Thuis een 1Gbps aanleggen.

Pagina: 1
Acties:

• Renzzs
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 22:36
Op dit moment stelt het netwerk in het huis niet veel voor. Alles is op de Experiabox aan gesloten en op zolder ligt een 10/100 Mbps switch omdat daar meerdere apparaten aanwezig zijn.

Nu is er een Nas (Synology Disk Station DS211J) bij gekomen, alleen omdat het netwerk maar maximaal 100 Mbps is, werkt het streamen naar de mediaplayer niet geheel vlekkeloos en gaat het kopieren naar de Nas ook niet echt snel (rond de 12 Mb).

Nu weet ik wel wat over netwerken maar weet het allemaal niet zeker meer en kan ook niet echt ergens een duidelijk antwoord vinden op mijn vragen.

Heb een tekening gemaakt hoe het er uit komt te zien om er even een beeld bij te schetsen.
Afbeeldingslocatie: http://i12.photobucket.com/albums/a206/renzzs/ToekomstNetwerk2.jpg

Mijn bedoeling is om overal UTP CAT5e kabels te leggen, weet niet of UPT CAT6 handiger qua snelheid en betrouwbaarheid?

De 2 switchen die er op staan moet ik nog halen. Ben uit eindelijk op deze 2 gekomen:
Switch 1: LevelOne GSW-0807 (10/100/1000 Mbps)
http://azerty.nl/0-905-94714/levelone-gsw-0807-.html
Switch 2: LevelOne GSW-0507 (10/100/1000 Mbps)
http://azerty.nl/0-905-94713/levelone-gsw-0507-.html

Ze hebben allebei een Uplink poort en ze hebben niet een cross cable nodig om met elkaar te functioneren omdat ze auto MDI/MDI-X op de poorten hebben. (Dit omdat ik anders een bestaande kabel moet vervangen)

Mijn vragen kort samengevat:
- UTP CAT 5e of UTP CAT 6 gebruiken, voordelen, nadelen?
- Zijn de switchen bruikbaar voor het gene wat ik wil?
- En als ik dit eenmaal heb liggen, haal ik dan beter kopieersnelheid en geen haperingen bij het streamen naar mediaplayer?
- Zie ik iets over het hoofd?

Alvast bedankt! :)

• Joepv
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 17-02 16:08
Waarom niet 1 grotere switch, nu trek je het verkeer van de 4 onderste apparaten over 1 1000mbit poort en dan heb je per apparaat een 1000 mbit poort.

Als je nog gaat leggen zou ik cat6 leggen, want dit is de standaard kabel voor Gigabit. Als je al kabel hebt liggen of de kosten worden te hoog zou ik pas terugschakelen naar cat5e.

Visit my Smart Home Adventure blog at https://docs.joepverhaeg.nl with lots of awesome FIBARO home automation!

• Renzzs
Heb hier voor gekozen omdat er nu een kabel (cat5e) naar de zolder gaat vanaf de meter kast en om voor alle 4 de apparaten een aparte kabel te leggen is geen mogelijkheid.

Maar ga ik hier iets van merken dat ik de 4 onderste apparaten op een switch heb aangesloten en deze switch weer op een andere switch?

• leuk_he
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 23-02 08:04

leuk_he

1. Controleer de kabel!

Renzzs schreef op donderdag 10 maart 2011 @ 14:08:
Mijn vragen kort samengevat:
- UTP CAT 5e of UTP CAT 6 gebruiken, voordelen, nadelen?
- Zijn de switchen bruikbaar voor het gene wat ik wil?
- En als ik dit eenmaal heb liggen, haal ik dan beter kopieersnelheid en geen haperingen bij het streamen naar mediaplayer?
- Zie ik iets over het hoofd?

Alvast bedankt! :)
-Cat5e is genoeg voor gigabit. Ca6 is vaak (niet altijd...) stugger om te leggen. Wellicht is cat6 meer toekomst zeker, maar dat is in een glazen bol kijken.
-Ja
-Streamen: netwerk is niet je bottleneck (Brueray is maximaly 50 Mbit bitrate), maar wellicht moet je nog iets aan de PC's/laptop regelen om maximale snelheid te krijgen.

PS is je synology snelheid 12 MB (megabyte, ongeveer grens van een 100Mbit netwerk) of 12 Mb (12% van een 100mbit netwerk). ZO zie je dat 1 keer op shift drukken het een heel ander verhaal maakt..

PS Ik zou beide een 8 poort switch nemen, kun je nog eens wat verplaatsen.uitbreiden

[ Voor 3% gewijzigd door leuk_he op 10-03-2011 14:21 ]

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.

• LieveNiels
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 23-02 14:44

LieveNiels

On Fire

Joepv schreef op donderdag 10 maart 2011 @ 14:14:
Waarom niet 1 grotere switch, nu trek je het verkeer van de 4 onderste apparaten over 1 1000mbit poort en dan heb je per apparaat een 1000 mbit poort.
Ik vermoed dat de twee groepen apparaten nogal ver uit elkaar staan.
Renzzs schreef op donderdag 10 maart 2011 @ 14:19:
Maar ga ik hier iets van merken dat ik de 4 onderste apparaten op een switch heb aangesloten en deze switch weer op een andere switch?
Alleen wanneer je simultaan met twee apparaten data gaat overpompen.

[ Voor 32% gewijzigd door LieveNiels op 10-03-2011 14:22 ]

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Je mag met 100Mbit al geen haperingen meer hebben met je media speler, in mijn ervaring is full hd etc rond de 50 Mbit

wbt kopieer snelheden 12Mb (megabit) is kut en verklaart de haperingen. 12 MB (megabyte) is gewoon goed

Als je nu geen cat5e hebt maar cat 3 (of cat 5 discutabel) verklaart dat een heleboel dat is gewoon niet geschikt voor 100mbit

Iperf

• Viper®
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Ik heb onlangs bij me ouders min of meer dezelfde situatie gehad.

Meterkast:
modem
Wifi router
NAS
1 gb switch

|
| netwerk kabel naar de studeerkamer
|
|

1 gb switch
Printer
PC
Notebook

De Cat5e kabel was waarschijnlijk beschadigd, de switches connecten op 100 mbit. Met backups trok je maximaal 10/12 MB/s wat het maximale was van je 100 mbit.
We hebben de kabel opnieuw moeten trekken, stekkertjes erop en voila 1 gigabit.
Snelheid loopt nu rond de 300 mbit (35 mb/s schrijven DS210j)

• Renzzs
Oke qua kabel keuze ligt het dus of er genoeg ruimte is om de kabels er door heen te halen en of het in men budget ligt.

Voor de 2e switch ook een 8 poort switch te nemen is inderdaad een goed punt om over na te denken.

Dan moet ik alleen nog even kijken hoe het komt dat bij het streamen haperingen voor komt, misschien door slechte kabel of iets dergelijks...

Bedankt allemaal _/-\o_
Morgen komt er iemand voor het aanleggen van de kabels en dan laat ik weten of het gelukt is!

• CherandarGuard
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 14-10-2024
fish schreef op donderdag 10 maart 2011 @ 14:21:
Als je nu geen cat5e hebt maar cat 3 (of cat 5 discutabel) verklaart dat een heleboel dat is gewoon niet geschikt voor 100mbit
Daar ben ik het toch niet met je eens, vrees ik. We hebben hier cat5 liggen door het hele gebouw (cat6 investering is al een aantal keer vooruit geschoven), met een gigabit netwerk er overheen. Gigabit snelheden zullen er misschien niet overal gehaald worden, maar wel degelijk heel wat meer dan 100 Mbit.

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

CherandarGuard schreef op donderdag 10 maart 2011 @ 15:14:
[...]

Daar ben ik het toch niet met je eens, vrees ik. We hebben hier cat5 liggen door het hele gebouw (cat6 investering is al een aantal keer vooruit geschoven), met een gigabit netwerk er overheen. Gigabit snelheden zullen er misschien niet overal gehaald worden, maar wel degelijk heel wat meer dan 100 Mbit.
Daarom heb ik juist bij cat5 discutabel neergezet. en ik zat ook nog me gbit in mijn hoofd.
Maar idd 100Mbit moet het kunnen trekken, dus zou in de huide situatie van de ts voldoende moeten zijn

[ Voor 12% gewijzigd door Fish op 10-03-2011 17:19 ]

Iperf

Pagina: 1