Ubuntu temp3 = 127 graden

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stefve1
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 08-09 23:59
Hallo,

Ik heb lm-sensors geïnstalleerd en wanneer ik 'sudo sensors' typ krijg ik volgende info:
temp 1 = 21 graden
temp 2 = 25 graden
temp 3 = 127 graden

Ik dacht eerst dat die laatste zo hoog staat omdat die niet is aangesloten, maar wanneer ik een paar keer refresh, gaan de waardes van temp 3 wel veranderen :/
voor temp 3 krijg ik volgende waardes: 121.5 graden, 119graden, 127graden, 124.5graden

Moet ik mij hier nu zorgen over maken, of is er gewoon niks aangesloten en veranderen de waardes toevallig.
Bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EcoR
  • Registratie: Juli 2008
  • Niet online
Lijkt me niet dat er echt iets ruim 120 graden staat te draaien, een beetje pc schakelt zichzelf dan toch wel eens uit of gaat terugclocken. (Mijn laptop gaat piepen zodra er een temp. boven de 90 komt en schakelt uit bij 98).

Maar goed, ik heb niet veel verstand verder van tempsensors en nog minder van Ubuntu...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kKaltUu
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 02-09 19:59

kKaltUu

Profesionele Forumtroll

Fahrenheit zou wat kunnen verklaren, staat er ook een celciussymbool achter?

Bovenstaande is mijn post. Lees deze aandachtig, dank u wel voor uw medewerking.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 11:19
Is waarschijnlijk een sensor die verkeerd wordt uitgelezen. Bijvoorbeeld die van de PSU. Gebeurt met Speedfan onder windows ook regelmatig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kees
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 10:47

Kees

Serveradmin / BOFH / DoC
Geeft hij ook crit waardes aan? Soms zijn temperatuursensors omgedraait, waarbij hij dan aangeeft hoever hij onder zijn critical waarde zit ipv hoe warm hij is.

"Een serveradmin, voluit een serveradministrator, is dan weer een slavenbeheerder oftewel een slavendrijver" - Rataplan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbcn
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online
kKaltUu schreef op donderdag 10 maart 2011 @ 16:12:
Fahrenheit zou wat kunnen verklaren, staat er ook een celciussymbool achter?
En sensor 1 ligt in de vriezer? ;)

@ts:
wel sensors-detect gebruikt?
Verder komt het volgens mij wel vaker voor en is het niet iets om je zorgen over te maken. De temperaturen zullen wel verkeerd worden vertaald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• H!GHGuY
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

H!GHGuY

Try and take over the world...

De sensor is gewoon niet aangesloten. Niks om je zorgen over te maken.

ASSUME makes an ASS out of U and ME

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stefve1
Ja inderdaad het kan niet dat hardware overleeft op die temperatuur.
Ik heb gebruik gemaakt van sensors-detect, overal 'yes' gedaan. Een tweede keer heb ik overal de aanbevolen instellingen gebruikt. Maar allebei de instellingen geven dezelfde waardes.
En alles staat in Graden Celsius.
Maar dan ga ik me verder geen zorgen over maken. Bedankt voor de hulp ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
Waarschijnlijk heb je ook geen moederbord profiel gebruikt. Het probleem met sensors is dat er een andere offset gebruikt kan worden, of dat er andere waardes dan directe temps gegeven worden. Dat kan per moederbord verschillen, maar er zijn diverse databases met configuraties voor bekende moederborden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• postbus51
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online

postbus51

Lala is sexy

Even in /etc/sensors.conf kijken voor de sensorchip meestal moet er nog wat gesleuteld worden
niet alle chips gebruiken dezelde labels of computaties
Dus temp3 kan wel een loze waarde geven omdat deze simple niet aangesloten is , maar wel uitleesbaar gezet in de config

[ Voor 28% gewijzigd door postbus51 op 10-03-2011 18:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smeerbartje
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 04-10 12:23
Hier exact hetzelfde; ook 127 graden, soms een lichte afwijking. Geen probleem dus!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beatboxx
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 26-10-2022

Beatboxx

Certified n00b

je kan ook altijd systeem uit zetten, snel kast open maken en eens overal aan koelvinnen voelen. Als iets 127 graden is, voel je dat echt wel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• H!GHGuY
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

H!GHGuY

Try and take over the world...

Voor mensen nog meer nutteloze posts plaatsen:

Veel temperatuur sensors hebben een bereik die ze teruggeven in 8bit (256 waarden van -128 tot 127).
Daarenboven bestaan er voor zover ik weet 2 soorten sensoren (PTC en NTC sensoren: positve/negative) die een verschillende temperatuur-weerstand curve hebben. Uiteindelijk wordt dus gewoon de weerstand gemeten en omgezet in een temperatuur.
Bij oneindige weerstand (geen sensor aangesloten) krijg je dus gewoon het maximum (of minimum afhankelijk van het type sensor), in dit geval 127.

ASSUME makes an ASS out of U and ME

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

Caelorum schreef op donderdag 10 maart 2011 @ 16:17:
Is waarschijnlijk een sensor die verkeerd wordt uitgelezen. Bijvoorbeeld die van de PSU. Gebeurt met Speedfan onder windows ook regelmatig.
Dat is niet zozeer verkeerd uitgelezen, maar gewoon een sensor die niet is aangesloten op de management chip.

127 is vaak de maximale waarde die aangegeven kan worden.
Normaliter zit er een PTC weerstand (Positive Temperature Coëfficient) aan de sensorchip's uitgang, en als die niet aangesloten is zit er dus oneindige weerstand op het circuit. Hence, weerstand max -> temperatuur max.

Andersom komt ook voor en dan staat er -127, wanneer gebruikt icm een NTC (Negative Temperature Coëfficient, max weerstand-> minimum temperatuur)

Heeft alles te maken met wat de fabrikant nodig vind om te meten, en welke sensorchip hij goedkoop kon krijgen.
Bulk kortingen en daarom maar dezelfde chip op elk mobo plakken, enzo.

Edit: ennuh, for the record. Als iets echt 127 graden boven 0 zou zijn, zou het aan het roken zijn en deed je PC al lang niks meer.
Onder nul lijkt me net zo onmogelijk, want dan zou het in de omgeving nog veel kouder moeten zijn.

[ Voor 10% gewijzigd door McKaamos op 13-03-2011 14:57 ]

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stefve1
H!GHGuY en McKaamos,
Bedankt voor de uitleg. Het zegt me nu veel meer waarom hij zo raar doet. Weer eens iets bijgeleerd. ;)
Nogmaals bedankt! :)
Pagina: 1