Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Gegroet

Mijn vriend heeft net een compleet nieuwe rig opgestart met een Asus M4A89GTD Pro Moederbord.

Gisteren hebben we die samen helemaal in elkaar gestoken maar we kregen 2 problemen niet gefixed
  1. We vonden de koppeling niet om de kleine speaker op te plaatsen (normaal opgelost)
  2. We horen geen enkele beep in de boot loader. Sterker nog we krijgen geen beeld en geen bios te zien. Heel het systeem wordt warm maar we blijven niets zien.
Mijn vriend kwam wel tot de conclusie dat 1 pinnetje van zijn 6 core afgebroken was, is dit de oorzaak van het probleem?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Als er pinnetjes van de CPU afbreken dan kan het goed zijn dat die niets meer doet. Welk pinnetje gaat het om? Als het een datapin is dan heb je pech, is het een VCC of Groundpin, dan zou je zonder moeten kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Het is de pin dicht bij het pijltje aan de buitenkant. Onderkant van de cpu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yniezink
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 09-09 22:26
Ik denk dat als je er een foto van maakt en het omcirkelt het duidelijker overkomt. Er zitten nogal veel pinnetjes op zo'n ding xD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Dat is nogal een vage beschrijving. Pak gewoon de pinout van de CPU erbij en kijk om welke pin het exact gaat. Dan kun je zo zien of je je CPU nog zou kunnen werken of niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Waar vind ik de pin out? O en ken iemand mij helpen waar ik de interne speaker voor de bios beeps moet installeren?

Kunnen deze gevolgen ook door andere problemen veroorzaakt worden dan de cpu?

Hier een afbeelding: (zwarte punt is waar het afgebroken is)

Afbeeldingslocatie: http://img718.imageshack.us/img718/6403/imageviewf.jpg

[ Voor 26% gewijzigd door Verwijderd op 09-03-2011 10:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 15:18
Aansluiting voor de speaker zou op het zelfde blok moeten zitten als waar je de power/reset switches en power/hdd ledjes hebt zitten ;)

De pinout voor socket AM3/Phenom II X6 kan ik zo snel even niet vinden, misschien dat iemand anders ze ergens weet te vinden

EDIT: Asus website zegt dat je moederbord niet eens Phenom x6 cpu's ondersteunt, laat staan quadcores (Athlon en Phenoms ook niet, maar dat lijkt me sterk)

http://www.asus.com/product.aspx?p_id=gdf0vtpvf72ltygs
*FastFred is nog niet helemaal wakker

Phenom X6 cpu's worden vanaf BIOS versie 1301 ondersteunt! Check dit dus even met een oudere AMD cpu die wel werkt op dit moederbord!

[ Voor 45% gewijzigd door FastFred op 09-03-2011 10:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb nog een oude dual core amd maar die past niet op de socket... Moet ik de bios updaten voor ik deze 6 core kan booten of is het zo in orde? Ik heb nog maar 2 dagen dit MB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SouLLeSSportal
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 14-08 00:15

SouLLeSSportal

Teamplay is everything.

http://forums.amd.com/forum/index.cfm?forumid=1 hier anders even zoeken/vragen om de pin layout.

gamepc Nick: ACEpr0faker Steam: pr0faker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Kan iemand mij tonen hoe ik die system beeps vind op het moederbord?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roel1966
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Misschien zou je de moeite eens kunnen nemen om zelf via Google op onderzoek uit te gaan, want hier op Tweakers word toch wel eigen inzet verwacht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lredev
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 08-09 17:02
In de handleiding.....:

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/h9Wz4VKc7JBtqqmfItmi72Zt/thumb.png

Aangaande de bios: Dat kan dat je moet updaten. Wellicht wil de verkoper dat doen, als ze dit bord verkocht hebben als x6 geschikt.. Maar goed, grote kans dat het aan je kapotte cpu ligt.

[ Voor 43% gewijzigd door lredev op 09-03-2011 23:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt allemaal!! Het wordt dan maar afwachten geblazen.

De kapotte cpu gaat nu binnen bij 4launch waar die besteld is. Daarmee hoop ik snel jullie een update te geven.

EXTRA EDIT: Kun je die speaker verkeerd inpluggen door hem omgekeerd gedraaid te hebben? Ik heb namenlijk alle draden correct ingeschakeld.

Extra info:

-Geen System beeps (goed ingeschakeld maar geen beeps, hoewel dit moet)
-Lichtje optical drive licht constant op.
-Alle fans lopen lekker, cpu en graphische kaart warmen lichtjes op

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SouLLeSSportal

SouLLeSSportal

Teamplay is everything.

Ik gok dat het gewoon aan de cpu zal liggen, pinnetjes die missen leveren toch vaak problemen op behalve als het net eentje is die evt. kan missen.

wat heb je er nu trouwens in zitten dan, die oude cpu of nog die x6? Beetje verwarrend verhaal zo :?

[ Voor 26% gewijzigd door SouLLeSSportal op 10-03-2011 11:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
SouLLeSSportal schreef op donderdag 10 maart 2011 @ 11:51:
Ik gok dat het gewoon aan de cpu zal liggen, pinnetjes die missen leveren toch vaak problemen op behalve als het net eentje is die evt. kan missen.

wat heb je er nu trouwens in zitten dan, die oude cpu of nog die x6? Beetje verwarrend verhaal zo :?
Nu heb ik die x6 erin zitten. Maar ik merkte net dat mijn moederbord ook integrated graphics heeft. Kan het hierdoor zijn dat mijn grafische kaart tot op dit moment geen beeld uitstuurd? en ik dus helemaal niets zie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lredev
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 08-09 17:02
Verwijderd schreef op donderdag 10 maart 2011 @ 13:52:
[...]

Nu heb ik die x6 erin zitten. Maar ik merkte net dat mijn moederbord ook integrated graphics heeft. Kan het hierdoor zijn dat mijn grafische kaart tot op dit moment geen beeld uitstuurd? en ik dus helemaal niets zie?
Heb je uberhaupt al even de graphische poort op het moederbordt geprobeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maarten12100
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 03-08 14:10
kijk gewoon even in je bios of de output uit je videokaart of uit je onboard staat.
En nee het maakt niet uit hoe je je speaker plaatst zolang hij maar op plus en min zit(het zijn vier pinnen maar de stroom en signaal gaan over 2 pinnen(die 2 in het midden zijn nieteens aangesloten))

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
maarten12100 schreef op donderdag 10 maart 2011 @ 15:31:
kijk gewoon even in je bios of de output uit je videokaart of uit je onboard staat.
En nee het maakt niet uit hoe je je speaker plaatst zolang hij maar op plus en min zit(het zijn vier pinnen maar de stroom en signaal gaan over 2 pinnen(die 2 in het midden zijn nieteens aangesloten))
Ik raak niet in de bios...

En hoewel het blijkt dat ik de audio juist inpluggede, blijkt dat er geen biepjes komen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SouLLeSSportal

SouLLeSSportal

Teamplay is everything.

Als je geen beeld krijgt met beide dan is waarschijnlijk gewoon die cpu naar de tyfus. afgebroken pinnetje zorgt gewoon ervoor dat de boel niet werkt. De cpu stuurt de boel allemaal aan dus als die niet werkt zie je niks. Ook geen post of bios. Zolang je het niet met een ander cpu kan testen kan je echter niet met 100% zekerheid zeggen dat de rest wel werkt maar ervanuitgaande van de info kan ik wel stellen dat de kans groot is dat je gewoon die cpu moet vervangen/rma sturen.

[ Voor 10% gewijzigd door SouLLeSSportal op 11-03-2011 09:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
SouLLeSSportal schreef op vrijdag 11 maart 2011 @ 09:09:
Als je geen beeld krijgt met beide dan is waarschijnlijk gewoon die cpu naar de tyfus. afgebroken pinnetje zorgt gewoon ervoor dat de boel niet werkt. De cpu stuurt de boel allemaal aan dus als die niet werkt zie je niks. Ook geen post of bios. Zolang je het niet met een ander cpu kan testen kan je echter niet met 100% zekerheid zeggen dat de rest wel werkt maar ervanuitgaande van de info kan ik wel stellen dat de kans groot is dat je gewoon die cpu moet vervangen/rma sturen.
Doe ik, moet hem nu binnenbrengen. Binnenkort een update dus!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 07-02 11:09

mad_max234

AMD Athlon II M320

Als je problemen heb moet je juist alles los halen, alleen moederbord aansluiten met alleen voeding los op het bureau op een antistatic zakje waar het moederbord in kwam. Dus zonder cpu en geheugen, wel met speaker als je mobo geen indicatie heeft voor foutcode(led, display, etc). Dan zou je wat leven moeten zien in je mobo, die gaat dan klagen dat over dat er geen cpu en geen geheugen aanwezig is.

Daarna plaats je de cpu en test je weer of je foutcode krijgt, dat die klaagt dat er geen geheugen aanwezig is. Daarna plaatst je het geheugen en start je weer op, als je dan geen igp zou hebben zou die nog klagen over dat er geen videokaart aanwezig is. Maar die stap zal in jou geval niet komen omdat je mobo een igp heeft.

Dus bij problemen ga je juist niet alles juist proberen aan te sluiten maar ga je helemaal terug naar test opstelling. Zo te horen heb je geen enkele test uitgevoerd voor het inbouwen, doen veel mensen niet dat is op zich niet erg alleen lastig met opsporen van foute onderdelen.

rede dat je moederbord eruit moet is overigens om uit te sluiten dat er geen kortsluiting plaatsvind met de kast. Zal niet de eerste zijn die afstandbussen niet erop zet, om maar voorbeeldje te noemen. :)

succes.

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ronny
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16-02-2024

ronny

Trotse vader

Normaal start eerst de IGP op en niet de dedicated.
Dus eerst de VGA er uit en plug in onboard proberen.
Kijk ook dat je de extra voedings plug op het moederbord goed heb aangesloten.
De laatste keer had ik perongeluk de PCI-e plug in het mobo gedaan en dat werkt niet :+

specs werkpaard Youngtimer Touring Car Campionship

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
mad_max234 schreef op vrijdag 11 maart 2011 @ 14:48:
Als je problemen heb moet je juist alles los halen, alleen moederbord aansluiten met alleen voeding los op het bureau op een antistatic zakje waar het moederbord in kwam. Dus zonder cpu en geheugen, wel met speaker als je mobo geen indicatie heeft voor foutcode(led, display, etc). Dan zou je wat leven moeten zien in je mobo, die gaat dan klagen dat over dat er geen cpu en geen geheugen aanwezig is.

Daarna plaats je de cpu en test je weer of je foutcode krijgt, dat die klaagt dat er geen geheugen aanwezig is. Daarna plaatst je het geheugen en start je weer op, als je dan geen igp zou hebben zou die nog klagen over dat er geen videokaart aanwezig is. Maar die stap zal in jou geval niet komen omdat je mobo een igp heeft.

Dus bij problemen ga je juist niet alles juist proberen aan te sluiten maar ga je helemaal terug naar test opstelling. Zo te horen heb je geen enkele test uitgevoerd voor het inbouwen, doen veel mensen niet dat is op zich niet erg alleen lastig met opsporen van foute onderdelen.

rede dat je moederbord eruit moet is overigens om uit te sluiten dat er geen kortsluiting plaatsvind met de kast. Zal niet de eerste zijn die afstandbussen niet erop zet, om maar voorbeeldje te noemen. :)

succes.
Bedankt voor de goede uitleg doe ik zeker!
Pagina: 1