• MarcHeijerman
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 22-01 13:50
Hoi,

ik zou graag willen weten of het toch mogelijk is de onboard raid driver onder Linux ook te laten werken, net als in Windows.

Windows herkent automatisch 1 schijf wanneer ik er 2 in raid 0 zou zetten, Linux daarintegen, kijkt daar doorheen en ziet alsnog 2 schijven.

Het gaat om een Asus p7p55m bordje

Iemand ervaring, of een idee ?

• geforce5_guy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
Google ( hint dmraid ) is je vriend :)

dmraid kan waarschijnlijk je windows raid set wel detecteren.

• MarcHeijerman
dus eerst windows op een mijn vertex 2, dan de andere 2 in raid 0, daarna Linux ook op de vertex 2.

Ik vraag me af of je tijdens de installatie inderdaad de raid config ziet. Normaal kijkt Linux daar namelijk doorheen. Zeker wanneer ik Debian installeer, dan zou ik op de 1 of andere manier dmraid tijdens de installatie al moeten kunnen aanroepen.

• MarcHeijerman
Ik heb al wat, je kan dmraid voor de installatie dus aanroepen :)

http://wiki.debian.org/DebianInstaller/SataRaid

• MarcHeijerman
Het installeren is gelukt, alleen wanneer ik nu de nieuwe installatie start, worden de volumes 0,1,2,3 raid partites niet meer herkend, terwijl tijdens de installatie alles gewoon in orde was.

-EDIT-

Voor de gene die het mischien ook ooit eens tegen gaan komen, na de installatie worden de aangemaakt raid volumes gelinked aan dm volumes

Dus de volumes die tijdens de installatie gemaakt zijn onder /dev/mapper/volume01 bijv, wordt dan gelinkt naar /dev/dm-1

etc. Wanneer je dus gedwongen wordt de recovery console te gebruiken moet je dit even handmatig in /etc/fstab zetten.

Hierna werkt alles zoals het hoort, met een simpel onboard raid drivertje :-)

Bedankt voor de search aktie op dmraid tip!!! De rest ging eigenlijk vanzelf met mijn beginners ervaring met Linux :)

[ Voor 63% gewijzigd door MarcHeijerman op 09-03-2011 20:50 ]