Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PijnJoh
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 07-08 17:22
Ik heb een intel DH67CF moederbord met 4 SATA poorten en externe 1 eSATA poort. Nu wil deze inbouwen in mijn Chenbro ES34069 kast met 4 hot-swap trays. De 4 SATA poorten zullen gebruikt worden voor de hot-swap trays. De eSATA wil ik graag overhouden voor additionele opslag.

Indien mogelijk wil ik geen additionele PCIexpress kaart om extra SATA poorten te krijgen. Dit is met name omdat het een 24/7 systeem is en ik het verbruik zo laag mogelijk wil houden.

Omdat ik Windows Home Server wil gaan draaien als OS wil ik nog een schijf installeren voor de OS installatie. Ik zelf zat te denken aan een 2,5 inch SATA diskje van een paar honderd gig.

Omdat ik bij de geschetste situatie dus geen interne SATA poorten meer over heb, vroeg ik me af of het mogelijk is om een SATA (of iets anders; performance is niet zo'n issue voor het OS) schijf aan te sluiten op een interne (onboard) usb2 connector.

Hebben jullie suggesties hoe ik dit voor elkaar krijg? Misschien zijn er oplossingen die ik niet heb kunnen vinden?

Hoor het graag.

PijnJoh

Sjesus...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 00:01

SA007

Moderator Tweaking
Enige manier om een schijf aan je (interne) usb te krijgen is met een convertor ervoor.

Deze heb je al vanaf een paar euro op dealextreme bijvoorbeeld, moet je 'm alleen nog modificeren voor intern gebruik je in computer.
Zonder dit een schijf via USB aansluiten is niet mogelijk.

Je hebt wel gelijk dat het in alle gevallen trager wordt dan een direct aangesloten schijf, en vooral bij je OS schijf ga je het verschil merken, tenzij je tijdens het opstarten het hele OS wil cachen in je geheugen, maar denk niet dat bij windows home server kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Dit kan, dan moet je een externe behuizing pakken (of eigenlijk het printje daaruit) , waarmee je een SATAdisk op USB kan aansluiten. En dan kun je gewoon een dongle gebruiken die je op een interne header prikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

SATA naar USB bestaat wel, maar zo'n omvormer verwacht dan ook wel dat er de USB-stekker in een poort gestoken kan worden. Als je dat op je moederbord hebt (wat ik betwijfel, meestal zijn het pins die je kunt doorlussen naar een front bay) zou het misschien kunnen werken, mocht je BIOS het ondersteunen (het wordt geadverteerd als mass storage-apparaat)...

Veel van die SATA-naar-USB-kastjes die ik heb gezien werken alleen als de driver in het OS is geïnstalleerd, en dat gaat nogal lastig als de schijf waarop je het OS moet installeren aan dat kastje hangt. Een beetje een kip-en-ei-probleem dus.

@Jeoh:
Indien mogelijk wil ik geen additionele PCIexpress kaart om extra SATA poorten te krijgen. Dit is met name omdat het een 24/7 systeem is en ik het verbruik zo laag mogelijk wil houden.

[ Voor 15% gewijzigd door CodeCaster op 09-03-2011 21:37 ]

https://oneerlijkewoz.nl
Op papier is hij aan het tekenen, maar in de praktijk...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeoh
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 06-08 18:58

Jeoh

blaat

Kan je geen SATA-controller in je PCI-express slot duwen? Anders kan je altijd nog je eSATA slot proberen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Terw_Dan schreef op woensdag 09 maart 2011 @ 21:36:
Dit kan, dan moet je een externe behuizing pakken (of eigenlijk het printje daaruit) , waarmee je een SATAdisk op USB kan aansluiten. En dan kun je gewoon een dongle gebruiken die je op een interne header prikt.
Maar ja dan kun je die print/converter beter in de kast laten liggen en gebruiken wanneer je de 6e disk aan wil sluiten en de huidige esata gewoon gebruiken.

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Laatst online: 16:41
Windows vanaf een usb schijfje draaien kan misschien wel, maar is een aardig gepruts en zal absoluut niet bevordelijk zijn voor de snelheid van de setup. 'k Zou gewoon een cheapass 2poorts pci-express controllertje halen voor een tientje. Die dingen verbruiken echt nauwelijks wat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online
fish schreef op woensdag 09 maart 2011 @ 21:39:
[...]

Maar ja dan kun je die print/converter beter in de kast laten liggen en gebruiken wanneer je de 6e disk aan wil sluiten en de huidige esata gewoon gebruiken.
Dat is toch ook precies wat ik zeg :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Terw_Dan schreef op woensdag 09 maart 2011 @ 21:50:
[...]

Dat is toch ook precies wat ik zeg :P
oh ....

8)

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• manzonderdas
  • Registratie: Juni 2006
  • Nu online
Is de oude truuk van een CF kaart + pci adapter misschien een optie? Weinig verbruik in elk geval. (of anders, zou een revodrive een oplossing zijn?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• manzonderdas
  • Registratie: Juni 2006
  • Nu online
Anders zou ik gewoon voor een usb3 usb stick gaan, als je daarop windows geïnstalleerd kunt krijgen.

[ Voor 43% gewijzigd door manzonderdas op 09-03-2011 23:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

manzonderdas schreef op woensdag 09 maart 2011 @ 23:16:
Is de oude truuk van een CF kaart + pci adapter misschien een optie? Weinig verbruik in elk geval. (of anders, zou een revodrive een oplossing zijn?)
Of gewoon rechtstreeks aan een ide poort (ok, via een verloopje)

[ Voor 3% gewijzigd door Fish op 09-03-2011 23:37 ]

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twarp
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 14-08 22:03

Twarp

just grin...

Bord heeft geen IDE ;)

Als je snelheid een beetje in de gaten wil houden zou ik de e-sata intern voor een schijf gebruiken en de USB voor externe connectiviteit.

Meh ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 16:34
http://www.picco.nl/product_info.php?products_id=6749
Zo'n ding, en dan je USB->SATA kastje. Dan hoef je niet aan de soldeerbout.

Of zo'n ding:
http://www.delock.com/pro...13pin_USB_5pin_61701.html

MAAR, USB is niet even snel als sata!

[ Voor 7% gewijzigd door jeroen3 op 09-03-2011 23:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PijnJoh
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 07-08 17:22
Tja, USB stickie heb ik ook overwogen, maar windows wil nogal wat blijven schrijven en daar is een stick niet echt bevordelijk voor. Ubuntu server schijnt dat beter te doen dan windows heb ik begrepen, maar dat is een ander verhaal en ander topic :).

De prijs van het genoemde kaartje is prima, ik hik alleen nog steeds tegen het extra verbruik. Heeft iemand enig idee wat zo'n extra SATA kaartje verbruikt? Ik heb wel eens gelezen in het zuinige server topic dat zo'n ding 10 watt kan verbruiken. Een andere vraag die zo bij me te binnen schiet is: waarom kan ik daar wel het OS van booten en niet van een disc verbonden aan een interne usb2 connector? Driver issue geldt hier dan niet voor? En ik kan toch ook booten van een usb stick?

PijnJoh

Sjesus...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Laatst online: 16:41
Driver issue geldt hier dan niet voor? En ik kan toch ook booten van een usb stick?
Niet met een normale windows installatie. De usb driver wordt pas wat later in het bootproces geladen, itt een echte storage driver. Bij een normaal bootprocedure wordt de schijf eerst via bios instructies aangesproken, vervolgens worden de eerste bootbestanden ingelezen (ntldt, ntdetect.com, etc) waarna op een gegeven moment omgeschakeld wordt naar de betreffende driver voor de storagecontroller om verder te gaan met het proces. Bij een usb boot met windows krijg je dan een bsod (0x7b / unmountable boot device) omdat de usb driver nog niet geladen is of een reset doet van de usb bus. Er zijn wel howto's te vinden hoe dit aan te passen, vooral door veel register aanpassingen, maar lijkt me persoonlijk niet de moeite. Wat bovenstaand kaartje gebruikt weet ik niet exact, maar dat zal zeker geen 10Watt zijn. De gebruikte chip is een Sil 3132, en volgens de datasheet verbruikt deze bij z'n standaard voedingsspanning van 1.8V en S-ATA op 3Gbps nominaal 450mA, wat neerkomt op ongeveer 0.8W. Overige componentjes misschien ook nog wat, maar zal niet veel meer of minder zijn dan de hierboven genoemde S-ATA <--> USB converters.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 16:34
Het verbruik van een sata controller is te verwaarlozen als je er 7200 rpm 24/7 schijven aan hangt...
Tenzij je ingewikkelde raid constructies gaat bouwen, met pariteit enzo.

*Windows wil zichzelf NIET op een USB device installeren*
*Ubuntu wel, en deze kan prima als NAS/Webserver draaien, uiteindelijk*
Pagina: 1