Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• Rotty
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 05-02-2024
Ik zit met een theoretisch vraagje..

stel:

ik heb een root bridge. Op poort 1 van de root zit mijn eerste access switch (switch a) aan switch-a zit switch-b deze daisy chain gaat door tot switch-f. Switch-f zit vervolgens gekoppeld aan poort 2 van de root.

Stel je dus een lus voor van 6 switches op poort 1 en 2 van de root bridge. Vervolgens heb ik een vergelijkbare lus op poort 3 en 4 van de root bridge maar dan van enkel twee switches.

Sorrie ff geen visio bij de hand :-) dus even heel simpel:

root
a a
b b
c
d
e
f

Nu de discussie die ik heb... hoe groot is nu de spanning tree diameter?
7 (van f tot de root) of 9 (van f tot b in lus 2)

En de beperking (zonder tuning) van 7 hops in spanning tree is dat het diameter getal ?

**MCSA**MCSE**CCNA**VCP4**VCP5&CCNP in progress

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21-11 19:09

TrailBlazer

Karnemelk FTW

de diameter is het langste pad vanaf de root. Je diameter is in dit geval dus 3 als ik het goed begrijp. Wel is het een slecht desig. Als je ergens een failure hebt in je grote lus dan kan het tot 50 seconden duren voordat de hele boel weer up and running is met de standaard timers. Die diamter van 7 is nog conservatief genomen met de huidige timers. Ergens op cisco staat wel uitgelegd hoe ze aan die 7 komen. Ze gaan uit van 3 gemiste BPDU en 1 seconde processing tijd van die switch. Op het moment dat je dat hebt heb je wel meer problemen denk ik.

• Predator
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 13:25

Predator

Suffers from split brain

Je diameter is in dit geval 7.
De diameter is het maximum aantal switches dat je kan linken zonder dat je 1 switch meer dan 1 keer passeert.

Dus je kan hier:
root - a - b - c - d - e - f maken, dus zit je met een diameter van 7.

Sowieso is dat inderdaad een raar design.
Voor spanning tree setups neem je best 2 top switches (root + alt root).
De andere switches hang je telkens met een uplink naar de root en een uplink naar de alt root.
Je diameter is dan 5, maar je passeert bij een stabiele SPT configuratie maar maximum 3 switches.
Dan kan je nog wat optimaliseren met SPT enhancements (root guard / uplinkfast / bdpuguard / ....) om stabiliteit te garanderen.

Beter is natuurlijk SPT enkel als loop detectie te gebruiken en een top met multichassis etherchannel mogelijkheden te gebruiken (cisco: vPC / VSS of een stackwise stack).

Everybody lies | BFD rocks ! | PC-specs

• Rotty
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 05-02-2024
Ik snap inderdaad dat het geen optimaal design is ! Maar goed er kunnen situaties zijn waar je soms niet veel andere opties hebt.. bijvoorbeeld losse gebouwtjes met te weinig ader paren glas in een lus.(tja ik bedenk het zelf ook niet.).. Anyway in een test opstelling heb ik inmiddels de 3750 over de zeik met een grote lus van 8 switches en nog 3 lusjes van 3 switches per lus... ten minste de switch is niet meer te benaderen via ssh of https zelfs de console is niet meer te benaderen "low on memory" mallocfail kan ik nog terug vinden in mijn syslog server... Switchen doet ie nog wel overigens...

Tja zal toch wel iets te veel vragen van de processor en memory dus inderdaad toch maar eens kijken of ze de schop niet beter in de grond kunnen zetten hier.

**MCSA**MCSE**CCNA**VCP4**VCP5&CCNP in progress