Welke linux distro voor oude Dell Latitude XPi CD

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Beste,

Ik wil mijn oude laptop (Dell Latitude XPi CD (M166ST)) terug in gebruik nemen en zoek het juiste besturingssysteem. De laptop moet enkel dienst doen als radio (streaming van internet), cd-speler, en moet muziek kunnen spelen van samba shares op het netwerk. Het zou leuk zijn als hij ook video kan spelen/streamen, maar dat is minder belangrijk.
Ik dacht zelf aan een kleine linux distro, ik kan niet kiezen. Ik heb dit gelezen: http://www.desktoplinux.com/articles/AT6185716632.html
Ik kom tot de slotsom dat (voor mijn hardware) deze twee interessant kunnen zijn: Damn Small Linux en Feather. Geen van beide heeft echter al de ondersteuning die ik nodig heb, maar welke van de twee is het best aanpasbaar, welke loopt het snelst? Feather kan een cd niet automatisch mounten, kan DSL dat wel? Kan ik aanpassingen maken dat het wel kan?
Welke kies ik best? Of heeft iemand nog een ander idee?
Alvast bedankt!

p.s.: dit zijn de specs van de laptop: http://support.dell.com/support/edocs/systems/ptcd/Specs.htm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 10:58

Cyphax

Moderator LNX
Ik ben zelf altijd wel fan van zelf opbouwen met dit soort machines (het is een P166). Ik zou een distro uitkiezen die je zelf helemaal kan customizen en ook minimaal kan installeren. Je hebt geen X nodig voor wat jij wil. Video kan je het beste vergeten, of je moet veel video-cd's hebben (mpeg). 'k Zou het via de CLI doen allemaal, wil je toch X, dan kan je Window Maker overwegen: vrij volwassen en erg lichtgewicht.

Mijn favoriete distributie is in dat opzicht Slackware. Gemaakt om zelf in te richten, en het is ook helemaal niet moeilijk om dat te doen. Je kunt natuurlijk ook Debian of Gentoo overwegen, die zijn allemaal goed inrichtbaar.

[ Voor 10% gewijzigd door Cyphax op 11-03-2011 09:40 ]

Saved by the buoyancy of citrus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb zelf wel wat ervaring met Debian, maar als ik ga kijken naar de systeemvereisten dan zie ik 64 MB, ik heb maar 48MB... is dat een groot probleem of zal hij gewoon wat trager draaien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax

Cyphax

Moderator LNX
48MB? Poe, ja zonder X lukt dat wel denk ik, maar dat is wel erg weinig. Wordt een kwestie van even proberen.

(Ik heb op m'n 386 met 8MB RAM ook weleens X gedraaid. Het is langzaam, maar het kan wel op zich, als je alles zoveel mogelijk stript. Beter doe je gewoon alles met de CLI.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb Debian op een cd gezet, maar nu merk ik dat ik enkel kan starten van de HD of diskette, ik heb via format een opstartdiskette gemaakt, maar als ik hiermee opstart ziet hij de cd ook niet zitten... Hij heeft ook geen USB, hoe start ik de installatie? Ik zou moeten opstarten met een diskette met cd-rom support, maar waar vind ik dat, bestaat het?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax

Cyphax

Moderator LNX
Ik weet niet wat voor diskette je hebt gemaakt maar weet je echt zeker dat het niet aan de CD ligt dat ie er niet mee boot?
Anders moet je een floppy maken, en dan de cd mounten. Ik deed dat met Slackware altijd, een boot disk en een root disk, en je had een werkbare omgeving die een CD kon mounten en zo dus de installatie starten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 12-09 22:18

D4NG3R

kiwi

:)

Is Damn Small Linux anders geen optie? Volgensmij moet die alles kunnen wat jij wilt, en de minimum RAM req is slechts 16MB. (128MB om 100% in RAM mode te werken, maar dit is geen vereiste. En ook zonder RAM mode is DSL al retesnel)

http://www.damnsmalllinux.org/

[ Voor 28% gewijzigd door D4NG3R op 11-03-2011 14:16 ]

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
"-Transform into a Debian OS with a traditional hard drive install" Is dus hetzelfde als Debian, dus ja, die gebruik ik. Probleem is alleen dat ik niet kan booten vanaf de cd...

Het ligt niet aan de CD, in windows 95 werkt hij gewoon, in de BIOS heb ik echter geen optie om te starten van CD, enkel van Diskette of HD. Ik zoek nog wat verder om te kunnen booten, normaal lukt dat wel na wat zoeken.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 11-03-2011 14:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

http://www.damnsmalllinux.org/faq.html
;)..
How do I make a a boot floppy?
In Linux, mount your cdrom, and do this:
dd if=boot.img of=/dev/fd0
From MS/DOS you need a utility called rawrite2.exe to make an image out of the same file.
Dit zou als het goed is moeten werken, alhoewel ik er geen ervaring mee heb om dat te doen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
D4ng3r, hoe geraak ik in linux? ik kan niet opstarten van cd... hoe kan ik die commando's dan uitvoeren?
Ik heb ondertussen deze bootdisk: http://1gighost.com/ed/jamiephiladelphia/boot98sc.exe, maar ook hiermee ziet hij de cd niet zitten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

From MS/DOS you need a utility called rawrite2.exe to make an image out of the same file.
Van de wiki pagina een link genomen en even de download gezocht:
http://www.ibiblio.org/pub/Linux/utils/dos/rawrite2-1.1.zip

Zou in principe perfect moeten werken onder Win95

[ Voor 10% gewijzigd door D4NG3R op 11-03-2011 15:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Inderdaad, ik begrijp nu waar je naartoe wil (sorrie, ben een beetje traag van begrip). Echter is het nu zo dat mijn windows niet meer start met al dat prutsen, niet erg, er moet toch een linux op komen. Ik heb nu een diskette station aan men windows7 pc gehangen, maar nu blijkt dat rawrite2 niet werkt met 64bit systemen. Ik vind geen alternatief voor rawrite...

[ Voor 0% gewijzigd door Verwijderd op 11-03-2011 16:18 . Reden: typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

Dit is toch echt de beste oplossing... Heb je geen Win95 Diskettes OID?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax

Cyphax

Moderator LNX
Als je een LiveCD start (bijvoorbeeld Slax, die is snel met opstarten en heb je zo gedownload en gebrand), dan kan je het gewoon met dd doen ipv rawrite(2).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

Hij kan niet booten vanaf CD he...(Dat is dus het hele probleem om mee te beginnen)
Heb misschien een andere oplossing.. Haal de HDD uit je laptop, installeer Linux erop vanaf een andere PC. En plaats hem weer terug?

[ Voor 44% gewijzigd door D4NG3R op 11-03-2011 16:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax

Cyphax

Moderator LNX
D4NG3R schreef op vrijdag 11 maart 2011 @ 16:33:
Hij kan niet booten vanaf CD he...(Dat is dus het hele probleem om mee te beginnen)
Heb misschien een andere oplossing.. Haal de HDD uit je laptop, installeer Linux erop vanaf een andere PC. En plaats hem weer terug?
Ja die andere PC die je daar noemt, boot die met een live-cd, dat was mijn suggestie ook. :+

Het installeren vanaf een andere PC is heel misschien lastig, maar wel het proberen waard. Ik weet niet of je dan een kernel hebt die kan booten op zowel de PC als de laptop.
(Ik maakte zelf de kernels altijd helemaal op maat.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

Volgensmij doet linux niet aan hardwaredetectie zoals windows dat doet, dus van hardware veranderen na de installatie mag geen probleem zijn... (In theorie)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ok, ik heb een versie van RawWrite gevonden voor 64bit systemen, ik kon met behulp van de bootfloppy van DSL zelf de cd starten en het DSL begon met de installatie, maar het ging mis:
xinit: No such file or directory (errno 2): unable to connect to X server
xinit: No such process (errno 3): Server error.
Ik zoek het op, ik moet de xserver installeren, dus ik typ sudo apt-get install xserver. En dan:
apt-get: command not found
Ik heb gezocht naar een oplossing, maar helaas, niets gevonden tot nu toe...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax

Cyphax

Moderator LNX
D4NG3R schreef op vrijdag 11 maart 2011 @ 16:48:
Volgensmij doet linux niet aan hardwaredetectie zoals windows dat doet, dus van hardware veranderen na de installatie mag geen probleem zijn... (In theorie)
Dat is een tegenstelling zoals je het nu stelt. Als er geen hardwaredetectie is moet je je kernel wel op maat compilen. Als er wel hardwaredetectie is zorg je dat je alle modules in de buurt hebt zodat die hardwaredetectie de juist modules kan laden. Dat gebeurt in de praktijk ook in veel distributies als Ubuntu, waardoor je een Ubuntuinstallatie van de ene naar de andere PC kan tillen zonder problemen.

Maar in dit geval heb je te maken met hele oude hardware, dus ik weet zogauw niet of dat nog problemen gaat opleveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

Er is wel enige hardwaredetectie, maar bij bijv windows word alles tijdens de installatie vast gezet. Bij Linux moet je als het goed is van hardware kunnen wisselen zonder dat er weer 200 drivers moeten worden vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Het was een kwestie van de juiste video resolutie te vinden voor het scherm, blijkbaar was DSL niet in staat zelf iets te vinden dat werkt. De Hd install verliep dan zonder problemen.
Nu wou ik starten met het bijwerken van DSL zodat hij muziek kan spelen van cd, stream en samba shares. Maar nu kom ik op hetzelfde probleem dat ik hierboven ook al aanhaalde, geen apt-get, en via de menus kan ik wel de optie vinden om apt aan te zette, maar als ik erop klik krijg ik een download error. De internet verbinding is in orde, als ik met de browser ga kijken naar het bestand dat hij wil downloaden zie ik dat er in die map enkel een txt bestand zit dat verteld dat de bestanden verhuisd zijn. Hoe kan ik DSL wijsmaken dat hij ergens anders moet gaan zoeken? Ik dacht dat ik de repository moest aanpassen, maar dat vind ik niet... Local install doet niets...
nog iemand sugesties?

Bedankt voor alle hulp tot hiertoe!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax

Cyphax

Moderator LNX
Apt? Kijk even in /etc/apt/sources.list

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 05-09 17:21

deadinspace

The what goes where now?

Verwijderd schreef op vrijdag 11 maart 2011 @ 12:12:
Ik heb zelf wel wat ervaring met Debian, maar als ik ga kijken naar de systeemvereisten dan zie ik 64 MB, ik heb maar 48MB... is dat een groot probleem of zal hij gewoon wat trager draaien?
Met 48MB zal de installer in low-memory mode gaan waardoor je ook wat meer vragen moet beantwoorden (met name een keuze van welke installer modules je wil laden, tip: partman-ext3 en ide-modules).

Hoe vlot het werkt met 48MB na de installatie hangt er van af welke software je gaat draaien. Zonder X zal dat wel loslopen op zich.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 10:15

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

48MB is wel *erg* weinig. Ik heb een Toshiba subnotebook geval met P266MMX en 64MB RAM een tijd lang gebruikt onder Linux. Het werkte eigenlijk alleen goed als text editor en CLI geval, zodra je bijv een webbrowser wilde starten was het zo goed als onbruikbaar.
Voor de pedanten: een grafische webbrowser, lynx draaide uiteraard prima :P

Ik zou dus sterk aanraden om dat geheugen met nog een 32MB FP SO-DIMM uit te breiden - als je het kunt vinden...

Op dit soort bak zou ik sowieso Gentoo aanraden; normaliter is de performancewinst die je bij Gentoo behaalt verwaarloosbaar, maar als je zeer, zeer geheugenbeperkt bent zoals dit, dan is het bij compilatie kunnen optimaliseren voor kleine executables, en het niet includen van support voor dingen die je niet gebruikt buitengewoon handig - het is niet voor niets dat Gentoo nog altijd veel gebruikt wordt in de embedded wereld waar dit soort beperking nog gangbaar is :o

Enig probleem daar is natuurlijk dat een P166MMX met 48MB RAM modder maar dan ook moddertraag compileert, reken op anderhalf a twee weken voor de Gentoo base system :X

Gelukkig kun je bij Gentoo dmv distcc de compilatie distribueren, wat de facto hier betekent dat de andere bak 99.9% van het werk doet.

Nog makkelijker qua software config, maar wel lastig mbt hardwarekennis is om daadwerkelijk te installeren op een andere, veel zwaardere, bak, maar dan met optimalisaties voor de laptop. Dat klinkt lastig, maar als je bedenkt dat alle latere Intel (en AMD) CPUs backwards compatible zijn met een Pentium MMX valt het mee - gewoon zorgen dat je i586 als CHOST neemt en -march=pentium-mmx en -Os in je CFLAGS.

Als je nog nooit Gentoo geinstalleerd hebt zou ik je aanraden om het eerst een keertje 'normaal' op je snelste PC te installeren, het is een stuk ingewikkelder dan een gemiddelde Linux install, maar de handleiding is uitstekend en neemt je aan het handje mee :)

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 12-09 19:06

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

Gentoo kan, je kan de boel dan helemaal op maat maken, maar zoals dion_b aangeeft, doe dat wel met distcc, want op een P166 compileren betekent geen dagen rekenwerk, maar eerder weken (alleen een gestripte kernel kan al een dag duren :X )
Ik ben zelf met een oude Compaq P2 266Mhz met 128MB hetzelfde aan het doen, maar dan met Debian als basis. Door die machine weet ik dat je X op de P166MMX met 48MB Ram wel kan vergeten. Op mijn P2 is het al amper bruikbaar, puur door alle harddisk IO die X veroorzaakt...

Gentoo op een snelle bak installeren gaat op zich best goed. Het is een stuk minder klik en play dan Ubuntu, of Debian, maar zodra het installatie-proces loopt, gaat het vrij gemakkelijk. Het kost vooral tijd (ik ben inmiddels redelijk bedreven in Gentoo, maar een verse install kost mij nog steeds een dag of 2, vanaf scratch tot aan volledige KDE4 omgeving).

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jrs77
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 22-08 21:29
Ik zou puppy linux proberen.

http://puppylinux.org/

Puppy is ontworpen om zo licht mogelijk te zijn en daarom zeer geschikt om op zulke oude hardware te draaien. Ook is het gemaakt voor linux newbies, dus het is relatief simpel om te gebruiken. Puppy biedt een vrijwel complete desktop, dus radio en muziek zouden geen probleem moeten zijn. Eventueel is het mogelijk om extra programma's te installeren. Puppy heeft een slimme hardware detectie en werkt waarschijnlijk out of the box. Zo niet dan is er heel veel documentatie beschikbaar + erg behulpzame forums...

Ik heb het wel eens op een oude windows 98 laptop geinstalleerd en dat werkte eigenlijk even snel als windows 98, behalve dat je wel moderne programma's kon draaien.

Het enige echt grote nadeel aan puppy linux vond ik dat het bij default als root draait en niet het geavanceerde systeem met permissies kent zoals andere *nix's. Daarom zou ik het niet voor mijn primaire desktop gebruiken.

Vanwege de snelle boot tijd vind ik het altijd wel heel geschikt als live cd.
Pagina: 1