HD4890 crossfire probleem

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M3nn0M3nn0
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 11-09 09:39
Beste medetweakers.

Ik zit met een probleem. Ik krijg mijn 2 Asus HD4890's niet werkend in crossfire. Het gaat om deze kaarten

Ik had hiervoor altijd een 3870x2, die naar behoren werkte. Nu ik echter goedkoop aan een Asus HD4890 kon komen, ging ik deze in CF zetten met de kaart van een vriend van mij.

Mijn probleem is dat ik wel '2d beeld krijg, maar zodra ik in '3d-mode' wil gaan, wordt mijn beeld zwart en locked mijn PC. Het maakt niet uit of het een game is, of een benchmark/stresstest.

Dit zijn mijn specs:

- 1090t BE @ 3.8Ghz (1.325V)
- Asus Crosshair IV formula; ik gebruik PCI-e lane 1 en 3, allebij geschikt voor crossfire (GPU-z geeft ook 16x aan)
- 4 gig Corsair XMS3 1600
- WD green 500gb 5400 rpm HDD
- Cooler Master GX 750watt
- Win7 64-bit

Wat ik al geprobeerd heb:

- Complete uninstall van beide drivers, booten in safe-mode, DriverSweeper, nieuwste drivers installeren.
- Kaarten individueel testen (werken allebei, zelfde performance, de een 2 graden koeler in Furmark)
- Alle overclocks weghalen (CPU/RAM)
- 0/1/2 CrossFire bridges gebruiken
- Kaarten omwisselen (ik heb nu de lager geclockte kaart als primary)
- Beide kaarten manueel op dezelfde clocks zetten met MSI afterburner (de ene kaart heeft iets lichtere default clocks)
- ATI Catalyst application profiles geïnstalleerd

Dingen die opvallen:

- De ene kaart is een TOP-versie, die default hoger geclocked is en waarvan het voltage aangepast kan worden. Dit zou ook moeten kunnen met de andere, niet-TOP, kaart moeten kunnen, maar daar krijg ik geen optie voor.
- Zodra ik CrossFireX disable in CCC, doen de 3d-applicaties het wel, maar (uiteraard) op de performance van 1 kaart.
- De biosen van de kaarten zijn niet gelijk (hoort niet uit te maken volgens Google :))

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen, want het is een zeer frustrerend probleem.

Menno

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Format-C
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 05-09 11:40

Format-C

Tracing Rays

-Heb je de nieuwste BIOS op je moederbord?

-Windows up to date? Mobodrivers ook? Al oudere VGA drivers geprobeerd?

-Heb je al geprobeerd met 1 kaart in slot 3?

-Heb je gekeken of je voeding de veroorzaker is? Dus monitoren of die geen vreemde waardes geeft onder load?

Klok je kaarten eens ver omlaag. De 3D clocks dan. (En dan liefst ook de rest, CPU e.d. op default) En probeer dan nog eens een stresstest.

Wat je daarna nog zou kunnen proberen als dit geen soelaas biedt is de BIOS van de laagst geklokte kaart op de snellere kaart te flashen. Wel de oude BIOS opslaan om later eventueel terug te kunnen flashen. Maar goed, het lijkt me sterk dat dat het probleem is. De snelle kaart zou gewoon op waardes van de lager geklokte kaart moeten gaan draaien. (De waardes van de primary)

Mijn eerste gedachten gaan naar een defecte/ instabiele voeding, of defect moederbord (slot). Of software.

[ Voor 29% gewijzigd door Format-C op 10-03-2011 15:02 ]

Ducati 899 Panigale / CM MB511 RGB/ 7800X3D @ ML360R RGB/ RTX4090 FE/ Gigabyte B650 GAMING PLUS/ G.Skill Trident Z5 DDR5 6000 CL30 A-Die / Team MP34 M2 PCIe 1TB SSD/ Crucial MX500 2,5" 1TB/ 5TB SATA / Gbyte WBAX200/ CM V850/ Scarlett Solo / AOC AG493UCX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M3nn0M3nn0
Windows is up-to-date. De bios versie loopt één versie achter (1102), maar flashen behoort tot mijn laatste optie.

De voeding heb ik al een keer goed onder load gezet om te kijken of de 3.3, 5 en 12v voltages misschien het probleem waren, maar ik de waarden waren normaal, 3.360, 5.038, 12.158.

Ik zal het verder underclocken een probeersel geven.

Bedankt voor de reactie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Format-C
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 05-09 11:40

Format-C

Tracing Rays

Mja, ik vind het een vaag probleem. Vooral omdat ze afzonderlijk wel goed werken.

Ducati 899 Panigale / CM MB511 RGB/ 7800X3D @ ML360R RGB/ RTX4090 FE/ Gigabyte B650 GAMING PLUS/ G.Skill Trident Z5 DDR5 6000 CL30 A-Die / Team MP34 M2 PCIe 1TB SSD/ Crucial MX500 2,5" 1TB/ 5TB SATA / Gbyte WBAX200/ CM V850/ Scarlett Solo / AOC AG493UCX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M3nn0M3nn0
Ik heb nu lopen kloten met MSI afterburnen om de 2d clocks gelijk te maken met de 3d clocks.

Resultaat: Ik krijg bij FurMark heel even beeld, maar daarna gaat GPU1 op volle fanspeed en locked het systeem alsnog. Ik krijg dit nu ook als ik CrossFire op disabled zet in CCC.

Ik ga nu even kijken of ik het voltage van de tweede kaart aan kan passen met SmartDoctor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M3nn0M3nn0
Kleine update:

Van bios switchen zorgt op beide kaarten ervoor dat ze niet bootten: Ik moest nu eerst met de 'goede/niet corrupte' kaart alle drivers deinstalleren, dan met beide booten en weer met WinFlash de bios terugzetten.

Het PCB is dan ook iets verschillend :(

Misschien dat daar het probleem zit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Heb zelf ook 2 HD4890 in cf staan maar echt nooit geen problemen mee!Ik zou (persoonlijk) zeker de bios flashen naar de laatste versie en een schone win install.Je wilt niet weten hoevaak ik hier al problemen mee heb opgelost.En als je toevallig een ssd schijfje hebt dan is helemaal zo gebeurt!
Pagina: 1