OCZ Vertex 2 60GB probleem

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryKohne
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 15-08-2021
Beste medetweakers,

Ik heb hier al een maand of 7 een ocz vertex 2 60GB in mijn systeem hangen.
Sinds een week heb ik de meest rare problemen en ben er nog steeds niet echter wat de problemen eigenlijk veroorzaakt!

Het gaat om het volgende:

Ik heb vorige week windows 7 ultimate sp1 van technet gedownload en dit op mijn ssd geïnstalleerd.
Dit heb ik als volgt gedaan: via windows 7 x86 schijf diskpart gebruikt om al mijn schijven te cleanen.
Vervolgens met hdderase mijn vertex 2 schoongemaakt.
Toen mijn raid array opnieuw opgebouwd en windows 7 x64 via usb geïnstalleerd.
Na installatie gelijk Intel inf en rapid storage technology erop gezet en daarna drivers en windows updates geïnstalleerd.

Toen ik klaar was met de hele boel installeren bleef na half uurtje pc gebruik pc hangen.
Dit werd alleen maar erger dus heb uit frustratie hele boel leeg gewiped en ben weer overnieuw begonnen. Maar bleef met het probleem zitten :? .

Om een aantal dingen uit te sluiten heb ik op de riad array ook windows geïnstalleerd en daar heb ik dit probleem helemaal niet! :(

Memtest nacht gedraait en geeft geen fouten.

Ssd life verteld mij dat de schijf nog 100 procent is?

Heb een mail naar ocz verstuurd maar daar heb ik tot nu toe nog geen reactie op gehad.

Hardware in mijn pc:
Gygabyte GA-X58A-UD5 F6 bios
Intel i7 930
Corsair CM3X2G1600C7D 6GB geheugen
OCZ vertex 2 60gb
4 WD7500AYYS-01RCA0 750GB schijven in raid0
ATI HD5970
Creative XFI Titanium Fatality pro
En dit alles word gevoed door een coolermaster silent pro 700 watt

Alle drivers zijn up to date firmware op de ssd is 1.24
Op dit moment blijft de pc soms na 5 minuten gebruik gewoon hangen soms pas na een half uur.
Zie geen blauw scherm staat gewoon ineens vast en soms gaat alles ineens ff heel traag en blijft dan ineens hangen!

Alles draait btw op stock speeds.

Waar zou dit aan kunnen liggen?

| Victory is reserved for those who are willing to pay it's price | To become your own champion, believe and achieve |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mipje
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 25-04 11:05
ik zie dat je raid aan hebt, dat betekend dus dat je trim support niet aanhebt?

trim je je ssd wel, 1 keer de maand uiterlijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bonsaiboom
  • Laatst online: 11:35
Zijn SSD zit niet in de raid array, dus dat zou geen probleem moeten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _H_G_
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 10-09 15:45
Wat zegt SMART? SSD Life boeit niet zo (waardeloos imho).

En misschien een keer opnieuw downloaden. Het komt wel eens vaker voor dat alles goed lijkt te werken, maar dat de download/burn toch corrupt is. Ugh, zie nu pas dat het op je HDDs wel werkt.

[ Voor 11% gewijzigd door _H_G_ op 10-03-2011 10:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bigs
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Mipje schreef op donderdag 10 maart 2011 @ 03:09:
ik zie dat je raid aan hebt, dat betekend dus dat je trim support niet aanhebt?

trim je je ssd wel, 1 keer de maand uiterlijk
Ik neem aan dat je systeem niet compleet vastloopt omdat je geen TRIM gebruikt op je 7 maanden oude SSD.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryKohne
Ik gebruik hiervoor forcetrim wat ik heb gevonden op het ocz forum

| Victory is reserved for those who are willing to pay it's price | To become your own champion, believe and achieve |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Post een AS SSD screenshot waarbij de driver zichtbaar is die je gebruikt op je SSD. Als je in IDE modus zit, kunnen TRIM requests de I/O blokkeren voor meerdere seconden. De oplossing voor dit probleem is om AHCI te draaien, waarbij 32 requests tegelijk kunnen worden verwerkt ipv 1 tegelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mipje
Bonsaiboom schreef op donderdag 10 maart 2011 @ 08:48:
Zijn SSD zit niet in de raid array, dus dat zou geen probleem moeten zijn.
Hij heeft een raid array dus hij heeft geen achi, en dus geen trim, er zijn eer paar sdd's die wel kunnen trimmen met een raid instelling *mits de ssd er zelf niet in zit. maar daar valt deze niet onder.
_H_G_ schreef op donderdag 10 maart 2011 @ 09:42:
Wat zegt SMART? SSD Life boeit niet zo (waardeloos imho).

En misschien een keer opnieuw downloaden. Het komt wel eens vaker voor dat alles goed lijkt te werken, maar dat de download/burn toch corrupt is. Ugh, zie nu pas dat het op je HDDs wel werkt.
SSD life laat de SMART zien, dus het boeit allebij evenveel.
Bigs schreef op donderdag 10 maart 2011 @ 09:43:
[...]

Ik neem aan dat je systeem niet compleet vastloopt omdat je geen TRIM gebruikt op je 7 maanden oude SSD.
Ik ook niet, maar alles is mogelijk, en die schijf moet hoe dan ook nodig getrimmed worden.
Verwijderd schreef op donderdag 10 maart 2011 @ 13:45:
Post een AS SSD screenshot waarbij de driver zichtbaar is die je gebruikt op je SSD. Als je in IDE modus zit, kunnen TRIM requests de I/O blokkeren voor meerdere seconden. De oplossing voor dit probleem is om AHCI te draaien, waarbij 32 requests tegelijk kunnen worden verwerkt ipv 1 tegelijk.
Ja maar als hij ACHI gaat draaien kan hij zijn raid array niet meer gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

In de Intel drivers kun je dacht ik aangeven of NCQ ingeschakeld moet worden of niet, daar zou je naar kunnen kijken of die toevallig uitgeschakeld staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _H_G_
Mipje schreef op donderdag 10 maart 2011 @ 16:29:
SSD life laat de SMART zien, dus het boeit allebij evenveel.
Ik zie alleen een lifetime waarde gepost. Misschien heeft TS niet naar de SMART waardes gekeken en gaat er van uit dat bij 100% het allemaal wel goed zit. Al weet ik niet hoe goed de lifetime waarde is bij de huidige firmware. In het verleden is het al gebleken dat er hele rare waardes uit de vertex 2 komen rollen.

En over het algemeen betekent RAID dat AHCI ook aan staat (het zou raar zijn als het elkaar zou uitsluiten) en dat trim gewoon werkt voor non-raid-members. Ben benieuwd waar je gevonden hebt dat een vertex 2 dat niet zou doen?

Trimmen is leuk, maar dan zou een secure erase zeker ook resultaat moeten geven. Zelfs als ie nooit trimt dan moet een Sandforce nog redelijk presteren. Het is juist een van de controllers die niet veel degradeert.

TS kan ook de toolbox van ocz gebruiken. En Windows logs een keer nakijken. Als het ineens heel traag gaat, zou die best wel eens wat timeout errors kunnen bevatten (met indicatie waar het vandaan komt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryKohne
Dank voor jullie reactie's, heb de ssd eruit gevist en ben ermee naar de td van mycom geweest.
Die hebben er even naar gekeken en kreeg toen gelijk een nieuwe mee.

Ding erin gehangen windows geinstalleerd en gelijk even gekeken welke firmware er op de schijf zit.
Dat bleek 1.29 te zijn. Alleen heb ik nu nog steeds dezelfde problemen. :( |:(

Ik krijg nu ernstig het vermoeden dat er toch op het moederbord iets niet goed gaat i.c.m. de ssd. :?

De windows melding die ik nu krijg voor dat het systeem vast loopt:

Gebeurtenisnaam van probleem: AppHangB1
Naam van de toepassing: explorer.exe
Toepassingsversie: 6.1.7601.17514
Tijdstempel van toepassing: 4ce7a144
Handtekening van vastlopen: 41fa
Type vastlopen: 0
Versie van besturingssysteem: 6.1.7601.2.1.0.256.1
Landinstelling-id: 1043
Aanvullende handtekening 1: 41fadc1f8214d17193ea3234bad63a5a
Aanvullende handtekening 2: 3b7f
Aanvullende handtekening 3: 3b7fd8808ad1c6b2a6243ca2d075c34e
Aanvullende handtekening 4: 41fa
Aanvullende handtekening 5: 41fadc1f8214d17193ea3234bad63a5a
Aanvullende handtekening 6: 3b7f
Aanvullende handtekening 7: 3b7fd8808ad1c6b2a6243ca2d075c34e

[ Voor 44% gewijzigd door BarryKohne op 11-03-2011 11:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _H_G_
Geen oplossing, maar zo te horen heb je nu wel een mindere (25nm) versie gekregen. Het kan ook niet anders (34nm versie maken ze niet meer). Het is maar dat je weet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mipje
nou het is dus niet het trimmen geweest, helaas voor je.

Maar ff voor de duidelijkheid, ik word hier een beetje moe van. Als je een Raid opstelling hebt kun je niet ACHI aanhebben, want je chipset is dan bezig met raid. dus ja raid sluit achi uit en vice versa. daarna is auto trim alleen mogelijk op achi. punt basta. iedergeval op deze ssd, intel heeft er een paar die auto getrimt kunnen worden in raid, mits die niet zelf in de raid zit.

ncq schakelt zichzelf aan of uit. uit als het niet mogelijk is aan als het wel mogelijk is. jij als gebruiker kan daar niets aan veranderen, of controleren of hij daadwerkelijk functioneert.

overigens denk ik niet dat het je mobo is, eerder je windows, of je drivers. aangezien de HDD het wel doet, zou het wel vreemd zijn dat hij bij de hdd wel aanslaat en bij de ssd niet.

sluit je ssd anders op een andere sata poort aan om dat iedergeval bevestigd te hebben.

[ Voor 5% gewijzigd door Mipje op 11-03-2011 15:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _H_G_
Mipje schreef op vrijdag 11 maart 2011 @ 15:00:
Maar ff voor de duidelijkheid, ik word hier een beetje moe van. Als je een Raid opstelling hebt kun je niet ACHI aanhebben, want je chipset is dan bezig met raid. dus ja raid sluit achi uit en vice versa. daarna is auto trim alleen mogelijk op achi. punt basta. iedergeval op deze ssd, intel heeft er een paar die auto getrimt kunnen worden in raid, mits die niet zelf in de raid zit.
Jammer. Ik draai trim/ncq/hotswap wel vrolijk verder met m'n SSD op een controller in RAID mode. En vele met mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[b][message=35668515,noline]Als je een Raid opstelling hebt kun je niet ACHI aanhebben, want je chipset is dan bezig met raid. dus ja raid sluit achi uit en vice versa.
Dat hangt puur van de RAID drivers af. Intel doet in elk geval AHCI/NCQ prima via RAID, dus wat je zegt is daarop niet van toepassing.
daarna is auto trim alleen mogelijk op achi.
En IDE mode. Het moet een ATA transfer mode zijn; SCSI gaat dus niet lukken. Dat is ook de reden dat op het windows platform geen TRIM mogelijk is op fakeRAID arrays; Windows ziet het als een SCSI controller en dus kunnen ATA TRIM commando's er niet naartoe.
iedergeval op deze ssd, intel heeft er een paar die auto getrimt kunnen worden in raid, mits die niet zelf in de raid zit.
Je bedoelt dat Intel controller AHCI en IDE ondersteunt voor losse disks op Intel controller die in BIOS als 'RAID' is ingesteld. De losse disks (SSDs) draaien dan in IDE of AHCI mode en dus heb je gewoon TRIM mogelijkheid op deze SSDs, die zelf geen onderdeel maken van een RAID array.

En op andere OS zoals Linux/BSD kun je gewoon TRIM onder (software) RAID gebruiken, dus het heeft niets met de SSDs te maken maar alles met het besturingssysteem en het design van de ATA drivers die TRIM moeten ondersteunen.
ncq schakelt zichzelf aan of uit. uit als het niet mogelijk is aan als het wel mogelijk is. jij als gebruiker kan daar niets aan veranderen, of controleren of hij daadwerkelijk functioneert.
Je kunt NCQ in of uitschakelen in de Intel (RST) drivers. Controleren of NCQ is makkelijk voor een SSD: bij CrystalDiskMark of AS SSD is de 4K 32/64 read score hetzelfde als de 4K read score als NCQ niet werkt. Als NCQ wel werkt, is de QD32/64 score tot 10 keer (het aantal NAND kanalen) sneller dan de normale 4K read test, die maar één kanaal tegelijk kan gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryKohne
nou het is dus niet het trimmen geweest, helaas voor je.

overigens denk ik niet dat het je mobo is, eerder je windows, of je drivers. aangezien de HDD het wel doet, zou het wel vreemd zijn dat hij bij de hdd wel aanslaat en bij de ssd niet.

sluit je ssd anders op een andere sata poort aan om dat iedergeval bevestigd te hebben.
Zojuist sdd aan andere poort gehangen en heb het probleem nog steeds. :(
Ook de raid array gewiped en dezelfde windows 7 en drivers gebruikt die ik voor de ssd heb gebruikt en dan werkt ie als een zonnetje! |:(

Wat ik overigens helemaal vergeten ben te melden is dat ik voor de problemen begonnen f7h bios op moederbord heb gehad. Toen ik op tweaktown las dat daar allerlei problemen mee waren en gigabyte ineens f7h uit de downloadsectie had verwijdert heb ik f6 er weer opgezet.

[ Voor 17% gewijzigd door BarryKohne op 11-03-2011 22:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kluyze
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Wikipedia: Advanced Host Controller Interface
Operating modes
Many SATA controllers offer selectable modes of operation: legacy Parallel ATA emulation, standard AHCI mode, or vendor-specific RAID. Intel recommends choosing RAID mode on their motherboards (which also enables AHCI) rather than AHCI/SATA mode for maximum flexibility, due to the issues caused when the mode is switched once an operating system has already been installed.[1] Legacy mode is a software backward-compatibility mechanism intended to allow the SATA controller to run in legacy operating systems which are not SATA-aware or where a driver does not exist to make the operating system SATA-aware.
Ja in de bios moet je kiezen OF AHCI OF RAID maar dat wil niet zeggen dat RAID niet dezelfde functionaliteit kan hebben!

Dan is het nog afhankelijk of je drivers trim ondersteunen indien de controller op RAID staat (als een non-raid member) Maar waar jij uithaalt dat het afhankelijk van de SSD is, is mij een mysterie. Voor de SSD boeit het niet welke mode de controller draait, als die trim commando's ontvangt dan kan die er mee om. Of er nu een RAID opstelling op dezelfde controller draait of niet, daar heeft die geen weet van.
Intel heeft een driver uitgebracht voor bepaalde chipset's om trim mogelijk te maken in RAID mode. Geen drivers voor zijn SSD's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryKohne
BarryKohne schreef op vrijdag 11 maart 2011 @ 22:05:
[...]

Zojuist sdd aan andere poort gehangen en heb het probleem nog steeds. :(
Ook de raid array gewiped en dezelfde windows 7 en drivers gebruikt die ik voor de ssd heb gebruikt en dan werkt ie als een zonnetje! |:(
Hier moet ik even op terugkomen. Vanochtend pc aangezet en loop tegen hetzelfde probleem aan. :? :X

Pagina: 1