ScytheMugen 2 vs heatspreaders

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SanderH_
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 11:49
Aangezien de B3-versies van de Sandy Bridge mobo's beginnen binnen te sijpelen wil ik langzaam maar zeker de onderdelen voor mijn upgrade bestellen.

Specs:

#ProductPrijsSubtotaal
1Lian Li PC-7FNW€ 96,90€ 96,90
1Intel Core i5 2500K Boxed€ 182,07€ 182,07
1G.Skill Ripjaws F3-10666CL9D-8GBRL€ 66,81€ 66,81
1Asus P8P67€ 128,50€ 128,50

Er is echter nog één iets waar ik over twijfel.

Voor 10 EUR meer kan ik Corsair Vengeance geheugen krijgen die:

- Eveneens op 1.5V draait (ideaal voor Sandy Bridge)
- Iets sneller is, 1333 <-> 1600 (verwaarloosbaar volgens velen, maar het is altijd leuk als je wilt benchen of OC'en)
- Er iets leuker uitziet

Ik wil in de toekomst gaan overclocken en hierbij had ik een Scythe Mugen 2 (of 3) in gedachten. Nu heb ik ééns de proef op de som genomen en enkele winkels een mail gestuurd en gepeild naar ervaringen met de combinatie Vengeance / Scythe Mugen. Als er mij het iemand zou moeten kunnen vertellen, zijn het wel mensen die dagelijks systemen assembleren dacht ik. Mijn bevindingen:

- Winkel A: Neen, dit gaat helemaal niet.
- Winkel B: Fluitje van een cent, gewoon de ventilator 1-2 cm naar omhoog doen
- Winkel C: Misschien, maar wij raden een andere koeler aan die dubbel zo duur is

Volgens mij kan ik de koeler gewoon een kwartslag draaien en dan de ventilator zo monteren dat hij aan een andere kant zit. Deze hoeft toch enkel lucht aan te zuigen en deze over de heatpipes te blazen om zo te koelen (of zie ik dit verkeerd).

Wat zouden jullie nu doen in mijn plaats en waarom :)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spaiker
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 12-09 10:33
Deze heb ik er nu insteken. Ik krijg de mugen erin, mits ik de fan aan de onderkant hang.
Ik zal een foto trekken om aan te tonen zoals ik het nu heb :)

Afbeeldingslocatie: http://img852.imageshack.us/img852/4567/downloadr.jpg

Zoals je ziet heb ik enkel een Pull configuratie staan hier. Moederbord is wel een Asrock P67 Extreme 4. Als je de koeler een kwart slag draait, dan zit de fan op 1 mm van de grafische kaart af, en anders als je hem naar achter (links) wilt laten blazen, dan hangt je fan boven je eerste 3 ram sloten.

Daarom heb ik deze koeler besteld:
Scythe Grand Kama Cross
Daar kan het ram normaal gezien wel vlot onder.

Zoals het nu is is het echt geen zicht, en de koelprestaties laten eigenlijk ook de wensen over. Aan jou de keuze ;)

[ Voor 69% gewijzigd door Spaiker op 09-03-2011 18:35 ]

Drive it like you stole it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gerjaknut
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 29-04 07:31
Ik heb voor mijn pc een zalman cnps10x performa gekocht. Goede koeler (momenteel 30 c). Ken beide koelers omdat ik de scythe op de pc van mijn moeder heb gezet. Qua prestaties zijn ze naar mijn weten zo goed als gelijk. De zalman heeft als voordeel dat deze een stuk minder breed is. De fan is zonder weerstandje (wordt meegeleverd) wel aardig luid ca. 35 dB. Met het weerstandje is wordt de processor niet gek veel warmer. De flex is ook een optie... Deze wordt zonder fan meegeleverd dus daarmee is er meer dan zat bewegingsvrijheid. De scythe hangt overigens zo goed als volledig over de eerste 2 geheugensloten heen. De zalman blijft met fan er net voor.

[ Voor 10% gewijzigd door gerjaknut op 09-03-2011 18:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 11-09 17:01

M2M

medicijnman

Gewoon ventilator op de andere kant zetten. Of je geheugenheatspreaders dremelen.

-_-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spaiker
M2M schreef op woensdag 09 maart 2011 @ 18:32:
Gewoon ventilator op de andere kant zetten. Of je geheugenheatspreaders dremelen.
Dan heeft het geen 'looks' meer zoals de TS al aangaf als reden te hebben deze te kopen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SanderH_
Spaiker schreef op woensdag 09 maart 2011 @ 18:37:
[...]

Dan heeft het geen 'looks' meer zoals de TS al aangaf als reden te hebben deze te kopen ;)
Geen looks meer en misschien veel belangrijker, geen garantie meer :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gerjaknut
misschien nog wel belangerijker is dat het meestal ten koste gaat van je airflow

[ Voor 14% gewijzigd door gerjaknut op 09-03-2011 18:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saturnus
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online
Het design van het moederbord dat jij (TS) gaat nemen lijkt wel wat op die ik hier heb. Mugen 2 in lengte erop zetten en je houdt overal genoeg ruimte over. Zie laatste paar foto's in productreview: Cougar A 450 review door Saturnus.
KHX2000C9D3T1K2/4GX heatspreaders zijn nog een stuk groter dan die van de Corsair Vengeance. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 11-09 17:01

M2M

medicijnman

Spaiker schreef op woensdag 09 maart 2011 @ 18:37:
[...]

sorry, ik wist niet dat er ook nog mensen waren die een raam in hun pc hadden zitten :F ;)

En laten we verder eerlijk zijn, als je je geheugen buiten specs draait, heb je daar meestal geen garantie voor.

-_-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yzx
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 10-09 13:50

yzx

Spaiker, hoe het je je mugen zo gekregen? :D want mijne staat anders om.
Zoals je kunt zien of niet ( ff geen digitale camera bij de hand dus ik met GSM gemaakt )

Afbeeldingslocatie: http://i53.tinypic.com/1e03s0.jpg
Ff papiertje kun je beter zien waar mijn geheugen op hoogste punt zit, de fan zit er dus maar voor 0,5cm van af maar de vinnen steken er 2cm boven uit :X

hoop dat dit een beetje helpt, moederbord is een Asus Crosshair IV formula btw :+

[ Voor 8% gewijzigd door yzx op 09-03-2011 18:56 ]

Hey, waar is Perry? III Hoezo Mentos verslaving ? III

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boers706
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 13-09 13:20
Je kunt ook gewoon net als mij, deze kopen:

pricewatch: Kingston HyperX KHX1600C9D3K2/4GX

En deze draait bij mij ook gewoon op 1600 Mhz @ 1,5 volt. Gweoon in de bios XMS profiel laden, en daarna het voltage terug zetten naar 1,5 volt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saturnus
  • Niet online
yzx schreef op woensdag 09 maart 2011 @ 18:54:
Spaiker, hoe het je je mugen zo gekregen? :D want mijne staat anders om.
Dat is een Intel socket.
Afbeeldingslocatie: http://www.xsreviews.co.uk/images/Scythe-Mugen2/Small/Assembly-clip.JPG

(Valt gewoon 90 graden te draaien voor zover ik kan zien.)

[ Voor 39% gewijzigd door Saturnus op 09-03-2011 19:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yzx
  • Laatst online: 10-09 13:50

yzx

Saturnus schreef op woensdag 09 maart 2011 @ 19:04:
[...]

Dat is een Intel socket.
[afbeelding]

(Valt gewoon 90 graden te draaien voor zover ik kan zien.)
AH bedankt om dit uittewijzen :P

En 90°C draaien ging niet op AMD socket dacht ik, kreeg je hem niet meer in de backplate

[ Voor 11% gewijzigd door yzx op 09-03-2011 19:05 ]

Hey, waar is Perry? III Hoezo Mentos verslaving ? III

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spaiker
Ik heb gewoon de mugen op die manier vastgemaakt en de fan er toen pas op gemonteerd? :)
Vrij omslachtige oplossing, maar ik kan niet wachten totdat ik mijn andere koeler binnenkrijg. Op dit moment rust de heatsink van het ram tegen de koelvinnen vd mugen. Als zie je dat niet op de foto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Imprezzion
  • Laatst online: 04-09 14:30

Imprezzion

E92 320i & 307CC

- Winkel B: Fluitje van een cent, gewoon de ventilator 1-2 cm naar omhoog doen.

Werkt prima. Bijna geen verlies qua koelprestaties, alleen pas op dat het past omwille je sidepanel.

~ 9800X3D @ 5.5Ghz eCLK + PBO ~ Arctic LF2 240 CPU ~ Crosshair X670E Gene ~ 32GB Dominator Titanium @ 6400C26 FCLK 2200 ~ Zotac RTX 5080 SOLID OC @ 3285 core 18000 VRAM ~ Corsair 2500X ~ Dark Power Pro 11 1000w ~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gerjaknut
Waarom zo'n grote tegenover een wat kleinere? veel gemakkelijker en je kan er best dezelfde resultaten mee krijgen

Hier heb je een plaatje van hoe de zalman eruit ziet. Stukken kleiner en het geheugen kan er net voorlangs
http://img704.imageshack.us/img704/390/photo0061j.jpg

[ Voor 158% gewijzigd door gerjaknut op 09-03-2011 19:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SanderH_
De koelprestaties van een Zalman zullen altijd een stuk lager liggen dan die van de Mugen vrees ik. Dat ik later een Mugen neem staat zo goed als vast. De vraag blijft natuurlijk of het de moeite is om het Vengeance geheugen te nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gerjaknut
hoezo liggen deze een stuk lager als ik vragen mag?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SanderH_
Ik vind nu niet direct een review of een benchmark die deze twee vergelijkt, maar de Scythe Mugen wordt toch, mede door zijn uitstekende prijs/kwaliteit-verhouding, aanzien als één van de betere luchtkoelers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gerjaknut
daar ben ik het mee eens, de prijs/kwaliteitsverhouding is goed al dan niet top. Echter door de grootte van deze koeler is het een compleet onhandig blok. De cnps10x performa die ik daarentegen heb is 2x zo klein koelt goed al dan niet super en is volgens mij een paar eurootjes duurder. Ik heb zitten twijfelen maar ik had toch liever een iets duurdere koeler dan een groot onhandig blok in mijn kast

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SanderH_
Ondertussen nog een paar winkels gecontacteerd en ik blijf maar tegenstrijdige antwoorden krijgen. Zucht.

Voor alle veiligheid ga ik dan maar voor de RipJaws gaan.

[ Voor 22% gewijzigd door SanderH_ op 10-03-2011 13:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saturnus
  • Niet online
Heb je mijn post gelezen?
Als je plaatjes naast elkaar legt en even rekent weet je het snel genoeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SanderH_
Als je 100 % zeker bent dat jouw mobo ongeveer dezelfde "maten" heeft als een P8P67 wil ik je graag vertrouwen.

Dus dan monteer ik de Scythe Mugen in de lengte en plaats ik de koeler ook onderaan? Heeft dit geen negatieve invloed op de koelprestaties?

Ik heb toch redelijk veel reacties gekregen dat het niet zou passen trouwens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spaiker
Ligt er natuurlijk ook aan of je je grafische kaart vanboven steekt, en of je in het eerste slot iets kwijt wilt. Als dit het geval is denk ik niet dat je het moet gaan proberen, tenzij je een oplossing zoals mij niet erg vindt ;)

Als je de Mugen echt zo wilt zoals het moet, zou ik voorstellen dat je de koeler een beetje mod, door de onderkant van de koelvinnen af te slijpen/vijlen/snijden. En je koeler wat hogen te hangen (de fan).

[ Voor 31% gewijzigd door Spaiker op 10-03-2011 14:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SanderH_
Ik heb een gewone PCI-e kaart (Radeon HD5670) en heb voor de rest geen PCI-e kaarten. Dus ik neem aan dat ik ze in beide sloten kwijt kan, en dus liefst in het onderste (groen omkaderd):

Afbeeldingslocatie: http://dl.dropbox.com/u/1255660/mobo%20layout.png

[ Voor 8% gewijzigd door SanderH_ op 10-03-2011 14:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saturnus
  • Niet online
Op het moment dat de fan er nog niet op zit kan je met wat geluk het PCIEX1_1 slot en sowieso de rechter geheugenbanken nog wel gebruiken.
De fan kan zeer waarschijnlijk niet rechts, en niet onder als je PCIEX16_1 wilt gebruiken.
Boven en links moet kunnen. Die heatsinks lijken kleiner dan mijn grote onder het socket.

100% zeker weten...nee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spaiker
Ik heb spijt van mijn aankoop van Corsair Vengeance. Snel is het wel, ziet er ook goed uit (enkel op foto's dan, want heb geen window) maar het is gewoon te hoog. Nu heb ik wederom 35 euro kunnen uitgeven om een fatsoenlijke koeling te hebben..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SanderH_
Kon je niet gewoon de koeler plaatsen zoals Saturnus dit heeft gedaan? Of zorgt dit voor problemen met de airflow?

Of iemand die mij kan vertellen of ik uberhaupt problemen zal ondervinden door de fan te verplaatsen?

[ Voor 31% gewijzigd door SanderH_ op 11-03-2011 12:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aardwolf
  • Laatst online: 13-09 12:37
@ Sander: Ik denk dat als je de fan noodgedwongen 1,5 cm hoger moet hangen weinig uitmaakt. Zeker als je aan de andere kant wel de mogelijkheid hebt om nog een fan te laten aanzuigen, zodat een pushpull ontstaat. Mij lijkt het niet erg effectief als je er slechts 1 fan aan kunt laten zuigen, al is het natuurlijk weer beter iets dan niets.

Ik vroeg mezelf dit ook allemaal al af en ik hoop dat ik mijn setup/probleemstelling hieronder even mag beschrijven (ondanks dit iets anders is als de setup van de TS, maar wel op hetzelfde neerkomt).

Over een tijdje wil ik een P8P67 Deluxe aanschaffen en eigenlijk het liefst tezamen met Corsair Vengeance omdat ik die eigenlijk als enige er mooi uit vind zien :9 . Ik ben daarbij van plan om alle banken (misschien niet direct, maar dan voor in de nabije toekomst, combi van blauw en zwart Vengeance >:) ) vol te stoppen met RAM. De optie voor het verschuiven van 1 slot naar achteren is dan geen optie meer.

De G.Skill Ripjaws en de HyperX van Kingston spreken mij persoonlijk minder aan, maar ja... als het niet anders is..... dan blijft er natuurlijk weinig anders over :| .

Zelf wilde ik gaan voor een Prolimatech Mega Shadow of gelijkwaardig. Nou blijkt dat de ruimte eronder slechts 38 mm is, dat is veel te weinig voor het 51 mm hoge Vengeance. Ik vind dremelen geen optie voor dit dure spul. Echter weet ik niet exact in hoeverre dit in combinatie met een tweetal NF-P12 fans uit gaat komen rondom het RAM. Weet iemand hier nog iets over te zeggen, over de combi van Mega Shadow/Megahalems Rev. B/Super Mega (allemaal zelfde maat) tezamen met Vengeance RAM en twee NF-P12 fans in pushpull (elk 2,5 cm dik)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SanderH_
Aangezien ik het me vroeg of laat zeker zou beklagen indien ik niet voor het Vengeance geheugen ging, heb ik toch een andere koeler gekozen. Zeker aangezien ze op 1600 MHz draaien, blijkbaar lekker overclocken en vrij goedkoop zijn.

Ik ben dan ook voor een Prolimatech Megahalems gegaan. Deze is misschien ietsje duurder, maar hij is een pak smaller en koelt ook iets beter. Voor zover ik weet heeft deze koeler geen problemen met RAM die hoge heatspreaders heeft, dus hopelijk wordt het een perfect match met mijn Corsair Vengeance latjes :).

[ Voor 9% gewijzigd door SanderH_ op 15-03-2011 22:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 13-09 19:40

Deathchant

Don't intend. Do!

Hmmm shit, ik wilde ook gaan voor P8P67 Deluxe + Mega shadow, en 2x zalman ZM-F3BL fans.....maar zo te zien gaat het waarschijnlijk niet werken. Ik bookmark dit topic even.

Canon: EOS R6 | EF 16-35/4L IS USM | EF 70-200/2.8L IS II USM
Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SanderH_
Een Prolimatech Mega shadow / Megahalems zal volgens mij nooit problemen geven met eender welk geheugen, ook al gebruik je heatspreaders van 30 cm. En zeker niet als je bijvoorbeeld slot A2 en B2 of B1 en B2 gebruikt. In vergelijking met een Scythe Mugen zijn die koelers dan ook erg smal.

code:
1
2
Megahalems:  130mm X 74mmX 158.7mm (L x W x H)
Scythe Mugen: 130 x 100 x 158 mm  (L x W x H)

Om maar een paar voorbeelden te geven:

Afbeeldingslocatie: http://ic.tweakimg.net/ext/i/productsurvey/18908/13247.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.techpowerup.com/img/09-01-23/dfi201092.jpg

[ Voor 13% gewijzigd door SanderH_ op 16-03-2011 17:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

dit zijn dan ook geen voorbeelden met een P8P67 deluxe mobo. Ik weet niet of er een standaard is van s1155 layouts die beschrijven dat geheugenslot A1 x-cm af moet staan van de cpu socket.....bij asrock is het vaak zo dat de dimm modules helemaal aan de rand van de bovenkant van het mobo komen bijvoorbeeld.

Als ik het zo bekijk kom je wel in de problemen met dat corsair vengeance en die brede mugen2. Zeker als je een fan erop zet. Volgens mij kom je dan sowieso over slot A1 en B1 heen. Je kunt natuurlijk ook kiezen voor het xms geheugen van corsair met dezelfde latencies. Kosten ongeveer hetzelfde, maar je heatspreaders zijn dan niet zo hoog. Maar je vindt de looks zo mooi he? :) dan misschien ook een prolimatech nemen?

Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SanderH_
Als je de koeler in de lengte zet wordt het al krap en bedekt hij het eerste slot.

Afbeeldingslocatie: http://i56.tinypic.com/6fwqz8.jpg

De koeler in de breedte zetten mag je dus al helemaal vergeten.

Afbeeldingslocatie: http://ic.tweakimg.net/ext/i/productsurvey/34893/16540.jpg

Ik vind de looks van de Vengeance modules inderdaad wel best mooi. Zeker als je een case met een window hebt zoals mij speelt dat natuurlijk mee. De Prolimatech Megahalems heeft zeer goeie reviews en koelt in sommige tests ook iets beter dan een Mugen. Hij is misschien 10 EUR duurder en komt zonder fan, maar ik heb het er zeker voor over.

[ Voor 15% gewijzigd door SanderH_ op 16-03-2011 19:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aardwolf
Hmm, zie dat dit topic weer loopt ondertussen, had mijn vraag ook al in de BBG los gelaten (zonder resultaat, haha ;) ), zie hier mijn post: marcel87 in "[BBG aanschaf] Gamesysteem"

Ik wil(de) dus voor de Mega Shadow gaan, het zwarte neefje van die Megahalems :9 :9~ .

Ik heb dus nu al die koelers getekend in AutoCAD, zoals ik dat in die post heb uitgelegd. Die Mega Shadow past sowieso een stuk beter dan de Mugen 2, naast dat ie überhaupt natuurlijk beter koelt, net als de Venomous-X en de NH-D14 (al gaat die wss weer niet passen :P).

Voorbeeldje van de Mugen 2 (komt aardig overeen met het systeem zoals Sander hierboven postte):
Afbeeldingslocatie: http://i53.tinypic.com/20rl1t5.jpg

Legenda:
Rood= ATX formaat
Paars= koeler
Blauw= fan (fandikte=2,5 cm)
Groen= basis bevestigingsruimte koeler+as cpu
Groen (onder CPU)= as PCI-e 2.x16 slot
Groen (rechts CPU)= as 1e RAM slot
Oranje= afstanden tov PCI-e slot (in dit geval 3,2 cm) en begin 1e RAM slot tot einde fan (in dit geval dus overlap door fan van 2,2 cm)

Als er nog behoefte is voor de andere koelers (als gepost in het BBG), dan hoor ik dat wel.

Vergeef me de slechte weergave van het oranje en het ren- en vliegwerk CAD-tekeningetje, ik had er geen uren en dagen voor uit getrokken, het hoeft immers geen kunst te worden :9

[ Voor 40% gewijzigd door Aardwolf op 16-03-2011 23:18 . Reden: Plaatje, legenda ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SanderH_
Mooi gedaan. Al dacht ik al dat die immense Mugen veel te groot ging zijn.

Hoe zeker ben je er overigens van dat dit 100 % klopt? Je hebt ergens een duidelijke schaalverdeling gevonden neem ik aan en die dan toegepast in autocad?

Zo een tekening met een Megahalems en een 25mm fan zou ik wel leuk vinden (als je tijd hebt natuurlijk). Dan kan ik ook op twee oren slapen :p.

[ Voor 5% gewijzigd door SanderH_ op 17-03-2011 08:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aardwolf
@ Sander: Het bord is ATX formaat, nou goed, toen heb ik even opgezocht welke officiële afmetingen ATX heeft, deze in AutoCAD gezet. Daarna de high res foto van internet erin geladen en gescaled/geroteerd met referentiepunten.

Je moet je niet gaan vastpinnen op 1/10e millimeter. Dat zal vast één of andere onnauwkeurigheid met zich meebrengen, maar op cm schaal is het volgens mij wel betrouwbaar en geeft het een goede indicatie. Dat is uiteraard weer niet met 100% zekerheid te zeggen, want ik heb de koelers niet in werkelijkheid erop gehad om het te proberen :9.

Oja.. schiet me zojuist te binnen (edit 5 ofzo). Ik heb de van de koelers de uiterste afmetingen genomen en toen de fans er tegen aan getekend (met een blok uiteraard :9), maar in werkelijkheid valt de fan vaak iets in de koeler, dit kan misschien nog een paar millimeter schelen. Bij sommige koelers (zie ook mijn bericht onder deze) kan dat misschien net het beetje uitmaken om niet de fan wat hoger te moeten hangen. De grootte van het in vallen van de fan in de koeler verschilt per koeler erg, dus daarom heb ik de uiterste maten maar aangehouden. Wie zin heeft mag de grootte van de inham voor de fan wel bepalen... ;) (dan weten we dat ook weer)

De Prolimatech Mega Shadow :9~ /Megahalems Rev.B/Super Mega zie hieronder:

Afbeeldingslocatie: http://i56.tinypic.com/6jops8.png

Opmerkingen:
Legenda is hetzelfde als bij de vorige
Van de schaal moet je je nu niets meer van aantrekken uiteraard :P, die geldt alleen als ik hem direct plot vanuit AutoCAD, maar dat wist je vast wel
Afstand vanaf towerkoeler tot 1e PCI-e slot= 3,2 cm
Afstand vanaf begin 1e RAM slot tot einde fan= 0,9 cm

Wat trouwens misschien opvalt is dat ik de fans overal aan de zijkant heb getekend (rechts en links), terwijl je soms ook ziet dat de koeler incl. fans 90 graden is gedraaid. Ik heb hiervan geen tekening gemaakt, maar tijdens het tekenen heb ik het wel uitgeprobeerd, vaak kwam dan de koeler boven de 1e (twee) RAM sloten te hangen. Bij hoog RAM gaat het dan al weer mis.

@ SanderH: Alvast slaap zacht op je twee oren! Hoe ga je dat trouwens doen op twee oren slapen? >:)
Verklaar u nader :9

[ Voor 47% gewijzigd door Aardwolf op 17-03-2011 14:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aardwolf
Nou goed, ik zet de rest van de getekende koelers hier ook nog maar even in een apart bericht, anders wordt die andere zo lang en onoverzichtelijk wellicht. Misschien dat andere mensen die geïnteresseerd zijn in de andere koelers zo ook een beeld krijgen.

Toch nog even voor de duidelijkheid de legenda:
Rood= ATX formaat
Paars= koeler
Oranje= afstanden tov PCI-e slot

Hierbij de Prolimatech Armageddon:
Afbeeldingslocatie: http://i55.tinypic.com/2nrkn0y.png

Opmerkingen:
Afstand vanaf towerkoeler tot 1e PCI-e slot= 2,5 cm
Afstand vanaf begin 1e RAM slot tot einde fan= 0,0 cm

Hierbij de Noctua NH-D14:
Afbeeldingslocatie: http://i52.tinypic.com/s49thd.png

Opmerkingen:
Afstand vanaf towerkoeler tot 1e PCI-e slot= 2,7 cm
Afstand vanaf begin 1e RAM slot tot einde fan= 4,0 cm

Hierbij de Noctua NH-U12P SE2:
Afbeeldingslocatie: http://i54.tinypic.com/2m4ceuc.png

Opmerkingen:
Afstand vanaf towerkoeler tot 1e PCI-e slot= 3,4 cm
Afstand vanaf begin 1e RAM slot tot einde fan= 0,6 cm

Hierbij de Thermalright Venomous X Black:
Afbeeldingslocatie: http://i53.tinypic.com/20qrds.png

Opmerkingen:
Afstand vanaf begin 1e RAM slot tot einde fan= 0,3 cm

[ Voor 34% gewijzigd door Aardwolf op 17-03-2011 14:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SanderH_
Wow :p. Zeer knap gedaan. Dat vraagt om een sticky (of je kunt het automatiseren, verkopen en rijk worden :D).

De megahalems hangen dus blijkbaar toch iets over slot A1 en een heel klein beetje boven slot A2, of zie ik dat nu verkeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aardwolf
Thnx :)

Slechts alleen over het linkse slot (dat zal A1 wel wezen I guess). Hij stopt precies waar het 2e slot begint. Maar goed... het komt er gewoon op neer dat de fan dan minimaal 1,1 cm (51mm RAMhoogte-40mm onderhoogte koeler) omhoog moet.

Zie de afmetingen:
Afbeeldingslocatie: http://i55.tinypic.com/2me4mjm.png

Een puntje is wel dat ik niet weet hoe hoog de koeler op de CPU staat, dus de hoogte vanaf bovenkant CPU tot het pcb van het moederbord en zo ook onderkant RAM tot pcb van mobo. Dit kan nog iets verschil uitmaken, maar ook hier haal je nooit die 1,1 cm, dus helemaal passen doet ie niet.

Ik begin me steeds meer af te vragen waarom de mobo-bouwers in vredesnaam die RAM sloten zo dichtbij hebben gezet en hetzelfde waarom Corsair zulk hoge RAM heeft gemaakt.
Misschien maken we ons er ook wel veel te druk om, geen idee, maar ik heb in ieder geval weinig zin om eerst 10 koelers te moeten kopen en te proberen, voordat alles gaat passen.

[ Voor 14% gewijzigd door Aardwolf op 17-03-2011 14:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

ah dus mijn megashadow gaat net niet passen op de p8p67 deluxe met vengeance-RAM's in slot A1. Marcel, bedankt voor de moeite van het maken van deze tekeningen. Kudos+20

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SanderH_
Ik heb mijn P8P67 mobo en mijn Megahalems reeds besteld. Ik voorzie weinig problemen. Moest de fan toch te dicht komen, zet ik hem iets hoger zoals beschreven in dit topic: http://forums.overclocker...hp?p=18349987&postcount=3

[ Voor 6% gewijzigd door SanderH_ op 17-03-2011 17:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aardwolf
Ja idd, op zich gaat de koeler prima passen, daarmee verwacht ik de problemen niet. Zet je gewoon slechts een fan links of boven op te lucht er doorheen te zuigen, dan gaat het.... of je gebruikt in plaats van 25mm dikke fans gewoon wat dunnere fans (12mm). Iets naar boven met de fan kan natuurlijk ook, al vraag ik me af of dat er mooi uit ziet als je een window hebt. Voor de functie zal het laatste vrij weinig uitmaken schat ik zo.

Als laatste redmiddel kan je natuurlijk voor de stockkoeler gaan, haha 8)7 , of voor een wat betere koeling door een H50/H60/H70 of iets dergelijks. Een hele WC setup gaat waarschijnlijk het beste, maar of dat nou een optie is voor de gemiddelde persoon? :X

@ Sander, kan jij nog foto's posten zodra je Megahalems erop hebt gezet? >:)

Op die foto in dat forum van je link lijkt het alsof het net gaat, maar te zien is dat slechts het tweede en vierde slot zijn gevuld. Stop jij wel alle sloten vol?

@ Deathchant, ik zou nog even wachten op de resultaten van Sander's setup, die komt redelijk overeen met die van ons. Als ik dit weekend thuis ben en weer AutoCAD tot mijn beschikking heb kan ik voor de gein zijn moederbord ook eens intekenen en dan kijken of het qua afmetingen (afstand CPU tov RAM en PCI-e slot) overeen komt met de P8P67 Deluxe. Welk moederbord had jij, Sander, ook alweer, de gewone P8P67?

[ Voor 17% gewijzigd door Aardwolf op 17-03-2011 23:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SanderH_
Ik had inderdaad de P8P67 (B3). Geen Pro of Deluxe of weet ik veel wat, de gewone versie zeg maar. Ik had trouwens ook even een H50 voor ogen maar deze vereist echt wel een goede airflow om nette prestaties neer te zetten. Buiten de compactheid had hij in mijn ogen niet veel meer te bieden dan een luchtkoeler. Zeker in die prijsklasse. Mijn Lian Li PC-7FNW heeft niet echt veel ruimte om extra fans te monteren dus dan leek een luchtkoeler nog de beste optie.

Ik ga trouwens gewoon één enkele Scythe Slip Stream fan (25mm) monteren, aan de kant van het geheugen. Ik heb 2 modules die ik in bank A2 en B2 steek, de twee blauwe sloten maw.

Ik heb mijn set-up nog trouwens niet. Ik heb maandag alles besteld bij Azerty, ondertussen zijn alle onderdelen al op voorraad, afgezien van de behuizing. Ik verwacht mijn onderdelen dus ergens begin volgende week. Als alles mooi in elkaar zit en hij soepel draait zal ik de eerste zijn om hopelijk vanaf mijn nieuwe systeem hier wat foto's te posten :).

[ Voor 13% gewijzigd door SanderH_ op 18-03-2011 00:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aardwolf
Prima, dan gebruik ik dat bord voor de vergelijking met de Deluxe versie, misschien dat het iets verschilt. En ja, ik vind die H-serie waterkoelers nou ook niet je van het eerlijk gezegd en volgens mij wordt zelfs door Corsair geadviseerd om koude lucht van achteren lang die rad. te laten blazen. Dan wordt het volgens mij wel erg warm in een kast (overigens wel afhankelijk van de mogelijkheden voor fans aan de bovenzijde van je kast).

Die kast staat mij ook wel aan, alleen jammer dat ie niet zwart is van binnen. Lian Li en die Corsair Obsidian staan me sowieso wel aan, denk erover om hier iets te nemen. Wellicht wat offtopic, maar hoe ben je precies uit al die kasten in de PW tot deze gekomen?

Hopen dat je je setup snel hebt ;). Wil je dan ook voor de gein eens je RAM in het 1e en 3e slot zetten icm de koeler en de fan(s)? Want dat is voor mijn setup straks wel belangrijk om te weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SanderH_
Dinsdag of woensdag moet ik hem normaal gezien hebben. Dan test ik zoveel je maar wil :p

Ik heb ook lang moeten zoeken achter een kast die ik mooi vond. Als ik er dan eens eentje mooi vond was hij direct 200 EUR of meer, dat vind ik wel te veel voor een behuizing. Ik wou altijd al een Lian LI, en de PC-7FNW was een zeer goed compromis tussen looks en budget.

De kast bestaat trouwens met een zwarte binnenkant. Dan heb je ook ineens USB 3.0 poorten aan de voorkant. Hij is wel iets duurder: pricewatch: Lian Li PC-7FNWX

EDIT: Ondertussen is alles binnen. De status van mijn order bij Azerty staat op "wacht op verzamelen". Als ze heb vanavond of morgen nog naar de koerier versturen heb ik hem misschien zelfs maandag :9~ .

[ Voor 18% gewijzigd door SanderH_ op 18-03-2011 15:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

Ik heb mijn gloednieuwe Lian LiA77F verkocht aan Ed_L omdat ik perse wil wachten op de nieuwe Lian-Li PC-P80NXW :)
Ik wil daarbij de P8P67Deluxe en de corsair vengeance. Ik zet zalman zm-f3BL fans op mijn mega shadow, maar ben niet van plan mijn fan 10cm hoger te steken. Dan koop ik wel ander geheugen. Maar ik ben benieuwd naar je setup SanderH. Goeie foto's maken op de macrostand dan! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SanderH_
Ik ben ook benieuwd :).

Pakketje is gisterenmiddag nog verzonden door Azerty. Gisterenavond zat het al bij TNT Nederland, en ondertussen zit het al in één of ander sorteercentrum in België vertelt Track & Trace mij. De vraag is natuurlijk of die koeriersbedrijven voor particulieren pakjes rondbrengen in de weekends.

[ Voor 3% gewijzigd door SanderH_ op 19-03-2011 12:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aardwolf
Deathchant schreef op zaterdag 19 maart 2011 @ 11:23:
Ik heb mijn gloednieuwe Lian LiA77F verkocht aan Ed_L omdat ik perse wil wachten op de nieuwe Lian-Li PC-P80NXW :)
Die PC-P80NXW is wel een hoge kast of niet? Hij is op zich wel mooi, heb hem mogen aanschouwen op de CeBIT van afgelopen jaar.
Ik wil daarbij de P8P67Deluxe en de corsair vengeance. Ik zet zalman zm-f3BL fans op mijn mega shadow, maar ben niet van plan mijn fan 10cm hoger te steken. Dan koop ik wel ander geheugen. Maar ik ben benieuwd naar je setup SanderH. Goeie foto's maken op de macrostand dan! :)
Haha, 10 cm hoger ja? Overdrijven is ook een kunst he :9 >:)
SanderH_ schreef op zaterdag 19 maart 2011 @ 12:28:
Ik ben ook benieuwd :).

Pakketje is gisterenmiddag nog verzonden door Azerty. Gisterenavond zat het al bij TNT Nederland, en ondertussen zit het al in één of ander sorteercentrum in België vertelt Track & Trace mij. De vraag is natuurlijk of die koeriersbedrijven voor particulieren pakjes rondbrengen in de weekends.
Bedoel je de TNT? Die was net hier nog aan de deur, dus bezorgen voor particulieren doen ze wel. Tis alleen de vraag wanneer het vanuit het sorteercentrum (voorzichtig) in de bus wordt geladen. Hopen dat je het snel hebt ;) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

ik chargeerde natuurlijk een beetje ;) ik wil gewoon niet moeten klooien met dingetjes wegvijlen of fans x-cm hoger moeten hangen e.d.
offtopic:
Die lian li kast is alles wat de PC-P80 in eerste instantie had moeten zijn. :) Ik heb mijn a77fb gekocht toen omdat ik niet verwachtte dat LianLi met een nieuwe versie zou komen. Wel dus. Poor wallet, lucky me, lucky Ed_L, poor wallet Ed_L :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 09:28

rapture

Zelfs daar netwerken?

Bij mij hangt de Mugen 2 over het geheugen.
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/c8R38ipj9gPf6SGAPsvNjV1o/medium.jpg
Dan zou je moeten meten hoeveel afstand er tussen onderkant van de koelvinnen en hoe diep je geheugenlatjes kan steken. Dan de hoogte van de geheugenlatjes bepalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SanderH_
Gisterenavond heb ik nog mijn systeem geassembleerd. Direct mijn Vengeance modules in het mobo geramd, en daarna even de koeler met fan op mijn systeem gezet (zonder vast te zetten), en hij past zeker :). Ik heb ruw geschat ik zeker nog 0,5 - 1 cm over.

Ik had wel wat minder geluk met mijn Megahalems zelf, aangezien er één van de schroeven zonder schroefdraad werd geleverd. Ik kan de koeler maw dus niet monteren.

Ondertussen al een RMA aangevraagd bij Azerty. Hopelijk laat die niet te lang op zich wachten..

[ Voor 9% gewijzigd door SanderH_ op 22-03-2011 08:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aardwolf
rapture schreef op maandag 21 maart 2011 @ 15:47:
Bij mij hangt de Mugen 2 over het geheugen.
[afbeelding]
Dan zou je moeten meten hoeveel afstand er tussen onderkant van de koelvinnen en hoe diep je geheugenlatjes kan steken. Dan de hoogte van de geheugenlatjes bepalen.
Haha, maar je vergelijkt hier appels met peren. Jij hebt toch een AMD bordje, geen Intel SB in combinatie met Vengeance RAM? Maar toch bedankt ;).

@ SanderH_:
Goed om te horen, hopelijk wel voorzichtig geRAMd? :9 Haha, schroeven zonder schroefdraad=niet handig idd. Maar die afstand is neem ik aan zonder de fan er op? Of met fan, alleen dan je RAM in slot 2 en 4?

[ Voor 58% gewijzigd door Aardwolf op 23-03-2011 00:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beatboxx
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 26-10-2022

Beatboxx

Certified n00b

marcel87 schreef op donderdag 17 maart 2011 @ 13:53:
Nou goed, ik zet de rest van de getekende koelers hier ook nog maar even in een apart bericht, anders wordt die andere zo lang en onoverzichtelijk wellicht. Misschien dat andere mensen die geïnteresseerd zijn in de andere koelers zo ook een beeld krijgen.

Toch nog even voor de duidelijkheid de legenda:
Rood= ATX formaat
Paars= koeler
Oranje= afstanden tov PCI-e slot

Hierbij de Prolimatech Armageddon:
[afbeelding]

Opmerkingen:
Afstand vanaf towerkoeler tot 1e PCI-e slot= 2,5 cm
Afstand vanaf begin 1e RAM slot tot einde fan= 0,0 cm

Hierbij de Noctua NH-D14:
[afbeelding]

Opmerkingen:
Afstand vanaf towerkoeler tot 1e PCI-e slot= 2,7 cm
Afstand vanaf begin 1e RAM slot tot einde fan= 4,0 cm

Hierbij de Noctua NH-U12P SE2:
[afbeelding]

Opmerkingen:
Afstand vanaf begin 1e RAM slot tot einde fan= 0,6 cm

Hierbij de Thermalright Venomous X Black:
[afbeelding]

Opmerkingen:
Afstand vanaf begin 1e RAM slot tot einde fan= 0,3 cm
Doe ook eens de Mega Shadow astublieft:D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aardwolf
@ Beatbox, zie mijn eerdere bericht op pagina 2 van dit topic. Voor de goede orde een directe link: marcel87 in "ScytheMugen 2 vs heatspreaders"

Dat is van de Prolimatech die jij noemt en de varianten daarop, het enige verschil van die varianten is kleur en gebruikt materiaal, de afmetingen zijn als het goed is hetzelfde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 09:28

rapture

Zelfs daar netwerken?

marcel87 schreef op woensdag 23 maart 2011 @ 00:32:
Haha, maar je vergelijkt hier appels met peren. Jij hebt toch een AMD bordje, geen Intel SB in combinatie met Vengeance RAM? Maar toch bedankt ;).
De afstand tussen printplaat en bovenkant van de processor kan inderdaad verschillend zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aardwolf
rapture schreef op donderdag 24 maart 2011 @ 00:10:
[...]
De afstand tussen printplaat en bovenkant van de processor kan inderdaad verschillend zijn.
Ja maar dan nog, wie zegt dat de plaatsing van jou AMD socket tov de RAM slots precies hetzelfde is als bij Intel Sandy Bridge? En je gebruikt op die foto gewoon lager RAM, althans geen 5,1 cm zoals ik dat zo zie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrozenPepper
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 26-08 21:22
Sander, heb je de megahalems reeds geplaatst? En hoe bevalt die? Ik zit met dezelfde setup (P8P67 Pro, Corsair Vengeance 2x4GB) en ik zoek me helemaal suf naar een goede cooler die zonder problemen past...

Kan je met die megahalems de 4 banken volzetten met Corsair Vengeance reepjes, al dan niet met het verplaatsen van de fan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

ik lees in een ander topic dat hij de boel al aan het draaien heeft. Volgens mij kun je met dat geheugen niet het A1-slot gebruiken.

Volgens deze tekening van Marcel87 zou de fan net over die eerste geheugenbank heen gaan:
Afbeeldingslocatie: http://i56.tinypic.com/6jops8.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrozenPepper
Daar was ik al bang voor. Bedankt voor je reply, dan ga ik toch maar voor de zalman CNPS9900MAX denk ik. Niet ideaal, maar zou wel perfect passen en de 4 banken vrij laten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

uh, je kunt echt wel betere koelers krijgen dan die 9900MAX hoor ;) Prolimatech Armageddon bijvoorbeeld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrozenPepper
De Armageddon had ik ook al bekeken, maar volgens een medwerker van Prolimatech zou die toch niet passen op een P8P67 (http://nl.hardware.info/f...rmageddon-Vs.-Socket-1155)

Is er verder nog iemand met een P8P67 icm Vengeance RAM die me kan vertellen welke cooler past?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SanderH_
manitou schreef op maandag 28 maart 2011 @ 17:41:
Sander, heb je de megahalems reeds geplaatst? En hoe bevalt die? Ik zit met dezelfde setup (P8P67 Pro, Corsair Vengeance 2x4GB) en ik zoek me helemaal suf naar een goede cooler die zonder problemen past...

Kan je met die megahalems de 4 banken volzetten met Corsair Vengeance reepjes, al dan niet met het verplaatsen van de fan?
Megahalems is nog in RMA bij Azerty, waarschijnlijk krijg ik pas volgende week een nieuwe. Voor ik hem terugzond heb ik hem wel even op mijn mobo gezet (zonder vast te draaien aangezien er op één van de vijzen geen schroefdraad zit 8)7).

Ik heb mijn Corsair Vengeance in slots A2 en B2 zitten en daar pastte hij mooi op. Het eerste slot ga je sowieso niet kunnen gebruiken, toch niet als je dergelijke heatspreaders hebt. Slots A2, B1 en B2 zijn geen enkel probleem.
manitou schreef op dinsdag 29 maart 2011 @ 12:47:
...
Is er verder nog iemand met een P8P67 icm Vengeance RAM die me kan vertellen welke cooler past?
Venomous X of Megahalems lijken me wel een mooi alternatief.

[ Voor 14% gewijzigd door SanderH_ op 29-03-2011 13:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

manitou schreef op dinsdag 29 maart 2011 @ 12:47:
De Armageddon had ik ook al bekeken, maar volgens een medwerker van Prolimatech zou die toch niet passen op een P8P67 (http://nl.hardware.info/f...rmageddon-Vs.-Socket-1155)
hmmmm toch wel, tenminste, ook volgens het tekeningetje van Marcel87 op de vorige pagina:
Afbeeldingslocatie: http://i55.tinypic.com/2nrkn0y.png
Dan kun je zelfs het eerste geheugenslot ook gebruiken.

Trouwens, meten is weten ;) Ik heb lianli ook gevraagd of het W-75BT sidepanel gaat passen op de A77F behuizing. Zij zeiden: nee, gaat niet passen. Ik heb het toch besteld en het past prima :)

[ Voor 21% gewijzigd door Deathchant op 29-03-2011 14:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SanderH_
Nieuwe Megahalems zijn onderweg volgens Azerty. Update volgt later deze week :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SanderH_
Ondertussen al een nieuwe Megahalems ontvangen van Azerty. Daarnet even alles gemonteerd. Het was heel nipt, maar hij zit er nu toch op. Enkele foto's:

Afbeeldingslocatie: http://dl.dropbox.com/u/1255660/IMG_0055.JPG
Afbeeldingslocatie: http://dl.dropbox.com/u/1255660/IMG_0056.JPG
Afbeeldingslocatie: http://dl.dropbox.com/u/1255660/IMG_0057.JPG

Zoals je kunt zien duwen de fan mounting clips heel lichtjes tegen men geheugen aan. Hij past dus, de PCB zelf niet scheef ofzo. Enkel de heatspreader zit heel lichtjes gebogen, maar dit is maar heel lichtjes. Alles werkt dus, ik ben een tevreden man. Ik mag er niet aan denken hoe het er ging uitzien als ik met een Scythe Mugen kwam aandraven :p.

[ Voor 13% gewijzigd door SanderH_ op 31-03-2011 20:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aardwolf
@ SanderH_: ziet er goed uit en idd, de Mugen zal denk ik niet lekker zitten met het hoge Vengeance RAM! ;) Maar het lijkt toch wel erop dat als ik bijvoorbeeld alle vier sloten vol stop (of het 1e en 3e slot) dan moet dus toch echt de fan een stukje omhoog (ruim 1 cm denk ik, zoals ik dat al eerder had geschetst). Volgens mij is de hoeveelheid dat de fan in de koeler "valt" toch redelijk beperkt lijkt het, terwijl ik had gedacht dat het wel meer zou zijn. Weet jij toevallig of de fan gemakkelijk iets omhoog kan worden gezet en alsnog stevig kan worden bevestigd?

Maar mooi dat je dit even deelt hier, daar hebben we weer wat aan. Top! _/-\o_

[ Voor 6% gewijzigd door Aardwolf op 31-03-2011 23:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L702
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 13-09 17:19

L702

Eric #99

Edit: Nevermind, verkeerd gelezen.

Edit2: De fanclips van de Noctua NH-U12P passen ook op de megahalems, weet ik uit ervaring. En ik geloof dat Marcel er straks een paar heeft. ;)

Die zitten zo:
Afbeeldingslocatie: http://www.noctua.at/images/faqs/nh_u12f_fanclips_2.jpg

[ Voor 172% gewijzigd door L702 op 01-04-2011 00:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aardwolf
L702 schreef op vrijdag 01 april 2011 @ 00:43:
Edit: Nevermind, verkeerd gelezen.
Kan gebeuren ;).
Edit2: De fanclips van de Noctua NH-U12P passen ook op de megahalems, weet ik uit ervaring. En ik geloof dat Marcel er straks een paar heeft. ;)
Die zitten zo:
[afbeelding]
Haha, heel goed gezien :9. O ja, jij had ook een Megahalems toch? Hm, maar goed, ik denk dat ik die clips dan eventueel nog wel iets naar boven kan opschuiven zoals ik dat op die afbeelding zie. Maar goed, moet eerst flink wat gebeuren natuurlijk met die Noctua koeler van jou ;).

[ Voor 70% gewijzigd door Aardwolf op 01-04-2011 01:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SanderH_
marcel87 schreef op donderdag 31 maart 2011 @ 23:05:
Weet jij toevallig of de fan gemakkelijk iets omhoog kan worden gezet en alsnog stevig kan worden bevestigd?
IK had het ook even geprobeerd maar het lukte mij niet direct. De fanclips sluiten enkel helemaal vanboven en onderaan aan. Als je ze ergens tussenin probeer te plaatsen wordt dit geblokkeerd door kleine clipjes. Ik heb het even aangeduid op een foto:

Afbeeldingslocatie: http://dl.dropbox.com/u/1255660/175846_ProlimaTech_Megahalems.jpg

Mijn CPU temps vallen trouwens nogal tegen. Ik heb de restjes "oude" koelpasta van men stock intel fan laten zitten en waarschijnlijk ietsje te veel koelpasta erop gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aardwolf
@ SanderH_: Hm dat is dan jammer idd. Maar de fanclip komt dus links van dat blauwe kader toch (in die grotere inham)? Eventueel zou je dus zelf (denk ik) met een stevig ijzerdraad (1,5-2mm) het erom heen of achterlangs kunnen buigen. Maar goed, dat zou bij jou niet van toepassing zijn, aangezien je niet alle sloten vol hebt zitten.

En idd oude koelpasta is vaak niet al te lekker. Gewoon ff goed schoonmaken met bijvoorbeeld isopropylalcohol of met die twee potjes van Artic. Dan ff nieuwe pasta erop, maar dat wist je zelf waarschijnlijk ook al lang ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

MX4 erop knallen of coollaboratory liquid ultra. (als je die laatste zou doen, ben ik zeer benieuwd naar je temps!!)

EDIT: ik weet niet of ik zo blij ga zijn met dat corsair geheugen. ik heb er zelf geen zin in dat een fanclip tegen mijn mem aandrukt.....eens even kijken welk mem ik dan moet gaan nemen.

[ Voor 45% gewijzigd door Deathchant op 01-04-2011 14:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SanderH_
Deathchant schreef op vrijdag 01 april 2011 @ 14:37:
MX4 erop knallen of coollaboratory liquid ultra. (als je die laatste zou doen, ben ik zeer benieuwd naar je temps!!)

EDIT: ik weet niet of ik zo blij ga zijn met dat corsair geheugen. ik heb er zelf geen zin in dat een fanclip tegen mijn mem aandrukt.....eens even kijken welk mem ik dan moet gaan nemen.
Hij drukt er niet echt hard tegenaan hoor. Zeer lichtjes. De PCB zelf niet scheef, de heatspreaders krijgen gewoon een zeer licht duwtje.

Ik was toch van plan om een LED strip en wat verlengkabels te kopen, mss bestel ik er wat koelpasta bij. Deze zou dus zeer goed zijn? MX-4 lijkt me trouwens ook wel niet slecht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

ik heb ze allebei hier liggen, wachtend totdat ik ze kan uitproberen. Coollaboratory liquid ultra is de allerbeste. Dit is vloeibaar metaal, en metaal is de beste geleider. Het aanbrengen duurt wel eventjes aangezien je 1 klein druppeltje helemaal over de IHS moet uitsmeren. Maar je krijgt een kwastje erbij, dus dat zal het probleem niet zijn.

De MX4 heeft de kwaliteit van de MX3, maar de smeerbaarheid van mx2. Dus best of both worlds :)
Oh, die liquid ultra.....je moet wel kijken dat je CPU en je CPU koeler (de contact-basis althans) beiden van (vernikkeld) koper zijn en niet van aluminium, aangezien de liquid ultra aluminium corodeert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aardwolf
Ow, hmm, is dat het verschil van MX4 ja? Ja ik zag in reviews dat de koelbaarheid van die pasta niet extreem veel lager lag dan die van MX3, maar het zit het hem dus daarin? MX3 heb ik zelf thuis liggen en inderdaad, die is wel dik :9. Maar ik warm het meestal een beetje op en dan smeert hij lekker.

Maar hoe kom je erachter of je IHS van aluminium of vernikkeld koper is? Ik bedoel als je dan alsnog een halve lap moet uitvoeren, kan je dat bij voorbaat net zo goed al doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

dat kun je opzoeken in de specs van je cpu.
Google even intel core i7 data sheet:

ftp://download.intel.com/...essor/datashts/320834.pdf
Dan zie je op pagina 35 van 96 staan:
Component: Integrated Heat Spreader
Material: Nickel Plated Copper

;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aardwolf
Handig! Ik wist niet dat je je specifieke datasheets had voor een specifieke processorlijn (op zich ook wel logisch). Maar die jij geeft is dus specifiek voor processors voor LGA1366.

Nu heb ik even nagezocht voor de tweede generatie i7 CPU's, maar hier blijkt de IHS ook gewoon vernikkeld koper te zijn (http://download.intel.com...essor/designex/324644.pdf zie pagina 16).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

ja ik gaf het als voorbeeld he. Maar idd, tegenwoordig zijn de IHSjes altijd van (vernikkeld)koper. Aluminium is een mindere warmtegeleider he.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Psyonara
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 13-09 18:32
Goedendag, ik ben nu langzaam bezig een nieuw systeem bijmekaar te schrapen.

Gezien mijn huidig systeem kuren begint te vertonen, Heb ik ondertussen een Asus Crosshair IV Formula besteld. Met een Phenom II X4 965 (Cpu heb ik gekregen) Zat er aan te denk om later een X6 erin te doen.

En betreft geheugen zat ik al te azen op Corsiar Vengeance.............. Maar omdat ik graag altijd ook een Stille efficiente koeler wil hebben zat rond te kijken en viel mijn oog op deze Mugen 2 Dus heb ik wat recensies op gezocht. En kwam erachter dat dit mogelijk wel een conflict kan zijn.
Dus kwa prijsverhouding ziet het er heel mooi uit.

Maar als ze mekaar in de weg zitten heeft het ook geen nut.

Zowel geheugen en koeler moet nog besteld worden.

Kwa geheugen kwam ik deze al tegen:
pricewatch: Kingston HyperX KHX1600C9D3K2/8G
Zo dat ik wel voor een Mugen kan gaan.

En ik heb wel een beetje een stylistische kast, dus kwa kleur overgang e.d. zou de Vengeance wel beter passen. Prijs verschil maakt niet zoveel uit, tenminste wil niet een te dure koeling erin hebben. Elk advies en suggestie is welkom.

Alvast bedankt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aardwolf
Bij AMD hoef je nog niet expliciet voor ram te gaan dat op 1,5V loopt, dit geldt slechts voor systemen met Sandy Brigde tot nu toe . Het gewone Corsair XMS3 ram zal ook prima gaan en is nog wat goedkoper zelfs dan de Kingston die je noemt.

Overigens kan je natuurlijk ook gewoon voor het Vengeance denk ik gaan, maar dan met een andere koeler. Een Megahalems/SuperMega/MegaShadow of bijvoorbeeld een Venomous-X, of een H50/H60/H70.

Dit is overigens geen aanschaftopic!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Psyonara
Klopt dat het geen aanschaf topic is maar kwa mogelijk geheugen met koeler is het wel weer relevant. En zoek dan liever dat dan dat ik een nieuw topic begin. Tenzij hier men liever wel die voorkeur hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knoffy
  • Laatst online: 08:09
de mugen 2 en hoge heat spreaders kan mits je kast maar breed genoeg is zodat je de fan omhoog kan duwen (of aan een andere kant plaatsen) alleen kan je hem bij amd niet 90graden draaien dus zal het denk ik niet passen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Psyonara
Merk behuizing kwam iets met Matrix in voor, een rechthoekige kast, met een plexiglas aan de voorkant, zwart van kleur met een behoorlijke spiegel glans. (Ook behoorlijk kras gevoellig)

Hier zit de voeding boven in, voor de rest is de behuizing 200mm breed.

Hele nette behuizing toen der tijd kwa prijs en geen scherpe randjes wat ik ook wel heb mee gemaakt.

Toen nooit echt verdiept in behuizingen, dus als de koeler niet past dan waarschijnlijk een Thermalright. Zie nog wel even.

In ieder geval hartstikke bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 427 SOHC
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 21-07 08:52
He Marcel is het mogelijk om eens te kijken via tekening of het mogelijk is om de mugen op een van volgende moederborden te plaatsen in combinatie met een MSI N560GTX-Ti Twin Frozr II.

Alvast heel bedankt!

#ProductPrijsSubtotaal
1Asrock Z68 Pro3-M€ 104,60€ 104,60
1Gigabyte GA-Z68MA-D2H-B3€ 111,95€ 111,95
1Gigabyte GA-Z68MX-UD2H-B3€ 128,73€ 128,73
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 345,28

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spaiker
Neem gewoon de Scythe Grand Kama Cross :)
Een B*tch om te installen maar eens erin, een dijk van een koeler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aardwolf
427 SOHC schreef op donderdag 26 mei 2011 @ 16:04:
He Marcel is het mogelijk om eens te kijken via tekening of het mogelijk is om de mugen op een van volgende moederborden te plaatsen in combinatie met een MSI N560GTX-Ti Twin Frozr II.

Alvast heel bedankt!

#ProductPrijsSubtotaal
1Asrock Z68 Pro3-M€ 104,60€ 104,60
1Gigabyte GA-Z68MA-D2H-B3€ 111,95€ 111,95
1Gigabyte GA-Z68MX-UD2H-B3€ 128,73€ 128,73
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 345,28
Mijn excuus, zie je bericht net pas. Op zich zou je dat op tekening kunnen bekijken ja, mits je iets van een CAD programma hebt. Of bedoel je dat ik het uit moet tekenen? :9

Heb de eerste al ff voor je gedaan (legenda zie eerdere posts):
Ruimte tussen graka slot en uiteinde koeler: 6,9mm, zeg voor de zekerheid 5mm (=meest ongunstig).
Lengte overstekende fan (boven ram sloten): 1,79cm.
Afbeeldingslocatie: http://i53.tinypic.com/149uvsp.png

[ Voor 6% gewijzigd door Aardwolf op 28-05-2011 14:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 427 SOHC
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 21-07 08:52
Bedankt voor de moeite! _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aardwolf
Oké, geen dank ;). Gaat het zo lukken dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixelgazer
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 06-09 17:37
Voor degenen die nog niet tot aanschaffen zijn overgegaan.
De nieuwe Vengeance LP (Low Profile) modules worden maar 26,25mm hoog.

http://www.hexus.net/content/item.php?item=30621
http://nl.hardware.info/n...geance-ddr3-kopje-kleiner

Geen idee of de prestaties hetzelfde zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iApp
  • Registratie: Februari 2011
  • Niet online

iApp

Say cheese

Heeft iemand ervaring met de MSI Pro-E x58 moederbord?
Ik wil ook de Mugen 2 kopen, maar ben bang dat de ventilator op mijn geheugen slots komen te liggen, waardoor ik niet al mijn sloten kan gebruiken. Alvast bedankt! :)

An  a day keeps the doctor away.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aardwolf
Pixelgazer schreef op dinsdag 31 mei 2011 @ 23:14:
Voor degenen die nog niet tot aanschaffen zijn overgegaan.
De nieuwe Vengeance LP (Low Profile) modules worden maar 26,25mm hoog.

http://www.hexus.net/content/item.php?item=30621
http://nl.hardware.info/n...geance-ddr3-kopje-kleiner

Geen idee of de prestaties hetzelfde zijn.
Thnx voor die linkjes. Dat is best handig die kleinere reepjes. Wel apart dat alleen de witte op 1,35V loopt, dat viel me op. Idd nu afwachten voor de prestaties, maar ik denk dat alleen de heatspreader anders is.
HardCoreGamer schreef op dinsdag 31 mei 2011 @ 23:31:
Heeft iemand ervaring met de MSI Pro-E x58 moederbord?
Ik wil ook de Mugen 2 kopen, maar ben bang dat de ventilator op mijn geheugen slots komen te liggen, waardoor ik niet al mijn sloten kan gebruiken. Alvast bedankt! :)
De belangrijkste vraag: welk RAM heb je of wil je kopen?

[ Voor 23% gewijzigd door Aardwolf op 01-06-2011 00:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iApp
  • Niet online

iApp

Say cheese

Ik heb deze versie

Denk wel dat het past, maar altijd even zeker vragen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aardwolf
HardCoreGamer schreef op donderdag 02 juni 2011 @ 00:50:
Ik heb deze versie

Denk wel dat het past, maar altijd even zeker vragen. :)
Mij lijkt dat het geen probleem mag zijn met die valuereepjes. De hoogte van de reepjes is 30mm en onder de Mugen2 Rev. B zit een ruimte van 48 mm (zie vertical clearance). Pin me er niet op vast, maar mij lijkt dat het prima moet kunnen. Dit topic is min of meer voor hoge geheugenmodules icm de Mugen 2 Rev. B, zoals het Vengeance RAM en wellicht Dominators, etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iApp
  • Niet online

iApp

Say cheese

Mooi, eindelijk heb ik de Mugen 2 dan besteld.
Kan niet wachten tot hij binnen is, helaas moet ik wel op maandag wachten. :(

Pagina: 1