Access dropdownbox in FROM query deel

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nec07
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 30-08 10:12
Beste allemaal,
Ik ben bezig met een database te maken voor school. Ik ben al aardig ver gekomen. Alleen nu wil ik graag wat extraatjes toevoegen. Ik loop vast bij dit deel:

Ik heb twee dropdown box / lists eentje voor de kolom waarop gezocht moet worden en een voor de tabel waarin. In de lijst voor de tabel zijn twee keuzes: Acteur en Regisseur. In de Query heb ik dus als volgt:

SELECT Forms!Hoofdformulier!TabelLijst.*
FROM Forms!Hoofdformulier!TabelLijst;

Alleen hij zevert steeds dat "De component FROM bevat een syntaxisfout." Wat kan hier aan gedaan worden?

Met vriendelijke groet,

Nec07 ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marko_J
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 15-03-2024
Ik ken natuurlijk niet je hele database, maar het lijkt er op dat het niet goed genormaliseerd is. Waarom zitten acteurs in een andere tabel dan regisseurs? Wat als iemand zowel acteert als regisseert? Invoeren in twee tabellen? Dat geeft al aan dat het niet helemaal klopt.

Je kan een tabel 'personen' maken, en daar een veld opnemen 'type'. Daar sla je in op wat voor type persoon iemand is. 1 = acteur, 2 = regisseur, 3 = beide (dat is ook niet erg fraai, maar om het makkelijk te houden)

Je hoeft vervolgens in je interface niet meer de hele recordbron van lijsten e.d. aan te passen, maar alleen de WHERE.

Je query wordt dan iets als:

SELECT * FROM personen WHERE type = Forms!Hoofdformulier!keuzedingesvooracteursofregisseurs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nec07
Beste Marko,

Alvast bedankt voor je hulp. Er mag vanuit gegaan worden dat een acteur niet regisseert. Als je een beter beeld wilt krijgen heb je hier de relaties: http://img845.imageshack.us/img845/5227/relaties.png
Van dit idee ben ik nu afgestapt omdat het volgens mij niet mogelijk is (voor iemand met dezelfde kennis als ik). Ik heb nu gewoon twee knoppen neergezet 1tje voor het zoeken op acteur en de ander op regisseur.

Verder heb ik een probleem met zoeken.ik heb dus de query:

SELECT *
FROM Acteur

Ik heb een dropdownbox waar ik handmatig de kolom namen ingevuld heb dus: Naam, Voornaam, Geslacht etc. Ik heb een knop die het bijhorende formulier opent en bij de macro van deze knop heb ik de volgende code onder het WHERE gedeelte: [Forms]![Hoofdformulier]![kolomlijst] Like [Voer in]

kolomlijst is de naam van de dropdownbox met de kolom namen. Als ik bij Voer in * invul geeft hij alle waardes. Vul ik bijvoorbeeld De* ( van Depp) in dan krijg ik helemaal niks terwijl Depp wel een Naam is in de tabel acteurs.

Ik heb van alles geprobeerd maar het wou maar niet lukken :'(

MvG Nec07

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nec07
Opgelost:

Heb een zoek Query gemaakt:
Select *
From Acteurs;

Toen heb ik een macro gemaakt met voorwaarden. De voorwaarde gaat als volgt:

Kies bovenin voor Opbouwfunctie selecteer nu de lijst en in het rechter rijtje kies je ListIndex.
Voor de eerste keuze stel je dus de expressie gelijk aan 0 je hebt dan dus zoiets: [Forms]![Hoofdformulier]![kolomlijst].[ListIndex]=0
Druk op Oke. Bij actie selecteer je Formulier openen met als Where voorwaarde: De eerste waarde uit je lijstje (in mijn geval Achternaam) Achternaam Like [ voor naam in ]
Als je meer waardes hebt selecteer je de rij eronder en begin je opnieuw.

Voila. Toch bedankt voor je hulp Marko_J

Deze kan trouwens op slot/weg