Memtest voor testen in windows

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• millman
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 05-09 00:12

millman

6708Mhz @ -185c

Topicstarter
Beste mede OC'ers,

Heb een korte vraag over het testen van geheugen. Over het algemeen word er vaak Memtest86+ gebruikt om geheugen te testen, die gaat testen in de POST. Nu gebruikt een maat van mij een windows gebaseerde memtest. Is er een groot verschil in betrouwbaarheid van het testen van geheugen met een van de 2 tests?

Ik ben nu bezig met 4x de windows test te draaien om mijn lagere timings te testen van mijn 6gb setje: 3x 1200 mb en 1x 1500 mb = 5100 mb dus nog 900mb over voor windows. Is dit goed genoeg? (draait nu ruim een uur stabiel)

Alvast bedankt!

'Heb ik eindelijk mn kamer opgeruimd, is de wereld een puinhoop'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebasss2
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 20-08 22:07

sebasss2

Auto fanaat

Volgens mij kun je met Linx je geheugen ook wel goed testen op stabiliteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 05:02
Memtest86+ is geweest in mijn ogen de beste optie. Deze gewoon een aantal uur laten draaien en als er dan geen fouten zijn kun je met vrij grote zekerheid zeggen dat je geheugen goed is.

Owja memtest86+ draait net na je post. Bijv. vanaf een bootable cd/ usb stick.

[ Voor 19% gewijzigd door The-Source op 11-03-2011 22:29 ]

Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn AI Art YouTube kanaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Memtest86+ draait niet in POST, maar er na. Zodra de computer wil opstarten, van HDD of een CD/DVD-rom speler, is POST al voorbij.

Punt is dat als je boot van een Memtest cd/dvd, er geen operating system draait wat restricties heeft op direct hardware, zoals Windows bijvoorbeeld doet.

En 1 uurtje die test draaien is gewoon niet genoeg.. Test hem maar eens een goeie 10-24 uur ofzo, lekker een paar passes laten doen. 1 uurtje testen heb je nog niet eens 1 pass opzitten.. Dus dat zegt niet veel.

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 17:27

D4NG3R

kiwi

:)

10-24h is wel wat overdreven. 8 - 12u is ruim voldoende. voor 100% zekerheid.

Memtest86+ heeft als grote voordeel dat het al het geheugen kan testen, en niet alleen het beschikbare geheugen zoals windows programmatjes doen.. Windows zelf gebruikt een bepaalde hoeveelheid geheugen, en tijdens het scannen is dat gewoon niet beschikbaar.

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Vanuit Windows kun je niet alle geheugen blokken testen omdat deze in gebruik zijn door de kernel/hardware en andere software. Dus vanuit Windows testen op geheugenfouten gaat vermoedelijk niet werken.

Als je alleen wil kijken of je systeem stabiel is dan zou dat geen probleem moeten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

D4NG3R schreef op vrijdag 11 maart 2011 @ 22:33:
10-24h is wel wat overdreven. 8 - 12u is ruim voldoende. voor 100% zekerheid.
Dat kan je niet zo simpel stellen. Ik heb vaak genoeg gehad dat errors pas na 16 of 17 uur testen tevoorschijn kwamen. Ja, na 12 uur is het nagenoeg zeker dat er geen errors zijn, 100% zekerheid is er echter niet.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 17:27

D4NG3R

kiwi

:)

Na een goede 8u heb je er bij 4GB meestal een stuk of 20 passes gehad.. Als een error zich dan nog niet voordoet is het echt zeer zeldzaam dat er later wel wat van terug komt.

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Zeldzaam ja, maar het gebeurt wel, dus geen 100% zekerheid.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• millman

millman

6708Mhz @ -185c

Topicstarter
Ik bedoelde ook dat memtest86+ iig voor de opstart van windows (ja na de POST) gaat testen. Dus een windows gebaseerde test komt niet in de buurt van een memtest86? Dan weet ik dat, kan ik dus beter de 86+ variant gebruiken.. Bedankt mensen, mijn vraag is beantwoord!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

D4NG3R schreef op vrijdag 11 maart 2011 @ 22:41:
Na een goede 8u heb je er bij 4GB meestal een stuk of 20 passes gehad.. Als een error zich dan nog niet voordoet is het echt zeer zeldzaam dat er later wel wat van terug komt.
Dat ligt ook nog aan heel veel factoren. De CAS latency, CPU speed, bus speed. Als de TS niet de meest optimale systeem heeft, en wel 6GB er in heeft hangen, duurt het allemaal wel langer natuurlijk.

Als ik een memtest draai, laat ik hem gewoon 24 uur lopen..

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• millman

millman

6708Mhz @ -185c

Topicstarter
RaZ schreef op vrijdag 11 maart 2011 @ 22:46:
[...]

Dat ligt ook nog aan heel veel factoren. De CAS latency, CPU speed, bus speed. Als de TS niet de meest optimale systeem heeft, en wel 6GB er in heeft hangen, duurt het allemaal wel langer natuurlijk.
Nou, maak je daar maar geen zorgen over... i7 920 op 4,2ghz @ 1.3v, EVGA classified e760, 6gb 2000Mhz kinston H2O geheugen (nu @ 8-8-8-20 op 1600Mhz), GTX570 Phantom en custom WC set met heatkiller 3... lijkt me wel voldoende voor voorlopig. Ik ben ook zeker geen onervaren jongen wat OC betreft, maar had nog nooit een goede memtest voor windows gezien en vroeg me af wat de ervaringen van andere OC'ers waren. Ik moet mijn PC dagelijks gebruiken voor muziekproductie, maar kan het niet laten af en toe eens te tunen. 24uur testen ga ik al helemaal niet doen, simpelweg geen tijd voor. Uurtje of 8 is geen probleem en begrijp dat hoe langer hoe beter getest..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Als je met muziekproductie bezig bent lijkt het me juist dat je zeker wilt zijn van goed geheugen. Maar verder zelf weten hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

millman schreef op vrijdag 11 maart 2011 @ 22:46:
Ik bedoelde ook dat memtest86+ iig voor de opstart van windows (ja na de POST) gaat testen. Dus een windows gebaseerde test komt niet in de buurt van een memtest86? Dan weet ik dat, kan ik dus beter de 86+ variant gebruiken.. Bedankt mensen, mijn vraag is beantwoord!
Nee een test in Windows kan nooit in de buurt komen van iets zoals memtest86. Dit komt omdat Windows logischerwijs restricties heeft wat betreft de hoeveelheid en locatie van memory welke je mag aanspreken. Als Windows dit niet zou doen dan zou het betekenen dat elk programma in het geheugen van andere applicaties zou kunnen schrijven of, erger nog, in het geheugen van de kernel. Dit is natuurlijk niet de bedoeling, omdat je hiermee controle over elke PC kunt nemen.

Wil je er wat meer over weten dan zou ik wat lezen over virtual memory en paging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesjuhdabomb
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 20:37
Ik pak gewoon altijd een ubuntu cd, staat het al op ;)
Pagina: 1