Ik heb een Intel DX38BT moederbord met Core II Quad Extreme QX9650 processor (stock Intel cooler)
Sinds enkele dagen maakt mijn PC ineens veel meer herrie van de ventilatoren. Ik vermoed dat het van de CPU fan is maar ik ben een beetje onzeker. Als ik de CPU fan afkoppel is het in ieder geval veel stiller.
De CPU fan staat al in 'silent' mode, maar is dat niet echt.Wel valt me het een en ander op:
Ik heb de PC al open gehad, stof eruit gespoten met perslucht en gecontroleerd of het koelblok van de processor goed zit. Dat is zo. Het koelblok voelt niet te warm aan.
Wat is hier aan de hand? Normaal was de PC behoorlijk stil, maar nu is hij behoorlijk luid geworden, zonder initiatief van mijn kant.
Systeemspecificaties
Sinds enkele dagen maakt mijn PC ineens veel meer herrie van de ventilatoren. Ik vermoed dat het van de CPU fan is maar ik ben een beetje onzeker. Als ik de CPU fan afkoppel is het in ieder geval veel stiller.
De CPU fan staat al in 'silent' mode, maar is dat niet echt.Wel valt me het een en ander op:
- De hardware monitor geeft een processortemperatuur aan van 0 graden celcius. (foutief)
- Wanneer ik de fan speed in wil stellen met de Intel Desktop Control Center verandert er niets. De fans blijven even hard blazen, zelfs wanneer ik ze op 15% zet.
- Ook het programma SpeedFan geeft een rare processortemperatuur aan: -127 graden, tevens werkt het hier ook niet om de fan speed in te stellen.
Ik heb de PC al open gehad, stof eruit gespoten met perslucht en gecontroleerd of het koelblok van de processor goed zit. Dat is zo. Het koelblok voelt niet te warm aan.
Wat is hier aan de hand? Normaal was de PC behoorlijk stil, maar nu is hij behoorlijk luid geworden, zonder initiatief van mijn kant.
Systeemspecificaties
[ Voor 4% gewijzigd door Tyrian op 02-07-2015 15:52 . Reden: Nieuwe host screenshot ]
http://www.hypercoop.tk | GW user page | GW2 user page
Specs