Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xymox
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 30-09 08:35

Xymox

Determinism rulez !

Topicstarter
Ik gebruik al jaar en dag Adobe Premiere voor het bewerken van mijn video's geschoten met DV camcorders.

Ik creëer een video archief, waarbij ik al het materiaal bewaar as-is, dus in het originele formaat. Vanuit dit archief maak ik dan specifieke video's op DVD of blueray.

De eerste stap is het 1:1 overzetten van de tape. Dan in Premiere wat simpel knip en plakwerk waarbij ik scenes inkort, samenvoeg of juist splits. Geen effecten, overgangen of andere bewerkingen.
Premiere gebruikt voor DV bestanden het zogenaamde "smart rendering", waarbij ik de gewijzigde scenes weer als DV format opsla en geen kwaliteitsverlies krijg. Juist de bedoeling bij een archief.
Nadat de bewerkte DV bestanden zijn opgeslagen gebruik ik freeware tools om uit de DV-avi's de datecode te extracten. Dit bevat de datum/tijd van de scenes en bewaar ik naast de video bestanden als srt of sub bestand.

Later kan ik dan op een mediaplayer of op de PC de bestanden bekijken en de datum/tijd weergeven wanneer de scene geschoten is. Later gebruik ik ook deze srt bestanden om met Adobe Encore een DVD subtitle track te maken zodat ook deze informatie te zien is op een DVD speler.

Werkt perfect.

Maar nu ben ik overgestapt op een HD camcorder. Deze slaat de video's op in AVCHD format, als .MTS bestanden.

Uiteraard wil ik de beschreven procedure voor DV avi's ook gebruiken voor dit nieuwe HD materiaal.
Maar nu komt het issue.

Jammergenoeg ondersteunt Adobe Premiere CS5 geen "smart rendering" van AVCHD bestanden.
Het resultaat van het simpele knip en plakwerk wordt altijd transcoded naar een ander format. Het is niet mogelijk de bron .mts na bewerking als .mts op te slaan waarbij Premiere de inhoud en de datecode stream met rust laat.

Ik zoek dus een alternatief.

Het moet een tool zijn waarbij je mts bestanden kan knippen, plakken, cutten en het resultaat als .mts opslaat waarbij er geen transcoding plaatsvindt en de datecode stream niet verloren gaat.
Met een ontbrekende datecode stream ben ik later nooit meer in staat te achterhalen wat de datum/tijd is van een scene en kan ik geen srt bestanden genereren.

Wie heeft er ervaring met dergelijke tools?

Intel i9-9900K | MSI MPG Z390 Gaming Pro Carbon | MSI RTX 2080Ti Gaming X Trio | Ballistix Sport LT (32GB) | MSI Optix MAG274QRF-QD 1440p | Samsung 970 EVO Plus (2TB) | NZXT Kraken X52 | Valve Index | Fractal Design R6 | Synology DS420j