QoS voor VOIP (over VPN)

Pagina: 1
Acties:

• seeKo
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 26-01 09:37
Hallo. Ik heb de volgende opstelling nu:

2 kantoren, voor het gemak, Kantoor A & Kantoor B
1 PBX (telefooncentrale, Trixbox) op Kantoor A. Met analoge trunk (uitgaand en inkomend) + SIP Trunk
Op Kantoor A en B staan beide een CISCO WRV210 Router.
Tussen beide kantoren is er een VPN.

Nu heeft de telefooncentrale ip 192.168.10.47. Dat dus zowel van allebei de kantoren kan worden benaderd via VPN. Het idee is als volgt:

Met Application Based QoS op beide Routers via Bandwith Allocation Advanced Setting:
Src IP: 192.168.10.47 // Protocol: IP // Bandwidth Allocation Policy: Guaranteed // Percentage: 30%.
Dst IP: 192.168.10.47 // Protocol: IP // Bandwidth Allocation Policy: Guaranteed // Percentage: 30%.

En dan ook nog een waarde voor de uitgaande gesprekken die via de SIP trunk gaan met Dst IP van de SIP provider, eveneens IP en Guaranteed.

Zou dit moeten werken? Of zit ik dan met problemen tussen VPN e.d.?

• Kabouterplop01
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 24-02 07:34

Kabouterplop01

chown -R me base:all

lijkt me wel source and destination ip adres zijn hetzelfde, om te beginnen

• xelnaha
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 19-02 02:01
QoS op een verbinding die over het internet gaat is per definitie zinloos :) internet is best effort, ookal heb jij in je VPN QoS bitjes aan staan.

Wat je wellicht wel kan doen, is voorkomen dat je eigen lijnen vol komen door ander verkeer, ik ga er dan even van uit dat dit je bedoeling is?

• Powermage
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 12:21
xelnaha schreef op woensdag 09 maart 2011 @ 23:53:
QoS op een verbinding die over het internet gaat is per definitie zinloos :) internet is best effort, ookal heb jij in je VPN QoS bitjes aan staan.
Zinloos is niet t juiste woord, nee je hebt niet compleet end-to-end controle over je verkeer, maar 99,9% van de problemen die we tegen komen ligt toch echt aan de laatste stap, vanaf een of andere centrale naar het adres van de klant. Deze zit vaker vol dan de core netwerken van de gemiddelde ISP's.
Als je hier dit soort QoS regels opneemt krijg je een voor de meeste van de bedrijven voldoende betrouwbare verbinding.

Join the club

• josvane
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 08:22
Heb je op de verbindingen ook de mogelijkheid om een 2e PVC aan te vragen, zo ja dan is dit volgens mij de beste oplossing. De bandbreedte heeft een versnijding van 1:1. Gegarandeerd dus, als je beide pvc in een IP-VPN hangt is het gelijk afgeschermd voor verkeer van buitenaf.

• Tribunus
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 24-02 11:31
Wat voor toestellen heb je? Ondersteunen deze VLAN's ? dan zou je op dat niveau "QOS" (prioriteit) kunnen gebruiken. Ik ben het hoe dan ook eens met hierboven, de beste oplossing is een 2e PVC waar je een 1:1 verbinding hebt.

Wat is je bandbreedte? en hoe zit het met je codecs?
Pagina: 1