Huis ,Tuin & keuken Pc gebruiker zoekt hulp

Pagina: 1
Acties:
  • 245 views

• TheWizard
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 22-01 16:19
Hoi alle Tweaker,s en enthousiastelingen hier , ik heb sind,s kort een nieuw Pc systeem en ben eigenlijk al net zoal,s velen hier best wel een liefhebber van het gebruik ervan , maar ik moet eerlijk zijn mijn technische kennis is matig tot beperkt en heb besloten om me hier te registreren om zo wellicht wat wijzer te worden van een hoop Pc technische aspecten & gebruik .

Dus verwacht veel post,s en Topic,s mogelijk van deze noob haha

Ik heb dus onlang,s een nieuw Systeem in elkaar gezet :

Asus P5Q3 De-Luxe Wifi Moederbord

Q9550 QuadCore CPU

Ati Radeon DK 4870 1 Gig Vga

SAMSUNG HD502IJ ,500 GB , 2 harde schijven

Corsair CMX8GX3M2A1333C9 4 Ram Modules in totaal 16 Gig RAM in D,Channel

HX Corsair 750 W PSU

mijn Systeem is nu Windows 7 , 64 B , en heb gekozen voor dit systeem omdat ik nogal wat zware Applicaties en dingen draai , vooral het geheugen is belangrijk voor mijn gebruik , mijn doel is eigenlijk om er een stabiel systeem van te maken en het hoeft eigenlijk niet zwaar over-geklokt te worden als het stabiel draait ben ik blij :) ook alsmede omdat mijn Tech Know how begrenst is , dus ik hoop dat ik hier op de juist e plaat,s ben voor wat vragen , vriendelijk bedankt bij voorbaat .

ik hoop dat ik het juiste sub forum heb gekozen voor mijn topic en niet op de verkeerde plaat,s vragen stel ^^

Mijn Ram specificatie zegt dat het op de fabrieks instelling de latencie heefd 9-9-9-24 , maar als ik in Everest kijk dan wordt daar aangegeven dat alle 4 de modules op verschillende latencies lopen , is dat wel goed voor systeem stabiliteit ?

Ik heb het laatste Bios geflasht niet lang geleden en alle setting,s staan op Default op een aantal setting,s na

ik heb het systeem nu een Week draaien en heb inmiddels 2 BSOD,s gehad , ik weet niet waar het aan licht , ik heb geprobeert gebruik te maken van de de-bug tools om de mini dump,s en XML bestanden proberen te begrijpen die je krijgt na een BSOD , maar het lukte me niet om daar wijzer uit te worden

Mijn Ram staat niet op de QVL lijst van de Asus Mobo Specificatie , maar het gekke is op de corsair Site wordt het wel als compatible aangegeven , ik wil nog wel een keer Memtest draaien , maar ben niet bekend met de waarden die erin worden aangegeven .

Er is me ook gezecht op de Asus Forum,s waar ik redelijk actief ben dat ik wellicht met mijn set -up de FSB Voltage iet,s moet verhogen , en de Ram modules ipv 1.5 V waar het nu op staat te verhogen naar 1.6 , en dat soort dingen , dit zijn exact de dingen waar ik niet bekend mee ben en ben angstig om iet,s te veranderen wat mogelijk dingen sloopt

Als er mensen zijn die dit lezen en wellicht een constructieve mening /suggestie over hebben zou ik dat zeer waarderen :)

vriendelijke Groet Frank

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Bottom line, zolang memtest maar geen errors geeft zit je goed met je mem.(wel ff een paar runs leten draaien)

Naast dat je bsod blauw is staat er ook relevante info in daar zou je wat meem kunnen doen, a) googlen, b)kom je er niet uit post je het hier even en vertel je waar je moeite mee hebt)

Iperf

• TheWizard
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 22-01 16:19
Dankje voor de vlugge reactie fish

ok dat zal ik doen als het weer gebeurt !

• Rone
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

Rone

Moderator Tweaking
TheWizard schreef op woensdag 09 maart 2011 @ 20:40:
[...]

mijn doel is eigenlijk om er een stabiel systeem van te maken en het hoeft eigenlijk niet zwaar over-geklokt te worden als het stabiel draait ben ik blij :) ook alsmede omdat mijn Tech Know how begrenst is , dus ik hoop dat ik hier op de juist e plaat,s ben voor wat vragen , vriendelijk bedankt bij voorbaat .
Kennis verkrijg je door je in zaken te verdiepen. Begin daar dus eerst eens mee, alvorens je systeem te gaan overklokken. Nergens in je openingspost zie ik terug of de BSOD's zich altijd voordoen, of alleen wanneer je het systeem overgeklokt hebt. Een essentieel verschil.

Neem daarom om te beginnen eens een kijkje in de Hangen en Opstartproblemen troubleshooter.
Mijn Ram specificatie zegt dat het op de fabrieks instelling de latencie heefd 9-9-9-24 , maar als ik in Everest kijk dan wordt daar aangegeven dat alle 4 de modules op verschillende latencies lopen , is dat wel goed voor systeem stabiliteit ?
Onmogelijk. Het geheugen in één systeem heeft altijd dezelfde timings. Die kun je niet onafhankelijk van elkaar instellen. Wat jij waarschijnlijk ziet is de SPD-informatie, daarover meer in RAM FAQ » SPD.
Er is me ook gezecht op de Asus Forum,s waar ik redelijk actief ben dat ik wellicht met mijn set -up de FSB Voltage iet,s moet verhogen , en de Ram modules ipv 1.5 V waar het nu op staat te verhogen naar 1.6 , en dat soort dingen , dit zijn exact de dingen waar ik niet bekend mee ben en ben angstig om iet,s te veranderen wat mogelijk dingen sloopt
Volgens de specificaties dient je geheugen op 1,65V te draaien, dus is de kans klein dat je daar verder schade mee kunt aanrichten. Het geheugen is er juist voor gemaakt.

Al met al is dit een behoorlijk basic topic en zul je je toch eerst wat meer moeten inlezen, zeker als je al plannen hebt te gaan overklokken. Neem daarom de Overclocking & Tweaking FAQ eens goed door, naast eerdergenoemde topics. Als je later tegen problemen aanloopt kun je altijd nog een topic openen, maar zorg er dan voor dat deze voldoet aan de eisen zoals genoemd in Het algemeen beleid. :)

PC1: 9800X3D + RX 9070 XT || PC2: 5800X3D + RTX 3080 || Laptop: 7735HS + RTX 4060

Dit topic is gesloten.