Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tyrian
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

Tyrian

It's Unreal.

Topicstarter
Ik heb een Intel DX38BT moederbord met Core II Quad Extreme QX9650 processor (stock Intel cooler)

Sinds enkele dagen maakt mijn PC ineens veel meer herrie van de ventilatoren. Ik vermoed dat het van de CPU fan is maar ik ben een beetje onzeker. Als ik de CPU fan afkoppel is het in ieder geval veel stiller.

De CPU fan staat al in 'silent' mode, maar is dat niet echt.Wel valt me het een en ander op:
  • De hardware monitor geeft een processortemperatuur aan van 0 graden celcius. (foutief)
  • Wanneer ik de fan speed in wil stellen met de Intel Desktop Control Center verandert er niets. De fans blijven even hard blazen, zelfs wanneer ik ze op 15% zet.
  • Ook het programma SpeedFan geeft een rare processortemperatuur aan: -127 graden, tevens werkt het hier ook niet om de fan speed in te stellen.
Screenshot met temperaturen en ventilatorsnelheden

Ik heb de PC al open gehad, stof eruit gespoten met perslucht en gecontroleerd of het koelblok van de processor goed zit. Dat is zo. Het koelblok voelt niet te warm aan.

Wat is hier aan de hand? Normaal was de PC behoorlijk stil, maar nu is hij behoorlijk luid geworden, zonder initiatief van mijn kant.

Systeemspecificaties

[ Voor 4% gewijzigd door Tyrian op 02-07-2015 15:52 . Reden: Nieuwe host screenshot ]

http://www.hypercoop.tk | GW user page | GW2 user page

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edmin
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 09-09 22:01

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Ventilatoren kunnen natuurlijk slijten. Is dat het of draaien je fans nu ook sneller dan voorheen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tyrian
  • Niet online

Tyrian

It's Unreal.

Topicstarter
Edmin schreef op dinsdag 08 maart 2011 @ 20:49:
Ventilatoren kunnen natuurlijk slijten. Is dat het of draaien je fans nu ook sneller dan voorheen?
Het is van de ene op de andere dag gebeurd. Dus ik denk niet dat het slijtage is want dat is iets wat geleidelijk verloopt. Bovendien lopen de fans op zich soepel. Geen aanlopende, hakkelende of tikkende fans die zijn versleten. Ik vermoed dat er een fan sneller draait maar ik keek voorheen nooit naar de snelheden want het werkte gewoon goed.

Ik heb niets overgeklokt trouwens.

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slapstick
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 12-09 19:48

Slapstick

Me, myself or I

Is er ook niet één vleugel van een ventilator afgebroken? Dan gaat deze wiebelen en maakt het behoorlijk wat herrie? Sowieso alles even nakijken of niet iets losgekomen is, is aan te raden :)

:TweakBlog:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tyrian
  • Niet online

Tyrian

It's Unreal.

Topicstarter
Slapstick schreef op dinsdag 08 maart 2011 @ 20:57:
Is er ook niet één vleugel van een ventilator afgebroken? Dan gaat deze wiebelen en maakt het behoorlijk wat herrie? Sowieso alles even nakijken of niet iets losgekomen is, is aan te raden :)
Ik heb alle fans gecontroleerd, niets gebroken.

Maar voor nu is het opgelost. Ook dit kan ik trouwens niet verklaren.

Ik ben er nu in ieder geval zeker van dat het de processorkoeler betreft. Deze is weer stil, ook de processortemperatuur wordt weer gemeten en de fans zijn weer te controleren.

Het lijkt op een hapering in het meet-en-regelsysteem die de fans aanstuurt.

Nieuwe screenshot

ps. Het ligt dus NIET aan het vinkje (manual override) in het screenshot.
Ik hoop maar dat het goed blijft gaan, anders moet ik misschien een andere processorkoeler kopen die handmatig in te stellen is qua fanspeed.

[ Voor 4% gewijzigd door Tyrian op 08-03-2011 22:17 ]

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als het nog een keer gebeurd, even de temperatuur in je BIOS checken. Als deze ook een rare waarde geeft, dan zal de Fan-control van je CPU ook geen temp krijgen en dus gewoon naar de Max gaan. Handmatig instellen kan met elke koeler via een simpele fan-controller. Echter zal je moederbord een error geven als er geen CPU fan gekoppeld is. Misschien een Fan-mate tussen je MoBo en CPU-fan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schumaster
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 05-09 13:44
[b][message=35654807,noline]Echter zal je moederbord een error geven als er geen CPU fan gekoppeld is.
Op de meeste moederborden kan je deze error gelukkig wel uitzetten :)
Pagina: 1