Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevinvdw
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 06-08 14:31
dag,

ik ben aan het overwegen een apparaat te kopen om mijn CD's mee te kunnen afspelen als mijn HTPC uit staat. In eerste instantie keek ik dus naar een CD-speler, kostprijs snel €200 voor een model dat in mijn tower past.
Nu vraag ik me af als ik niet gewoon een goedkope DVD-speler zoals de samsung C510 kan kopen zodat deze mooi in mijn tower past en via coax kan aansluiten. Ik zie eigenlijk geen enkel voordeel boven een echte hifi CD-speler buiten zo'n DVD-speler behalve dan dat je SACD's kan afspelen. Het geluid wordt virtueel doorgestuurd, dus verschil in kwaliteit zou er niet mogen zijn.
Of zie ik iets over het hoofd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cobb
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 18:31
Als je het geluid digitaal (niet virtueel!) doorgeeft aan je versterker zou het inderdaad niet uit mogen maken. Een gewone cd speler is echter wel makkelijker in gebruik m.b.t. een dvd speler voor gewone cd's.

U don't get it boy, this isn't a mudhole. It's an operating table. And I'm the surgeon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Er van uitgaande dat je een losse DAC hebt, is het prima mogelijk een DVD speler als CD speler te gebruiken, mits deze DVD speler het audio signaal digitaal uitstuurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Goed mogelijk! Zolang je het signaal digitaal doorstuurt zou het niet uit kunnen maken. Overigens kun je ook makkelijk een wat oudere cdspeler van marktplaats halen, techniek is weinig verandert. CD-spelers zijn vaak wat mooier dan dvd-spelers imo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Nu online

bartvl

Vlieg! Kan ik niet. Te laat...

En voor mijn gevoel ook wat stiller.
Mijn onkyo dvd-speler die hoor je zachtjes draaien als je (zacht) muziek luistert. Mijn NAD cd-speler (oudje) hoor je niet.

Life is not about specs, it is about joy!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevinvdw
Verwijderd schreef op woensdag 09 maart 2011 @ 17:28:
Er van uitgaande dat je een losse DAC hebt, is het prima mogelijk een DVD speler als CD speler te gebruiken, mits deze DVD speler het audio signaal digitaal uitstuurt.
Ik heb geen losse DAC, zou dus de ingebouwde van mijn versterker gebruiken. Op zicht ben je dan toch beter één goede DAC te hebben ipv één in je CD-speler, één in je versterken en nog één weet ik veel waar.

Ik betwijfel trouwens als mijn set het prijsverschil wel waard is om een losse DAC/CD-speler te kopen ipv mijn versterker te laten omzetten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als het puur en alleen gaat om het kunnen afspelen van Audio-CD's, waarbij niet zozeer gelet wordt op de kwaliteit van het geluid, volstaat iedere DVD speler als Audio-CD speler.

In het ergste geval heeft TS een SCART blokje nodig waar hij de RCA kabels op kan aansluiten die naar de versterker gaan.

Met coax in de OP nam ik aan dat je een losse DAC had.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silitek
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 07-09 08:03

silitek

Tubes Only

Er zijn ook DVD spelers met een leuke audio-dac. Denon b.v.

Tubes....It's what make music music!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Ik zou sowieso voor een losse CD speler gaan. Al was het alleen maar omdat die dingen een stuk sneller reageren met het laden en afspelen van audio cd's dan de gemiddelde DVD speler dat doet :)
En idd, voro weinig haal je hele goede CD-spelers van MP af :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr.paaJ
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 19:34

mr.paaJ

generatie cmd+z

Ach, DVD met coax/optical naar een receiver klinkt prima, en die paar seconden die het langer duurt vallen erg mee hoor. Daar zou ik niet die €100+ meer voor betalen die genoemd wordt. Sluit je het analoog aan dan zit er een flink verschil in kwaliteit van de uitgangen, digitaal is het verwaarloosbaar.
Heb hier de goedkoopste Samsung DVD met coax aangesloten, en die stuurt netjes 44.1khz uit.
Het ding is wel ontzettend lelijk, dat zou voor mij nog wel een reden zijn om deze nog eens te vervangen.

liever de tong gebrand dan lauwe soep

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 10-09 13:46

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

Er zitten wel wat verschillen tussen een cd-speler en dvd-speler, zelfs bij digitale doorgifte. De bit-stream (het digitale signaal) is bij een goede cd-speler vaak netter dan van een dvd-speler (minder jitter), waardoor de DAC in de versterker het beter om kan zetten.
Maar of je het hoort, is de belangrijkste vraag. Dat ligt aan de DAC in je versterker, kwaliteit van je versterker en speaker en hoe aandachtig je naar de muziek luistert.

Voor de meeste mensen is het verschil absoluut onhoorbaar en daarmee dus niet de moeite om een dure cd-speler neer te zetten. Zelfs het verschil tussen verschillende DAC's horen is al moeilijk en voor veruit de meesten niet mogelijk, terwijl dat verschil al veel groter is dan de effecten van jitter over het algemeen zijn.

Ik ben zelf nog steeds bezig een audio cd-speler te herstellen, die ik echt vanwege z'n DAC wil gaan gebruiken (een Cambridge Audio). Maar dan praat over je een speler die ooit boven aan de markt stond. En eerlijk is eerlijk, ik betwijfel het of ik verschil ga horen ten opzichte van mijn dvd-speler, ook van Cambridge Audio, maar met een veel modernere DAC.

Aangezien je twijfelt tussen een cd-speler van €200 of een dvd van 5 tientjes, mag ik een goedkope blu-ray suggereren? Die heb je ook al voor €100 - €150 en dan kan je werkelijk alles afspelen wat op het moment op de markt verkrijgbaar is.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rockhopper
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 20:10

rockhopper

Pinguïn geen klimmer!

deepbass909 schreef op vrijdag 11 maart 2011 @ 13:25:
Aangezien je twijfelt tussen een cd-speler van €200 of een dvd van 5 tientjes, mag ik een goedkope blu-ray suggereren? Die heb je ook al voor €100 - €150 en dan kan je werkelijk alles afspelen wat op het moment op de markt verkrijgbaar is.
Sluit ik me bij aan. Zat zelf ook te denken tussen cd - dvd - br en heb uiteindelijk de knoop doorgehakt en een blu-ray aangeschaft met wat blu-ray filmpjes erbij (pakket) bevalt prima. Ik zeg er dan inderdaad bij dat ik niet heel kritisch was in m'n selectie, zat ook nog te kijken naar die hele gave oppo blu-ray spelers maar die vallen met €600 + toch wel buiten m'n budget helaas. Dus nu voor 130€ klaar.

Canon R7 || RF 100-500mm F/4.5-7.1 L IS USM || 100-400mm F/4.5-5.6 L IS USM || EF-S 15-85mm F/3.5-5.6 IS USM || 50mm F1.4 USM || Speedlite 430EX II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iNFiNiTY-
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 08-07 13:28

iNFiNiTY-

pro

ipv de samsung CD speler kun je toch ook voor de blu ray variant gaan, de bd 1580 heeft een ingebouwde dac?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevinvdw
bedankt! Denk dat ik inderdaad voor een bluray ga gaan!
Pagina: 1