Toon posts:

Laserpistool: redactie slordig met eenheden

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
nieuws: Zelfgemaakt laserpistool schiet door plastic

Het gaat hier om een laserpistool die korte pulsen infrarood licht 'afschiet'. Die pulsen hebben een bepaald vermogen (W) en een bepaalde energie (J oftewel Ws), met als simpele omrekenformule J = W x tijd (s).

In het artikel staat echter:

De puls infrarood licht die door het pistool wordt afgeschoten heeft volgens Priebe een energie-equivalent van 1 megawatt, maar het is aannemelijker dat het hier om 1 kilowatt gaat.

De auteur weet dus niet het verschil tussen vermogen en energie. Hij neemt maar aan dat Priebe het wel fout zal hebben met zijn 1MW, waarschijnlijk omdat hem dat een beetje veel lijkt. Een zeer korte impuls kan echter best 1MW aan vermogen hebben, zoals ook blijkt uit de reacties onder het artikel.

Hierdoor wordt het een beetje een raar en gammel artikel.

Eigenlijk verwacht ik van T.net dat dit soort basale vergissingen niet gemaakt worden.

Verwijderd

offtopic:
Even los van de feedback - we staan slechts één account per persoon toe. Verdere reacties svp met je originele account :)

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 09-03-2011 23:16 ]

• Sphere-
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 28-08-2025
Zoals gewoonlijk weet de redactie niet goed om te gaan met zaken waar ze niet deskundig zijn en doen ze niks aan het artikel ook al is er feedback dat er dingen niet kloppen. (Men zal nu vast willen reageren dat de redacteur een dag vrij heeft ofzo maar ik zie niet in waarom een andere redacteur dit niet kan fixen.).

• Wilbert de Vries
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 01-02 21:58

Wilbert de Vries

Ex-hoofdredacteur
Sphere- schreef op donderdag 10 maart 2011 @ 13:09:
Zoals gewoonlijk weet de redactie niet goed om te gaan met zaken waar ze niet deskundig zijn en doen ze niks aan het artikel ook al is er feedback dat er dingen niet kloppen. (Men zal nu vast willen reageren dat de redacteur een dag vrij heeft ofzo maar ik zie niet in waarom een andere redacteur dit niet kan fixen.).
Shit, mijn excuus weggekaapt. Ik waarschuw de auteur even.

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
Fijne insinuaties in dit topic :>

In ieder geval, er werd getwijfeld of de condensatoren een dergelijk vermogen wel kunnen leveren, ondanks dat de tijdsduur (100ns in dit geval) erg kort is. De uiteindelijke hoeveelheid energie valt erg mee, maar de vraag is dus of de condensatoren die hoeveelheid energie in die korte tijd af kunnen geven.

Edit: ik zal het in ieder geval aanpassen. Opzich mag je er natuurlijk wel vanuit gaan dat de maker weet wat ie aan het doen is :)

[ Voor 46% gewijzigd door RoD op 10-03-2011 17:41 ]

• Grrrrrene
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
RoD schreef op donderdag 10 maart 2011 @ 17:28:
Fijne insinuaties in dit topic :>

In ieder geval, er werd getwijfeld of de condensatoren een dergelijk vermogen wel kunnen leveren, ondanks dat de tijdsduur (100ns in dit geval) erg kort is. De uiteindelijke hoeveelheid energie valt erg mee, maar de vraag is dus of de condensatoren die hoeveelheid energie in die korte tijd af kunnen geven.

Edit: ik zal het in ieder geval aanpassen. Opzich mag je er natuurlijk wel vanuit gaan dat de maker weet wat ie aan het doen is :)
Naja, dat je twijfeld aan die 1MW vind ik opzich niet zo gek, maar waar je dan geheel uit de lucht gegrepen "het zal wel 1kW zijn" vandaan haalt... Zoiets moet je wel enigszins onderbouwen, want nu klinkt het als een lukraak gekozen getal :) Bovendien: zoals het nu verwoord is, leg je de verantwoordelijkheid voor die correctheid bij de maker van dat apparaat neer en zal de community misschien wel kritisch reageren...

Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards

Pagina: 1