Integrated GPUs worden volwassen?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 03:20

HTT-Thalan

technically, I'm not pedantic.

Topicstarter
Ik heb vorig jaar een Qosmio notebook gekocht met daarin een GT330m van Nvidia, 1gb ram.
Daar spelen een hoop games heel aardig op, maar BF2BC2 moet ik online toch alweer in medium draaien, wil ik een beetje vlot kunnen snipen.

Nu kochten mijn vriendin en ik voor haar onlangs een nieuwe notebook, en omdat zij niet echt een fervent gamer is (meer recreatief/bij gelegenheid) vonden we dat extra geld het niet waard. We kochten dan ook een model met een onboard videokaart, en wel deze:

http://www.notebookcheck....celerator-HD.23065.0.html

Nu kon ik vanwege een Steam aanbod vorig weekend, Red Alert 3 krijgen inclusief uitbreiding voor maar € 7,50. Ik had een vriend op bezoek dus ik dacht ik koop er twee, kunnen we een paar potjes tegen elkaar spelen. Toen mijn vriendin dat zag, wilde ze die ook wel hebben voor dat geld, dus ik kocht haar er ook eentje, niet nadenkende dat ze geen desktop meer heeft, maar een notebook met 'gewoon' onboard video.

Wat blijkt nou? Het speelt prima! Ik heb het nog maar tot 'medium' gespeeld op de maximale resolutie (gekke spel gaat maar tot 1280*720 op onze 1366*786 schermen) maar het liep allemaal perfect vloeiend met naar ik kon inschatten minimaal 40~50 FPS. Nu is dat op zich geen recente of ultrazware game, maar ik was toch onder de indruk - de hele notebook heeft slechts € 479,- gekost.
Via bovenstaande link vond ik dat er nog een hele reeks games zich prima thuisvoelen op deze chip, maar dat er nog wel 'minpuntjes' zijn - zo zou OpenGL nog slecht ondersteund worden en de drivers nog niet 'on par' zijn met wat Nvidia/Ati doet, maar toch...

Betekent dit dat onboard videokaarten toch nog interessant gaan worden? Zowel de accuduur áls de performance, is geen slechte combi. Mijn GT330m slurpt mijn accu toch een stuk sneller leeg dan haar GMA HD dat doet. Ik begrijp dat recente Shooters e.d. nog een eind weg zijn, maar ik krijg nu het gevoel dat het de goede kant op gaat... :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Het zijn geen onboard kaarten, het zijn integrated videochips, of onboard chips. Zodra je met kaarten gaat werken zit je al in een behoorlijk highend segment. Zo'n Intel GMA (IGP) is niet snel, maar voor veel dingen voldoen ze prima, en ze worden met de nieuwere IGPs in bijv de nieuwe Sandy Bridge CPU's alleen maar sneller. Verwacht niet dat je er high-end op kan gaan gamen, maar iets simpels als RA3 moet wel gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jurianus
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 09-01-2018
De ingebouwde GPU die in zo'n Sandy Bridge zit, zijn op dit moment goed genoeg voor bijvoorbeeld office.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Jurianus schreef op donderdag 10 maart 2011 @ 14:02:
De ingebouwde GPU die in zo'n Sandy Bridge zit, zijn op dit moment goed genoeg voor bijvoorbeeld office.
Nou, je kunt er ook prima HDvideoacceleratie mee doen, 3Dacceleratie kan ook prima. Niet op het niveau van een 6990 natuurlijk, maar die chips kunnen echt nog best wel meekomen.
Stellen dat ze goed genoeg zijn voor office is wel een erge understatement, je kunt er veel meer mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 03:20

HTT-Thalan

technically, I'm not pedantic.

Topicstarter
Dat dus. Volgens een wat meer diepgaande review:

http://www.bit-tech.net/h...hd-graphics-performance/1

komen ze nog best aardig mee. Je moet natuurlijk goed in je achterhoofd houden dat dit een 'gratis' chip is, in die zin da je toch altijd een grafische chip in je notebook hebt zitten. Als je dan voor een Core i3 kiest, dikke kans dat deze erin zit, en voor de casual gamer is dat meer dan voldoende.

Red Alert 3 draaide bij ons dus meer dan prima, maar als ik de review moet geloven zijn zwaardere games ook geen probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jurianus
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 09-01-2018
Het handige van die chip is wel dat als je grafische kaart het heeft begeven, je altijd nog tijdelijk de ingebouwde GPU van je CPU kan gebruiken voor noodgevallen.

[ Voor 3% gewijzigd door Jurianus op 10-03-2011 16:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Depep
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 27-07 13:15
Kijk bijvoorbeeld ook eens naar de nieuwe E-350 van AMD. Qua grafische kracht, stroomverbruik en kosten erg indrukwekkend. Alleen jammer dat het CPU deel niet echt indrukwekkend is.

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JobM
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
een IGP kan de meeste spellen nog wel spelen, alleen als je de zwaarste games er op wil spelen dan zul je zien dat je beter een externe GPU kan hebben. Maar inderdaad, het gaat wel de goede kant op met de IGP's. Voor de meeste mensen heeft een IGP ook voldoende rekenkracht, alleen er zitten nog wel een paar nadelen aan: geen ondersteuning voor bepaalde dingen (denk aan: OpenGL etc.) en een IGP is (naar mijn weten, volgens mij nog nooit door iemand gelukt :P ) niet vervangbaar/uitbreidbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 22:07
Jurianus schreef op donderdag 10 maart 2011 @ 14:02:
De intel gm4500 is snel genoeg voor office, maar niet voor hd video, dat gaat prut.
Er is dus wel degelijk vooruitgang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylan93
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 22:10
De IGP kaarten van AMD zijn al heel lang volwassen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schumaster
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 05-09 13:44
Zelf in mijn budget-laptop van compaq een hd4200 onboard(of eigelijk, zoals terw-dan terecht opmerkt, integrated), waarmee ik de meeste simpele spelletjes ook prima kan spelen. Hele verbetering ten opzichte van de onboard kaartjes in mijn 2 wat oudere dell-werkstation's met onboard intel kaart....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bas-r
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 19:51
jeroen3 schreef op vrijdag 11 maart 2011 @ 00:50:
[...]

De intel gm4500 is snel genoeg voor office, maar niet voor hd video, dat gaat prut.
Er is dus wel degelijk vooruitgang.
Pardon?
Die GM4500 kan prima 1080P .mkv's op te tv laten zien, kwestie van de juiste codecs.

[ Voor 4% gewijzigd door bas-r op 11-03-2011 09:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

De GMA4500MHD in m'n notebookje (met Celeron 723) doet idd prima 1080P zonder haperingen. Nu weet ik niet of er nog verschil zit tussen de 4500 en 4500MHD, maar zelfs dat soort simpele chipjes kan dat gewoon prima doen zonder gezeik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17:39

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Even een titelfix, want "onboard kaart" is een contradictio in terminis (iets kan ofwel op kaart zitten, danwel onboard, niet allebei), en bovendien zijn onboard GPUs buiten het laptopsegment juist zo goed als niet meer bestaande. Onboard impliceert een losse chip op het moederbord, en dat zie je de laatste 10 jaar nauwelijks meer.

Het gaat hier natuurlijk om integrated GPUs (IGP's)

Titelfix dus: "Onboard kaarten worden volwassen?" -> "Integrated GPUs worden volwassen?"

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MicGlou
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 15-09 15:36
dion_b schreef op vrijdag 11 maart 2011 @ 11:31:
Even een titelfix, want "onboard kaart" is een contradictio in terminis (iets kan ofwel op kaart zitten, danwel onboard, niet allebei), en bovendien zijn onboard GPUs buiten het laptopsegment juist zo goed als niet meer bestaande. Onboard impliceert een losse chip op het moederbord, en dat zie je de laatste 10 jaar nauwelijks meer.

Het gaat hier natuurlijk om integrated GPUs (IGP's)

Titelfix dus: "Onboard kaarten worden volwassen?" -> "Integrated GPUs worden volwassen?"
Dat is volgens mij uit de lucht gegrepen, want dat is toch juist iets wat de afgelopen 10 jaar enorm is toegenomen? Een groot gedeelte van de budget- en mainstream moederborden zijn allemaal uitgerust met een onboard gpu, tot op de allerlaatste generaties. Dat zijn op de 'huidige' modellen vaak HD42xx chips voor AM3 borden en voor Intel de HD Graphics chip... onboard = onboard, alhoewel je daarin wel weer verschillende types hebt; igp of dedicated. Waarbij de IGP geheugen etc van het systeem gebruikt en een dedicated eigen geheugen heeft, deze laatste is idd flink aan het uitsterven.

[ Voor 10% gewijzigd door MicGlou op 11-03-2011 13:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• epic007
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 25-08 11:27
(dubbel)

[ Voor 95% gewijzigd door epic007 op 11-03-2011 13:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Wacht maar op de nieuwe generatie van AMD (Llano), daar zal de IGP van de i3 helemaal niets bij zijn. Voor zover nu bekend zullen de prestaties daarvan rond die van een HD5570 liggen. Dan hoef je in games zelfs niet meer de resolutie omlaag te schroeven en heb je bij niet al te zware games nog wat eye-candy ook. Intel heeft eindelijk ook in de gaten dat het belangrijk is om je platform goede grafische prestaties te geven dus ook bij hun zie ik de komende tijd nog wel vooruitgang komen. Want een paar jaar geleden leken intel-IGP's nergens op.

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17:39

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

MicGlou schreef op vrijdag 11 maart 2011 @ 13:22:
[...]

Dat is volgens mij uit de lucht gegrepen, want dat is toch juist iets wat de afgelopen 10 jaar enorm is toegenomen? Een groot gedeelte van de budget- en mainstream moederborden zijn allemaal uitgerust met een onboard gpu, tot op de allerlaatste generaties. Dat zijn op de 'huidige' modellen vaak HD42xx chips voor AM3 borden en voor Intel de HD Graphics chip... onboard = onboard, alhoewel je daarin wel weer verschillende types hebt; igp of dedicated. Waarbij de IGP geheugen etc van het systeem gebruikt en een dedicated eigen geheugen heeft, deze laatste is idd flink aan het uitsterven.
Let op m'n woordkeuze. Onboard is iets anders dan integrated.

Onboard betekent een losse chip. vrijwel altijd (enige uitzondering die ik kan bedenken is een 1996 SiS chipset) met eigen geheugen.

Integrated betekent precies dat, geintegreerd in het systeemchipset en meestal (maar niet altijd) delend in het systeemgeheugen.

Integrated is verantwoordelijk voor de overgrote meerderheid van GPUs momenteel, ik daag je uit om een mainstream moederbord met onboard GPU (dus losse chip) te vinden de afgelopen tien jaar :z

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MicGlou
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 15-09 15:36
Ik heb op je woordkeuze gelet, daar viel ik juist een beetje over... :) Zoals ik het altijd heb begrepen spreek je in eerste instantie over losse kaart of onboard... en qua onboard spreek je dan weer over integrated en/of dedicated. Waarvan de tweede idd zeer zeldzaam is geworden omdat de gpu tegenwoordig in de chipset zit en systeemgeheugen gebruikt ipv eigen geheugen. Maar goed, erg relevant is het tegenwoordig niet meer, er wordt toch begrepen wat men met onboard bedoelt? Onboard-kaart slaat idd nergens op.
Pagina: 1