Ubuntu netjes installeren naast dual Windows

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Op mijn systeem staan twee windows operating systemen. Tijdens het opstarten krijg ik een mooi menuutje waaruit ik kan kiezen. Dit menuutje heb ik met easyBCD naar mijn hand kunnen zetten. Nu wil ik Ubuntu installeren en dit OS netjes terugvinden in dit bootmenu. Ik zou dit graag in een keer goed uitvoeren zonder allerlei gedoe achteraf van operating systemen waar ik niet meer inkom. Ik wil zogezegd mijn bestaande systeem niet vernaggelen. Daarom heb ik een beetje rondgesnuffeld hier en daar, maar nergens een verhaal gevonden hoe ik dit nu echt moet aanpakken.

Op de site van easyBCD (http://neosmart.net/wiki/display/EBCD/Linux) lees ik onder andere de volgende tip: When prompted to set up the bootloader, make sure you specify to install LILO, GRUB, or whatever to the bootsector of the partition that Linux is being installed to and not the MBR of your hard drive.

Mijn vraag is of er mensen zijn die a) dit herkennen en weten dat het goed gaat en b) mij kunnen vertellen hoe ik er voor kan zorgen dat GRUB in de linux bootsector terechtkomt en niet in de MBR.

PS. Ik heb deze vraag ook in het ubuntu-nl-forum geplaatst, maar ben via die weg nog niet direct tot een niet-experimenteel plan van aanpak gekomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Tijdens de installatie, volgens mij bij de laatste stap, heb je een knop "Advanced" (want je doet wel Engels, toch??) en daar kun je kiezen waar hij de bootloader moet installeren.

Met easyBCD heb ik geen ervaring want ik gebruik gewoon GRUB als bootloader, ook voor Windows 7.

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stardusk
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 20-04-2021
Ja, zo heb ik het ook gewoon gedaan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 13:38
Toen ik nog dual boot deed, installeerde ik idd grub in het mbr van de Linux partitie, en kreeg ik Windows te zien in het bootmenu. Indien je daar voor Win kiest, gaat Windows booten of krijg je het volgende Windows bootmenu, wat jij al had. Je moet dus 2 maal selecteren in je geen OS preselected hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ubuntu herkent (itt sommige andere OS'n 8)7 ) bij de installatie van de bootloader of er nog andere besturingssystemen (o.a Windows) op het systeem staan, en de installer zal vragen of je die ook wil mee opnemen in je GRUB.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik zou gewoon een backup maken en het proberen!

Bij mij draait Vista dual-boot met Xubuntu 10.10.

Met 'sudo update-grub' krijg ik:
Generating grub.cfg ...
Found linux image: /boot/vmlinuz-2.6.35-27-generic-pae
Found initrd image: /boot/initrd.img-2.6.35-27-generic-pae
Found memtest86+ image: /boot/memtest86+.bin
Found Windows Vista (loader) on /dev/sda1
done

Met StartUp-Manager, stel ik daarna Vista in als default.

Bij kernel updates (die ik zou installeren) komt er een kernel bij, en moet je StartUp-Manager weer uitvoeren na de update. update-grub wordt automatisch uitgevoerd bij een nieuwe kernel.

hth

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G33rt
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22-06-2022
Verwijderd schreef op vrijdag 11 maart 2011 @ 19:49:
Ubuntu herkent (itt sommige andere OS'n 8)7 ) bij de installatie van de bootloader of er nog andere besturingssystemen (o.a Windows) op het systeem staan, en de installer zal vragen of je die ook wil mee opnemen in je GRUB.
Dat kan, maar dat is niet waar de topicstarter om vraagt. Hij wil grub namelijk niet als default bootloader gebruiken. Dit is gewoon een kwestie van easyBCD Ubuntu laten laden, al dan niet door grub of lilo op de bijbehorende specifieke partitie eerst te laden. (Hoe dat precies moet is een tweede; ik zou inderdaad zelf ook gewoon bij grub blijven.)

[ Voor 6% gewijzigd door G33rt op 12-03-2011 15:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Leuk om zo snel deze relevante reacties te lezen. Ik moet zeggen dat het hier op tweakers een stuk sneller en dieper gaat dan op het ubuntu forum :-).

Misschien moet ik mijn oorspronkelijke plan wel veranderen. Ik koos eerst voor easyBCD om mijn bootmenu te editen. De belangrijkste reden hiervoor is dat ik hier ondertusssen vertrouwd mee ben. Het alternatief GRUB als bootloader is voor mij nieuw. Ik heb er zelf nog geen ervaring mee om dit te editen en/of aan te passen. Maar, ik denk dat tjboschl een goed punt aanhaalt met de kernel updates. Deze komen er bij als extra boot-entries. Mijn ervaring van een hele tijd terug leert mij dat GRUB deze extra entries netjes meeneemt in het bootmenu. Ik ben bang dat easyBCD hier om een handmatige update vraagt.

Ik merk dat meerdere tweakers hier eigenlijk voor het GRUB bootmenu kiezen. Misschien is dat wel verstandiger voor mij. Ik heb alleen nog een beetje koudwatervrees:-). Maar als ik zo rondkijk, dan heb ik het beeld dat GRUB zichzelf - default - automatisch installeert in de MBR. GRUB neemt dan mijn twee Windows systemen mee, naast Ubuntu en eventule kernel updates. Klinkt goed. Alleen het editen van aanpassingen in GRUB moet dan in Ubuntu. Daar ga ik me nog even in verdiepen voordat ik de boel installeer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zoals ik http://neosmart.net/wiki/display/EBCD/Ubuntu begrijp, kan je dan (na een nieuwe kernel), via Grub windows starten, en van daaruit EasyBCD herstellen. Of je dit elke keer moet doen weet ik niet.

Verder staat in de documentatie van de huidige versie van Grub, dat het editen van config files ten sterkste wordt afgeraden. Één tikfout en je Grub boot niet meer. Je kan wel waarschijnlijk Windows altijd bovenaan krijgen door de nummers van de configuratie scripts te veranderen (voor Windows 30 geloof ik, zit nu in Windows).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naarden 4ever
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 18:12
Wat ik had:
Windows 7 (232GB partition)

nu:
Windows 7 (199GB)
Ubuntu 10.10 (32GB)

wat ik heb gedaan:

1.
Met Linux USB creator (link) een Live USB gemaakt van Ubuntu 10.10 (link).

2.
BIOS ingesteld -> USB als eerste in de boot sequence

3.
USB erin, restarten en wachten op het beginscherm van Ubuntu

4.
Ubuntu uitproberen en gparted gestart.

5.
de Windows partitie verkleint en verplaatst naar het begin van de harde schijf. (jij zult dus beide moeten verkleinen en 1 vd 2 moeten verplaatsen, ik moest verplaatsen omdat er een ruimte voor zat die niet gebruikt was, ook niet als Swap) Ik had verkleint en zo 15GB vrijgemaakt, en daar een nieuwe partitie van gemaakt.

6.
Opnieuw opgestart en nu in plaats van Ubuntu uitproberen Ubuntu installeren geklikt

7. Het nodige aangepast, bij partitieselectie de nieuwe 15GB partitie geselecteerd. Voor de rest ging alles perfect eigenlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20:43

deadinspace

The what goes where now?

Verwijderd schreef op zondag 13 maart 2011 @ 13:51:
Misschien moet ik mijn oorspronkelijke plan wel veranderen. Ik koos eerst voor easyBCD om mijn bootmenu te editen. De belangrijkste reden hiervoor is dat ik hier ondertusssen vertrouwd mee ben. Het alternatief GRUB als bootloader is voor mij nieuw. Ik heb er zelf nog geen ervaring mee om dit te editen en/of aan te passen. Maar, ik denk dat tjboschl een goed punt aanhaalt met de kernel updates. Deze komen er bij als extra boot-entries. Mijn ervaring van een hele tijd terug leert mij dat GRUB deze extra entries netjes meeneemt in het bootmenu. Ik ben bang dat easyBCD hier om een handmatige update vraagt.
Als je toch graag easyBCD wil gebruiken, dan kun je er voor kiezen om Ubuntu GRUB te laten installeren op de partitie van Ubuntu (dus niet in de MBR van de harddisk), en dan vanuit easyBCD de Ubuntu partitie als keuze-item opnemen. Dan krijg je in easyBCD dus "Ubuntu" als optie, en als je die kiest start easyBCD GRUB, welke de juiste kernel(s) kan booten.

Deze praktijk, het starten van een tweede bootloader vanuit een eerste, heet chainloaden. GRUB chainloadt ook NTLDR/BOOTMGR als je Windows boot, want GRUB kan Windows niet rechtstreeks booten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Dit laatste scenario van deadinspace spreekt mij aan. Ik denk dat ik het zo ga doen.

Iedereen bedankt voor zijn of haar reactie. Dit is precies wat ik had gehoopt te bereiken met dit topic. Door vooraf een beetje te bomen met elkaar weet je vooraf beter wat je wilt. Als je eerst gaat experimenteren, dan kom je er meestal achteraf pas achter dat je het liever toch anders had gewild.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Voor de eventueel geinteresseerden nog even het resultaat.

Heb Ubuntu goed kunnen installeren met GRUB2 op zijn eigen partitie. Vervolgens met easyBCD een Linux entry in het originele windows-bootmenu aanmaken en deze laten verwijzen naar de reedsgenoemde GRUB2 bootloader op de bewuste Linux partitie. Werkt goed en ziet er netjes uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zag grub beide windows partities, of slechts een? Dit voor mensen die dit zonder EasyBCD willen doen...

Goed dat alles volgens wens is verlopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hmm, ik weet niet of ik je goed begrijp. Ik heb de bootloader GRUB2 in de Linux-partitie gezet. Na een reboot krijg ik gewoon mijn oude windows bootloader te zien en is er niets van Ubuntu te herkennen. Nadat ik met easyBCD de link tussen de windows bootloader en de linux booltloader gemaakt had, kon ik naar Ubuntu. In het menu van GRUB2 zie ik dan wel weer een enkele entry naar de oorspronkelijke windows bootloader toe.

Maar zoals gezegd, ik weet niet of ik jouw vraag goed begrijp ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik bedoelde dat je bijvoorbeeld 1 primary partion voor windows xp had, en dan nog een voor windows 7. Zo begreep ik je oorspronkelijke post. Op de site van microsoft heb ik gelezen dat meerdere windows versies op dezelfde partitie problemen kan geven.

Zoals ik het nu begrijp moet je met grub twee keer klikken om de juiste windows installatie te kiezen. Dan is EasyBCD inderdaad wel beter. Vooral als je grub met nul seconde vertraging laat kiezen.

Er is vandaag trouwens een nieuwe kernel voor xubuntu 10.10. Is dat allemaal nog goed gegaan (verwacht van wel).
Pagina: 1