Volkwswagen Passat generatie 5 Diesel (77&103KW) ervaringen?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juok
  • Registratie: Februari 2011
  • Niet online
Er zijn heel veel Passat generatie 5 diesels op de occasion markt en dan met name de 77&103 KW versie.
Ik neem aan dat dit komt door alle lease rijders.
Nu vroeg ik me af of dit betrouwbare auto's zijn, omdat ik deze regelmatig heb gezien met schokkende motorblokken. Maar aan de andere kant rijden er nog zat rond met meer dan 2 ton op de teller.

Daarom zou ik graag meningen willen horen van iedereen met ervaringen met de passat 5 77&103KW versies.
Goede en slechte ervaringen zijn welkom.

[ Voor 8% gewijzigd door Juok op 09-03-2011 14:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timmert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Timmert

Dipstick

De eerdere 103kw versies hebben een zwakke cilinderkop, die kan gaan scheuren met alle nare gevolgen van dien. Ik neem aan dat die inmiddels allemaal wel gemodificeerd zijn, maar toch. De 77kw versie is eigenlijk behoorlijk hufterproof, maar wellicht een beetje onderbemeten voor een Passat (afhankelijk van je rijstijl).

Verder schijnen draagarmen een zwakke plek te zijn.

Kijk anders eens op http://www.autoweek.nl/myreview.php voor gebruikerservaringen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Timmert schreef op woensdag 09 maart 2011 @ 14:13:
De eerdere 103kw versies hebben een zwakke cilinderkop, die kan gaan scheuren met alle nare gevolgen van dien. Ik neem aan dat die inmiddels allemaal wel gemodificeerd zijn, maar toch. De 77kw versie is eigenlijk behoorlijk hufterproof, maar wellicht een beetje onderbemeten voor een Passat (afhankelijk van je rijstijl).

Verder schijnen draagarmen een zwakke plek te zijn.

Kijk anders eens op http://www.autoweek.nl/myreview.php voor gebruikerservaringen :)
Dat zijn volgens mij de versies uit 2004/2005 die last hebben gehad van een zwakke cilinderkop. De latere bouwjaren hebben een modificatie gehad. Goed informeren dus als je een auto zoekt in die bouwjaren, of er een dergelijke reparatie heeft plaatsgevonden. (ik heb het bij mijn eigen ook gehad, je zit al snel op 1500 euro aan kosten)
Verder vind ik het verbruik van de 103kw motoren niet geweldig, ik haal zelf (met bijna alleen snelweg, 120km/h cruise control) gemiddeld 1:15. De 77kw motoren zijn volgens mij een stuk zuiniger, wat me in tijden van deze asociale brandstofprijzen best belangrijk lijkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juok
  • Niet online
Hoe kan ik het bouwjaar opzoeken? Want er kan wel staan datum deel1 2006, maar het productie jaar kan dan 2005 zijn. Is dat het 10e cijfer van het chassisnummer?
Maar zijn het verder degelijke auto's? Lijkt me wel aangezien er zoveel van rondrijden.
Want ik heb gelezen op problemcar enzo dat het hele koppelinggedeelte (incl vliegwiel) vervangen moet worden en de verstuiver komt wel is voorbij. (koppeling kan natuurlijk van chiptuning komen) Zijn dit enkele gevallen of is de hele motor gewoon behoorlijk zwak?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timmert
  • Niet online

Timmert

Dipstick

Deze TDI's behoren tot de meest bulletproof diesels van tegenwoordig.
Voor wat betreft de koppeling: vaak is het niet eens zozeer de slijtage van de koppelingsplaten zelf, maar slijtage aan het vliegwiel wat maakt dat je het hele zooitje vroegtijdig mag vervangen.

Helaas hebben de meeste merken (iig VW, Opel, Volvo, Fiat, Peugeot) daarmee te maken..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juok
  • Niet online
Hmm,

Hier heb ik een topic gevonden over de passat, waarbij meerdere mensen problemen hebben met de verstuivers/tandempomp/kabelboom. Deze link dus. En nog een LINK met name over de motor versie BKP, wat dus de 2.0 16v TDI van 05-10 103 KW is. Er zijn dus wel veel problemen met deze auto en dat gaat dan over duurdere reparaties, waarbij je stil komt te staan langs de weg. Verder heb ik nog niks kunnen vinden over slechte cilinderkoppen, wat ook een dure reparatie zou kunnen zijn. (maar dit is opgelost volgens een reactie hierboven?).

Zover bulletproof is die dus niet. Of zijn hier andere meningen over? Zo ja, dan hoor ik deze graag.

[ Voor 7% gewijzigd door Juok op 15-03-2011 10:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shanquish
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
vergeet ook niet dat er ontzettend veel van dit soort auto's rondrijden, en zeker als je gaat kijken op fora's gelinkt aan dat soort auto's dat het dan lijkt of er niks anders dan problemen zijn.
en daarnaast hoor je voornamelijk de mensen die problemen hebben, maar de mensen die geen problemen hebben zijn in geen velden of wegen te bekennen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juok
  • Niet online
Ja dat klopt, daarom vraag ik ook juist naar goede ervaringen. Maar ook met duurtesten schijnt de passat niet echt top te zijn. http://www.autobild.de/ar...riant-2.0-tdi-785569.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itsalex
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Ik rij met mijn Golf 6 in de geknepen versie van de 2 liter 140 pk dus maar 110 pk. ik heb er nu 85000 op staan. Ben nog steeds erg tevreden over de auto. Er rijden ook zoveel VW rond met de 2 liter TDI moter dat het uitvalpercentage tov andere merken volgens mij peanuts is. Een fabrikant die zoveel autos op de markt heeft gebracht, heeft het wel voor elkaar en al zullen de moteren kort meegaan. Tja je bent leaserijder en dan mag de leasemaatschappij het toch oplossen. Ik denk wel dat de 1.9 beter was maar ok. Mijn auto is toevallig van een particulier geweest.

De politie vertrouwt volledig op de VW groep. Eerlijk gezegd zie je ook meteen als er een VW langsrijdt van de politie dat die modernere apparatuur in heeft staan dan de andere merken (led verlichting op het dak ipv sirene, binnenin met de RNS510 is een perfect combi etc).

[ Voor 19% gewijzigd door itsalex op 17-03-2011 23:32 ]

I hit the CTRL key, but I'm still not in control!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timmert
  • Niet online

Timmert

Dipstick

itsalex schreef op donderdag 17 maart 2011 @ 23:31:
Ik rij met mijn Golf 6 in de geknepen versie van de 2 liter 140 pk dus maar 110 pk. ik heb er nu 85000 op staan. Ben nog steeds erg tevreden over de auto. Er rijden ook zoveel VW rond met de 2 liter TDI moter dat het uitvalpercentage tov andere merken volgens mij peanuts is.
Jouw TDI is een commonrail, en daarmee een heel andere motor dan de 'oude' 2.0 TDI 140pk pompverstuiver.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itsalex
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Ok ik dacht zelf dat de oude 140 pk ook een commonrail was. Maar de politie rijdt al jaren met die moteren en ik denk op zich dat je qua betrouwbaarheid gewoon voor 90% moet zien en dat die andere 10% misschien gewoon even pech is. De oude 1.9 tdi 105 pk bluemotion van mijn Golf 5 was echt een superbetrouwbare moter. Daar kon niets meer aan stuk volgens mij.

I hit the CTRL key, but I'm still not in control!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisteRMeesteR
  • Registratie: December 2001
  • Nu online

MisteRMeesteR

Moderator Internet & Netwerken

Is Gek op... :)

itsalex schreef op donderdag 17 maart 2011 @ 23:31:
De politie vertrouwt volledig op de VW groep. Eerlijk gezegd zie je ook meteen als er een VW langsrijdt van de politie dat die modernere apparatuur in heeft staan dan de andere merken (led verlichting op het dak ipv sirene, binnenin met de RNS510 is een perfect combi etc).
Dat heeft idd niets te maken met geld ofzo.... 8)7 :>

Ik heb nog nooit een passat bij de politie gezien, de VROS uitgezonderd. En die rijden niet met diesels maar met een 3.2 V6 FSi, de motor uit de R32.

Ohjah, ik wou ook nog ff reageren op de TS,
De 1.9 77kw is een van de fijnste dieselblokken die ik ken. Rumoerig (typerend kenmerk van deze motor, niet extreem storend, eerder een vertrouwd geluid van een goedwerkende zelfontbrander.) robuust en zeer sterk. Echt veel plezier van gehad in mijn leaseauto destijds.

[ Voor 20% gewijzigd door MisteRMeesteR op 18-03-2011 21:14 ]

www.google.nl

Pagina: 1