RAID1 opzetten van bestaand systeem

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vincentgr
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 05-01-2021
Hallo!

Ik heb een vraagje over een RAID-setup, en ik ben totaal nieuw met RAID. Het komt allemaal erg ingewikkeld op me over.

Ik heb een msi p55-gd65 moederbord, met een WD1001FALS harde schijf. Op die schijf staan twee partities met op de ene het OS, Windows, en op de andere data.
Ik heb nu een andere, identieke schijf erbij gekocht, met de bedoeling om een raid1 setup te maken, zodat de data gemirrored word in geval van uitval van één schijf.

Ik heb in de handleiding gekeken van het moederbord, en daar staan 2 RAID hoofdstukken in: Intel SATA RAID, en Marvell SATA RAID. Ik heb het idee dat ik de Intel moet gebruiken. Daar echter staat een lang verhaal waar ik niet helemaal doorheen kan komen:
Ten eerste wordt aangegeven dat ik met ctrl+i in het RAID menu moet komen. Om dat even te bekijken probeerde ik dat (tijdens de start ctrl+i ingedrukt houden), maar er verscheen geen menu en de computer startte gewoon door naar Windows.
Ten tweede staan er ook veel waarschuwingen dat je niet van een bestaand systeem een raidopstelling kan maken, zonder gegevensverlies. Echter op internet lijkt wordt soms aangegeven dat het wel mogelijk is met RAID1. Kan dit nou wel of niet?

Als het niet kan, is de enige oplossing die ik kan bedenken een andere schijf erbij te pakken, en hier tijdelijk de gegevens op te zetten. Krijg ik hiermee geen problemen als ik dan de boel weer terugkopieer? En kan dit met behoud van partities?
Alvast hartelijk bedankt voor de moeite!

Vincent

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Staat de Intel Raidcontroller aan in het bios en zijn de drivers hiervoor geinstalleerd, zo niet, dan zal er ook weinig gebeuren als je Ctrl + i indrukt. Van je data zal je een back-up dienen te maken, zoiezo al voor de veiligheid. Nadat je een back-up hebt gemaakt van je OS en data kan je de schijven aan de Raidcontroller hangen en een Raidset aanmaken, tijdens dit proces worden de schijven gewist. Je kan dan wel begrijpen wat er met je data gebeurt.
Van het OS zou ik een image maken of clonen op een andere HD. Als de Raidset is gemaakt, het OS weer clonen naar de Raidset.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vincentgr
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 05-01-2021
Hey!

Bedankt voor je reactie! Ik zal zeker een back-up maken van het systeem. Ik ga morgen ook eens uitzoeken hoe het zit in m'n bios, want er waren een aantal opties en die waren mij ook niet heel duidelijk.

Normaal ben ik altijd meer van het 'probeer maar, dan zie je vanzelf wat er gebeurd', maar omdat het nu om de m'n harde schijven gaat en ik wat verder van huis ben als het fout gaat ben ik er nu wat zenuwachtiger over :). Het herstellen kost altijd zoveel tijd...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Graag gedaan. Pak voor de gein ook de gebruiksaanwijzing er even bij, daar moet vast instaan hoe het moet en wat eventuele opties betekenen.
Experimenteren doen we allemaal, maar is in sommige gevallen niet echt aan te raden, zeker niet als het om waardevolle data gaat. Een OS is makkelijk te vervangen, maar dat geldt niet voor data. Lees je ook even in over Raid, dan weet je waar je mee bezig bent en kan verwachten.

Wikipedia: Redundant Array of Independent Disks

Veel lees (en leer) plezier! ;)