RAID1 disk vervangen (maar 80GB != 80GB)

Pagina: 1
Acties:

• Sleepie
  • Registratie: Maart 2001
  • Nu online
In mijn servertje thuis (Windows Server 2008 R2) draait het OS op een RAID1 setje van 2 x 80GB schijfjes.
Nu heeft een van die twee schijfjes het begeven en is dus aan vervanging toe.
Het betreft een hardware-matige RAID op de mobo-controller overigens.

Ik heb nog twee 80GB schijfjes liggen (nieuw in verpakking), maar nu blijkt dat deze disks een paar MB kleiner zijn, waardoor ik de RAID1 set niet kan rebuilden met deze schijven.

Ik pieker me al tijden suf of er een manier is om deze schijven toch te gebruiken. De server heeft de Hyper-V rol, en op een RAID5 set draaien een aantal Virtual Servers, dus ik heb weinig zin om een re-install te gaan doen.

Volgens mij is de enige manier (en zelfs daar ben ik niet eens zeker van) de volgende:
- Met de twee nieuwe schijven een nieuwe RAID1 set maken
- Op een of andere manier de huidige (degraded) RAID1 clonen naar de nieuwe RAID1 set
- De huidige (degraded) RAID1 ser verwijderen en booten van de nieuwe RAID1 set.

Vraag1: Gaat dit werken op deze manier?
Vraag2: Als de methode hierboven zou werken, hoe krijg ik dan een clone gemaakt, aangezien Acronis e.d. niet op W2k8R2 willen installeren .....

Iemand nog goede ideeen of tips?

Eventueel een of twee nieuwe 160GB schijven kopen kan natuurlijk, is ook niet echt een grote kostenpost, maar ik vind het toch zonde aangezien ik nog twee goede schijven heb liggen

• FireDrunk
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 07:56
Oude disk clonen naar nieuwe disk, oude leegmaken, en nieuw RAID1 set maken met de nieuwe disk als basis.

Zou moeten kunnen :)

Even niets...

• c.lemmers
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 02-02 08:24
Met Acronis backup en recovery versie 10 kan je een kloon maken via een usb/cd boot disk
en zou dit moeten werken

• drpeer_holland
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 02-02 19:20
De onderstaande procedure kun je uitvoeren.

- Een bootable acronis opstart cd/usb stick maken.
- De server booten van deze acronis opstart cd/usb.
- Een image maken van de huidige harde schijf op netwerk of usb schijf.
- Daarna de nieuwe schijven inbouwen.
- De server wederom booten van deze acronis opstart cd/usb.
- De gemaakte image terugzetten op deze nieuwe raid set.

Ik heb nog weinig problemen ondervonden met acronis in combinatie met Windows 2008R2.
Welke versie van Acronis gebruik je?

• Sleepie
  • Registratie: Maart 2001
  • Nu online
drpeer_holland schreef op vrijdag 11 maart 2011 @ 11:55:
De onderstaande procedure kun je uitvoeren.

- Een bootable acronis opstart cd/usb stick maken.
- De server booten van deze acronis opstart cd/usb.
- Een image maken van de huidige harde schijf op netwerk of usb schijf.
- Daarna de nieuwe schijven inbouwen.
- De server wederom booten van deze acronis opstart cd/usb.
- De gemaakte image terugzetten op deze nieuwe raid set.

Ik heb nog weinig problemen ondervonden met acronis in combinatie met Windows 2008R2.
Welke versie van Acronis gebruik je?
Geen idee welke versie het was, ik zit nu op mijn werk :)
Ik zal vanavond eens op zoek gaan naar een nieuwe Acronis versie en bovenstaande procedure proberen.
Thanks!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

80GB en 80GB is natuurlijk altijd gelijk, wat dus in de topictitel staat kan simpelweg niet, het zou wel kloppen als je zou zeggen 80GB != 80 GiB, dat is namelijk wél anders. ;) Voor meer info even naar Wikipedia: Gibibyte

[ Voor 21% gewijzigd door CH4OS op 11-03-2011 12:59 ]

• manzonderdas
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 08:48
80 GB kan wel verschillen tussen de merken of types harde schijf; meestal zit daar idd een verschil van een paar MB op; door afronding vervallen die verschillen, maar niet als je een RAID 1 hebt.

data uit de set halen en dan een nieuwe set bouwen lijkt me wel de enige oplossing voor de topicstarter. Hij heeft volgens mij ook geen hardware raid; extreem weinig moederborden hebben dat tegenwoordig.

• toxict
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 22:02
Wat je ook nog kan doen is een grotere schijf i.p.v. een vervangende 80GB schijf er in hangen.
Dat zou ook moeten werken.
Die grotere schijf word dan net zo groot gemaakt als je bestaande/werkende 80GB schijf.

http://www.pvoutput.org/intraday.jsp?sid=31923

• ChaserBoZ_
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 04-01 10:58
toxict schreef op dinsdag 15 maart 2011 @ 23:08:
Wat je ook nog kan doen is een grotere schijf i.p.v. een vervangende 80GB schijf er in hangen.
Dat zou ook moeten werken.
Die grotere schijf word dan net zo groot gemaakt als je bestaande/werkende 80GB schijf.
Precies, geen geneuzel met welke 80GB de 'juiste' is.
De ruimte die je overhoudt na die 80GB kun je uiteraard weer partitioneren en gebruiken.

'Maar het heeft altijd zo gewerkt . . . . . . '

Pagina: 1