Toon posts:

Vreemd netwerkprobleem

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo, Ik zit met een bizar netwerkprobleem dat ik maar niet opgelost krijg.
Situatie:
Telenet modem --> Router met 8p switch --> 8p switch
14 netwerkaansluitingen op studio's waar ik geen toegang toe heb.
Alles werkt perfect tot het internet/netwerk plots uitvalt (beperkte of geen verbinding volgens windows).
De router deelt adressen uit 192.168.1.xxx maar ik heb gemerkt dat sommige PC's plots een totaal ander IP-adres hebben (89.xxx.xxx.xxx). Ik heb geen enkel idee waar dat vandaan zou kunnen komen. Op de PC's waartoe ik toegang heb, staat alles op DHCP. Poepsimpel dus, maar toch problemen.
Het enige waar ik aan kan denken is dat er ergens op het netwerk één of andere PC adressen gaat uitdelen, maar hoe kan ik dat voorkomen als dat al het geval zou zijn.
Na een reset van router, modem en switch werkt alles (meestal) weer enkele dagen.
Ik dacht dat de router kaduuk was. Vervangen door ééntje van een ander merk en plots na een week hetzelfde probleem.
Iemand een idee?

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 10-03-2011 20:43 ]

• tlpeter
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 16:56
Kijk eens in de Telenet router hoe deze staat ingesteld.
Ik denk dat deze ook een 89.x.x.x adres heeft.
De pc krijgt dan gewoon een extern ipadres toegewezen.

• mjoey
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 03-02 11:44
Je vertelt niet duidelijk hoe je het aangesloten hebt. Ik gok dat je de wan op de router naar de modem hebt, en dan de switch op de router. Als het goed is deelt je router ip adressen uit aan je pc's. Je modem deelt ook een ip adres uit aan je router. Als je het zo aansluit, lijkt het mij onmogelijk dat een pc een 89.x.x.x adres krijgt.
En dat een of andere pc adressen uitdeelt, kan, als er op een een DHCP server op draait.

Dit is wel mijn T.net account vriend!

Verwijderd

Topicstarter
De modem is inderdaad aangesloten op de WAN-poort van de router.
De switch is gewoon verbonden met één van de switch-poorten van de router.
Ik dacht ook dat de telenet-moden alleen een adres zou toekennen aan de router en de router kent adressen toe aan alle PC's op het netwerk.
Eén van mijn denkpistes nu is dat er op het netwerk een laptop zit die zowel draadloos (op het netwerk van de buren) zit én op mijn netwerk. Als hij dan "internet delen" heeft aanstaan, kan het dan dat de draadloze router (van de buren) IP-adressen gaat toekennen aan de PC's op mijn netwerk die via de switch verbonden zijn?
Het probleem is dat ik niet gemakkelijk aan alles PC's geraak en dat ik dus redelijk zeker moet zijn dat dit een optie is alvorens ik verdere stappen kan nemen...
Iemand ervaring hiermee?

• haro1power
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 23-02 13:02
Heb zelf ook een zelfde soort probleem gehad. Maar bij mij lag het aan de kabel tussen de switch en de pc.
Als ik de kabel in de pc deed, kreeg ik een IP via DHCP, internet werkte gewoon. Maar vanaf dat moment was het wachten op een uitval. Ik moest de kabel uit de PC halen, en deze er weer opnieuw in stoppen om weer verbinding met internet te krijgen. Ook kreeg ik af en toe websites niet goed geladen e.d..
Bij mij bleek het de kabel te zijn, zag er voor het oog goed uit, en voor de kabel tester ook, maar toch was dat het probleem bij mij.

Je zou kunnen kijken of het altijd dezelfde PC's zijn, en of het aan de kabels of aansluitingen oid zou kunnen liggen.