RAM / OS HD keuze voor NAS / Hyper-V server

Pagina: 1
Acties:

• MadMike261
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 25-11-2021
Wil al langere tijd een server hebben om met virtualisatie te spelen en om als NAS te gebruiken.
De keuze was snel gemaakt voor Hyper-V aangezien ik hier toegang toe heb via school.
Voor de NAS kwam ik al snel uit bij FreeNAS in combinatie met ZFS.

De server zal niet 24/7 draaien. Hij zal aangezet worden wanneer nodig. Waarschijnlijk niet meer dan 2-3 uur per dag gemiddeld. Ook vind ik wel prettig om wat power te hebben voor de virtualisatie.
Naar energie zuinigheid is daarom niet gekeken.

Ik was van plan om deze hardware te gebruiken:
#ProductPrijsSubtotaal
6Samsung EcoGreen F4EG HD204UI, 2TB€ 66,-€ 396,-
1Fractal Design Define R3 (Zwart)€ 89,90€ 89,90
1Intel RAID Controller SASUC8I€ 130,41€ 130,41
1Intel Core i5 2500K Boxed€ 180,88€ 180,88
2GeIL Value PLUS GVP38GB1333C9DC€ 64,44€ 128,88
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 926,07

Daarnaast heb ik al een Cooler Master Silent Pro 600W Gold klaarliggen.
En als moederbord zat ik te denken aan de Z68 serie zodra deze uitgekomen zijn.
Was dan ook van plan te wachten met de aanschaf totdat het zover is :)

Er is al genoemd dat de gekozen processor niet VT-d ondersteunt. Zal hier even wat meer info over zoeken en daarop een eventuele aanpassing maken. Een goed alternatief lijkt de niet K versie :)

Ik was van plan om 16GB erin te stoppen waarvan 6 GB voor mijn FreeNAS. Denken jullie dat ZFS hier voldoende aan heeft? Het schijnt nogal RAM hongerig te zijn als je wat performance wilt.

Op de 6 F4 schijven zullen uiteindelijk de FreeNAS / ZFS shares komen.
Voor Hyper-V en de verschillende VM's (waarvan FreeNas er 1 zal zijn) zat ik te denken aan 2x Intel X25 80gb in raid 0. Met voldoende ongeformateerde ruimte om de SSD's snel te houden. Wat dan op ongeveer 100-120GB bruikbare geformatteerde ruimte komt schat ik.

En dan als laatste een ZFS vraag. Dat scrubben van het ZFS bestandsysteem. Gebeurd dat nou automatisch of moet daar een commando voor gegeven worden? Heb een hoop gelezen, maar heb dit niet echt ergens duidelijk gevonden.

En nog een nieuwe vraag.
Als ik de FreeNAS / ZFS Virtuele Machine tijdelijk minder RAM toewijs omdat ik dit nodig voor andere VM's zou FreeNAS / ZFS hier dan een probleem van maken (de mindere performance niet geteld)? Kan hem ook uitzetten natuurlijk :) maar soms heb je nou eenmaal meerdere dingen tegelijk nodig. De FreeNAS / ZFS VM zal wel eerst worden afgesloten voordat de hoeveelheid toegewezen RAM word verandert en daarna pas weer geboot. Hetzelfde voor het hierna weer ophogen van de hoeveelheid RAM.

Edit: Post op aantal punten aangepast aan de hand van replies :)

[ Voor 24% gewijzigd door MadMike261 op 09-03-2011 22:44 ]

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 15:32
Allereerst heeft het vrij weinig zin om geheugen te 'undervolten', omdat je er nihil aan energie op bespaart.

Daarnaast is de vraag hoeveel VM's je wil gaan draaien en wat is je budget? Ik draai zelf ook Hyper-V en aangezien ik niet zoveel performance nodig heb, maar juist alleen opslag heb ik ervoor gekozen om elke VM een laptopschijf toe te wijzen.

Met ZFS heb ik geen ervaring dus op dat gebied kan ik je niet verder helpen.

• MadMike261
Het undervolten heeft niks met energie besparing te maken :)
Hoewel alle beetjes helpen natuurlijk.

Omdat ik voor een Sandy Bridge (socket 1155) processor heb gekozen moet mijn ram voltage volgens intel onder de 1.58v zijn. Als dit hoger is (bijv 1.65v wat meeste geheugen is) dan kan dit op lange termijn schade doen aan je CPU (misschien ook wel andere onderdelen, weet ik niet)

Het aantal VM's dat ik wil gaan draaien is 2. 1 FreeNAS en 1 VM om wat streaming mee te gaan doen, weet hier nog geen details over. Daarnaast zal ik voor school (en persoonlijk interesse) een aantal keer in de week met 4-6 extra VM's werken. Met zo'n aantal actief werken is wel redelijk zwaar voor de HD's.

De keuze voor de CPU is mede vanwege de onboard GPU en omdat ik vind dat deze CPU momenteel de beste waarde voor mijn geld bied, ook met het oog op de toekomst.

Edit:
Er is niet echt een budget, maar ik wil ook niet nutteloos geld uitgeven.
Dus een max van 1300 euro ofzo.

[ Voor 6% gewijzigd door MadMike261 op 09-03-2011 10:43 ]

Verwijderd

Low voltage voor mij betekent 1.25V of 1.35V (Kingston LoVo). 1.5V is een normaal voltage voor DDR3 en hoger moet je niet gaan, dan krijg je ouderwets geheugen uit een oude fabriek. Kijk eens wat Kingston Lovo kan doen op 1.25V en je snapt dat een laag voltage vooral betekent het nieuwste type geheugen uit de nieuwste fabriek. Al heb ik geen idee op hoeveel nm de DRAM fabrikanten nu zitten.

16GiB DDR3 is een leuk aantal; wel dien je meer dan 50% aan ZFS te geven; zelf zou ik 12GiB aan ZFS geven.

2 SSDs in RAID0 is heel leuk ja, maar kan FreeNAS er dan ook bij? En is het te overwegen om nog even te wachten met de SSDs; als je een nieuw type SSD met supercap koopt, kun je de SSD ook als SLOG gebruiken en daarmee de schrijfsnelheden van je ZFS pool opkrikken.

Het probleem is denk ik vooral je virtualisatie. Je wilt Hyper-V gebruiken maar je hebt geen Vt-d support en dus zal FreeNAS/ZFS je schijven 'geëmuleerd' te zien krijgen. Ik heb geen idee hoe zo'n setup zal draaien, maar beschouw jezelf als testpiloot.

Een veel betrouwbaardere oplossing is om ZFS niet te emuleren maar als host te gebruiken en daarop guests virtualiseren. Dan heeft ZFS directe hardwaretoegang tot je schijven, iets wat cruciaal is.

Het combineren van ZFS met workstation heeft dus niet mijn voorkeur, maar als je deze route toch neemt ben ik erg benieuwd naar je bevindingen.

Wat betreft scrubben: ZFS repareert altijd alles automatisch wat het tegenkomt. Met een scrub dwing je ZFS om alles op een pool 'tegen te komen' en dus ook automatisch te fixen als dat nodig is. Dus scrub activeer je met "zpool scrub <poolname>".

Misschien moet je je VMs gewoon op SSD zetten gezien alle random IOps die je nodig hebt, die kunnen je HDDs niet leveren.

• MadMike261
Alright, Thx voor alle info.

Heb ik waarschijnlijk steeds pech gehad en oud geheugen gepakt in PriceWatch :)
Zal ik zeker nog even wat beter checken, wel beetje gaar dat je niet op voltage kan selecteren... maarja.

Over dat VT-d, daar baal ik zeker wel van. De niet K versie heeft dit namelijk wel... Ze hebben daar wel een aantal vage dingen mee gedaan bij Intel. De verschillen tussen de K en niet K in combinatie met de P en H serie moederborden xD beetje jammer allemaal. Al heb ik niet echt een idee wat VT-d inhoud. Zal google eens aanspreken :)

Zal zeker eerst even op mijn main systeem (i7 2600k, ook zonder VT-d en VMWare Workstation) testen.
Aan de hand hiervan kan ik dan eventueel besluiten al dan niet voor een i5 2500 te gaan.

Het idee van de SSD's was om daarop Hyper-V en de VM's (waar ZFS er dan 1 van is) te draaien en de 6 F4's aan ZFS toe te wijzen. Je kan naast virtuele HD's ook echte HD's aan een VM toewijzen. Hierop zou dan de share(s) komen te staan.

Mag ik vragen waarom je meer dan 50% aanbeveeld? Of is dat gewoon omdat 12GiB nou eenmaal meer als 50% is? Zo ja, waarom 12 GiB ? :)

Zal ook de Eerst post even aanpassen met alle nieuwe info :)