HD 5770 werkt niet in HP PC wel in andere pc

Pagina: 1
Acties:

• ebbz
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 10:12
Onlangs was ik zo vriendelijk om wat kennissen te helpen met hun pc (een of andere HP low profile desktop, welke precies moet ik dit weekend even bekijken).

De pc viel af en toe uit, de kleuren op het scherm veranderden dan op dat moment. Na kijken in de logs van Windows kom ik er achter dat de gpu te warm wordt. Mijn kennissen gaven ook aan dat dit vooral gebeurt tijdens het gamen.

Dus Richard hier een nieuwe videokaart besteld, speciale low-profile voor in HP pc. Ingebouwd, maar niet werken:(. Dus ik dacht een DOA, shit happens, ik stuur em terug naar de leverancier.

Voor die tijd heb ik nog even getest in m'n eigen pc waar die kaart wel in werkt.

Het gaat om een ATI HD5770

Nu kan dat volgens mij aan het volgende liggen:
  • Voeding te zwak (Beetje raar want de fans e.d. draaien netjes)
  • BIOS op de hp is falend
  • PCI-express 2.1 is stiekem niet helemaal backward compaitable
Wat denken jullie?

• Rupie
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 13-02 20:32
Mijn eerste gok is ook de voeding eigenlijk. HP systemen hebben vaak een voedingen die net genoeg is voor het systeem. Als je een zwaardere videokaart gaat gebruiken is de kans groot dat je voeding niet sterk genoeg is dus. Niet toevallig een ander liggen om dat te testen?

@gerre22
Zoals ik het lees doet het hele systeem helemaal niets, of zie ik dat verkeer ebbz? Want kan mij niet voorstellen dat de GPU dusdanig snel te warm wordt eigenlijk.

[ Voor 24% gewijzigd door Rupie op 10-03-2011 16:57 ]

Desktop | Server | Laptop

• gerre22
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 14-02 18:59
Kan ook wel dat de case de warmte niet afgevoerd krijgt, ik weet niet of hier voldoende airflow is maar het kan wel een effect hebben op de GPU.

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 12-02 11:01

M2M

medicijnman

Wat voor chipset zit er op het moederbord? Als het een oud VIA geval is kan het inderdaad problemen geven met PCI-E 2.x videokaarten.

-_-

• Juok
  • Registratie: Februari 2011
  • Niet online
Maja, dan werkt de kaart in t begin wel, wordt pas later warm. De 5770 verbruikt ook niet echt veel, zeker iddle is noppes, dus hij zou ermee moeten opstarten lijkt me. Maja als je t met een andere voeding test, dan kan je dat alvast volledig uitsluiten. Ik denk de overige 2

• M2M

M2M

medicijnman

Juok schreef op donderdag 10 maart 2011 @ 17:03:
Maja, dan werkt de kaart in t begin wel, wordt pas later warm. De 5770 verbruikt ook niet echt veel, zeker iddle is noppes, dus hij zou ermee moeten opstarten lijkt me. Maja als je t met een andere voeding test, dan kan je dat alvast volledig uitsluiten. Ik denk de overige 2
maar zonder de specs van het HP systeem komen we natuurlijk ook niet veel verder.

-_-

• ebbz
Dank voor de reacties. Ga even kijken of ik er vanavond terecht kan en dan neem ik de pc eens even een weekendje onder handen..:0

Airflow kan een probleem zijn maar zoals Juok zegt, zou ie het dan in ieder geval eventjes moeten doen.

Ga dus het volgende doen:
1. Kijken welke HP het is.
2. Wat voor chipset is het?
3. Misschien een BIOS update
4. Andere voeding testen.

Alvast bedankt voor de hulp

• Roel1966
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Als het zo'n slimline HP is ( low profile ) dan zit er een z.n. mini voeding in en kan het heel goed zijn dat die te min levert voor die 5770, en een andere voeding zal je dan denkelijk niet erin geplaatst krijgen. Eerder zou ik zelf eens na gaan waarom die andere videokaart te warm word en in elk geval al eens stof vrij gaan maken. Verder dan eens proberen de oude koeler eraf te halen en de gpu en koelblok goed schoonmaken en nieuwe koelpasta erop.

• ebbz
Het is een low-profile HP pavallion s3260.nl. http://h10025.www1.hp.com...uct=3561048&sw_lang=#N207

945G chipset. Zou dus gewoon moeten werken met pci-express 2.1 toch?

Er is geen bios update van HP beschikbaar.

Het fannetje van de andere videokaart loopt heel zwaar, dus die zal wel niet zo heel erg hard meer koelen...

De nieuwe videokaart waar het om gaat is trouwens een 5570.

Ik ga nu een normale voeding er bij pakken, en die aansluiten, als ie hiermee opstart is dus duidelijk dat de voeding te zwak is.

Verwijderd

Die heeft dus een 180W voeding, dus grote kans dat ie iets te zwak is voor de 5570.

• ebbz
Heb ook al eens de PCI kaart er uit gehaald maar dat hielp ook niet echt.

Zoals Roel1966 zegt past een andere voeding niet. Ik dacht eerst dat hij bedoelde van hij past niet in het kastje, maar de aansluitingen passen niet. (Wat een fantastische dingetjes toch die slim-lines, kots)

Dus de conclusie: andere videokaart..?
Een Nvidia GT210 verbruikt denk ik iets minder..?

Verwijderd

De G210 verbruikt minder, maar een HD5450 nog minder, en die is nog sneller ook.
Die slimline dingen zijn idd fantastisch :Y)

Verwijderd

Als ik het goed begrijp zit er ook een onboard intel gma in.
Dus hoef je geen videokaart te kopen .

180 watt,totaal ,met een dual core ,en de hd5570 trekt 107 tot 149 watt !!!= te weining .
Je zou anders ook weer een 2de hands hd2400 kunnen kopen.Komen er zat voorbij in v&a ,en goedkoop :) .

stroomverbruik amd hd 5570
http://nl.hardware.info/r...-5570-test-stroomverbruik

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 12-03-2011 13:53 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 12 maart 2011 @ 13:46:

180 watt,totaal ,met een dual core ,en de hd5570 trekt 107 tot 149 watt !!!= te weining .
Je zou anders ook weer een 2de hands hd2400 kunnen kopen.Komen er zat voorbij in v&a ,en goedkoop :) .

stroomverbruik amd hd 5570
http://nl.hardware.info/r...-5570-test-stroomverbruik
Een 5570 verbruikt max 39 watt. Die resultaten van hw.info is van het complete systeem. Dan nog is 180watt waarschijnlijk net te weinig.

• ebbz
Verwijderd schreef op zaterdag 12 maart 2011 @ 13:46:
Klopt: maar dan wordt het al niet zo snelle pctje nog iets trager... Denk dat ik maar een 5450 ga bestellen...

EDIT: Er is een GT210 op voorraad hier in de buurt. Ga die nu ophalen en probeer die kaart;)

Iemand nog interesse in een 5570? :P

[ Voor 11% gewijzigd door ebbz op 12-03-2011 15:10 ]

Verwijderd

ja idd dit staat ook in het artikel .

Volgens AMD verbruikt de kaart maximaal 42,7 Watt energie. Idle moet het verbruik onder de 10 Watt liggen. Opnieuw zorgt het 40nm chip productieproces dus voor zuinige producten.

Ik dacht al wat zijn de waarden hoog,een pci ex geeft toch max 75 w. 8)7

T.s ik wil geen "roet in je eten gooien"
maar de specs van die kaart vragen ook om een 300Watt voeding.
Misschien een kans dat het toch niet gaat lukken.
http://www.nvidia.com/object/product_geforce_210_us.html

• sjaakwortel
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 10:42
Dan is de topic title dus verkeerd als het om een HD5570 gaat.

• InFamous
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 16-02 17:57

InFamous

excommunicado

Verwijderd schreef op zaterdag 12 maart 2011 @ 17:00:
ja idd dit staat ook in het artikel .

Volgens AMD verbruikt de kaart maximaal 42,7 Watt energie. Idle moet het verbruik onder de 10 Watt liggen. Opnieuw zorgt het 40nm chip productieproces dus voor zuinige producten.

Ik dacht al wat zijn de waarden hoog,een pci ex geeft toch max 75 w. 8)7

T.s ik wil geen "roet in je eten gooien"
maar de specs van die kaart vragen ook om een 300Watt voeding.
Misschien een kans dat het toch niet gaat lukken.
http://www.nvidia.com/object/product_geforce_210_us.html
Dat is bij een volledige belasting, de pc moet in iedergeval opstarten.

Formerly known as Ragdoll

• madmaxnl
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 09-08-2022
GT210 gaat waarschijnlijk ook niet werken. Dit lijkt mij een beter idee: pricewatch: Seasonic SS-250SU

In de PC zal nu wel een OEM-flut voeding zitten, dus kijk even. Als je het merk niet kent weet je al genoeg...

[ Voor 23% gewijzigd door madmaxnl op 12-03-2011 17:14 ]

• ebbz
sjaakwortel schreef op zaterdag 12 maart 2011 @ 17:08:
Dan is de topic title dus verkeerd als het om een HD5570 gaat.
Klopt. Is me eerste topic op tweakers:p geen idee hoe ik dit kan aanpassen...;)

Anyway. De Geforce 210 werkte wel. Hiermee ging ie probleem loos door een potje 3Dmark.

Conclusie: koop nooit een HP slim-line :9

• M2M

M2M

medicijnman

ebbz schreef op maandag 14 maart 2011 @ 15:35:
[...]

Conclusie: koop nooit een HP slim-line :9
Misschien een iets voorbarige conclusie... Die dingen zijn perfect voor het standaard typ, mail en internetwerk. Enkel niet geschikt voor grafisch veeleisende games. Maargoed, dat wisten we vantevoren.

Overigens ben ik groot voorstander van het zelf in elkaar schroeven van een pc. Prefabdingen zie ik ook eigenlijk liever niet zitten, maar als je er geen verstand van hebt, en er geen energie in wil steken om er wat over te weten te komen kun je het er beter bij laten.

-_-

• ebbz
M2M schreef op maandag 14 maart 2011 @ 15:46:
[...]

Overigens ben ik groot voorstander van het zelf in elkaar schroeven van een pc. Prefabdingen zie ik ook eigenlijk liever niet zitten, maar als je er geen verstand van hebt, en er geen energie in wil steken om er wat over te weten te komen kun je het er beter bij laten.
Helemaal mee eens.

• Artilux
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 14-01 10:30
Ik zet mijn geld in op een nieuwe Voeding!
Maarja, als dat het niet is... Wat dan? :S

Antfarmer

• ebbz
Voeding was inderdaad het probleem. Maar deze is niet te vervangen door een standaard ATX exemplaar

Het is inmiddels opgelost door een videokaart te plaatsen die minder energie verbruikt.

• Fid3lity
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 08-02 13:47

Fid3lity

Spectre X

M2M schreef op maandag 14 maart 2011 @ 15:46:
[...]

Misschien een iets voorbarige conclusie... Die dingen zijn perfect voor het standaard typ, mail en internetwerk. Enkel niet geschikt voor grafisch veeleisende games. Maargoed, dat wisten we vantevoren.
Och, ze worden nog wel gekocht met veel te (relatief) dure quadcores, omdat de consumenten daarop geilen. Dus koop alleen een slimline als deze een beetje goed in balans is :)

Of, nog beter, koop volgens de BBG :*)

• auto660
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 13:26

auto660

1991 240 GL Brick

Die geforce 210 kan makkelijk, ik had ook zo'n ding met een 150watt voeding en daar heb ik een jaar geleden die kaart in gedaan en die werkt nog goed, dus met die voeding gaat dat makkelijk.

Gaming~ |Ryzen 5 5500, Asrock B450M PRO4, 16GB 2666@3600MHz DDR4, GTX1650 Super 4GB, 1TB + 256GB SSD, 250W Apevia PSU| Workstation~ |Q9550, 8GB CL4 DDR2, P5B Premium, GTX950, 512GB SSD + 1TB HDD, 550W PSU

• Artilux
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 14-01 10:30
Topic kan gesloten worden, Probleem is opgelost...

Zie ebbz post, Voeding was inderdaad het probleem. Maar deze is niet te vervangen door een standaard ATX exemplaar

Het is inmiddels opgelost door een videokaart te plaatsen die minder energie verbruikt.

Antfarmer

Pagina: 1