Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zellaz
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 13-01 19:49
Beste medetweakers,

Ik heb mijzelf altijd al als muziekliefhebber gezien. Sinds ik ergens in mei 2010 spotify heb ontdekt luister ik naar heel veel verschillende genres muziek. Ik heb nu al een lange tijd de wens om mijn audiosetup een goede upgrade te geven. Als student heb ik natuurlijk geen wereldbudget, maar ik ben best bereid een investering te doen. Het systeem moet gebaseerd zijn op mijn pc (o.a. voor spotify), geschikt zijn voor zowel luidsprekers als een koptelefoon.

Muzieksmaak
Primair in de rock / metal hoek, maar ook jazzy/indie-achtig (Metallica, Dire Straits, Adele, Zaz)
Dance en hip-hop luister ik niet vaak, klassieke muziek zo af en toe (Bach, Mozart)

Wat heb ik op dit moment?
- P7P55D moederbord met VIA onboard-geluidskaart (schijnt redelijk goed te zijn)
- Sennheiser HD 555 koptelefoon
- Logitech 2.1 setje (is toch onvoldoende voor muziek, maar wat wil je voor €40,-)

Wat heb ik op het oog?
- Warfedale diamond 10.1 speakers (heb ik al besteld, dus staat vast - staan in de tussentijd in de woonkamer van mijn ouders)
- eventueel een Creative Soundblaster X-Fi-titanium HD geluidskaart
- een versterker, mag 5.1 / 7.1, maar 2.0 is voldoende (gaat vooral om muziek)

Ik heb zoals het een tweaker betaamt eerst me proberen te verdiepen in het onderwerp. Mijn kennis is echter zo beperkt dat ik echt niet kan volgen over welke apparaten, kabels en aansluitingen het allemaal gaat. Het blijft een chaos. Ik heb daarom de volgende vragen:

1. Heb ik een aparte geluidskaart nodig in mijn pc? (denk het wel) En kan de genoemde geluidskaart aangesloten worden op mijn moederbord (heeft een S/PDIF Out Header - is dat wat?)
2. Welke versterker (reciever?) past goed bij mijn pc en speakers. Ik zit zelf te denken aan de Marantz PM 5003 of Yamaha A-S500. Is dat overkill? Is dat fatsoenlijk aan te sluiten op mijn pc: de 2.0 versterkers hebben namelijk geen S/PDIF aansluiting. Hoe kan ik dat oplossen? Digitaal/analoog verhaal is mij ook niet duidelijk. Ik ga liever niet achter een 2e hands versterker omdat ik niet goed kan controleren of hij nog goed werkt / klinkt.

Nou, een heel verhaal. Ik ben benieuwd naar jullie reacties en suggesties. Wat is wijsheid?

EDIT: budget is af te leiden uit de keuze voor de speakers (€200 per setje van 2) dus versterker moet niet duurder zijn dan €300-400.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wagenveld
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Je vertelt niet wat je budget is?
Onboard geluidskaart is prima, als je digitaal>analoog ergens anders doet. Dit kan of door een aparte DAC of door een receiver gedaan worden. Beste kwaliteit krijg je van de eerste. Er zweven hier meer dan genoeg topics rond over DAC keuzes, kijk ook eens in het chinese hifi topic.
Qua versterker is het handig om even rond te kijken in je prijsklasse en vervolgens een paar kandidaten met jouw speakers te testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 23:02
zellaz schreef op zaterdag 12 maart 2011 @ 00:44:
1. Heb ik een aparte geluidskaart nodig in mijn pc? (denk het wel) En kan de genoemde geluidskaart aangesloten worden op mijn moederbord (heeft een S/PDIF Out Header - is dat wat?)

2. Welke versterker (reciever?) past goed bij mijn pc en speakers. Ik zit zelf te denken aan de Marantz PM 5003 of Yamaha A-S500. Is dat overkill? Is dat fatsoenlijk aan te sluiten op mijn pc: de 2.0 versterkers hebben namelijk geen S/PDIF aansluiting. Hoe kan ik dat oplossen? Digitaal/analoog verhaal is mij ook niet duidelijk.
Geluid is op het eind altijd analoog, dat is één ding. Dus als je het digitaal verstuurt dan zal het ergens van digitaal naar analoog worden gemaakt. Of dit al gebeurt bij de geluidskaart in de pc, de receiver of wellicht een externe DAC zijn de keuzes die je hebt.

Als je audio digitaal gaat versturen dan maakt de geluidskaart helemaal niet zo veel uit. Deze stuurt het geluid immers alleen maar door. Voor het digitaal versturen kan je inderdaad die S/PDIF gebruiken, de D staat namelijk voor "Digital".

Nadeel van digitaal uitsturen is dat je dus een keer van het digitale naar een analoog signaal moet. Een receiver kan dit zo voor je doen, die hebben altijd wel wat digitale ingangen. Stereoversterkers toch wat minder. Al heeft zowel Onkyo als Harman Kardon wel een stereoversterker met digitale ingang(en). Echter zou ik liever voor één van de twee opties gaan die je zelf gevonden hebt. Deze versterkers zonder digitale ingang zouden dan dus gebruik moeten maken van een externe DAC (Digital to Analog Converter). Deze zijn er vanaf een paar tientjes tot honderden euro's.

Met een 2.0 setup zou ik voor een stereoversterker gaan en niet voor een receiver. Een receiver voor hetzelfde geld levert echt mindere kwaliteit dan een stereoversterker. Bij de receiver betaal je immers voor veel meer dingen die de stereoversterker niet (nodig) heeft.

Mocht je een versterker nemen zonder digitale ingangen zou ik eerst een met de huidige geluidskaart spelen. Dus gewoon een paar mooie interlinks er tussen en horen hoe dat klinkt. Klinkt dat niet dan kan je altijd nog een betere geluidskaart kopen. Deze geluidskaarten zijn echter wel aan de prijs, want je gebruikt het analoge deel van de geluidskaart en daar gaan de duurste componenten heen. Analoog is nu iets ingewikkelder dan digitaal.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjVe
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 17:20

DjVe

Hatsaflats!

persoonlijk zou ik een externe USB geluidskaart/DAC pakken van bijvoorbeeld Firestone Audio (kost rond de 100 euro).

Qua versterking zou ik dan een goede stereo versterker van marktplaats pakken van de wat "duurdere" merken. Zo klinkt Rotel heerlijk met de diamond serie. Beetje versterker van Rotel kost je ongeveer 250 euro. Mocht je later toch overgaan naar surround, dan verkoop je die versterker gewoon weer voor hetzelfde geld.

Paar goede kabels ertussen van samen 100 euro.

Klaar :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zellaz
Wagenveld, Fear en Jordy, bedankt voor jullie reacties, daar heb ik echt wat aan. Ik heb trouwens ook de Audio FAQ-post gelezen, dat heeft ook een boel duidelijk gemaakt. Ik denk dat ik heb beste kan gaan voor een DAC, omdat die niet vast zit in de PC, maar ook bijvoorbeeld op een laptop of ander pc kan worden aangesloten, veelzijdiger dus. De Fubar2 is volgens mij een redelijk DAC voor weinig geld. (tijdelijk €99 op website Firestone) Ik heb goed rondgekeken naar een passende versterker voor mijn Wharfdales diamond 10.1. Zowel Rotel als Marantz schijnen hier goed bij te passen (is natuurlijk niet objectief vast te stellen). Ik kan de Marantz PM 5003 voor €225 krijgen via deze winkel: http://www.hofma.nl/index...duct.information&p_id=346. Ik vind het voor dat geld gewoon prettig om een gloednieuwe, passende versterker te kunnen kopen.

Ik ben benieuwd of dit een solide combinatie is, of dat ik toch echt iets anders moet doen. Er is wat discussie over een USB vs. S/PDIF DAC. Ik denk dat ik als instapper daar echt geen grote verschillen ga merken. Kan ik de Fubar2 trouwens wel gebruiken met mijn koptelefoon (Sennheiser HD 555), of moet ik dat via de versterker doen?

Ik ga me nu even verdiepen in de kabels die ik hierbij zou moeten kopen. (help! ;))

Nogmaals bedankt voor de hulp! Suggesties zijn welkom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 332426

Je wharfedale speakers zijn een goede keus geweest, ik heb dezelfde, erg mooi.

Op mijn powermac luister ik 99% van mijn muziek, (iTunes/steaming, CD, whatever). Vanaf mijn Mac aangesloten aan een Pioneer stereo receiver op z'n aux. (Deze Pioneer was ooit onderdeel van een meerdere componenten microset.) Daaraan staan 2 Alesis monitor one speakers. Eigenlijk een heel simpele set-up maar wel een zeer goed geluid. De Alesis speakers zijn erg goed, nog overblijfselen van mijn synthesizer hobby. Dus ik denk dat je gewoon met een prima versterker uitstekend uit de voeten kunt, geen moeilijk gedoe. Ik heb recentelijk een microset van Pioneer gekocht voor onze woonkamer, de X-HM50, daar staan de Wharfedale's bij mij aan. Die set is momenteel in de aanbieding en kost nu €279, je kunt er alles op en in prikken (iPod/USB, etc.) Zeer goede aluminium constructie, geen plastic shit. Gewoon je PC of de aux aansluiten, met die Wharfedale's er aan, je hebt echt een topgeluid. Je kunt zelfs nog een actieve subwoofer aan de Pioneer hangen. http://www.pioneer.nl/nl/...2/227/X-HM50-S/index.html

Ik moet zeggen dat ik een vaste werkplek heb en geen exotische dingen nodig heb als draadloos streamen etc., dus of je wat aan mijn info hebt is aan jou. ;)

[ Voor 8% gewijzigd door Anoniem: 332426 op 13-03-2011 16:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 108223

Een M-Audio 2496 geluidskaart is misschien ook een optie. Deze is wel in PCI formaat, dus inpluggen
op je moederbord. Op 2dehands of Marktplaats kun je altijd een mooie versterker scoren. Een nieuwe Marantz/ Denon/ Cambridge is natuurlijk ook een optie als het budget het toelaat.

De Wharfedales zijn fijne speakers. Naar het schijnt zijn de Cambridge audio versterkers hier een mooie combinatie voor !

Succes !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr.paaJ
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 03-07 20:18

mr.paaJ

generatie cmd+z

Met het oog op latere stappen zou ik voor 300/400 vooral naar een leuke geluidskaart/DAC kijken waar je nog even mee voort kunt, en een simpele stereo versterker. Dan kun je soort van trapsgewijs upgraden, volgende keer de versterker, dan speakers, dan DAC etc...

Van een E-Mu 0404USB heb ik veel plezier gehad (ook leuk voor je HD555), maar ook een DacMagic is een aardige om eens te luisteren. Of kijk naar tweedehands higher-end spul. Ook voor je versterker kun je best op marktplaats kijken, al is een Pioneer A109 ook niet verkeerd als je liever nieuw hebt.

liever de tong gebrand dan lauwe soep

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zellaz
Dank allemaal!

@Danny R: de speakers zien er erg goed uit, degelijk materiaal, solide aansluitingen aan de achterkant. Ze klinken prima op een oude Sony versterker van mijn vader. Ik heb geen behoefte aan een CD-speler, ik gebruik mijn pc. Wel leuk setje dat je daar hebt!

@Space cowboy: ik heb begrepen dat het omzetten van het digitaal signaal naar analoog in principe beter buiten de pc kan. Er is daar gewoon minder kans op storingen. Bovendien kan ik een (USB-)DAC ook inpluggen op een laptop. Met een geluidskaart zit je nu eenmaal vast aan één pc.
Ik weet niet hoe de Cambridge audio versterkers klinken met m'n speakers. Marantz lijkt een goede keuze, want het zorgt voor een warm geluid. Ik neem aan dat dit prettig is voor mij als beginner. Misschien is het niet zo neutraal als een echte audiofiel het wil hebben, maar klinisch geluid hoef ik ook echt niet te hebben. Het gaat tenslotte om het plezier dat je beleefd aan het luisteren.

@ Mr. paaJ: Ik vind je voorstel van stapsgewijs upgraden wel logisch. De Pioneer versterker die je noemt ziet er goed uit voor zijn prijs. Ik vraag me echter af wat verstandig is; zoals jij voorstelt eerst investeren in een goede DAC (al dan niet USB) met simpele Pioneer versterker, of een simpele DAC (Fubar2) met een versterker (Marantz PM 5003) die past bij mijn speakers. Ik twijfel echt... Zoals ik al heb vermeld in mijn eerste post, ben ik een beetje huiverig voor 2e hands. Als ik dat al zou doen, wil ik zelf de versterker testen. Heb helaas nu weinig tijd (afstuderen + 3 uur per dag reizen + zaterdag bijbaantje).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zellaz
Ik zou graag toch nog even de bevestiging krijgen dat de combinatie die ik in gedachten heb juist is. Thanks! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjVe
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 17:20

DjVe

Hatsaflats!

zellaz schreef op maandag 14 maart 2011 @ 20:27:
Ik zou graag toch nog even de bevestiging krijgen dat de combinatie die ik in gedachten heb juist is. Thanks! :)
Marantz heeft een warme klankkleur en dat past wel bij die diamond speakers. Echter blijft het natuurlijk persoonlijk. Een Pm5003 is een prima versterker :)

De Fubar II is prima, maar er is nu ook een tijdelijke actie dat je voor hetzelfde geld de fubar IO kan krijgen (volgens mij iets betere componenten).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 397269

Begin eerst maar wat met chinese hifi zou ik zeggen.

110 euro incl verzending voor de dac + headphone ampje van redelijk goed kwaliteit:

Musiland Monitor 02 US, USB2.0 sound card, ASIO, SCHUKO

011 Latest Version

USB2.0 External sound card

High speed USB2.0 connection
Independent power module provides pure and strong power supply
Independent APU MU6010 for 24 bit/192kHz audio processing
High quality S/PDIF transmitter
Optical toslink & coaxial RCA digital output
Stereo RCA, 2x 3.5mm headphone analog output
Support 24bit/192kHz digital output
Specialized ASIO driver - support Windows XP, Windows Vista and Windows 7 (32/64bit)
Aluminum alloy chassis for minimum interference
Input: USB2.0
Digital Output: Coaxial, Toslink (Support PCM/Dolby Digital/DTS)
Analogy Output: RCA, 3.5mm x2 (Stereo)
Output upsamping rate: 44.1kHz, 48kHz, 88.2kHz, 96kHz, 176.4kHz, 192kHz
Digital S/N: 140dB (A-weighted)
Digital dynamic range: 140dB (A-weighted)
Headphone 1 is for medium/high resistance headphones (140mW/RL=120Ω,100mW/RL=32Ω)
Headphone 2 is for low resistance headphones (50mW/RL=100Ω)
Anti EMI and ESD circuitry protection
Input Voltage: AC85V ~ AC265V 50/60Hz
Dimension: 80 x 38 x 123 mm
Weight: 350g

link:
http://cgi.ebay.nl/Musila...ain_0&hash=item1e5d2cc0af

Volgens mij ook een keer langsgekomen bij het hifi uit china topic, moet je maar even zelf gaan zoeken.

En als versterker voor 50 eur incl verzending:

Muse m21 stereo amp. (checkvoor de spec op de ebay-link.

http://cgi.ebay.nl/MUSE-M...ain_0&hash=item2a0eda2162

[ Voor 1% gewijzigd door FeaR op 15-03-2011 08:04 . Reden: Groeten is nergens voor nodig. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zellaz
Ik heb nu toch gekozen voor een fubar IO (thanks Jordy) + Marantz PM5003. Gisteren beide apparaten besteld. Vanmiddag nog even een paar mooie kabels gescoord in Apeldoorn (was daar toevallig). Ik heb begrepen dat ik de DAC moet aansluiten op de CD ingang van mijn versterker (in ieder geval niet op de phono).

Ben benieuwd wanneer de DAC en versterker worden geleverd, hopelijk morgen al. Als ik alles aangesloten heb zal ik nog wel even een foto plaatsen, hier of op een van de vaste topics daarvoor.
Pagina: 1