[Ubuntu] Wel G-wireless, niet N

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik gebruik nu sinds een paar dagen Ubuntu, na altijd Windows gebruiker te zijn geweest.
Op zich bevalt het prima, echter al sinds het begin weigert mijn pc te verbinden met het netwerk wanneer ik deze instel op N-only. Zolang het op mixed staat gaat het prima, en wordt er gebruik gemaakt van G. Uiteraard kan de netwerkadapter wel gewoon N aan; dat weet ik uit de Windowstijd.

Het gaat om een Intel WiFi Link 5100 netwerkkaart, en een Linksys WRT300N router.
Ik draai Ubuntu 10.10 (GNOME).

Na wat zoeken kwam ik zelf uit bij http://intellinuxwireless.org, en hier heb ik ook de juiste driver gevonden. Volgens de bijgevoegde README moet ik die dan verplaatsen naar de map /lib/firmware/. Daar blijf ik steken. Er wordt dan in de README heel makkelijk gezegd
You can now load the driver (see the INSTALL and README.iwlwifi provided with
the iwlwifi package for information on building and using that driver.)
Maar de readme.iwlwifi heb ik al geopend, daarin staat die melding. Een install.iwlwifi is er helemaal niet. Dus ik heb geen idee hoe ik er nu voor zorg dat die driver geladen wordt. Het staat zeker niet in die README, die heb ik wel 10x doorgelezen 8)7

Misschien is dit toch meer een linux-softwareprobleem.. maar ik laat het even aan de mods over :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 21:38
Een paar dingen:

1) Inderdaad, dit hoort denk ik meer in Non-windows dan Netwerken; :)

2) Wat je van intellinuxwireless.org hebt gedownload is niet een driver, maar een firmware. De wireless driver zal proberen een firmware te downloaden uit die directory /lib/firmware bij het opstarten (al kan het misschien zijn dat de firmware die je hebt gedownload te nieuw is voor de driver, maar weet ik niet zeker).

3) Mogelijk dat 'N' geblokkeerd is in Ubuntu. Ik had daar met m'n Intel 5300 kaart in elk geval wel last van, en dit topic suggereert dat het misschien ook voor jouw kaart geldt. Kort gezegd: wireless-N zou wel eens express disabled kunnen zijn omdat het met de driver in Ubuntu-10.10 niet stabiel werkte.

4) De oplossing als '3' inderdaad het geval is:
/etc/modprobe.d/intel-5300-iwlagn-disable11n.conf weghalen;
Nieuwste drivers downloaden, compiler en installeren van LinuxWireless
... en rebooten.

Nadeel van zelf de drivers downloaden en installeren: een kernel update (wat nog wel eens gebeurd) overschrijft je werk, maar die file in /etc/modprobe.d blijft wel weg waardoor je dan ineens instabiel 'N' krijgt. Dus regelmatig opnieuw compileren/installeren van die driver blijft nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Dit is voor mij echt grotendeels abracadabra. Ik denk echter dat het erop neer komt dat ik beter af ben met gewoon accepteren dat ik het met G moet doen...? Met N willen werken gaat alleen maar voor een hoop gedoe zorgen, als ik je goed begrijp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 09 maart 2011 @ 20:28:
Dit is voor mij echt grotendeels abracadabra. Ik denk echter dat het erop neer komt dat ik beter af ben met gewoon accepteren dat ik het met G moet doen...? Met N willen werken gaat alleen maar voor een hoop gedoe zorgen, als ik je goed begrijp.
Of een nieuw netwerkkaartje kopen ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Het is een laptop :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Maar een oplossing zou ook 'gewoon wachten' kunnen zijn..? Is de kans groot dat er een nieuwe stabielere driver komt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
Gewoon wachten kan, ubuntu vragen kan, kaartje vervangen kan.

JA, kaartje vervangen kan. Gewoon een ondersteunde mini PCIe kaart pakken, oude er uit, nieuwe er in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrScratch
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 18:13

MrScratch

I am rubber, you are glue

Ik ben al tijden op zoek naar een wireless kaart die goed N kan doen onder Ubuntu, maar ik ben redelijk pessimistisch geworden inmiddels. Ik heb de 5100 van Intel geprobeerd, maar wireless N werkt helemaal niet goed. Nu heb ik een Broadcom BCM4322 wireless card, maar dezelfde ellende. Ik begin een beetje het idee te krijgen dat er eigenlijk geen wireless N is voor Ubuntu.

Look behind you! A three headed monkey!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
Als je het compileren & installeren van een driver 'eng' vindt (no offense), dan ben je beter af om 'G' te accepteren. Ik verwacht eigenlijk dat het in Ubuntu 11.04 opgelost zal zijn, daar zal vast wel een nieuwere driver bij zitten.

@MrScratch: mijn Intel 5300 werkt anders vlekkeloos met 'N'. Toegegeven, wel met zelf de laatste driver installeren, maar het kan dus wel. Ik verwacht dat nieuwe (versies van) distributies dat standaard wel oplossen. Toegegeven, het loopt wat achter op Windows, maar gaat echt wel goed komen.

[ Voor 38% gewijzigd door vanaalten op 09-03-2011 20:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
@ vanaalten: nee hoor, niet eng. Ik heb alleen een duidelijke uitleg nodig (uiteraard is een referentie naar een of ander document ook prima), daar ik er geen kaas van gegeten heb :)

Het lijkt me alleen niet zo handig als het een instabiele boel wordt.

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 09-03-2011 21:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
In dat geval: heb je die pagina waar ik naar linkte al bekeken? Stond een duidelijke handleiding voor het compileren van de driver.
Op zich niets meer dan:
1) downloaden van de bleeding edge compat-wireless driver van die site
2) uitpakken (tar xjf ...)
3) naar die directory gaan
4) make
5) sudo make install
6) de file /etc/modprobe.d/intel-5300-iwlagn-disable11n.conf weghalen (niet weggooien, maar even op een veilige plek zetten voor het geval je nog spijt krijgt)
7) reboot

... op zich wordt er bij het installeren niets overschreven, de oude files van de driver blijven bewaard. Met een 'sudo make uninstall' kan je altijd terug (en dan die ene file weer terugzetten).

Overigens zie ik net op diezelfde pagina dat er voor die driver een Ubuntu repository is, dat zou nog makkelijker kunnen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Equator
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 09-09 15:29

Equator

Crew Council

#whisky #barista

Move naar Non-Windows Operating Systems op verzoek :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ok, dat is allemaal gelukt. Nu na het opstarten is er echter geen wireless adapter meer zichtbaar bij de netwerkverbindingen.

Als ik nu
code:
1
sudo lshw -C network
open in de terminal, dan krijg ik het volgende te zien:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
*-network UNCLAIMED     
       description: Network controller
       product: WiFi Link 5100
       vendor: Intel Corporation
       physical id: 0
       bus info: pci@0000:02:00.0
       version: 00
       width: 64 bits
       clock: 33MHz
       capabilities: pm msi pciexpress bus_master cap_list
       configuration: latency=0
       resources: memory:feafe000-feafffff
  *-network
       description: Ethernet interface
       product: AR8131 Gigabit Ethernet
       vendor: Atheros Communications
       physical id: 0
       bus info: pci@0000:03:00.0
       logical name: eth0
       version: c0
       serial: 90:e6:ba:19:d7:fc
       size: 100MB/s
       capacity: 1GB/s
       width: 64 bits
       clock: 33MHz
       capabilities: pm msi pciexpress vpd bus_master cap_list ethernet physical tp 10bt 10bt-fd 100bt 100bt-fd 1000bt-fd autonegotiation
       configuration: autonegotiation=on broadcast=yes driver=atl1c driverversion=1.0.0.2-NAPI duplex=full firmware=N/A ip=192.168.1.100 latency=0 link=yes multicast=yes port=twisted pair speed=100MB/s
       resources: irq:46 memory:febc0000-febfffff ioport:ec00(size=128)

Unclaimed klopt niet.. zo ver was ik al. Maar hoe zorg ik dat er een driver toegewezen wordt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
Ehhh... :X

Bij mij was het compileren en installeren genoeg om het te laten werken. Heb je rare dingen zien gebeuren bij 'sudo make install'?

Het zou niet nodig moeten zijn, maar probeer eens 'sudo modprobe iwlagn' - wat zegt 'ie dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Volgens mij is het nu opgelost. Ik heb Ubuntu opnieuw geinstalleerd, en de hele riedel hierboven opnieuw uitgevoerd. De draadloze verbinding werkt nu in ieder geval, met de nieuwe driver. Het is nu nog even afwachten of het ook stabiel is... (dat de verbinding niet steeds wegvalt..)
Pagina: 1