Geirriteerde vermoeide ogen bij een resolutie monitor

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arias45
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 04-09 10:37
Hoi,

Het is een lang verhaal,maar probeer kort te zijn ;)

Ik merk dat ik sinds een jaar of 2 vrij veel last heb van beeldschermen met een hoge resolutie.
Heb een 24inch monitor waarbij ik zonder bril erg vermoeide ogen krijg (irritatie, branderig gevoel
en zelfs hoofddpijn).

Ik ben toen naar de opticien geweest en daar was aangetoond dat ik heel licht slchtziend was (-1) en een lichte astigmatie.
hier heb ik destijds een bril voor gekregen.

Hiermee was het probleem op mijn 24inch monitor vrijwel opgelost, opeens geen last meer van m,n ogen.

Echter merk ik nu dat ik het nog wel heel erg heb op kleinere schermen met een hoge resolutie.
Hierbij werkt helaas mijn bril niet.

Ik kwam daar pas achter na de aanschaf van een Macbook Air met een 11 inch beeldscherm en een resolutie van 1366 x 768.
Prachtig apparaat, maar kan er nu gewoon niet mee werken simpelweg, omdat m,n ogen dit niet aankunnen.

Ik heb dit probleem overigens niet bij het werken op m,n iphone 4, terwijl het aantal dots per inch hier nog vele malen hoger ligt.

Ik las een artikel over zogeheten "Computerbrillen".
Denken jullie dat dit de oplossing zou kunnen bieden?

Heeft iemand een zelfde ervaring of ervaring met deze computerbrillen?

Ben een beetje radeloos aan het worden, zeker nu ik net een kapitaal aan dat mabookje heb uitgegeven en het probleem bij de bron
wil aanpakken i.p.v. de macbook terug te brengen.

hoop dat iemand mij advies kan geven :)

Alvast bedankt voor de reacties!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

De resolutie zal het hoogstwaarschijnlijk niet zijn, eerder de grootte van letters e.d. In ieder fatsoenlijk OS kun je die gewoon groter zetten zodat je alles wat makkelijker ziet.

Verder zou ik ook zaken als cleartype uitzetten, dat zorgt bij mij voor instanthoofdpijn zo'n beetje, omdat alle letters veel te blurry of fuzzy zijn. Een van de redenen dat ik destijds m'n iBook weg heb gedaan, daar kon je dat gewoon niet zo fatsoenlijk uitzetten als in Windows. Mijn ogen kunnen daar gewoon niet lekker op focussen en raken me ogen ook snel vermoeid als ik daar lang naar moet kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arias45
Hoi Terw_Dan,

Thx for je advies.
Ik heb op de macbook ook windows draaien naast Osx.
De letters zou ik inderdaad groter kunnen maken.
Ik vind het alleen zo vreemd dat ik het niet alleen bij tekst lezen heb, maar ook een film kijken of een spel spelen, waarbij ik in principe niet echt heel erg hoef te focussen op kleine letters.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herko_ter_Horst
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Kan zijn dat je ogen verder achteruit zijn gegaan. Als het 2 jaar geleden is dat je die bril hebt gekregen, zou ik nog eens een meting laten doen.

"Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Dan zou het ook kunnen zijn aan de brightness van je monitor. In de regel heb ik deze vrij laag staan (op mijn HP LP3065 staat deze zelfs op de allerlaagste stand, want dat ding produceert echt veel teveel licht), omdat je anders teveel in een bak licht moet kijken.
Omgevingslicht helpt ook, als het donker wordt zorg ik er altijd voor dat ik niet helemaal in een donker hok zit, dat scheelt al een boel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ILUsion
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 23-01 08:12
Zoals reeds gezegd: het kan zijn dat je ogen wat verslechterd zijn op die tijd of dat je helderheid te hoog staat t.o.v. het omgevingslicht. Naast het aanpassen van die helderheid zijn er ook programma's zoals f.lux die hiervoor trachten te compenseren door de kleurenweergave aan te passen. Niet zo'n goed idee als je veel met photoshop aan de slag gaat; maar bij mij is het na het installeren van een alternatief programma (redshift) veel minder frequent dat ik hoofdpijn heb na een lange dag computeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arias45
Ik heb voor aanstaande maandag ook maar weer een afspraak gemaakt voor een oogmeting.
Flux is idd erg prettig werken, maar idd schommelt de kleurweergave dan wel heel erg en hou toch nog de irritatie.
Ik vind het alleen zo vreemd dat ik m,n iphone op de hoogste brightness heb staan en totaal geen problemen heb.
Ik kan daar rustig uren op gamen als ik lange afstanden met de trein reis of teks lezen.
De brightness schroef ik helemaal naar beneden, maar dat wil ook niet baten.
Het lijkt wel alsof m,n ogen spontaan beginnen te trekken als ik net een paar seconden naar het scherm kijk.
Ook 17 inch monitoren met een resolutie van 1024x768 geven geen problemen, hoe vel het ook staat.
Heb echt het idee dat de resolutie te belastend is voor m,n ogen.

Bedankt voor de tips. Zeer gewaardeerd!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik krijg ook al snel zere ogen als ik langer als b.v. een uur naar een monitor kijk.
Deze tijdsduur wordt aanmerkelijk verkort als er iets knippert om de aandacht te trekken,
zoals reklame op veel sites.
Op papier lezen is voor mij veel minder vermoeiend en neemt ook veel minder tijd in beslag.
Mensen in mijn omgeving begrijpen dit niet en computeren zelfs het liefst in een donkere ruimte.
Als mijn omgevingslicht te donker is dan branden mijn ogen vanwege het felle scherm.
Ook televisie kijken in een donkere ruimte kan ik niet, en leidt weleens tot onenigheid met mijn familie.
Ik ben blij dat meer mensen dit hebben en ik niet als enige bijna voor gek verklaart wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arias45
"zereogen" draag jij zelf een bril of iets dergelijks?
Ik heb veel gelezen over computerbrillen en ga dat met de opticien bespreken.
Heeft iemand daar ervaring mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mektheb
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 00:10
Klinkt als Ogen die graag een CRT hebben :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arias45
@ Mektheb

15 jaar geleden toen ik nog echt een gemeverslaafd jongetje was van 13, zat ik rustig 7 uur per dag in een vakantie achter een 15inch CRT monitor op 60 hertz.
Misschien krijgen m,n ogen hijmwee naar dat heerlijk trillende beeldbuis.
Het lijkt wel of me ogen simpelweg niet mee willen met de techniek :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Arias45 schreef op donderdag 10 maart 2011 @ 11:42:
@ Mektheb

15 jaar geleden toen ik nog echt een gemeverslaafd jongetje was van 13, zat ik rustig 7 uur per dag in een vakantie achter een 15inch CRT monitor op 60 hertz.
Misschien krijgen m,n ogen hijmwee naar dat heerlijk trillende beeldbuis.
Het lijkt wel of me ogen simpelweg niet mee willen met de techniek :P
15 jaar geleden, toen ik 12 was kreeg ik dat ook voor elkaar hoor, in een slecht verlicht hok uren lang gamen. Maar dat trek ik nu ook niet meer (overigens, er is niets mis met mijn ogen, ik draag geen bril en zie alles scherp), maar vermoeide ogen krijg ik nu ook, terwijl ik dat vroeger helemaal nooit had eigenlijk.

Overigens zou ik nu echt geen CRT meer willen. Geef mij maar een lekkere TFT, dat kijkt gewoon veel lekkerder.

[ Voor 7% gewijzigd door TERW_DAN op 10-03-2011 12:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• karel1
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online
Op je Mac kun je bij System Preferences / Appearance die letter - smoothing aan en uit zetten. Je kunt ook hier eens kijken: http://www.macworld.com/article/145157/smoothsnow.html
Ik weet dat je klacht niet alleen over tekst gaat, maar misschien heb je er toch iets aan.

BTW 'computerbrillen' zijn AFAIK meestal multifocale brillen in het bereik van toetsenbord tot beeldscherm. En ook kunnen Mac schermen heel erg helder zijn, té helder wellicht. Zelf merk ik een behoorlijk verschil 's morgens en 's avonds, zoals hierboven ook al werd opgemerkt.

[ Voor 18% gewijzigd door karel1 op 10-03-2011 22:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 18:48

Compizfox

Bait for wenchmarks

Mektheb schreef op woensdag 09 maart 2011 @ 15:01:
Klinkt als Ogen die graag een CRT hebben :)
Vreemd, je zou juist denken dat je eerder zere ogen krijgt van zo'n trillend beeld van een CRT :P

Tenminste, bij CRT's die ietswat oud of slecht afgesteld zijn erger ik me altijd aan dat geknipper en getril. Zere ogen heb ik nog nooit gekregen van wat voor beeldscherm dan ook.

Gewoon een heel grote verzameling snoertjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

karel1 schreef op donderdag 10 maart 2011 @ 21:58:
BTW 'computerbrillen' zijn AFAIK meestal multifocale brillen in het bereik van toetsenbord tot beeldscherm. En ook kunnen Mac schermen heel erg helder zijn, té helder wellicht. Zelf merk ik een behoorlijk verschil 's morgens en 's avonds, zoals hierboven ook al werd opgemerkt.
Maar in tegenstelling tot de gemiddelde windows PC kan de helderheid wel ver gedimd worden, mn studio 15 staat altijd op zijn laagst met uitzondering als er zon op mij schijnt. Dan gaat hij wat hoger naargelang de sterkte van het omgevingslicht.

Ik vind het overigens raar dat je moeite hebt met kleine letters, een negatieve sterkte impliceert namelijk dat je dingen ver weg niet goed kunt zien. Ik heb zelf -2.5/-2,75 en zodra ik mijn bril afzet ziet alles dichtbij er groter uit, met name bij het lezen van boeken doe ik mijn bril meestal al. Pas bij een positieve sterkte van de ogen zou je een bril nodig moeten hebben voor het lezen van content dichtbij.

Zie ook Lenzen aanmeten echt zo lastig? (SG-XS benodigd) voor meer leesvoer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klojum
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 20-07 20:35
Vermoeide ogen kunnen meerdere oorzaken hebben. Niet alleen het steeds scherpstellen, maar ook het onbewust continue "1-op-1" moeten blijven leggen van de twee beelden (oftewel scheelzien) kost veel energie, ook al is de afwijking minimaal. Oogspieren zijn ook maar spieren, dus kunnen ook zij moe worden.

Als ik vroeger mijn ogen de vrije loop liet, dan dreven de twee beelden af (links verder naar links, rechts verder naar rechts). Hoe dichterbij het object (=beeldscherm lezen) kwam, des te meer inspanning dat vergde om de twee beelden op hun plaats te houden. Toen de afwijking wat groter werd, werd pas duidelijk waarom ik steeds vermoeide, branderige ogen had.

Het hoeft dus niet alleen de scherpte te zijn. Ter info, mijn brilsterkte is ook nog eens -12 met een kleine cylinderwaarde, maar de kleinste lettertjes kan ik gelukkig gewoon lezen op het scherm én bij de opticien. :)
Pagina: 1