Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvanommen88
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 30-09-2019
Beste tweakers,

voor een netwerk dat ik voor mijn studentenvereniging aan het aanleggen ben moet ik een internetverbinding delen over vier verenigingen. Hiervoor willen we graag de bandbreedte die elke vereniging krijgt gaan verdelen (1/4e van de up- en downloadsnelheid van de isp). Dit zodat we niet in elkaars vaarwater gaan zitten qua bandbreedte.
Aanvankelijk dacht ik dat de HP ProCurve V1810G-8 hier geschikt voor zou zijn, maar dit blijkt na ontvangst van dit apparaat niet het geval te zijn.
Weten jullie een geschikte switch die dit kan reguleren?

Alvast bedankt!

Bart

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
De zoekterm die je zoekt is 'traffic shaping' (of wellicht QoS).

[ Voor 16% gewijzigd door Room42 op 11-03-2011 15:52 ]

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• enveekaa
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 22:05
Ik denk dat de goedkoopste oplossing het zelf in elkaar zetten van een router op basis van een Linux distro is. Er zijn een paar leuke in omloop.

http://www.pfsense.org/
http://m0n0.ch/wall/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ItsValium
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 29-08 23:17
Ik heb goeie ervaringen met pfsense, zowel professioneel als prive gebruik. Die kan perfect doen wat jij vraagt en nog zo veel meer. Probeer het eens uit op oude hardware en indien het bevalt kan je dan een zuinig systeempje bouwen op basis van een atom of andere zuinige CPU.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvanommen88
Gezien de wisselende aard van een studentenvereniging is het in deze situatie niet wenselijk om een custom-oplossing te hebben. Een out-of-the-box oplossing is handiger voor eventuele latere aanpassingen vermoed ik. Ik zal nog even kijken wat er allemaal boven water komt met de zoekterm traffic shaping, maar als iemand mijn zoektocht wil beëindigen is dat zeer welkom natuurlijk!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rolfie
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 21:26
bvanommen88 schreef op zaterdag 12 maart 2011 @ 01:40:
Gezien de wisselende aard van een studentenvereniging is het in deze situatie niet wenselijk om een custom-oplossing te hebben. Een out-of-the-box oplossing is handiger voor eventuele latere aanpassingen vermoed ik.
Wat is bij jouw een custom oplossing of een out of the box oplossing? Beide moeten ingesteld worden en geconfigueerd worden.
Beide moeten onderhouden worden, en beide kosten (veel of weinig) geld.

De boven genoemde linux distro's zijn zeer gemakkelijk en werken goed. En ze doen precies wat jij wilt.

Om maar eens een vraag te stellen, hoeveel mag het kosten? Want out of the box kost een hoop euro's.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• powerboat
  • Registratie: December 2003
  • Nu online
4x internetlijnen aanschaffen ? allemaal achter een goedkope router(dus 4x routers) hangen |:( 8)7

dit werkt het meest oud of the box :+

[ Voor 20% gewijzigd door powerboat op 12-03-2011 16:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• enveekaa
Met out of the box bedoel je denk ik iets wat als zodanig verkocht wordt, als produkt.
Een Watchguard XTM 2 zou uitkomst kunnen bieden, deze ondersteund ook 6 dmz's, zo kun je iedere vereneging een eigen dmz geven, en indien gewenst verkeer toelaten tusse die dmz's.
http://www.watchguard.com...1=xtm21&p2=xtm22&p3=xtm23

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lordsnow
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 12:58

lordsnow

I know nothing

bvanommen88 schreef op vrijdag 11 maart 2011 @ 15:49:Hiervoor willen we graag de bandbreedte die elke vereniging krijgt gaan verdelen (1/4e van de up- en downloadsnelheid van de isp). Dit zodat we niet in elkaars vaarwater gaan zitten qua bandbreedte.
Is het niet beter om het minimum van de bandbreedte voor iedereen in te stellen op die 1/4, in plaats van hard in te stellen op max 1/4 elk? Als sommige verenigingen op bepaalde momenten geen gebruik maken van de bandbreedte mogen de andere verenigingen daar toch wel gebruik van maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• enveekaa
Dat is wel het meest logische, 25% garanderen en indien mogelijk kan er een groter percentage gebruikt worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvanommen88
Bedankt voor alle reacties, ik denk dat ik toch maar even ga onderzoeken of een linux-distro op een wrt-54gl goed werkt.
Pagina: 1