• Erwin1967
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 07-02 22:32
Ik speelde met XBMC mijn films af via HDMI op mijn Philips Full-HD scherm. Dit werkte altijd prima, zonder enig probleem. Totdat ik een SSD op mijn systeem installeerde en met daarop een nieuwe Windows 7 installatie (dezelfde Windows versie als daarvoor). Nu heb ik last van grote blokken die schokkerig bewegen, vooral bij horizontale bewegingen. Dit is eigenlijk alleen waarneembaar op de tv. Ik dacht eerst aan een hardware acceleratie probleem, maar dat is niet het geval. Het volgende heb ik al gedaan:

- ati drivers gelijktrekken met de oude installatie (10.12). Geen oplossing
- controleren of het met de oude installatie nog wel goed ging (via dualboot). Ja, dus geen videokaart / hardware probleem.
- instellingen controleren van XBMC. Lijken zover ik het kan zie gelijk. Ook de versie van XBMC is gelijk.

Bij het controleren zag ik wel een verschil. De oude installatie (die dus werkte) stuurde de schermen aan met 1920x1080@50Hz. In de nieuwe installatie is dat op 1920x1080@60Hz. Toen dacht ik, dat moet het verschil zijn en dit zou ook het blokkerige gedrag (update/refresh probleem) kunnen verklaren. Dit leek simpel op te lossen maar in de praktijk dus niet. Elke keer als ik 50 Hz wil instellen wordt de 60 Hz weer teruggezet. Dit is logisch omdat mijn monitor (IIyama PL2409HD) de 1920x1080@50Hz niet ondersteunt, wel op 1920x1080@60Hz. De vraag is nu waarom deze instelling wel te kiezen is in de oude installatie en nu niet meer (?!?!?!?). Zijn er andere mensen met dezelfde problemen?

• Erwin1967
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 07-02 22:32
Na flink speuren is het opgelost. De optie "Make Preferred" bij Desktops & Displays de zorgt ervoor dat je wel de 50 Hz kunt kiezen bij de Philips waardoor de beeldproblemen op de Philips verdwenen zijn. Kennelijk kan de Radeon 50 Hz naar de tv sturen en 60 Hz naar de monitor :)