Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

KPN ADSL of VDSL ?

Pagina: 1
Acties:

• madmaxnl
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 09-08-2022
Beste Tweakers,

Mijn vader heeft zojuist het internet abonnement verhoogd van KPN Internet en Bellen Extra naar KPN Internet en Bellen Premium. Hij heeft dit gedaan omdat hij via de mail een aanbieding kreeg. Ook wordt onze oude uit 2004 stammende Experia Box(modem) vervangen door een nieuw Experia Box...

Nu is het zo dat we met ons huidige internet abonnement(Extra) niet de maximale snelheid halen en dit kan i.v.m. afstand tot de centrale. Ik haal momenteel 14 megabit/s down en 0,85 megabit/s up. Gemeten via de websites: www.speedtest.net en www.speedtest.nl.

Dit in mijn ogen te ver onder de "beloofde" 20 megabit/s down en 2 megabit/s up. Volgens de site www.speedtest.nl lig ik ~1,3KM van de centrale.

Volgens speedtest.nl ligt er ADSL2+, of dit is i.i.g. wat ze in hun grafiek laten zien.

Afbeeldingslocatie: http://www.speedtest.nl/ADSL/ADSL2plus.asp?distance=1349&t=1522.915
N.B. Afstanden zijn hemelsbreed. Aan deze resultaten kunnen geen rechten ontleend worden.

Oké, dit is opzicht nog allemaal te overzien allemaal niet zo'n probleem. Waar ik wel bang voor ben is dat er daadwerkelijk ADSL(2+) ligt tussen mijn kot en de centrale.

Volgens Tweakers eigen ADSL Winkel is het zo dat signaaldoorgifte van zowel KPN Internet en Bellen Basic, Extra en Premium, ADSL is.
Dit is volgens Tweakers ook allemaal via KPN's eigen netwerk.

Het frappante is dat XS4ALL een dochteronderneming van KPN en ook gebruikmakend van KPN's eigen netwerk. Volgens Tweakers in sommige gevallen gebruik maakt van VDSL2. De abonnementen waar het om gaat kunnen natuurlijk ook op mijn adres afgenomen kan worden. Dus het is niet zo dat deze op mijn locatie niet beschikbaar zijn.

XS4ALL Internet Basic met Bellen bied VDSL2
XS4ALL Internet Lite met Bellen bied ADSL/VDSL2
XS4ALL Internet Start met Bellen bied ADSL

De gebruikte signaaldoorgifte is bij de abonnementen van XS4ALL logisch, immers kan met de aangegeven singaaldoorgifte de "beloofde" snelheid behaald worden. De vraag is nu hoe betrouwbaar zijn de gegevens en hoe groot is dus de kans dat mijn vader een kat in de zak heeft besteld/gekocht ?

Iemand tips hoe ik er achter kom welke signaaldoorgift er nu echt wordt gebruikt en of ik de werkelijk afstand tot de centrale kan bepalen ? Via de KPN site zelf word ik niet wijzer.

Alvast bedankt voor de reacties.

[ Voor 3% gewijzigd door madmaxnl op 11-03-2011 00:36 ]

• markje163
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 14-11 18:32
madmaxnl schreef op vrijdag 11 maart 2011 @ 00:23:
Volgens Tweakers eigen ADSL Winkel is het zo dat signaaldoorgifte van zowel KPN Internet en Bellen Basic, Extra en Premium ADSL is.
Dit is volgens Tweakers ook allemaal via KPN's eigen netwerk.
Dit klopt niet. Extra en Premium kunnen ook VDSL verbindingen zijn. (afhankelijk of het leverbaar is)

• Jimster
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21:06
Internet en Bellen Premium is tot 40Mbit/s en kan dus nooit ADSL2+ zijn.

Vrijwel zeker dat je die snelheid niet gaat halen, als je nu al geen 15Mbit/s of meer haalt met ADSL2+.

Overigens belooft geen enkele provider je een snelheid. KPN belooft je geen 20Mbit/s, maar tot 20Mbit/s

• madmaxnl
Ondanks dat het me inderdaad niet lijkt te kloppen is het wel raar dat ik dan dergelijke "afwijkende" snelheden behaal want als er daadwerkelijk VDSL word gebruik lig ik wel heel erg ver van de centrale:

Afbeeldingslocatie: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/8/81/VDSL2_Snelheid.gif
Jimster schreef op vrijdag 11 maart 2011 @ 00:31:
Overigens belooft geen enkele provider je een snelheid. KPN belooft je geen 20Mbit/s, maar tot 20Mbit/s
Dit snap ik maar het zou toch niet zo moeten zijn dat mijn upstream lager is als de upstream bij een lager abonnement.

[ Voor 36% gewijzigd door madmaxnl op 11-03-2011 00:36 ]

• markje163
Jimster schreef op vrijdag 11 maart 2011 @ 00:31:
Internet en Bellen Premium is tot 40Mbit/s en kan dus nooit ADSL2+ zijn.

Vrijwel zeker dat je die snelheid niet gaat halen, als je nu al geen 15Mbit/s of meer haalt met ADSL2+.

Het kan zijn dat hij nu niet de snelheid haalt omdat hij een oud modem heeft uit 2004. Misschien geen ADSL2+ modem. Daarnaast kan het zijn dat de lijn wordt omgezet naar VDSL.

Volgens je meting zit de wijkcentrale tussen de 800 en 1,2 km.

• R0SSI
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 29-10 16:28
@TS kun je ook de intrain waardes geven van de modem? Het kan ook wezen dat je bekabeling niet 100% is, misschien een te lange kabel tussen je modem en ISRA punt. Ik zag ook dat je in een ander topic had gereageerd, voer die ene test van mij eens uit. Wat komt daar dan uit?

[ Voor 38% gewijzigd door R0SSI op 12-03-2011 10:18 ]

Gamertag for Xbox: R0SSI

• R0SSI
Wat bedoel je met "het hoogste in mijn modem"? Wordt deze waarde aangegeven met daaronder je intrain waarden? Dan zou dat betekenen dat je op ADSL2+ zit, maar dat was al verwachten aangezien je 14 mbit/s haalt ;) Bij jou zijn de intrain waardes het belangrijkst + de afstand tot de centrale. Die wordt vaak redelijk goed weergegeven door middel van de bbned postcodecheck.

• madmaxnl
Afbeeldingslocatie: http://i54.tinypic.com/25qdks1.jpg

En ik zit volgens bbned 1200 meter van de centrale.

[ Voor 34% gewijzigd door madmaxnl op 12-03-2011 11:13 ]

• R0SSI
Je moet even kijken bij Status en dan misschien onder het kopje Internet. Daarbij worden allemaal gegevens gegeven als het goed is, oa IP-adres, Default Gateway, DNS, etc. Maar ook welke vorm van ADSL en de intrain waardes. Bij de Gigaset heten de intrain waardes Downstream rate en Upstream rate en de ADSL mode heet Line mode. Maar als je 1200 meter van de centrale zit, hoef je je niet druk te maken om de snelheid denk ik zo, vanaf 1500 meter kun je max 40 mbit halen volgens de grafiek.
Maar als ik jou was zou ik de telefoonkabel van de modem naar de ISRA-punt even controleren, misschien kan deze korter.

• madmaxnl
"Internet

Downstream rate: 17020 kbps
Upstream rate: 967 kbps
ADSL Line

Status: Cable connected
Line mode: G.992.5 (ADSL2+)
Maximum line rate: 17020 kbps (downstream) / 967 kbps (upstream)
Noise margin: 7 dB (downstream) / 13 dB (upstream)
Line attenuation: 14 dB (downstream) / 14 dB (upstream)
Output power: 20 dBm (downstream) / 12 dBm (upstream)"

Er ligt trouwens 25 meter CAT5e naar mijn computer vanaf het modem maar dit beinvloed niet negatief. Want er staat ook een computer direct naast het modem met een kabel van 1 meter en die haalt dezelfde snelheden.

Het modem staat wel weer ver van de ISRA-punt af(volgens mij)(25 meter ?).

De afstanden zijn dusdanig dat er geen vertraging en of signaalverlies mag optreden.

[ Voor 34% gewijzigd door madmaxnl op 12-03-2011 11:41 ]

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 00:43
madmaxnl schreef op zaterdag 12 maart 2011 @ 11:38:
Het modem staat wel weer ver van de ISRA-punt af(volgens mij)(25 meter ?)
Als je alles zo optimaal mogelijk wil hebben sluit je 'm zo dicht mogelijk bij het isra punt aan, liefst met een 20cm kabeltje oid. In het ergste geval helpt het niks, maar slechter zal 't absoluut niet worden. De grondkabel tot de isra kun je in principe niks aan veranderen, dus om het meeste uit je verbinding te halen dien je je binnenshuis bekabeling zo goed mogelijk te maken.

• R0SSI
Zoals Nielson al zegt, zorg ervoor dat de kabel tussen de modem en IRSA met een kabel van 20 cm aan. Volgens mij krijg je ook zo'n kabel van KPN, 1 van 50 cm volgens mij, maar korter is altijd beter.

• Hurricane
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 28-11 22:29

Hurricane

Alles is anders dan het lijkt!

madmaxnl schreef op zaterdag 12 maart 2011 @ 11:38:
"Internet

Downstream rate: 17020 kbps
Upstream rate: 967 kbps
ADSL Line

Status: Cable connected
Line mode: G.992.5 (ADSL2+)
Maximum line rate: 17020 kbps (downstream) / 967 kbps (upstream)
Noise margin: 7 dB (downstream) / 13 dB (upstream)
Line attenuation: 14 dB (downstream) / 14 dB (upstream)
Output power: 20 dBm (downstream) / 12 dBm (upstream)"

Er ligt trouwens 25 meter CAT5e naar mijn computer vanaf het modem maar dit beinvloed niet negatief. Want er staat ook een computer direct naast het modem met een kabel van 1 meter en die haalt dezelfde snelheden.

Het modem staat wel weer ver van de ISRA-punt af(volgens mij)(25 meter ?).

De afstanden zijn dusdanig dat er geen vertraging en of signaalverlies mag optreden.
Je attenuation klopt niet. Deze zou 1:2 moeten zijn en hier is hij 1:1, dat wijst op een onderbroken ader.
Kijk dus eens goed of je alles goed aangesloten hebt en sluit alles voor de zekerheid nogmaals opnieuw aan zo dicht mogelijk bij de ISRA. Je upstream zou ook gewoon de 1mb moeten kunnen halen en dat gebeurt ook niet.

Bekijk mijn gegevens maar eens, ik woon op2,6km van de centrale (Gemeten met 4tel)
Data Rate:
Upstream Downstream
Actual Data Rate 1032 (Kbps.) 15007 (Kbps.)
Attainable Rate 1032 (Kbps.) 16296 (Kbps.)

Operation Data Upstream Downstream
Noise Margin 7.0 dB 4.5 dB
Attenuation 14.7 dB 30.7 dB

[ Voor 15% gewijzigd door Hurricane op 12-03-2011 12:05 ]

• bjck
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 15-10 08:48
Precies andersom :) Maar klopt wel dat er iets niet lekker is met de aansluiting tussen modem en dslam in centrale met de lijn. Komt 9 van de 10 keer voor dat het binnenshuis is. Een kabeltje niet goed vast, slecht contact bij ISRA of stekker.

Voor ADSL over POTS is het 2:1 (down/up)
Voor ADSL over ISDN is het 5:3 (down/up)

[ Voor 46% gewijzigd door bjck op 12-03-2011 12:05 ]

Een onderschrift moet altijd zinvol zijn.

• madmaxnl
Er is één kabel(30cm CAT5e) van het modem die naar een spitter gaat waar vervolgens vier kabels op aangesloten zitten, één van 50cm, twee van 20meter en één van 25meter. De splitter zit er tussen omdat mijn vader via via had gehoord dat het wegvallen van internet(~40seconden) door een stroom tekort komt door de Experia Box. Dit was een bekend euvel volgens degene die hem de splitter heeft verkocht. De splitter heeft namelijk zijn eigen stroomtoevoer en dit zou de Experia Box enigszins ontlasten. Vannacht nog zes keer mijn internet weggevallen meestal z'n 40 seconden dus dat verhaal kan ook weer de prullenbak in.

Er is inderdaad wat knip en plak werk verricht(minimaal twee keer) aan de kabels naar het modem toe. Tevens zit er net voor het modem een splitter die van één lijn twee lijnen maakt te weten een telefoon en en dus modem lijn maar dit is verder normaal. Maar hier zit al een van de zelf gemaakte verbindingen(inkomend in de splitter).

Nieuwen verbindingen aanleggen zal niet gaan. Mijn vader zal bij dergelijk verzoek, mij verzoeken naar de pomp te lopen...

Van modem tot ISRA-punt is denk ik z'n 30 a 40 meter.

[ Voor 8% gewijzigd door madmaxnl op 12-03-2011 12:49 ]

• Hurricane
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 28-11 22:29

Hurricane

Alles is anders dan het lijkt!

Kun je anders even een foto maken van de situatie.

• madmaxnl
Dat kan ik straks wel even doen maar het is nogal een puinzooi. Maar aan die foto's is meer dan ook niet te zien.

[ Voor 11% gewijzigd door madmaxnl op 12-03-2011 12:55 ]

• Dj-sannieboy
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online

Dj-sannieboy

Nee.... beter!

madmaxnl schreef op zaterdag 12 maart 2011 @ 12:46:
En het dan vreemd vinden dat je slechts 14Mbit haalt. :X

• Jimster
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21:06
De situatie achter het modem is niet echt van belang. Noem de splitter achter het modem maar gewoon een switch om alles duidelijk te houden.
De kabel van ISRA punt tot splitter en dan modem moet je echt zo kort mogelijk proberen te houden. 30-40 meter is echt idioot lang.

• madmaxnl
Wat is dan zo erg aan de afstand tussen ISRA-punt en modem ? Hier verlies je in verhouding toch niet meer als de lengte tussen centrale en ISRA-punt of modem en computer ?

• markje163
madmaxnl schreef op zaterdag 12 maart 2011 @ 12:46:

Dat zou ik maar eerst ff aanpassen dan, naar hooguit 2 meter. Zo'n lange kabel is absoluut niet bevordelijk voor je snelheid.

• markje163
madmaxnl schreef op zaterdag 12 maart 2011 @ 13:25:
Wat is dan zo erg aan de afstand tussen ISRA-punt en modem ? Hier verlies je in verhouding toch niet meer als de lengte tussen centrale en ISRA-punt of modem en computer ?
De grondkabel aan het isra is toch wel iets anders dan een telefoonkabel tussen ISRA en je modem nu.

• _Mystikal_
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 00:44

_Mystikal_

ja gewoon, enzo....

gezien je een Experiabox hebt uit 2004 is dat enkel een ADSL2+ ondersteunende modem. Het feit dat je nu een nieuw modem krijgt bij een overgang naar Premium duidt erop dat je voor 99% zeker naar VDSL gaat.

Echter, VDSL is nog gevoeliger voor slechte bekabeling dan ADSL. als je die 30-40 meter niet aanpast naar max 2 meter tussen IS/RA en Experiabox mag je blij zijn als je straks 12 mbit overhoudt.

Daarnaast ga je een nieuwe splitter krijgen van KPN, een VDSL splitter. Deze moet je plaatsen. Doe je dit niet, dan heb je misschien helemaal geen signaal, en zowel dan is t max 20mbit, omdat die splitter niets snapt van VDSL signalen en de bijbehorende frequentiebanden.

• Nielson
_Mystikal_ schreef op zaterdag 12 maart 2011 @ 13:32:
Daarnaast ga je een nieuwe splitter krijgen van KPN, een VDSL splitter. Deze moet je plaatsen.
Waar is die splitter precies voor, bij genoemde pakketten zit toch geen analoge telefonie meer?

• _Mystikal_
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 00:44

_Mystikal_

ja gewoon, enzo....

Nielson schreef op zaterdag 12 maart 2011 @ 13:37:
[...]
Waar is die splitter precies voor, bij genoemde pakketten zit toch geen analoge telefonie meer?
Nouja, als ik de TS zn posts lees heeft hij nog een 'ouderwetse' telefoonlijn lopen, dus dat wordt dan wel een nieuwe splitter.

Als ie idd geen analoge telefonie meer heeft krijgt ie ook geen nieuwe splitter idd :) Dan moet ie wel de oude splitter er tussen uit halen, anders blijft mn verhaal over de ADSL splitter bestaan :)

• markje163
Nielson schreef op zaterdag 12 maart 2011 @ 13:37:
[...]
Splitter kun je weglaten. Je hebt geen analoge telefoon toch? Er is een fabeltje dat deze ertussen moet. Maar dat is absoluut niet zo met Internet plus Bellen.

[ Voor 3% gewijzigd door markje163 op 12-03-2011 13:41 ]

• madmaxnl
Internet en Bellen Premium dus ik weet het niet precies. Maar even voor de duidelijkheid; er zit een splitter die het signaal af het ISRA-punt splits in telefoon en modem. Ik heb me er nooit bezig gehouden met het hele internet gebeuren hier thuis. Het lag er min of meer al toen ik me bewust werd. Sinds 2004 ligt het er al dus ik was toen ~12 jaar en toen begon mijn hele internet ervaring ansicht. Ik zal vanavond eens met mijn vader overleggen, maar waarschijnlijk dat we eerst het nieuwe modem afwachten alvorens te beginnen rotzooien met kabels etc.

[ Voor 61% gewijzigd door madmaxnl op 12-03-2011 14:07 ]

• PhatFish
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-11 04:02

PhatFish

and, uhm......Moo

Ik zal proberen zo duidelijk mogelijk te zijn:

ISRA <--> RG (je modem/experiabox) mag max. 2 meter zijn. Langer kan prima werken, maar KPN kan de werking (of snelheid) dan niet meer garanderen. Moeilijker dan dat is het niet. "Het heeft gewerkt" is simpelweg geen argument, alleen al omdat er nu iets is veranderd.

En DSL werkt niet met spanning. Het is een trilling. Dat hele verhaal over lijnverlies en dat die splitter dat tegengaat is onzin, dus je pa mag met die splitter gewoon terug naar de verkoper. (en waarschijnlijk is dat nog een ADSL splitter ook) Ok die zit er waarschijnlijk al een tijdje :X

Verder heb je met InternetPlusBellen een ADSL of VDSL verbinding, je gewone telefonie (PSTN of ISDN) komt te vervallen na portering. Info daarover mag je in de IPB topics hier op GoT zoeken, is genoeg over te vinden.

Maar ik begrijp dat de apparatuur (nieuwe experiabox) er nog niet eens is? Dan eerst dat afwachten, als je lijn van ADSL naar VDSL omgezet moet worden gaat dat ongeveer gelijktijdig met de pakketlevering. Zit daar geen splitter bij, dan hoef je die ook niet aan te sluiten.

Maar boven alles: Tussen ISRA/Modem nooit meer dan 2 meter. Wil je de technische uitleg dan verwijs ik je naar een les natuurkunde over trillingen en golven.

En eigenlijk is dit complete topic een geval van UTFS

[ Voor 25% gewijzigd door PhatFish op 12-03-2011 14:45 ]

...

• madmaxnl
Eindelijk goed nieuws, het is ondertussen 18 april geweest maar de overgang is alles behalve soepel verlopen.

Ik had besloten de nieuwe Experiabox al ruim voor 18 april te installeren. Dit ging prima en hierna deed het internet het prima. In zekeren zin zelf beter als met de oude Experiabox want die had nogal wel eens problemen met bepaalde sites laden zoals; Wikipedia, Google/Bing plaatjes en HWI. Na enkelen dagen viel het internet weg. Dus ik het zooitje maar eens gereset, maar niks baten dus ik maar eens met KPN bellen. KPN wist mij op dat moment te vertellen dat dit wel eens kon kloppen. Want men was waarschijnlijk in de centrale de lijn van ADSL naar VDSL aan het omzetten dit kon niet veel langer duren dan één dag. Dit vond ik raar want de lijn zou pas omgezet worden op 18 april. Maar KPN wist mij te melden dat al voor deze datum de lijn omgezet zou worden en dat 18 april de deadline was.

Dus na twee dagen ik maar weer eens bellen want ik had nog altijd geen internet. Nu wist KPN mij te vertellen dat het signaal dat momenteel uit de centrale kwam waarschijnlijk niet geschikt zou zijn voor mijn nieuwe Experiabox. Waarna ik de oude Experiabox terug plaatsten. Na het terugplaatsen van de oude Experiabox deed het internet het gewoon weer. 'Raar', maar op dat moment kon ik er niet lang bij stil blijven staan.

18 april was aangebroken en het internet viel weg. Dus ben ik de nieuwe Experiabox gaan plaatsen. Geen internet, dus ik begon maar weer eens met KPN te bellen. KPN wist mij te melden dat de lijn opdat moment omgezet werd en dit zou de volgende dag in orde zijn. De volgende dag nog altijd geen internet dus ik weer met KPN bellen. Deze keer kreeg ik iemand aan de telefoon die even wat metingen ging verrichten waarna hij constateerde dat de lijn waarschijnlijk nog niet was omgezet. Hij zou een monteur naar de centrale sturen om te controleren of alles wel goed stond dit kon maximaal vijf werkdagen duren.

Toen ik dit(vijf werkdagen) aan mijn vader vertelde was die not amused en begon hij gelijk zelf te bellen met KPN. Hij had ervoor gezorgd dat hij direct contact kreeg met de technische dienst van KPN. Jammer genoeg wisten ze bij de technische dienst wel beter en hun eerste vraag was dan ook hoe veel afstand er tussen het ISRA punt en het modem zat. '30meter!, sorry meneer maar dan kunnen we niks voor u betekenen want wij kunnen u pas helpen als u het modem op maximaal 2 meter van het ISRA punt heeft staan'.

Mijn vader vond dit natuurlijk grote onzin want volgens hem maakte de lengte bijna niks uit. Lagere snelheid door de lengte vond die wel te begrijpen maar helemaal geen snelheid niet. Dus ben ik de spanning over de lijn gaan meten op 30 meter van het ISRA punt en deze spanning was nul. De spanning over mijn eigen lichaam was nog groter dan over de rode en de blauwe draad. Hierna heb ik de lijn op 50cm van het ISRA punt verbroken en nog eens gemeten maar ook nu was de spanning nul. Ook de nieuwe Experiabox deed niks als we deze op 50cm van het ISRA punt aansloten waarna mijn vader weer contact met KPN opnam. KPN zou diezelfde dag nog een monteur sturen.

De monteur concludeerde dat de nieuwe Experiabox kapot was 7(8)7 Ook wist de monteur te melden dat het helemaal niks uitmaakt hoeveel afstand er tussen het ISRA punt en het modem in zit. Mits de kabel van goede kwaliteit is. De monteur heeft ons toen voorzien van een nieuw maar ouder modem dan het modem dat we al hadden.

Flink wat tijd verkwanseld aan deze onzin en het heeft ook meer dan genoeg gekost:
10cent per minuut exclusief telefoon kosten(7 keer gebeld met KPN en elke keer ongeveer 10 minuten),
enkelen dagen geen internet en
enkelen dagen geen telefoon met alle risico's van dien.

Ondertussen staat het modem op 30 meter van het ISRA punt en dit werkt gewoon prima. Wel is de snelheid niet wat het moet zijn maar dit komt doordat de centrale nu pas begint met initialiseren van een stabiele verbinding. De begin snelheid was ~1,5mbit up en ~17mbit down en nu is de snelheid opgeschroefd tot ~1,6mbit up en ~22mbit down. Dit zal doorgaan tot dat de lijn stabiliteit onvoldoende wordt of totdat de maximale snelheid gehaald wordt.

Dus als ik ook maar enigszins in de buurt kom van wat het moet zijn ga ik voor PhatFish een natuurkundeles regelen :> :)

Ik zal wel laten weten wanneer ik de maximale snelheid bereik.

• Nielson
madmaxnl schreef op zondag 24 april 2011 @ 20:04:
Wel is de snelheid niet wat het moet zijn maar dit komt doordat de centrale nu pas begint met initialiseren van een stabiele verbinding. De begin snelheid was 1,6mbit up en 17mbit down en nu is de snelheid opgeschroefd tot 1,7mbit up en 22mbit down. Dit zal doorgaan tot dat de lijn stabiliteit onvoldoende wordt of totdat de maximale snelheid gehaald wordt. Dus als ik ook maar enigszins in de buurt kom van wat het moet zijn ga ik voor PhatFish een natuurkundeles regelen :> :) Ik zal wel laten weten wanneer ik de maximale snelheid bereik.
Warschijnlijk heb je die al bereikt, iig qua download. 22Mb is namelijk precies de snelheid van een van de profielen waar kpn je bij vdsl op kan zetten.

• madmaxnl
Wie weet, maar die ~22mbit is pas sinds vandaag en volgens de monteur zou de centrale de lijn om de zoveel tijd testen op stabiliteit en dan of de snelheid verhogen, verlagen of zo laten.

• madmaxnl
Ik zit nu op 1,7 mbit up en 24mbit down.

• madmaxnl
Ik zit nu op 1,6 mbit up en 25mbit down. Gaat dus de goede kant op, op upload na dan ;)
Pagina: 1