[XP] SATA schijf via PCI controller wordt niet herkend

Pagina: 1
Acties:

• I-King
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 20:54
Ik heb een oude computer die ik als backup bak wilde gaan gebruiken. Ben even bij de mycom binnen gelopen en heb ik een 2TB schijfje gehaald, plus een PCI SATA controller. Helaas werkt het niet en wordt de schijf niet herkend.
Het PCI kaartje wordt wel netjes herkend, ook geinstalleerd met bijbehorende drivers. In het BIOS wordt het kaartje ook herkend als Mass storage device.

Echter in Windows krijg ik geen schijf erbij, in schijfbeheer is niets te vinden. De schijf spint wel gewoon op.

Wat heb ik gedaan: andere schijf geprobeerd (had nog een sata SSD liggen), maar dat werkt helaas ook niet, andere aansluiting op het kaartje, ander PCI slot, andere voedingskabel, maar helaas geen effect.

Kan het zijn dat mijn computer het kaartje niet ondersteunt? Dat zou raar zijn want hij herkent hem wel gewoon in Windows..

PCI kaartje: ICIDU Controller kaart eSATA PCI Card
Harde schijf: Samsung Harde Schijf 2TB SpinPoint ECO Green

Verwijderd

Het kan zijn dat het kaartje gewoon te oud is of de schijven te nieuw. Volgens de specs is het een Sata 150Gbps controllertje en je wilt er Sata 300Gbps schijven op aansluiten, dit werkt niet altijd.

• I-King
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 20:54
Ik heb mycom gebeld, probleem is opgelost. Het is blijkbaar een kaartje met 2 SATA poorten en je kunt ze intern of extern gebruiken. Deze kun je switchen door jumpers te verzetten. Hij is nu verzet naar intern en hij functioneert!

Stond niets van in de handleiding vermeld, is dus gewoon goedkoop spul. Maar goed, als het werkt ben ik blij!