Ohms?!

Pagina: 1
Acties:

• Hydraulik-Phunk
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21-12-2024

Hydraulik-Phunk

Hail to the king, baby

Topicstarter
Vanmiddag gleed bij mij het boekje met restpartijen van conrad door de bus. Nu wil ik zelf een subwoofer gaan maken, en er staan een paar leuke luidsprekers in.
MAAR, hoe was het ook al weer? Ik geloof dat de sub uitgang op mn versterker 6 ohm is, dan kan ik toch een woofer van >6 ohm aansluiten en bij bijv. 2 ohm kan mn versterker kuren krijgen zeg maar.
Heb ik het bij het rechte eind of zeg je van nee ?

dank u

Screw you guys, I'm goin' home! >_>

Verwijderd

de impedantie van je speaker is niet zo heel belangrijk...wel worden veel versterkers instabiel als je ze belast met minder dan 2 ohm...

• Dennis
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 12:53
Op Friday 16 March 2001 18:54 schreef Fatboy_of_Nirvana het volgende:
de impedantie van je speaker is niet zo heel belangrijk...wel worden veel versterkers instabiel als je ze belast met minder dan 2 ohm...
Je zegt nu wel dat het niet zo belangrijk is, maar dit is het wel. Je versterker moet natuurlijk wel de juiste impedantie ondersteunen. Het meest gangbare formaat is 8 ohm, dus dan kun je alle luidsprekers van 8 ohm of meer aansluiten.

Wil je eentje tussen 4 en 8 ohm dan moet je dus op maximaal 4 ohm aansluiten. De vraag is natuurlijk of je versterker dit ondersteunt, maar steeds vaker zie je daar schakelaartjes voor.

Als je meerdere speakers wilt aansluiten, dan moet je dus de helft ervan nemen. Normaal voor 8 ohm dus je schakelaar op 8 ohm, sluit je twee 8 ohm luidsprekers aan dan moet je dus maximaal 4 ohm nemen.

Dit lijkt me wel duidelijk zo, vooral voor de mensen die nog niet weten hoe het zit.

• SG
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 12:04

SG

SG surft naar info hardewaren

Bij car audi heb je verserkers die 1 Ohm stabiel zijn

als je 4 ohm sub 500Watt hangt aan een 8 Ohm 400watt versterker dan vraagt die sub bij klippen 800 watt als die versterker het leveren kan heeft ie geen termische beveiliging dan kan die kapot gaan en als ie er te zwak voor is dan gaat ie veel eerder al klippen om dat de voeding het niet kan leveren

X399 Taichi; ThreadRipper 1950X; 32GB; VEGA 56; BenQ 32" 1440P | Gigbyte; Phenom X4 965; 8GB; Samsung 120hz 3D 27" | W2012SER2; i5 quadcore | Mac mini 2014 | ATV 4g | ATV 4K

• nova
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13-08 16:20
Als je twee speaker van 4Ohm in serie zet heb je 8 Ohm.
Wat wel grappig is als je nou een versterker heb je een versterker die 8 ohm aankan en daar hang je speakers van 4 aan dan krijg je het dubbele vermogen alleen kan wel je versterker doorbranden.
Vandaar dat je vaak bij (auto)versterkers een fannetje ofzo ziet.

"Like almost everyone who uses e-mail, I receive a ton of spam every day. Much of it offers to help me get out of debt or get rich quick. It would be funny if it weren't so irritating." - Bill Gates

Verwijderd

Volgens mij "vraagt" een speaker geen vermogen... Maar levert een versterker het vermogen en moet de speaker er maar wat mee doen zeg maar...

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 19-08 20:51

Jag

Iedereen eerst ff de link volgen die uibeltje gaf, daar staat het in principe al in uitgelegd.

Jag

Verwijderd

Op Friday 16 March 2001 20:37 schreef dennisdotcom het volgende:
Als je meerdere speakers wilt aansluiten, dan moet je dus de helft ervan nemen. Normaal voor 8 ohm dus je schakelaar op 8 ohm, sluit je twee 8 ohm luidsprekers aan dan moet je dus maximaal 4 ohm nemen.
Behalve als je ze in serie zet natuurlijk, dan wordt de weerstand opeens 16 ohm, of maak ik nou een denkfoutje??

• SG
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 12:04

SG

SG surft naar info hardewaren

Op Saturday 17 March 2001 12:09 schreef Techieguy het volgende:
Volgens mij "vraagt" een speaker geen vermogen... Maar levert een versterker het vermogen en moet de speaker er maar wat mee doen zeg maar...
De speaker belast de verserker.
Volgens jouw zou een 1000Watt RMS versterker aan 1MegaOhm weerstandje 1000Watt RMS geven
dacht ut niet

X399 Taichi; ThreadRipper 1950X; 32GB; VEGA 56; BenQ 32" 1440P | Gigbyte; Phenom X4 965; 8GB; Samsung 120hz 3D 27" | W2012SER2; i5 quadcore | Mac mini 2014 | ATV 4g | ATV 4K

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 19-08 20:51

Jag

Als je een geleider, zoals een speaker, aansluit op de nul en fase, dan gaat er gewoon een stroom lopen en wordt er vermogen gedissipieerd.
Al die termen van belasten zijn een beetje onzinnig.

Jag
Pagina: 1