Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[exchange] best practice mass apointments

Pagina: 1
Acties:

• siepeltjuh
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online
Situatie:
Enkele duizenden gebruikers updaten hun exchange agenda bijna dagelijks vanuit een bronsysteem door een bestand (ical) te importeren. Het bronsysteem houd geen wijzigingen bij, dus elke dag worden handmatig alle geïmporteerde activiteiten verwijderd en opnieuw geïmporteerd. Naast de appointments die uit het bronsysteem komen, voert de gebruiker ook appointments/meetings in via exchange zelf, die worden niet gesynchroniseerd, is ook niet nodig.
EDIT: Het gaat nu om Exchange 2007, 2010 staat ook ergens op de planning

Wens:
Dit moet geautomatiseerd kunnen :-) Het idee is dat iemand zich abonneert via een webpagina. Achter die webpagina zit een service die elke nacht een batch uitvoert om synchroniseren.

Getallen:
20.000+ gebruikers op termijn
piek 100 appointments per gebruiker
(4 periodes van 10 weken, alleen toekomstige appointments worden gesynchroniseerd, dus naar mate de periode vordert drogen de appointments op)

Gezien het ontbreken van incrementele update mogelijkheden, kijk ik nog naar een soort tussen database om alsnog de verschillen bij te houden en zo exchange wat minder vaak lastig te vallen. Echter zal op de eerste dag van een periode alsnog alle initiële afspraken overgezet moeten worden, dus de piek veranderd niet.

Nu ben ik benieuwd naar jullie advies hoe ik die gegevens het beste in exchange ga krijgen, gelet op beveiliging en performance.

Optie 1.
Via EWS en een impersonate account (die dus alles kan en mag) de appointments in alle mailboxen drukken. (eenvoudig te bouwen, maar beveiliging/bugs is een groot risico)

Optie 2.
Via EWS en een delegate account die alleen toegang heeft tot de users calendar. (indien delegates zijn gemaakt is het eenvoudig te bouwen, iets veiliger dan optie 1, maar nog steeds risico op verwijderen appointments die buiten het bronsysteem om zijn gemaakt)

Optie 3.
I.p.v. Appointments -> meetings maken, plaatsen in een soort administrator account calendar en een meeting reuest sturen naar elke gebruiker. (gebruiker wordt gek om elke dag tientallen items te accepteren, wel heel veilig)

Optie 4.
Het liefst zou ik een delegate achtige constructie maken waar bij de applicatie gebruiker alleen nieuwe appointments kan aanmaken in de gebruiker zijn mailbox en daarnaast alleen door het applicatie account eerder gemaakt afspraken mag verwijderen. Zodat afspraken van de gebruiker zelf ongemoeid blijven.

Can`t live without the mods

• Remco
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 08:46
Maar optie 4 is toch een van de standaard rollen die je kan aangeven bij een delegate ?

The best thing about UDP jokes is that I don't care if you get them or not.

• siepeltjuh
  • Niet online
Van Exchange weet ik niet bijzonder veel af, dat is een beetje het manko :-) Dacht dat er slechts 3 rollen waren. (none, view en full acces)

Via http://office.microsoft.c...missions-HP005242287.aspx is te lezen dat gebruikers elkaar een van de 7 onderstaande rollen kunnen geven.

Owner
Create, read, modify, and delete all items (item: An item is the basic element that holds information in Outlook (similar to a file in other programs). Items include e-mail messages, appointments, contacts, tasks, journal entries, notes, posted items, and documents.) and files, and create subfolders. As the folder owner, you can change the permission levels others have for the folder. (Does not apply to delegates.)
Publishing Editor
Create, read, modify, and delete all items and files, and create subfolders. (Does not apply to delegates.)
Editor Create, read, modify, and delete all items and files.
Publishing Author
Create and read items and files, create subfolders, and modify and delete items and files you create. (Does not apply to delegates.)
Author
Create and read items and files, and modify and delete items and files you create.
Contributor Create items and files only. The contents of the folder do not appear. (Does not apply to delegates.)
Reviewer
Read items and files only.
Custom
Perform activities defined by the folder owner. (Does not apply to delegates.)
None
You have no permission. You can't open the folder.

De Author role doet dus wat ik zou willen, nu nog zien hoe je dan via exchange elke mailbox een delegate geeft naar mijn application account.

[ Voor 107% gewijzigd door siepeltjuh op 13-03-2011 21:03 ]

• siepeltjuh
  • Niet online
Blijf met de vraag zitten:
In Exchange 2010 kan je via een cmdlet de rechten instellen, maar kan nergens vinden hoe dat in 2007SP1 is geregeld.

• siepeltjuh
  • Niet online
Totdat we Exchange 2010 SP1 hebben doen we het met de hand.

Nu ben ik nog benieuwd naar mensen die ervaring hebben met het dagelijks importeren van grote hoeveelheden appointments. Zo tussen de 1 en 2 miljoen per dag.