Wil al langere tijd een server hebben om met virtualisatie te spelen en om als NAS te gebruiken.
De keuze was snel gemaakt voor Hyper-V aangezien ik hier toegang toe heb via school.
Voor de NAS kwam ik al snel uit bij FreeNAS in combinatie met ZFS.
De server zal niet 24/7 draaien. Hij zal aangezet worden wanneer nodig. Waarschijnlijk niet meer dan 2-3 uur per dag gemiddeld. Ook vind ik wel prettig om wat power te hebben voor de virtualisatie.
Naar energie zuinigheid is daarom niet gekeken.
Ik was van plan om deze hardware te gebruiken:
Daarnaast heb ik al een Cooler Master Silent Pro 600W Gold klaarliggen.
En als moederbord zat ik te denken aan de Z68 serie zodra deze uitgekomen zijn.
Was dan ook van plan te wachten met de aanschaf totdat het zover is
Er is al genoemd dat de gekozen processor niet VT-d ondersteunt. Zal hier even wat meer info over zoeken en daarop een eventuele aanpassing maken. Een goed alternatief lijkt de niet K versie
Ik was van plan om 16GB erin te stoppen waarvan 6 GB voor mijn FreeNAS. Denken jullie dat ZFS hier voldoende aan heeft? Het schijnt nogal RAM hongerig te zijn als je wat performance wilt.
Op de 6 F4 schijven zullen uiteindelijk de FreeNAS / ZFS shares komen.
Voor Hyper-V en de verschillende VM's (waarvan FreeNas er 1 zal zijn) zat ik te denken aan 2x Intel X25 80gb in raid 0. Met voldoende ongeformateerde ruimte om de SSD's snel te houden. Wat dan op ongeveer 100-120GB bruikbare geformatteerde ruimte komt schat ik.
En dan als laatste een ZFS vraag. Dat scrubben van het ZFS bestandsysteem. Gebeurd dat nou automatisch of moet daar een commando voor gegeven worden? Heb een hoop gelezen, maar heb dit niet echt ergens duidelijk gevonden.
En nog een nieuwe vraag.
Als ik de FreeNAS / ZFS Virtuele Machine tijdelijk minder RAM toewijs omdat ik dit nodig voor andere VM's zou FreeNAS / ZFS hier dan een probleem van maken (de mindere performance niet geteld)? Kan hem ook uitzetten natuurlijk
maar soms heb je nou eenmaal meerdere dingen tegelijk nodig. De FreeNAS / ZFS VM zal wel eerst worden afgesloten voordat de hoeveelheid toegewezen RAM word verandert en daarna pas weer geboot. Hetzelfde voor het hierna weer ophogen van de hoeveelheid RAM.
Edit: Post op aantal punten aangepast aan de hand van replies
De keuze was snel gemaakt voor Hyper-V aangezien ik hier toegang toe heb via school.
Voor de NAS kwam ik al snel uit bij FreeNAS in combinatie met ZFS.
De server zal niet 24/7 draaien. Hij zal aangezet worden wanneer nodig. Waarschijnlijk niet meer dan 2-3 uur per dag gemiddeld. Ook vind ik wel prettig om wat power te hebben voor de virtualisatie.
Naar energie zuinigheid is daarom niet gekeken.
Ik was van plan om deze hardware te gebruiken:
| # | Product | Prijs | Subtotaal |
| 6 | Samsung EcoGreen F4EG HD204UI, 2TB | € 66,- | € 396,- |
| 1 | Fractal Design Define R3 (Zwart) | € 89,90 | € 89,90 |
| 1 | Intel RAID Controller SASUC8I | € 130,41 | € 130,41 |
| 1 | Intel Core i5 2500K Boxed | € 180,88 | € 180,88 |
| 2 | GeIL Value PLUS GVP38GB1333C9DC | € 64,44 | € 128,88 |
| Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 926,07 | |
Daarnaast heb ik al een Cooler Master Silent Pro 600W Gold klaarliggen.
En als moederbord zat ik te denken aan de Z68 serie zodra deze uitgekomen zijn.
Was dan ook van plan te wachten met de aanschaf totdat het zover is
Er is al genoemd dat de gekozen processor niet VT-d ondersteunt. Zal hier even wat meer info over zoeken en daarop een eventuele aanpassing maken. Een goed alternatief lijkt de niet K versie
Ik was van plan om 16GB erin te stoppen waarvan 6 GB voor mijn FreeNAS. Denken jullie dat ZFS hier voldoende aan heeft? Het schijnt nogal RAM hongerig te zijn als je wat performance wilt.
Op de 6 F4 schijven zullen uiteindelijk de FreeNAS / ZFS shares komen.
Voor Hyper-V en de verschillende VM's (waarvan FreeNas er 1 zal zijn) zat ik te denken aan 2x Intel X25 80gb in raid 0. Met voldoende ongeformateerde ruimte om de SSD's snel te houden. Wat dan op ongeveer 100-120GB bruikbare geformatteerde ruimte komt schat ik.
En dan als laatste een ZFS vraag. Dat scrubben van het ZFS bestandsysteem. Gebeurd dat nou automatisch of moet daar een commando voor gegeven worden? Heb een hoop gelezen, maar heb dit niet echt ergens duidelijk gevonden.
En nog een nieuwe vraag.
Als ik de FreeNAS / ZFS Virtuele Machine tijdelijk minder RAM toewijs omdat ik dit nodig voor andere VM's zou FreeNAS / ZFS hier dan een probleem van maken (de mindere performance niet geteld)? Kan hem ook uitzetten natuurlijk
Edit: Post op aantal punten aangepast aan de hand van replies
[ Voor 24% gewijzigd door MadMike261 op 09-03-2011 22:44 ]