Acties:
  • 0 Henk 'm!

• High-Voltage2
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Hi all,

Onlangs een clean install gedaan van een PC'tje dat al vijf jaar niet meer geformateerd was. De eerste week na de install liep alles goed, maar vanaf de tweede week dook er een vreemd fenomeen op.
Bij het opstarten, de eerste keer smorgens, staan er maar een beperkt aantal icoontjes in de systray. De programma's enz die erbij horen lopen wel, maar de icoontjes staan niet in de systray. De icoontjes die er niet staan zijn deze van MSE en Active Sync.

Ik heb wat zitten Google'n en blijkbaar bestaat dat probleem al ongeveer acht jaar (bijna zo lang als XP bestaat). Al is hetgeen ik bij Google vind toch verschillend van mijn probleem. Mijn probleem komt alleen smorgens voor de eerste keer dat de PC opgestart wordt. Door de dag kan de PC zoveel gereboot worden als ik wil, maar het probleem duikt niet op. Bij Google heb ik de indruk dat het probleem altijd opduikt.
Ze raden op veel plaatsen aan om bepaalde ondersteunende plug & play services uit te schakelen, maar ik zou niet durven zeggen dat die vroeger uitgeschakeld waren. Dus ik zou niet inzien waarom deze nu wél uitgeschakeld moeten worden. Daarbij heeft Windows (op andere machines) tot nu toe altijd out of the box foutloos gewerkt.

Ik kan het probleem simpel "bypassen" door even af te melden en terug aan te melden. Maarja, daarmee is natuurijk het niet opgelost.

Verder kan ik het probleem simuleren door een netwerkverbinding open te laten staan, de PC af te sluiten, de netwerkbron af te sluiten en de PC terug op te starten. Daarmee kan ik het probleem ook door de dag oproepen. Dit is echter niet de oorzaak, want als ik savonds alle netwerkverbindingen sluit (automatisch terug verbinding maken is uitgeschakeld) dan zijn smorgens alsnog de icoontjes weg.

Automatische updates stonden gepland voor snachts, dus die heb ik eens uitgezet zodat ze smorgens niet direct worden uitgevoerd. Helaas geen verbetering... Verder heb ik al een aantal items die mee opstarten uitgeschakeld, maar zonder resultaat.
Het is vooral een issue omdat hij dat voor de clean install niet deed. In dat opzicht ben ik er dus op achteruit gegaan.

Ik ben echt ten einde raad waar dit aan zou kunnen liggen. Ik heb geen idee meer waar te gaan zoeken of wat te proberen. Hopelijk hebben jullie nog enkele tips of ervaringen.
Ik ben voornamelijk op zoek naar dingen die ik kan "meten". Iets wat ik kan controleren of testen waardoor ik weet door wat het probleem veroorzaakt wordt. Dit ligt volgens mij niet zo zeer aan Windows, maar heeft eerder te maken met andere software die erbij geïnstalleerd is.

Dank bij voorbaat _/-\o_

H-V

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• High-Voltage2
  • Niet online
Update:
Na een langere observatie blijkt dat het probleem zich ook bij tussentijdse reboots (doorheen de dag) kan voordoen. Louter smorgens is dus niet meer geldig. Eveneens blijkt ondertussen dat het probleem zich ook niet elke dag voordoet wat de randomheid natuurlijk nog meer vergroot.

De plug & play service zoals beschreven via Google stond reeds uit.
Ooit blijft alleen het icoontje van MSE weg terwijl de andere er wel staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• High-Voltage2
  • Niet online
Het lijkt opgelost te zijn.

Twee dingen gedaan waarna het opgelost was, geen idee welk van de twee de doorslag heeft gegeven.
- Nero verwijderd
- Menu start gewisseld tussen klassiek en XP style en vervolgens terug op klassiek gezet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crack_en_hack
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 22-06 22:42
Ik had dit ook regelmatig voornamelijk op mijn laptop met het geluid en accu icoontje totdat ik op deze site de werkelijk oplossing vond, Schijn een XP probleem te zijn.

http://winhlp.com/node/16

Deze patch werkte bij mij: Kijk even op die site bij Main problem and complete solution en dan gelijk daaronder de nars patcher tool gebruiken.

Ik ben vrijgezel omdat mijn schoonouders geen kinderen konden krijgen!, Ook heb ik zovaak ergens schijt aan dat ik stront tekort kom!