Imac 20 inch alu os/boot/hdd problemen?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Collaborator
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 19-08 12:03

Collaborator

You! Cake or Death?

Topicstarter
Beste tweakers,
Ik heb al een tijd een heel vreemd probleem. Het gaat om een aluminium imac. Niet het model dat nu in de winkel ligt, maar net de iets oudere lompere kwa voet. Hij heeft eigenlijk altijd feilloos gewerkt, en onlangs begon hij raar te doen. Sommige programma's liepen vast; het programma reageerde niet meer en het ronde 'laad' icoontje bleef eindeloos draaien. Soms na een kwartier reageerde hij weer even, om vervolgens weer een uur te laden. Na een tijdje wilde niks meer en kwam hij bij het booten niet meer voorbij het blauwe achtergrondscherm (voordat de desktop verschijnt). Daarna bleef hij haken bij het apple logo. Draai draai draai.. Dit begon net nadat hij verhuisd was van het ene huis naar ergens anders.

Ik maakte me zorgen dus deed een harddisk test, testte het geheugen etc. Niks te vinden. Harddisk geformatteerd en daarna osx opnieuw erop gezet (leopard die origineel bij de imac zat) werkte weer perfect. Na een tijdje weer de computer verhuisd (in de doos in de trein) en weer aangesloten. Heel langzaam begon het weer. Precies hetzelfde. Programma's lopen vast, daarna reageerd heel het os niet meer, daarna start hij niet meer tot aan de desktop, en daarna zelfs niet meer voorbij het apple logo.

Het lijkt alsof het toevallig steeds begint na het verhuizen, maar is ook vreemd dat het langzaam steeds slechter word.

What the hell is going on??

This space is occupied

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Step
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 12-09 11:42

Step

step@tweakers.net#

Je had je zelf wat vragen kunnen stellen:

- Vanaf het moment dat het langzaam liep wat had je daarvoor geïnstalleerd.
- Kun je wellicht van een externe schijf booten?
- OS reinstall proberen om te kijken of ie dan wel weer snel is.

:)

~Step @ Mac Mini i5 2018 en 13" MacBook Pro i7 2020 - eGPU build

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vgroenewold
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 18-09 17:09
Dit klinkt heel sterk naar falende hardware. Ik zou een andere harddisk uitproberen en wanneer osx werkt snel een test doen om te zien of de harddisk nog gezond is (maak snel een backup ook!). Komen de problemen vooral voor als de computer een tijdje aan staat en niet in het begin? Zo ja, dan zou er iets kunnen zijn met het geheugen of het moederbord wat door verwarmen een probleem veroorzaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Collaborator

Collaborator

You! Cake or Death?

Topicstarter
Step schreef op vrijdag 11 maart 2011 @ 21:59:

Niks nieuws geinstalleerd. Vandaag een paar torrents gedownload. Paar honderd mb.
Os reinstall heb ik dus al 1 keer gedaan en nu dus weer hetzelfde pr

This space is occupied

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Collaborator

Collaborator

You! Cake or Death?

Topicstarter

Niks nieuws geinstalleerd. Vandaag een paar torrents gedownload. Paar honderd mb.
Os reinstall heb ik dus al 1 keer gedaan en nu dus weer hetzelfde probleem.

Booten vanaf een externe schijf zou ik eerlijk gezegd niet weten hoe het moet. Heb alleen de orginele discs.

Wat ik me van de v

This space is occupied

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Collaborator

Collaborator

You! Cake or Death?

Topicstarter

Os reinstall heb ik dus al 1 keer gedaan en nu dus weer hetzelfde probleem.

Booten vanaf een externe schijf zou ik eerlijk gezegd niet weten hoe het moet. Heb alleen de orginele discs.

Wat ik me van de van de vorige keer herinner is dat ik van de bootdisc af al niet eens meer fatsoenlijk kon backuppen naar een externe schijf omdat ik na zoveel procent weer leesfouten kreeg. Maar als ik een test van de schijf doe vind hij helemaal niks. En na een schone install ook geen fouten meer. Ook niet als ik de hele adobe suite er op zet en flink ga after effects'en en photoshoppen.

Sorry voor de triple post. Post vanaf de iphone en hij submitte tussendoor blijkbaar een paar keer.

[ Voor 4% gewijzigd door Collaborator op 11-03-2011 22:25 ]

This space is occupied

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vgroenewold
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 18-09 17:09
Heb je de smart status van de harddisk eens goed bekeken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Collaborator

Collaborator

You! Cake or Death?

Topicstarter
vgroenewold schreef op vrijdag 11 maart 2011 @ 23:01:
Heb je de smart status van de harddisk eens goed bekeken?
Ja zeker. De smart status is verfied. Gisteravond was het dus weer zo ver, hij deed echt helemaal niks meer. Ik kwam niet meer tot de desktop. Vannochtend zet ik hem aan en werkt hij weer alsof er niks aan de hand is (typ nu vanaf de computer) Maar ik weet zeker dat hij straks weer gaat flippen dus.. Heb alles al opgeslagen op een back up schijf.. de vorige keer lukte dat dus niet eens meer.

This space is occupied

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutchzilla
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 11-09 20:18
Ooit crc errors voorbij zien komen?
Ik vermoed namelijk dat je harddrive kapot is.
Komt erg overeen met de problemen die ik ook heb gehad namelijk.

You act like you've never seen a German U-boat in the jungle before

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• k5052
  • Laatst online: 11-09 15:39
Probeer eens even een PRAM/SMC reset (zie apple support). Hiermee reset je eventueel nog de controllers die soms voor kernel panics/instabiliteit kunnen zorgen. Mocht het probleem nogmaals voorkomen zou ik even een uitgebreide hardwaretest doen in plaats van de standaard variant. Ik neem aan dat je weet hoe je de apple hardwaretest kunt bootten ? (install disk 1 + 'd' ingedrukt houden)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
"De smart status is verfied." <--- dat zegt geen drol. Download een SMART GUI gebaseerd op smartmontools om echt te zien wat de status is. Een veelgebruikte is SMART Utility.
http://www.volitans-software.com/smart_utility.php

Het klinkt naar een dode schijf. GPU en RAM geven dit soort problemen niet zo laat, en een kapot mobo zou steeds andere fouten moeten veroorzaken. Kapotte PSU zou ook display problemen opleveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Collaborator

Collaborator

You! Cake or Death?

Topicstarter
johnkeates schreef op zaterdag 12 maart 2011 @ 13:38:
"De smart status is verfied." <--- dat zegt geen drol. Download een SMART GUI gebaseerd op smartmontools om echt te zien wat de status is. Een veelgebruikte is SMART Utility.
http://www.volitans-software.com/smart_utility.php

Het klinkt naar een dode schijf. GPU en RAM geven dit soort problemen niet zo laat, en een kapot mobo zou steeds andere fouten moeten veroorzaken. Kapotte PSU zou ook display problemen opleveren.
De software geeft aan:

SMART Passed:

Errors:
Total errors: 10
Last Error Type: Uncorrectable Error
Last Error time: 3460

(show all)
10 3460 hours Uncorrectable error READ DMA EXT
9 3460 hours Address mark not found READ DMA EXT
8 3460 hours Addres mark not found READ DMA EXT
7 3460 hours Uncorrectable error READ DMA EXT
6 3460 hours Unknown READ FPDMA QUEUED