Overklokken lage temperatuur of juist niet coëfficiënt

Pagina: 1
Acties:

• Beatboxx
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 26-10-2022

Beatboxx

Certified n00b

Topicstarter
Hey,

Veel mensen klokken hun processor over met hele lage temperaturen. Echter, processoren zijn gemaakt van Silicium, een NTC (negatieve temperatuur coëfficiënt). Dit houd in dat hoe hoger de temperatuur wordt, hoe lager de weerstand wordt. Hebben overklokkers dan niet juist baat bij hogere temperaturen? Maar volgens die theorie zou de temperatuur van processoren alleen maar dalen onder load, aangezien hoe meer weerstand, hoe hoger de temperatuur. Als er geen weerstand is, is er dus ook geen warmteproductie? Waar maak ik mijn denkvaud:S

• sjaakwortel
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 17-02 22:30
helaas zijn alleen de transistors in de cpu gemaakt van silicium, de rest is van plastic en dergelijke, wat dus betekend dat bij hoge temperaturen hij gewoon smelt. Ook zet silicium uit als het warmer word, wat mij ook niet echt goed lijkt voor de schakeling.
Waarschijnlijk gebeurt dit voordat de verminderde weerstand op weegt tegen de hoge temperatuur.

[ Voor 15% gewijzigd door sjaakwortel op 10-03-2011 13:37 ]

• Beatboxx

Beatboxx

Certified n00b

Topicstarter
Polymeer is een van de meest voorkomende plastic's, en deze smelt bij 260 graden....

• Lenny77
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 14-02 17:52
Polymeer is NIET een van de meest voorkomende plastics. Polymeren zijn een klasse materialen waaronder plastics vallen. Er zijn wel duizenden polymeren met wisselende smelttemperaturen, genoeg daarvan met een smeltpunt onder de 100 graden...

"To overcome other's armies without fighting is the best of skills" - Sun Tzu

• Beatboxx

Beatboxx

Certified n00b

Topicstarter
Oh... Dan klopt mijn natuurkunde boek niet:P (is ook al uit 2003....) Maar ik kan me niet voorstellend dat plastic met een smelttemperatuur van 280 graden voor één processor gigantisch veel meer zal kosten?

• sjaakwortel
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 17-02 22:30
ik denk dat het misschien wel mogelijk zou zijn om een cpu+mobo+koeler te maken die allemaal op de temperaturen werken, word de heatsink ook gelijk een stuk effectiever. Het enige probleem wat ik me kan bedenken is wat er gebeurt als hij afkoelt naar kamer temperatuur, dat kan door krimping dan de transistors beschadigen lijkt me.

• R.E.
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 18:45
Beatboxx schreef op donderdag 10 maart 2011 @ 13:33:
Hey,

Veel mensen klokken hun processor over met hele lage temperaturen. Echter, processoren zijn gemaakt van Silicium, een NTC (negatieve temperatuur coëfficiënt). Dit houd in dat hoe hoger de temperatuur wordt, hoe lager de weerstand wordt. Hebben overklokkers dan niet juist baat bij hogere temperaturen? Maar volgens die theorie zou de temperatuur van processoren alleen maar dalen onder load, aangezien hoe meer weerstand, hoe hoger de temperatuur. Als er geen weerstand is, is er dus ook geen warmteproductie? Waar maak ik mijn denkvaud:S
Weerstand is U = I * R. Als R terugloopt bij een gelijke U, gaat de I omhoog. Hij vraagt dus gewoon meer stroom. Daarom wil je als overklokker ook een grote voeding en extra fases voor je processor voeding.

Als er meer stroom gaat lopen, gaan de kopersporen op het moederbord en de gouddraad (hoogstwaarschijnlijk goud, voor bonding) in de processor ook opwarmen en deze (of andere componenten die niet op die stromen zijn berekend) branden dan waarschijnlijk door. Dus, hoe lager de temperatuur, hoe hoger de weerstand, hoe lager de stroom....

Uiteindelijk is het heel logisch ;)

Vette shit!

• Beatboxx

Beatboxx

Certified n00b

Topicstarter
Zoals alles wat in deze wereld gebeurt (volgens mij dan) uiteindelijk logisch te verklaren is:D
Pagina: 1