kost je dus verder niets. Kan je vanaf de kaart via kaartlezer of camera direct via USB niks inladen via Log&Transfer en om laten zetten naar ProRes?

Nikon Z6 | Nikkor 16-35 F4 VR AF-S | Nikkor 24-70 F2.8 AF-S | Nikkor 85 F1.8 AF-S | DJI Mini 2 | Lenovo Yoga Slim 7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japie.G

Japie.G

Colour Classic

Topicstarter
Ik vind het absoluut geen probleem om een conversie uit te voeren. Mijn vraag is alleen hoe ik dat het beste kan doen op de mac! Ik wil sowieso opnemen in 1080/50p zodat mijn bronkwaliteit maximaal is, maar hoe ga ik daarna een conversie toepassen zonder al te veel kwaliteit te verliezen. Welke settings in Handbrake kan ik het beste gebruiken e.d.

Alvast bedankt!

De log&transfer werkt dus niet met het 1080/50p formaat van panasonic. Das nou net mijn hele probleem ;) :+

[ Voor 13% gewijzigd door Japie.G op 15-03-2011 11:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jd1987

jd1987

cliquefotografie.nl

Dan wordt het met de hand omzetten ;) Met Adobe Media Encoder of het gratis mpegstreamclip kan je dan je AVCHD files batchen naar ProRes files waar wel mee valt te editten.

Nikon Z6 | Nikkor 16-35 F4 VR AF-S | Nikkor 24-70 F2.8 AF-S | Nikkor 85 F1.8 AF-S | DJI Mini 2 | Lenovo Yoga Slim 7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mmulders
Volgens mij heb je voor 1080p naar ProRes bestanden toch echt een externe converter nodig, bijvoorbeeld http://www.aunsoft.com/mts-converter-mac/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japie.G

Japie.G

Colour Classic

Topicstarter
Die aunsoft converter kom je overal weer tegen. Misschien toch die maar aanschaffen. En welk output formaat zou ik dan moeten nemen? ProRes4444 is het beste wat ik kan vinden geloof ik. Is dat dan ook wat ik moet nemen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mmulders
ProRes 422 is ook goed zat, je basismateriaal (AVCHD) is tenslotte 420 chroma subsampling, dus beter zal het nooit worden. Enige voordeel is dat je tijdens het verwerken in je NLE wat meer speelruimte hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jd1987

jd1987

cliquefotografie.nl

Zelf gebruik ik ProRes LT goed zat voor wat kleurcorrectie in Magic Bullet Looks, als het door Color heen moet gebruik ik ProRes 422 HQ en animaties uit After Effects die een alpha kanaal nodig hebben pak ik wel ProRes 4444 voor. Ik zou trouwens eerst gewoon Mpegstreamclip gebruiken, die is makkelijk en gratis. Kan je altijd nog naar die van Aunsoft kijken, scheelt weer 3 tientjes ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japie.G

Japie.G

Colour Classic

Topicstarter
Ben ik weer :-)

Welke conversie, naar welk formaat ik ook uitvoer, zodra ik de framerate aanpas naar bijvoorbeeld 30 of 25, dan wordt het beeld een klein beetje schokkerig! Iemand een idee hoe dat zit? Je zou toch denken dat als ik 50p MTS files converteer naar formaat X op 25p dat het beeld dan alsnog vloeiend moet zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mmulders
Dat hangt helemaal af van de manier waarop de framerate geconverteerd wordt, lijkt me. Maar waarom zou je überhaupt de framerate aanpassen? Je filmt toch niet voor niets in 50p (althans, dat dacht ik uit je OP te begrijpen)? Dan neem ik aan dat je ook 50p als eindresultaat wil hebben? En hoe voer je die conversie uit?

50p naar 25p lijkt triviaal, maar is het niet. Hoe moet de informatie op de 50 volledige frames die je per seconde hebt teruggebracht worden naar 25? Eén methode is het weggooien van elke tweede frame, zodat je effectief 25 frames overhoudt. Maar dan had je net zo goed meteen in 25p kunnen filmen. Een andere methode is het samenvoegen van de informatie op twee opvolgende frames en hier één nieuwe frame van maken, maar dat gaat dubbelbeelden opleveren. 50p naar 30p is nog ingewikkelder.

Als je outputbestanden met een lagere framerate wil maken, dan zou ik wachten tot aan het einde van je NLE workflow, dus bij het renderen van je doelbestand.

[ Voor 10% gewijzigd door mmulders op 21-03-2011 13:31 . Reden: advies vergeten... ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dat laatste is helaas geen mogelijkheid, aangezien de bestanden niet op een apple te bewerken zijn. Dat zou een dubbele conversie inhouden, iets dat ik een beetje zou proberen te voorkomen.

Voor de korte termijn vind ik het onhandig dat Panasonic heeft gekozen voor een afwijking van bestaande conventies. Het is aanmerkelijk lastiger om nu iets op een BR te krijgen. Voor de langere periode gaat alles toch over naar streaming of naar niet optische media, dus dan maakt het minder uit.

Al met al lijkt me een duidelijke conclusie om jezelf goed in te lezen in de gebruikte codecs als je vast wilt houden aan het gebruik van een Apple.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japie.G

Japie.G

Colour Classic

Topicstarter
Zijn deze wazigheden er niet onder windows dan? Als ik daar de files naar een andere framerate zou willen converteren is de film dan wel vloeiend? Vooralsnog werkt alles prima in 50P hoor, maar als ik nou straks mijn huis tuin en keukenfilmpje ook op DVD of youtube wil hebben heb ik toch een andere framerate nodig! Kan natuurlijk opnemen in een lagere framerate, maar ik wil nou juist al mijn bronbestanden zo goed mogelijk hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Onder Windows zou je de boel native kunnen bewerken ;)

Zodra je gaat converteren naar een andere framerate heb je altijd dergelijke problemen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japie.G

Japie.G

Colour Classic

Topicstarter
Okee, stel ik ga naar Windows, en edit native mijn MTS files. Dan heb ik een leuk filmpje gemaakt en stel, die brand ik dan als non-HD op dvd ofzo, o ik upload het filmpje naar YouTube. Dan houd ik ook die stotterende beelden vanwege de veranderde framerate? Dat had ik niet verwacht toen ik deze camera aanschaftte :-) Ik dacht zonder problemen van meer naar minder te kunnen, en de 50fps te kunnen gebruiken voor een beetje slowmotion enzo!

Mijn opties zijn dus, of naar Windows en de boel 50fps laten, of het 1080/50p formaat niet gebruiken. Helaas ziijn alle andere modes op de camera allemaal intrelaced modes. En dat is nou juist wat ik niet wil :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mmulders
Japie.G schreef op maandag 21 maart 2011 @ 20:40:
Zijn deze wazigheden er niet onder windows dan? Als ik daar de files naar een andere framerate zou willen converteren is de film dan wel vloeiend?
Jawel, want dat wazig zijn heeft niets met Windows te maken, als ik tenminste goed begrijp wat er bij je gebeurt. Als ik een 1080p/50 bronbestand render naar 25p in Vegas, en daarbij niet expliciet aangeef dat ik niet wil interpoleren, dan krijg ik ook dubbele beelden. Op zich logisch, want je maakt van twee individuele frames één als je interpoleert. Bij conversie naar 25p door elk tweede frame weg te laten krijg ik perfecte 25p bestanden.

Een voorbeeld van mij op Vimeo. Dit is gefilmd met een Panasonic SD700 in 1080/50p, gemonteerd met Sony Vegas Pro 10 en gerenderd naar Sony AVC 1080/25p.
Vooralsnog werkt alles prima in 50P hoor, maar als ik nou straks mijn huis tuin en keukenfilmpje ook op DVD of youtube wil hebben heb ik toch een andere framerate nodig! Kan natuurlijk opnemen in een lagere framerate, maar ik wil nou juist al mijn bronbestanden zo goed mogelijk hebben.
Kwestie van je bronbestanden bewaren tot 50p beter ondersteund wordt.

[ Voor 8% gewijzigd door mmulders op 23-03-2011 10:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japie.G

Japie.G

Colour Classic

Topicstarter
mmulders schreef op dinsdag 22 maart 2011 @ 14:32:
[...]

Jawel, want dat wazig zijn heeft niets met Windows te maken, als ik tenminste goed begrijp wat er bij je gebeurt. Als ik een 1080p/50 bronbestand render naar 25p in Vegas, en daarbij niet expliciet aangeef dat ik niet wil interpoleren, dan krijg ik ook dubbele beelden. Op zich logisch, want je maakt van twee individuele frames één als je interpoleert. Bij conversie naar 25p door elk tweede frame weg te laten krijg ik perfecte 25p bestanden.

Een voorbeeld van mij op Vimeo. Dit is gefilmd met een Panasonic SD700 in 1080/50p, gemonteerd met Sony Vegas Pro 10 en gerenderd naar Sony AVC 1080/25p.

[...]

Kwestie van je bronbestanden bewaren tot 50p beter ondersteund wordt.
Dankje voor je antwoord en voorbeeldfilmpje! Ik zie in jou filmpje het beeld toch ook niet 100% vloeiend lopen. Ik denk dat ik verwend ben met die 50p beelden die er toch wel heel smooth uitzien! 8)

Ik ga van 't weekend eens windows icm sony vegas gebruiken..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mmulders
Japie.G schreef op donderdag 24 maart 2011 @ 18:36:
[...]

Dankje voor je antwoord en voorbeeldfilmpje! Ik zie in jou filmpje het beeld toch ook niet 100% vloeiend lopen. Ik denk dat ik verwend ben met die 50p beelden die er toch wel heel smooth uitzien! 8)

Ik ga van 't weekend eens windows icm sony vegas gebruiken..
Je had het eerder over wazigheden, die zie ik niet in mijn voorbeeldfilmpje. Ik zie zelf ook het verschil tussen de 25p render die naar Vimeo is geupload, en de oorspronkelijke 50p bronbestanden. Effectief mist in de 25p versie elk tweede frame uit de bronbestanden, omdat ik niet heb laten interpoleren. Dat resulteert in wat verlies aan vloeiendheid bij snelle bewegingen.

Ik heb nog een testje naar Vimeo geupload. Dit is een 25p render van 50p bronbestanden, waarin een picture-in-picture op 25% van de oorspronkelijke snelheid is ingeplakt. Het hoofdscherm loopt dus op 25p en komt van 50p (dus elk tweede frame overgeslagen), de picture-in-picture loopt op 12,5 fps.

Heb even zitten spelen met de renderinstellingen, en heb nu een render gemaakt in Vegas Pro 10 met Sony AVC in 50p.

Vond nog een link die wellicht relevant is voor jou.

[ Voor 11% gewijzigd door mmulders op 26-03-2011 17:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japie.G

Japie.G

Colour Classic

Topicstarter
mmulders schreef op vrijdag 25 maart 2011 @ 09:14:
[...]

Je had het eerder over wazigheden, die zie ik niet in mijn voorbeeldfilmpje. Ik zie zelf ook het verschil tussen de 25p render die naar Vimeo is geupload, en de oorspronkelijke 50p bronbestanden. Effectief mist in de 25p versie elk tweede frame uit de bronbestanden, omdat ik niet heb laten interpoleren. Dat resulteert in wat verlies aan vloeiendheid bij snelle bewegingen.

Ik heb nog een testje naar Vimeo geupload. Dit is een 25p render van 50p bronbestanden, waarin een picture-in-picture op 25% van de oorspronkelijke snelheid is ingeplakt. Het hoofdscherm loopt dus op 25p en komt van 50p (dus elk tweede frame overgeslagen), de picture-in-picture loopt op 12,5 fps.

Heb even zitten spelen met de renderinstellingen, en heb nu een render gemaakt in Vegas Pro 10 met Sony AVC in 50p.

Vond nog een link die wellicht relevant is voor jou.
_/-\o_

Grote dank! Ik ben eruit! Het lukt inmiddels zeer aardig in iMovie, door de link die je me gaf ben ik er toch behoorlijk uit gekomen!!

YouTube: RC Vliegtuigen - HD Camera test
http://vimeo.com/21526962

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mmulders
Japie.G schreef op zaterdag 26 maart 2011 @ 18:57:
[...]

_/-\o_

Grote dank! Ik ben eruit! Het lukt inmiddels zeer aardig in iMovie, door de link die je me gaf ben ik er toch behoorlijk uit gekomen!!

YouTube: RC Vliegtuigen - HD Camera test
http://vimeo.com/21526962
Dat ziet er inderdaad goed uit. Ik ben er ondertussen achter dat in ieder geval Vimeo gewoon 1080/50p bestanden slikt. Heb mijn eerdere uploads allemaal opnieuw gerenderd naar 50p, en geupload, en volgens mij maakt dat wel degelijk verschil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japie.G

Japie.G

Colour Classic

Topicstarter
Hey! Das mooi zeg! Ik ga ook eens 50p naar vimeo sturen!

Pagina: 1