Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[excel 2007] vert.zoeken meer result. grootste result.

Pagina: 1
Acties:

• ajakkes
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 16-05 22:32
Ik heb in excel een kolom (A) met een heleboel (soort van) art.nummers.Nu sorteer ik op artikelnr. en tel ik bij gelijke artikelnrs. de aantallen (kolom B ) op en zet deze in de laatste rij waar dit artikelnr voorkomt.
Dus
C2=ALS(A2=A1;B2+B1;B2)

Nu wil ik in kolom D1 de grootste waarde in kolom C waar A1 gelijk is aan de andere velden in kolom A en ik vraag me af of ik dit met een formule voor elkaar kan krijgen.

Ik weet niet helemaal naar wat voor functie ik zoek, kan iemand mij op weg helpen?

👑

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Zoek je niet gewoon naar =AANTAL.ALS(A$1:A$100;A2)? :)

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

• ajakkes
Nee, meer een =GROOTSTE(VERT.ZOEKEN(A2;A:C;ALL))
Waarbij vert.zoeken alle waarden geeft waar a2 instaat en GROOTSTE het grootste getal van deze waarden. Maar helaas heeft vert.zoeken als vierde optie alleen benaderen waar of onwaar en niet een resultaat alles.

👑

• Witte
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 15-10 13:46
Ik zou werken met SOM.ALS op de unieke waarden, en dan kan je de grootste makkelijk pakken.
Dus zoiets als: (in kolommetje C):
=ALS(A2<>A1;SOM.ALS(A$2:A$1000;A2;B$2:B$1000);0)

Houdoe

• steefje
  • Laatst online: 22-11 11:42
Misschien kan je naar het bestand linken, geen idee wat je nu exact wilt namelijk.

PSN ID Binloading_nl

• CaptJackSparrow
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

Als in kolom A in cellen 1-15 de nummers staan denk ik dat dit zou moeten werken. Mits zoals je zei kolom A gesorteerd is.

In B1: =ALS(A2<>A1;AANTAL.ALS(A$1:A$15;A1);"")

• Witte
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 15-10 13:46
CaptJackSparrow schreef op woensdag 09 maart 2011 @ 18:20:
Als in kolom A in cellen 1-15 de nummers staan denk ik dat dit zou moeten werken. Mits zoals je zei kolom A gesorteerd is.

In B1: =ALS(A2<>A1;AANTAL.ALS(A$1:A$15;A1);"")
Ik denk echt dat je Som.Als op kolom B moet gebruiken, aangezien hier de aantallen in staan.
In jouw geval negeer je dat, en tel je slechts het aantal keer dat een artikelnummer in kolom A voorkomt.

Houdoe

• CaptJackSparrow
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

Het verhaal was me niet helemaal duidelijk maar ik meende te begrijpen dat dit de bedoeling was en dat het niet lukte. Ik realiseer me nu pas dat die smiley met bril een verminkte letter B is maar ook dan is me nog niet duidelijk wat de bedoeling nu precies is.

Ook even beschrijven wat er in kolom B/cel B2 staat lijkt me trouwens niet te veel moeite. Nu is het raden.

• ajakkes
Dit heeft inderdaad een nieuw licht op mijn functie geworpen. Ik heb nu in de laatste regel het aantal regels waarvan het artikelnummer hetzelfde is.

C2=ALS(A3<>A2;AANTAL.ALS(A:A;A1);"")

Nu wil ik echter een
D2=ALS(ISGETAL(C2);MAX(B:B);"")
Waarbij MAX(B:B) moet worden MAX(B2:B(waarde(C2))
Dus het grootste getal van het aantal art.nr. dat hetzelfde is.

Edit: Oh, in B staat de grootste waarde die het artikel kan hebben.

Edit2: Ik had inderdaad eerst achter elk artikel de som van het aantal artikelen nodig. De toepassing is bij mij iets anders maar dit geeft het meest begrijpelijke beeld van wat ik werkelijk wil.

Ik heb nu echter niet de som nodig maar de grootste van het aantal waardes waarbij het artikelnr gelijk is.

[ Voor 34% gewijzigd door ajakkes op 10-03-2011 16:03 ]

👑

• ajakkes
Het kan waarschijnlijk simpeler maar het is nu zoiets geworden:
code:
1
D2=ALS(ISGETAL(C2);MAX(B2:INDIRECT(ADRES(RIJ()+1-C2;2;4;1;)));"")

Dus D2 is de grootste waarde in B:B van de regels waarbij het artikelnr in A2 gelijk is.
B bevat een eigenschap van het artikel die aan de hand van het gebruik groter of kleiner kan zijn.
C2 bevat op de laatste regel waarvan het artikelnr hetzelfde is het aantal regels met hetzelfde artikelnr.

INDIRECT(ADRES(E2+1-C2;2;4;1;)) staat voor B2 als C2 1 is en naar B1 als C2 2 is.

Edit: Verbeterd met functie RIJ()

Bedankt voor de hulp en het klankbord. Ik hoop dat ik anderen met deze functie op weg kan helpen.

[ Voor 23% gewijzigd door ajakkes op 10-03-2011 17:17 ]

👑

Pagina: 1