Toon posts:

Netwerk printer die achter een router zit.

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ik ben klant bij Telenet en ik heb achter mijn Telenet modem 2 routers (2 xWRT54G2 Linksys) aangesloten. Nu heb ik achter 1 van de routers een netwerk printer aangesloten (Brother MFC-5490CN). Het probleem is dat een pc wat achter router 2 zit op het netwerk de printer niet kan vinden als ik de driver wil instaleren.

Router 1:
Lokaal IP-adres: 192.168.1.1
Begin IP-bereik: 192.168.1.100

Router 2:
Lokaal IP-adres: 192.169.1.1
Begin IP-bereik: 192.169.1.100

Mijn netwerk printer zit achter router 1 en heeft het ip adres 192.168.1.101 en de pc op router 2 met het ip 192.169.1.101

Een kant en klare oplossing is altijd welkom maar een duw in de juiste richting is al meer dan genoeg  Ik ben nu al een paar uurtjes een cursus over netwerken aan het doornemen op het internet maar ik ben tot nu toe nog geen onderdeel tegengekomen waarop ik een oplossing kan uithalen.

Alvast bedankt.

• Exorcist
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

Router 2 op 192.168.0.1 zetten en evt. je subnet daarop aanpassen. Evt. een static route naar dat segment maken.

• brambo123
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 06:53
Als het goed is gebruik je dus op dit moment 3 routers.
Je moet de boel zo instellen dat je maar 1 router gebruikt als router en de andere meer als een switch.
Dus DHCP en NAT uit op andere routers.
Of heb je een specifieke reden om gescheiden netwerken te hebben?

[ Voor 14% gewijzigd door brambo123 op 09-03-2011 17:11 ]

Verwijderd

Topicstarter
brambo123 schreef op woensdag 09 maart 2011 @ 17:07:
Als het goed is gebruik je dus op dit moment 3 routers.
Je moet de boel zo instellen dat je maar 1 router gebruikt als router en de andere meer als een switch.
Dus DHCP en NAT uit op andere routers.
Of heb je een specifieke reden om gescheiden netwerken te hebben?
Ik zit boven met een pc, printer en een digicorder, beneden heb ik een pc en digicorder. Nu moeten de digicorders rechtstreeks aan de modem van Telenet aangesloten worden (anders werken deze niet.) Omdat we met het abbo van Telenet maar 2 pc's zouden aangesloten mogen hebben gebruik ik 2 routers zodat ik hierop meer toestellen kan aansluiten, en anders zou ik 2 lijnen naar boven moeten strekken. Eentje vanaf de router beneden voor de pc boven en eentje voor de digicorder aangezien deze rechtstreeks op de modem moet aangesloten worden.

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 12:35
Hoe dan ook niet slim om 192.169.x.x als range te gebruiken.

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 13-01 13:45
Verwijderd schreef op woensdag 09 maart 2011 @ 17:18:
[...]

Ik zit boven met een pc, printer en een digicorder, beneden heb ik een pc en digicorder. Nu moeten de digicorders rechtstreeks aan de modem van Telenet aangesloten worden (anders werken deze niet.) Omdat we met het abbo van Telenet maar 2 pc's zouden aangesloten mogen hebben gebruik ik 2 routers zodat ik hierop meer toestellen kan aansluiten, en anders zou ik 2 lijnen naar boven moeten strekken. Eentje vanaf de router beneden voor de pc boven en eentje voor de digicorder aangezien deze rechtstreeks op de modem moet aangesloten worden.
...En nu de reden dat je met 3 gescheiden netwerken wilt werken?

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

DukeBox schreef op woensdag 09 maart 2011 @ 17:20:
Hoe dan ook niet slim om 192.169.x.x als range te gebruiken.
idd

je kan beter 192.168.2.1 oid gebruiken. deze is namelijk wel gereserveerd als prive ip adres

Als je 2 routers hebt, heb je dan 2 publieke ip adressen. of zijn het 2 routers achter nog een router ?

geval 1
map een poort op je router met printer (doe er iets met acces control op) oid en spreek deze op het publike adres aan

geval 2
map een poort op je router met printer. voeg twee routes toe op je hoofdrouter zodat deze weet welke subnetten zich achter de 2 routers zitten

Ook kun je nog een 3e router toevoegen die het verkeer tussen bijde netwerken kan regelen.

als het allemaal op één netwerk mag, gewoon alles op één router aansluiten, klaar.

[ Voor 51% gewijzigd door Fish op 09-03-2011 17:30 ]

Iperf

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb 1 modem van Telnet die 2 ip adressen kan uitdelen aan 2 toestellen. Deze modem kan zoveel digicorders hebben als je wil, maar deze moeten rechtstreeks aangesloten worden aan de Modem van Telenet dus zonder tussenkomst van een router die als instelling DCHP heeft.

Nu heb ik boven een pc + printer + digicorder en beneden een pc + digicorder.

Ik heb vanaf de modem 1 lijn naar boven die uitkomt in een switch. Deze switch is verbonden met de digicorder en router (op deze router zit de printer en pc), de andere lijn vanaf de modem is voor beneden die ook uitkomt in een switch, deze word ook verdeeld onder een router + digicorder.

Ik kan onmogelijk DCHP uitzetten en de modem van telenet alle Ip adressen laten uitdelen omdat ik met 3 toestellen zit en niet 2. En om voor een printer nu even een duurdere abbo te nemen...

Ik kan ook niet beneden 1 router aansluiten om de pc’s beneden +boven + de printer aangezien ik dan naar boven 2 lijnen moet trekken. Eentje voor de pc + printer en eentje voor de digicorder.

Nu zitten er op de routers ook nog wel dingen zoals een xbox en een ps3. Ik kan wel iedere keer door de modem van Telenet uit te trekken de 2 ip’s vrijgeven maar dit is niet altijd een optie... Daarom de routers.

edit: Ik merk net op dat Telenet de 2 routers een ip adres geeft als 84.195.100.256 dus externe ip adressen.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 09-03-2011 18:27 ]

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Tralala uit de faq. 1 kabel, 2 verbindingen (max 100mbit)

NT FAQ

Afbeeldingslocatie: http://faq.tweakers.net/nt/2in1.png

[ Voor 3% gewijzigd door Fish op 09-03-2011 19:15 ]

Iperf

Pagina: 1